Här är batteriet som håller i 50 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.theguardian.com/world/2022/aug/11/china-overtakes...
https://joint-research-centre.ec.europa.eu/jrc-mission-statem...

Det är väl några snabba från googlingar

Det har hänt väldigt mycket på några år i och med ’made in china 2025’, de vill bli världsledande inom massor med saker, bli oberoende av utländsk teknik som datorer, chip, mjukvara, os, tjänster, betalmedel, …

Ok men att publicera och citera papper är inget imponerande och säger inget om framtiden.

Specifikt vad producerar dom som är världsledande bortom teknik gällande massövervakning och censur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Specifikt vad producerar dom som är världsledande bortom teknik gällande massövervakning och censur?

Du kanske inte är så insatt eller helt enkelt vill undvika sanningen, men Kina är världsledande inom mycket i dessa dagar. Tillverkning+försäljning av elbilar är ett exempel. Finns en bra anledning till varför de etablerade bolagen såsom VW, Ford mm numera går på knäna.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Du kanske inte är så insatt eller helt enkelt vill undvika sanningen, men Kina är världsledande inom mycket i dessa dagar. Tillverkning+försäljning av elbilar är ett exempel. Finns en bra anledning till varför de etablerade bolagen såsom VW, Ford mm numera går på knäna.

VW, Ford mm numera går på knäna pga dom inte sålt bra bilar på 15 år eller så - dominerad av Japanerna och Koreanerna.
Kinabilar har kanske 1-2% andel i Västvärlden.

Kina har absolut imponerande el-biltillverkning, överinvesterat från oändliga kommunistpengar då elbilar säljer dåligt numera, låg efterfrågan som Japanerna förutspådde.
Sedan är det inte Kinesisk teknologi, jag menar dom bygger Volvos designade i Sverige och använder komponenter därefter.
Vad är Kinetiskt? Robotarna?
+ Är absolut en del av massövervakning och censur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

På Sovjet-tiden byggdes det ett gäng fyrtorn med samma teknik som skulle lysa i ett sekel eller nåt. De är ett trevligt litet saneringsproblem nu.

Håller med om att den här ekvationen inte går ihop med vikten de talar om, dock. Kan tro på att det håller länge, men effekten per sekund blir ju minimal.

Inte alls, det finns massor av grejer som är lätt radioaktiva. Brandvarnare har redan nämnts. Gamla självlysande klockor var lagom radioaktiva. Sen finns det många grejer som är lätt radioaktiva som bieffekt av vad de innehåller, eftersom kalium-40 och kol-14 är radioaktiva med lagom lång halveringstid, och de finns i allt som innehåller kalium respektive kol. Bananer är fortfarande lagliga…

Det som är olagligt att äga är klyvbart material, och det hoppas jag verkligen inte att det handlar om här. Även för sånt kan man tillstånd att ”hyra” materialet om man behöver ha det till något. Har gjort experiment med en liten tablett plutonium-239 när jag läste kärnkemi en gång.

Även Sverige har testat det där med isotopgeneratorer med Strontium 90 i en fyr, Tegelhällan vid Stavsnäs i Stockholms skärgård hade sådan drift mellan 1967 och 1977.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Utöver teknik för massövervakning så kan dom inte just göra någon ting, vad jag vet.

Dom är bra på att "kopiera" och faktisk förbättra teknik.

En grej jag har upptäckt och njuter av med bra resultat är batteri och solcells teknik från Kina.
Ett par stjärnexempel på detta är dom senaste solpanelerna jag beställde från kina med den senaste Monokristallin teknik. Köpte samma tid en bunt paneler från Sverige med Polykristallina paneler, dom var okej, samma pris, men långt ifrån så effektiva som dom jag köpte från kina. Dom jag köpte från Kina vägde 2 kilo per panel, men gav rejält bättre uteffekt än mina Svenska panelen. Plus dom fungerar även i svagt ljus såsom December-Januari.

Köpte nyss ett par elverk med olika teknologier från Kina, en med Lithium-Ion batterier och en större 1Kw med Lifepo4 batterier, båda är helt kanon och 3 ggr. billigare (och mycket mera moderna) än i Sverige. Motsvarande enhet i Sverige var en grej billigast på prisjakt för 11.600 sek, medan jag gav 5700 inkl avgifter och frakt för samma grej, fast mycket mera teknisk med trådlösa mobil laddare, fast-charging för mobil USB-C och mycket mera, inverterare med ren sinusvåg och ultrasnabb laddning till att ladda upp den igen.

