AI i fokus för Samsung Galaxy S24-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Verkar inte finnas en enda mobil i vettig storlek på horisonten. Hela marknaden är absurd. Får fan köpa en knapptelefon 2024.

Man kan hoppas på Zenphone 11.

Eller ja, jag kommer aldrig i livet köpa en telefon för dessa astronomiska summor men jag kanske är gammalmodig

Jag kan ringa, surfa och använda appar med min Xperia för 5000kr precis lika bra som någon annan, jag har pillat lite på typ Elgiganten och jag fattar verkligen inte vad folk gör med sina telefoner som gör att de lägger 20.000kr på en...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är väl (jag har inte googlat, så kan definitivt ha fel) lika många som S21 Ultra, S22 Ultra och S23 Ultra, eller?

Mycket möjligt, har inte heller googlat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Man kan hoppas på Zenphone 11.

Eller ja, jag kommer aldrig i livet köpa en telefon för dessa astronomiska summor men jag kanske är gammalmodig

Jag kan ringa, surfa och använda appar med min Xperia för 5000kr precis lika bra som någon annan, jag har pillat lite på typ Elgiganten och jag fattar verkligen inte vad folk gör med sina telefoner som gör att de lägger 20.000kr på en...

Priset är ju en faktor som är helt åt bananernas land, men för min del är det storleken som är bekymret. Finns ju inget under 6" och lättare än 150g. Och gärna under iaf 10k, för att kunna motivera det hela någorlunda.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Tycker du att pixel är bättre av någon anledning, eller handlar det om att den är mer prisvärd?

Jag tycker den är bättre och mer prisvärd

- Slipper OneUi med bloatware
- Lite större batteri och snabbare laddning
- Billigare

Sen har jag varken testat någon av de.. så kommer nog göra det först innan jag köper

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk

Lite sjukt ändå att det är så stor prisskillnad usa/sverige, skulle få 550 dollar i inbyte för min gamla i usa och ca 2700 kr i sverige.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Priset är ju en faktor som är helt åt bananernas land, men för min del är det storleken som är bekymret. Finns ju inget under 6" och lättare än 150g. Och gärna under iaf 10k, för att kunna motivera det hela någorlunda.

Har liknande önskemål och då är det bara Zenphone 10 och möjligtvis Xperia 5-orna som landar någonlunda nära (pga hög skärm så blir dem rätt nätta i handen)

Får hoppas fler släpper sub-6-tum framöver men det känns dödfött..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Angående erbjudanden nu:
Tele2 vill ha 729*36 för nya Ultran, men då ingick unlimited och en superfantastisk surfplatta, nämligen A8. Ni som inte skrattar nu har aldrig ägt en A8 eller har aldrig gjort mera än en grej på den samtidigt.

De brukade ha de bästa BF-priserna, det här året var bara pinsamt. Likaså detta erbjudande. Över 26 tusen för en bra mobil med obegränsad data och en platta metallskrot.

Tele2 slutade även med sin superdeal där man kunde få 5GB för 99:- så för den ynka datan ska man nu upp i 270 typ, när deras nya prisplan börjar i april. För 5GB data.

När vi pratar minne, borde inte 512GB lagring vara standard år 2024 när vi pratar Ultra?
Tele2 menar att det skulle vara värt 3000 extra. Vilket är hälften av vad en toppmobil brukade kosta, så ursäkta om jag skrattar lite.

Att de tar mer för "gamla" Ultran just nu känns bara konstigt, vill de inte bli av med lagren?

Skulle behöva byta operatör helt, ledningen har förlorat förståndet. Ursäkta offtopic, men dessa fantasipriser börjar bli för mycket.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Kikat på samsung, telia & Halebop .. Satans vad dåliga erbjudanden dom har. Brukar ju vara sjyssta lanseringspriser ,vad har hänt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Angående erbjudanden nu:
Tele2 vill ha 729*36 för nya Ultran, men då ingick unlimited och en superfantastisk surfplatta, nämligen A8. Ni som inte skrattar nu har aldrig ägt en A8 eller har aldrig gjort mera än en grej på den samtidigt.

De brukade ha de bästa BF-priserna, det här året var bara pinsamt. Likaså detta erbjudande. Över 26 tusen för en bra mobil med obegränsad data och en platta metallskrot.

Tele2 slutade även med sin superdeal där man kunde få 5GB för 99:- så för den ynka datan ska man nu upp i 270 typ, när deras nya prisplan börjar i april. För 5GB data.

När vi pratar minne, borde inte 512GB lagring vara standard år 2024 när vi pratar Ultra?
Tele2 menar att det skulle vara värt 3000 extra. Vilket är hälften av vad en toppmobil brukade kosta, så ursäkta om jag skrattar lite.

Att de tar mer för "gamla" Ultran just nu känns bara konstigt, vill de inte bli av med lagren?

Skulle behöva byta operatör helt, ledningen har förlorat förståndet. Ursäkta offtopic, men dessa fantasipriser börjar bli för mycket.

Kan rekommendera Comviq så länge du inte behöver obegränsad surf tycker deras priser generellt är bra speciellt när dom har deras deals runt black Friday och andra större reor.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Bra att det blev lite mindre uppdatering denna omgång så kan man lagom köpa S23 i sommar till något bra rabattpris.

Brukar va min strategi med Samsung telefoner, vänta tills nästa generation lanseras, köp förra generation på någon sommarrea hos någon teleoperatör för kraftigt nedsatt pris jämfört med lanseringspriset. Nuvarande Samsung S10e håller fortfarande bra batteritid trots relativt litet batteri så är ingen nöd precis.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Angående erbjudanden nu:
Tele2 vill ha 729*36 för nya Ultran, men då ingick unlimited och en superfantastisk surfplatta, nämligen A8. Ni som inte skrattar nu har aldrig ägt en A8 eller har aldrig gjort mera än en grej på den samtidigt.

De brukade ha de bästa BF-priserna, det här året var bara pinsamt. Likaså detta erbjudande. Över 26 tusen för en bra mobil med obegränsad data och en platta metallskrot.

Tele2 slutade även med sin superdeal där man kunde få 5GB för 99:- så för den ynka datan ska man nu upp i 270 typ, när deras nya prisplan börjar i april. För 5GB data.

När vi pratar minne, borde inte 512GB lagring vara standard år 2024 när vi pratar Ultra?
Tele2 menar att det skulle vara värt 3000 extra. Vilket är hälften av vad en toppmobil brukade kosta, så ursäkta om jag skrattar lite.

Att de tar mer för "gamla" Ultran just nu känns bara konstigt, vill de inte bli av med lagren?

Skulle behöva byta operatör helt, ledningen har förlorat förståndet. Ursäkta offtopic, men dessa fantasipriser börjar bli för mycket.

Fick möjlighet till att köpa detta paket:

Det börjar närma sig!

Obegränsad underhållning med vårt exklusiva paket från Samsung! Ta chansen att ta del av det bästa inom underhållning och mobilt. Nu kan vi avslöja vad som finns i det exklusiva paketet från Samsung:

Samsung 55" Q70C QLED 4K Smart TV (värde 11 990 kr) på köpet. Ta ditt tv-tittande till nästa nivå.
Senaste flaggskeppsmobilen från världens största producent - Samsung. Det bästa av det bästa.
Mobilabonnemang med obegränsad surf i 5G-hastighet.

Verkade som jag hann och beställa den, tycker du den var en ”bra” deal?

Permalänk

Sen när blev det accepterat att en ny telefon kostar över 20k?
Vansinnigt i min mening.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

När det sades att Samsung äntligen skulle sluta med Exynos så sa jag "hurrah! då kanske det blir en samsung på nästa release"
Sen såg man dessa priser och "erbjudanden" (läs: laglig scam) och insåg att det blir ännu en 2000~kr mobil från aliexpress på nästa black week / 11.11 deals.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Ja hade en 23 Ultra som jag var tok nöjd med. Den var perfekt förutom 1 grej och det var storleken, så jag nergraderade mig till vanliga och är minst lika nöjd nu. Fick även klocka på köpet 😁 S24 har ju tyvärr ingenting som ger den wow känslan, om man inte kommer från en mycket äldre lur.. och att telefonerna förutom ultran åter igen får Exynos var ju fail... det bästa med s23 serien var just att alla fick Snapdragon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Rent utsagt vidriga priser för telefonerna.

20k så kan man köpa en 85" TV och en PS5.
Finns ingenting som motiverar den prissättningen på luren.