Nu har jag testat dom med, klockren teknik. Youtubare har även splittrat dom åt och kikat inuti, och tekniken inuti är i absolut toppklass, fina komponenten, stärka lyttar, stora kylelement, tystgåande fläktar och äkta lifepo4 batterier etc.

Så jag är mera och mera förtjust i teknik från Kina, men det finns också många scammers, så man måsta kolla upp vem som är ärliga och vem som säljer godkända goda produkten, för det finns många "hacks" och farliga produkten man ska se upp för, so DYOR gäller i högsta grad här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Dom är bra på att "kopiera" och faktisk förbättra teknik.

En grej jag har upptäckt och njuter av med bra resultat är batteri och solcells teknik från Kina.
Ett par stjärnexempel på detta är dom senaste solpanelerna jag beställde från kina med den senaste Monokristallin teknik. Köpte samma tid en bunt paneler från Sverige med Polykristallina paneler, dom var okej, samma pris, men långt ifrån så effektiva som dom jag köpte från kina. Dom jag köpte från Kina vägde 2 kilo per panel, men gav rejält bättre uteffekt än mina Svenska panelen. Plus dom fungerar även i svagt ljus såsom December-Januari.

Köpte nyss ett par elverk med olika teknologier från Kina, en med Lithium-Ion batterier och en större 1Kw med Lifepo4 batterier, båda är helt kanon och 3 ggr. billigare (och mycket mera moderna) än i Sverige. Motsvarande enhet i Sverige var en grej billigast på prisjakt för 11.600 sek, medan jag gav 5700 inkl avgifter och frakt för samma grej, fast mycket mera teknisk med trådlösa mobil laddare, fast-charging för mobil USB-C och mycket mera, inverterare med ren sinusvåg och ultrasnabb laddning till att ladda upp den igen.

Nu har jag testat dom med, klockren teknik. Youtubare har även splittrat dom åt och kikat inuti, och tekniken inuti är i absolut toppklass, fina komponenten, stärka lyttar, stora kylelement, tystgåande fläktar och äkta lifepo4 batterier etc.

Så jag är mera och mera förtjust i teknik från Kina, men det finns också många scammers, så man måsta kolla upp vem som är ärliga och vem som säljer godkända goda produkten, för det finns många "hacks" och farliga produkten man ska se upp för, so DYOR gäller i högsta grad här.

Förlåt för att jag går lite off-topic, men var köper man solcellspaneler tryggt från Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompet:

Förlåt för att jag går lite off-topic, men var köper man solcellspaneler tryggt från Kina?

Bra fråga, samma med "batterier" så det är relevant.
Att köpa från Kina är en grej som du bygger upp med erfarenhet, du kan hit-och-missa lite här och där, men om du gör ditt research, kikar på feedbacks (även om det står 5 stjärnor) så skriver folk ofta sanningen (men sätter 5 stjärnor för att undvika att bli bort-censurerade), och där kan du ofta läsa vad folk har problemen med.

Annan grej är att researcha på reddit, och youtube. Kika om det finns reviews, se hur ärliga dom är eller om dom bara "shillar" produkten för att dom har fått det gratis från producenten, läs folks feedbacks, tita gärna på folk som producenten ogillar, som plocker isär produkten, gör extensiva tester.

Och är det billig nog till att "gambla" lite på (så gör jag ibland), köper nåt random på ebay, amazon, banggood och testar för att det inte var så många pengar till att börja med, lite kul. Faktisk väldig sällsynt jag får ett scam-produkt, men det händer.

Ett av dom senaste scammen jag fick var en solcells utomhus ljus grej med urkass panel, men det kostade bara 12 dollars så jag är lite "meh", gir en varning i kommentarsfältet till andra folk, och det fungerar.

Dom 2 panelen jag köpte från en säljare var helt kanon (och jag hade tittat på olika youtube kanaler från Italen, Turkiet, usa etc. som testade samma grej, men det ÄR ju ett gamble...) men det gav pott, det funkade kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

På Sovjet-tiden byggdes det ett gäng fyrtorn med samma teknik som skulle lysa i ett sekel eller nåt. De är ett trevligt litet saneringsproblem nu.

Du tänker på RTG enheter, detta är något annat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_gen...