Nog för att jag har en S23 Ultra 512GB, men den köpte jag för ~11k vid release istället för "vanliga" priset som var 19k.

Visst är det sjuka priser på senaste samsung eller iphones idag... man klarar sig gott med en lur för 4000kr...

Permalänk
Medlem

Har en zen phone 10. Minsta telefon jag kunde hitta. 10k men då fick jag med en Chromebook. Stod mellan den och Galaxy s23.

Ja priserna idag är riktigt vansinniga. Nästa lur blir nog något mer budget orienterat. Hoppas denna håller en 4-5 år iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Man får ju med en Galaxy watch 6 Classic iaf om man köper före 20/1.

Men nä fy fan, min s20+ hänger med ett tag till.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Samma antiklimax varje år. Jag tror att jag stannar kvar vid min S22 några år till.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Kan gissa att folk byter telefon allt mer sällan och då behöver man öka på priserna rejält istället. Men för att inte skena iväg för snabbt och tappa mot konkurrenter så får man ändå hålla sig inom vissa ramar vilket gör att höjningen tar tid. Kommer ihåg när jag köpte moderna telefoner för 4000-5000 kr MAX.

Intressant att artikeln inte tar upp något om batteritiden. På den senaste Samsung luran jag har så är batteritiden riktigt kass och då jämför jag ändå med en 3 år gammal Samsung S10+.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Mina senaste telefoner har legat mellan 5-10K och det har förvisso inte varit flaggskepp, men ändå hyffsade lurar.

Onplus 6 Maclaren 10/256 som förvisso räknades in som flaggskepp
Samsung S21 8/128 - den kostade knappt 4000 spänn ny
Samsung S22 året efter, 8/128 denna kostade lika mycket och S21ans laddport glappade, fick bra betalt för den vid inbyte till S22
FXtec pro1x med tangentbord, 6/128 - denna hade jag mycket problem med, gillade tangentbordet dock
Asus ROG Phone 6 16/512 - inget flaggskepp längre men den var för bra för pengarna den sålts för numera

Listan är i kronologisk ordning, och OP6 MCL skaffade jag för 6 årsen och även den jag hade längst(tre år), det var en bra lur. den jag minst är FXtec historian. samsungarna hade jag inte länge, inga dåliga telefoner men batteriet var inte bra och ingen 3.5 plugg till Aux/hörlurar.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

18 lax för Ultra? Jösses, så nej tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Får Europa Exynos igen?

Edit: Japp, Comviq skriver Exynos. Dvs köp ej! Detta är ren svindleri vad Samsung håller på med. Marknadsför Snapdragon Gen 3 i all material och den största marknaden i världen får en helt annan, betydligt sämre chipp istället. Låter näst intill olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Tele2 slutade även med sin superdeal där man kunde få 5GB för 99:- så för den ynka datan ska man nu upp i 270 typ, när deras nya prisplan börjar i april. För 5GB data.

Verkar sjukt mycket, jag gissar att de vill ha riktigt höga ordinarie priser för att kunna påvisa att deras bundna erbjudanden på 24-36 månader innebär en väldigt stor besparing och rabatter på mobilen.

Comviq har ju samma nät och mycket bättre priser, om man behöver ett abonnemang med lite mer data (sådana är svåra att köpa löst för under 150-200kr) och binder sig 24 månader kan man få riktigt bra pris på Samsungmobiler. Både min S21 och fruns S23 är köpta för ca 340kr/månaden inklusive mobil och 100GB data, borträknat mobilabonnemang på ca 150-200kr (som man alltså ändå måste ha om man inte klara sig med lite data) blir kostnaden för själva telefonen kring 4000-4500. Behöver man 1-5GB data per månad blir ju dealen inte lika bra, vad ska man då med 100GB till? (vi använder 100GB under sommarmånaderna då jag delar internet till barnen i båt/bil)

Comviq begränsar väl hastigheten till 100Mbit/s, så man kan inte maxa 5G, men det tycks som att begränsningen inte slår till genast utan först efter några sekunder. Dvs, tanka ner en stor fil närmar sig 100Mbit/s, men surfande med kortare snabba nerladdningar av websidor tycks inte begränsas till 100Mbit/s vad jag kan se. Oavsett tillräckligt för mig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Får Europa Exynos igen?

Edit: Japp, Comviq skriver Exynos. Dvs köp ej! Detta är ren svindleri vad Samsung håller på med. Marknadsför Snapdragon Gen 3 i all material och den största marknaden i världen får en helt annan, betydligt sämre chipp istället. Låter näst intill olagligt.

Ultra får Snapdragon 3 inte övriga modeller. Fick en bra deal hos Telenor: 16200:- för en S24 Ultra 512gb vilket får ses som relativt billigt i sammanhanget.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Är de större som är 3K (bred 1440p)

6.2" 2340 x 1080
6.7/.8" 3120 x 1440
(Enligt samsung.. techradar tror 3088 x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kan gissa att folk byter telefon allt mer sällan och då behöver man öka på priserna rejält istället. Men för att inte skena iväg för snabbt och tappa mot konkurrenter så får man ändå hålla sig inom vissa ramar vilket gör att höjningen tar tid. Kommer ihåg när jag köpte moderna telefoner för 4000-5000 kr MAX.

Intressant att artikeln inte tar upp något om batteritiden. På den senaste Samsung luran jag har så är batteritiden riktigt kass och då jämför jag ändå med en 3 år gammal Samsung S10+.

Gissar inte den kommer ha nån imponerande batteritid för priset. Många tror ju dyrare telefon desto bättre blir den men det stämmer ju inte.

Permalänk
Skrivet av Satariel:

Ultra får Snapdragon 3 inte övriga modeller. Fick en bra deal hos Telenor: 16200:- för en S24 Ultra 512gb vilket får ses som relativt billigt i sammanhanget.

Samsung S23 hade Snapdragon Gen 2 i samtliga S-modeller. Absolut en nedgradering och skamligt att Samsung kommer fortfarande undan med detta efter alla dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Fick möjlighet till att köpa detta paket:

Samsung 55" Q70C QLED 4K Smart TV (värde 11 990 kr) på köpet. Ta ditt tv-tittande till nästa nivå.
Senaste flaggskeppsmobilen från världens största producent - Samsung. Det bästa av det bästa.
Mobilabonnemang med obegränsad surf i 5G-hastighet.

Verkade som jag hann och beställa den, tycker du den var en ”bra” deal?

Fick samma erbjudande och kollade upp panelen direkt, Tele2 luras här med, "värde 11 990 kr". Det hade räckt till en 65 tum Q80C. Både större och bättre panel.

Skillnaden mellan Q70C och Q80C är att panelen du beställt inte är lika bra på uppskalning, lite sämre tryck i HDR och har sämre kontroll över kontrasten. (Edge-lit vs Local Dimming) lite annat småtjaffs med, men detta är märkbart om du ställer de bredvid varandra.

Den är inte direkt dålig på något sätt, bra spelfunktioner och 120hz panel, lite sämre processor och HDR, men det kan man kompensera för lite med en mancave, ställ TV:n i en mörk miljö och stäng av energisparläget (inte auto eller low utan OFF) som i praktiken dödar det sista trycket i HDR. (Home->settings->system->eco)

Den är inte "värd" sitt pris, men jag tror inte du blir missnöjd med den, bara jag som är lite petig med paneler. Den duger till min dotter och hon är nöjd så min rant är mest emot Tele2:s fulspel med sina "erbjudanden"

Jag hade sålt den dock, då avsaknaden av Dolby Vision och HDR-trycket är en klar dealbreaker för mig. Samsungs Tizen är också något jag kan vara utan. Lyckas du få ut "värdet" på en försäljning är dealen klart bättre än en surfplatta alla försökte bli av med på BF för 1500 iallafall. Tele2 begränsade detta till 300 personer och bara till de som visat intresse, så då kommer de undan med sina lögner lättare. De överdrev liksom värdet med 3000 kronor! (8990 hade varit korrekt)

Men jag hoppas ändå du blir nöjd med TV:n och din nya Ultra såklart, sorry för min negativa inställning, ville bara visa varför jag fortfarande tycker Tele2 har tappat det.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Börjar det inte bli lite väl många kameralinser nu? Ser ju nästan ut som en överkörd spindel.

Tycker tvärtom, får gärna bli fler

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Samsung S23 hade Snapdragon Gen 2 i samtliga S-modeller. Absolut en nedgradering och skamligt att Samsung kommer fortfarande undan med detta efter alla dessa år.

Ajdå, nej det är inte bra så klart.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]