Detta är mer som det här. Ganska uråldrig teknik som nasa använt sig av väldigt länge i kombination eller istället för RTG enheter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Betavoltaic_device

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Jag kan dock tänka mig vissa invändningar från diverse myndigheter. Jag tänker MSB, SÄPO för att inte tala om Naturvårdverket, Svenskt Avfall m.m. Köper man hem några hundra sådana här enheter kanske det går att bygga en fin smutsig bomb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kina utvecklar (tyvärr) mer ny teknik, nya patent, ny grundforskning och avancerad spetskunskap än USA och Europa senaste åren

Vi är på väg in i ett maktskifte (tyvärr)

Därför vi har Huawei-sanktioner och blockage, därför vi har 4090D och andra skumma exportregler… de är på väg om och förbi

De utvecklar väldigt mycket och har väldigt mycket kunskap och har möjlighet att bygga högkvalitativa produkter. Men de är också alla ägda (företag och personer) av kinesiska staten, vilket är huvudsakliga anledningen till sanktioner och blockader när det gäller säkerhetsklassade saker.

De saknar dock vettigt reglering, så risken att du köper giftiga produkter eller odugliga saker är rätt hög. Dessutom så bör folk undvika att köpa nästan allt kinesiskt av miljöskäl. Med det sagt, skulle man sätta sanktioner på allt från Kina skulle vi nog ha en inflation på 100% i Europa och hela industrier skulle stanna i åratal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Ok men att publicera och citera papper är inget imponerande och säger inget om framtiden.

Specifikt vad producerar dom som är världsledande bortom teknik gällande massövervakning och censur?

De är marknadsledande inom konsumentdrönare och 360-kameror. Det kommer dessutom produkter då och då inom diverse områden som tar världen med "storm", t ex BambuLabs 3D-skrivare och TikTok.

Permalänk
Medlem

Antingen så är vi svenskar otroligt svårimponerade eller så är vi det mest tragiska folkslag i världen, varje ny artikel jag läser är det 80% som gnäller och stockar och stönar.. jag förstår att folk mår dåligt när ni är så jävla negativa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beardedpear:

Antingen så är vi svenskar otroligt svårimponerade eller så är vi det mest tragiska folkslag i världen, varje ny artikel jag läser är det 80% som gnäller och stockar och stönar.. jag förstår att folk mår dåligt när ni är så jävla negativa.

Menar du de som pratar om Kina, eller vi som helt enkelt inte tror på mirakel?
För mig är detta påståendet (att de ska kunna komma upp i effektnivåer som fungerar i t ex mobiltelefoner, alltså) i ungefär samma klass som ett nytt mirakelextrakt som kan bota all cancer. Speciellt påståendet att det ska bli 10 000 ggr bättre tills nästa år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Går det att använda denna till en iPhone 11?

Permalänk

I teorin borde det väl vara kanon för typ pacemakers o dyl men sen blir det ju en annan femma huruvida man vill ha radioaktiva batterier inopererade i kroppen. Finns alltid en risk för att bli självlysande

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ofan, trodde det var mycket striktare än så, vet att man fick sluta med sådana där radioaktiva klockor efter ett tag.

Numera har man torium som "självlysande", halveringstid på ca 12 år. Och penetrerar ej glaset eller Safiren.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Numera har man torium som "självlysande", halveringstid på ca 12 år. Och penetrerar ej glaset eller Safiren.

Thorium-232 har en halveringstid på 14 miljarder år, och sönderfallsprodukterna är otrevliga. Övriga isotoper är extremt sällsynta, och ingen är i det spannet. Jag tror att du talar om tritium, dvs supertungt väte, som mycket riktigt har en halveringstid på drygt 12 år. Det går att producera, och sönderfaller bara till helium-3. Helium gör bokstavligen inte en fluga förnär, för det reagerar inte med någonting.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Thorium-232 har en halveringstid på 14 miljarder år, och sönderfallsprodukterna är otrevliga. Övriga isotoper är extremt sällsynta, och ingen är i det spannet. Jag tror att du talar om tritium, dvs supertungt väte, som mycket riktigt har en halveringstid på drygt 12 år. Det går att producera, och sönderfaller bara till helium-3. Helium gör bokstavligen inte en fluga förnär, för det reagerar inte med någonting.

Det kan det vara. Jag vet att Luninox har det i sina klockor.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

I teorin borde det väl vara kanon för typ pacemakers o dyl men sen blir det ju en annan femma huruvida man vill ha radioaktiva batterier inopererade i kroppen. Finns alltid en risk för att bli självlysande

Har provats, men problemet är kremering. Att kremera ett radioaktivt batteri är en patenterat jättedålig idé.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

De är marknadsledande inom konsumentdrönare och 360-kameror. Det kommer dessutom produkter då och då inom diverse områden som tar världen med "storm", t ex BambuLabs 3D-skrivare och TikTok.

Håller med dig!

De gör ju marknadsledande mobiler, systemkretsar som inte är långt efter, tv-apprater med högsta ljusstyrkan och storlekarna, …

Tror många inte vill se det, men de är inte längre billiga kopiornas och skräpprodukternas mästare, inte bara det i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.theguardian.com/world/2022/aug/11/china-overtakes...
https://joint-research-centre.ec.europa.eu/jrc-mission-statem...

Det är väl några snabba från googlingar

Det har hänt väldigt mycket på några år i och med ’made in china 2025’, de vill bli världsledande inom massor med saker, bli oberoende av utländsk teknik som datorer, chip, mjukvara, os, tjänster, betalmedel, …

När vi ändå länkar the guardian Kommer nån ihåg det här? https://www.theguardian.com/science/2023/jul/02/it-was-an-accident-the-scientists-who-have-turned-humid-air-into-renewable-power
Stor som en tvättmaskin och 10Kwh, låter som man borde satsa allt på det där
Så en lösning för små saker och en för stora saker, bara kostnaden och att kunna tillverka dom.
Nickel-63 kostar runt 4000USD per gram enligt google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Menar du de som pratar om Kina, eller vi som helt enkelt inte tror på mirakel?
För mig är detta påståendet (att de ska kunna komma upp i effektnivåer som fungerar i t ex mobiltelefoner, alltså) i ungefär samma klass som ett nytt mirakelextrakt som kan bota all cancer. Speciellt påståendet att det ska bli 10 000 ggr bättre tills nästa år.

Jag tycker det oavsett vad som postas att det är ganska sura och negativa "miner", man behöver verkligen inte hålla med om allt, men man känner liksom av negativiteten på forumet allt mer och oftare vilket är lite skrämmande och framförallt tråkigt bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Jag tycker det oavsett vad som postas att det är ganska sura och negativa "miner", man behöver verkligen inte hålla med om allt, men man känner liksom av negativiteten på forumet allt mer och oftare vilket är lite skrämmande och framförallt tråkigt bara

I stort håller jag med dig, så fort det presenteras något nytt blir det sida efter sida idiotiska negativa kommentarer som:
- "den där behöver jag inte!"
- "tänk om man doppar den i vatten och får en elstöt!"
- "den är för dyr, jag hade en exakt likadan för 10 år sedan förutom att den var manuell och inte portabel och luktade illa, men den kostade bara en fjärdedel så mycket!"
- "den kommer inte från min favorittillverkare, så jag tycker inte om den!"

Men det är skillnad på att vara skeptisk till påståenden för att de kan vara bluff eller överdrivna och att vara negativ mot allt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Numera har man torium som "självlysande", halveringstid på ca 12 år. Och penetrerar ej glaset eller Safiren.

Så när jag installat cesium 395 klockbatteriet som inte behöver bytas på 50 år så måste istället urtavlan bytas fyra gånger under dess livstid..

Ok, gnälldpikarna har rätt. Allt barkar åt helvete. :/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Så när jag installat cesium 395 klockbatteriet som inte behöver bytas på 50 år så måste istället urtavlan bytas fyra gånger under dess livstid..

Ok, gnälldpikarna har rätt. Allt barkar åt helvete. :/

Måste och måste. Skulle gissa på att du kommer nog klara dig med två byten. Luminox säger att det lyser i 25 år. Gissar på att det lyser starkt i 12 år, och svagare i 12-13 år till. Duger detta ej, får du skaffa dig en gammal klocka med Radium-226.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Måste och måste. Skulle gissa på att du kommer nog klara dig med två byten. Luminox säger att det lyser i 25 år. Gissar på att det lyser starkt i 12 år, och svagare i 12-13 år till. Duger detta ej, får du skaffa dig en gammal klocka med Radium-226.

Halveringstiden är 12 år, så efter 12 år lyser den hälften så starkt som den gjorde dag 1. Efter 24 så är det en fjärdedel så starkt, osv.

Visa signatur

5900X | 6700XT