Uppgradera GPU till några år gammalt system

Permalänk

Uppgradera GPU till några år gammalt system

Hej, sitter på en i7 10700k med 16gb 3200mhz minnen och ett RX 580 8GB.

Tanken var att uppgradera till ett 3070 när det släpptes efter att jag köpte ett helt nytt bygge utan GPU i juni 2020. Sen stack priserna tyvärr iväg plus extrem brist osv. Har kört på med 580:t tills det tackar för sig, men det börjar bli gammalt nu.

Budget är runt 5-6000. Då hamnar man i prisklassen med 4060 Ti 16 GB och 7700 XT.
Två kort som de flesta verkar tycka är dåliga köp pga liten skillnad mot föregående generation och ganska dyra. För mig hade det ändå varit en stor uppgradering tror jag.

Är det ovärt att rikta in sig på dessa kort? Steget upp i pris till 4070 är rätt stort känner jag.

Jag använder en 1080p 144hz skärm och har inga direkta planer på att uppgradera till 1440p just nu, föredrar frames över upplösning.

Spelar rätt blandat, fps, moba, storydrivna singleplayer ibland. Inget VR.

Jag var rätt insatt kring utbudet vid 3000-serien men nu har jag lite sämre koll. Är intresserad av att veta vad ni hade gjort.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Tror du blir nöjd vilket som. Du kan ju kolla på RX 6800 också, om det är billigare.
Tror det blir mer prisvärt med AMD, så skulle bara kolla på Nvidia ifall RT-prestanda är relevant.

6750 XT kanske kan vara intressant med tanke på priset.

Sen har du 6950 XT för 6990:-
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/x...
Är ju klart överlägset dom andra korten, men över budget.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Tror du blir nöjd vilket som. Du kan ju kolla på RX 6800 också, om det är billigare.
Tror det blir mer prisvärt med AMD, så skulle bara kolla på Nvidia ifall RT-prestanda är relevant.

6750 XT kanske kan vara intressant med tanke på priset.

Sen har du 6950 XT för 6990:-
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/x...
Är ju klart överlägset dom andra korten, men över budget.

Ja, har läst att 6800 XT ska vara prisvärt för prestandan också. Men tyckte det verkade svårt att hitta kort, beror väl på att dom fasas ut. Kan inte ha kort längre än max 309mm också så vissa kort går tyvärr bort.

Undrar mest för många skriver att 4060 Ti och 7700 XT är kort som inte är värda att köpa men det känns som att det beror lite på vilket ingångsläge man har.

Antar att GDDR6X inte är nån dealbreaker heller? Såg att 3060 Ti hade det men inte 4060 Ti.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Borde inte ett 6700xt vara aktuellt som du kör 1080P?
Väl inom budget och passar 1080P bra.

6750XT

Permalänk
Skrivet av Javis:

Borde inte ett 6700xt vara aktuellt som du kör 1080P?
Väl inom budget och passar 1080P bra.

6750XT

Det kan nog vara nåt, bara den fläktlösningen är OK. Ser ut som en lite bättre MSI Armor lösning och den har varit hemsk kan jag säga. Underdimensionerad så den ger höga temps och höga fläktkurvor. Men ska kika på 6750 XT också.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Ja, har läst att 6800 XT ska vara prisvärt för prestandan också. Men tyckte det verkade svårt att hitta kort, beror väl på att dom fasas ut. Kan inte ha kort längre än max 309mm också så vissa kort går tyvärr bort.

Undrar mest för många skriver att 4060 Ti och 7700 XT är kort som inte är värda att köpa men det känns som att det beror lite på vilket ingångsläge man har.

Antar att GDDR6X inte är nån dealbreaker heller? Såg att 3060 Ti hade det men inte 4060 Ti.

6800 XT är ersatt av 7800 XT som presterar i stort sett likvärdigt. 7800 XT dessutom billigare än föregångaren i dagsläget. Sitter själv med ett 6800 XT sedan ett par år tillbaka och har varit hur nöjd som helst.

Problemet med 4060 Ti var den första versionen med enbart 8 GB VRAM. 8 GB börjar bli för lite även för 1080p i vissa nya spel. 7700 XT har 12 GB och klarar sig bättre ur den synvinkeln. Den nyare versionen av 4060 Ti med 16 GB är så klart bättre med det i åtanke, särskilt om man vill spela i högre upplösningar. Dock en tusenlapp dyrare än 8 GB versionen.

Allt hänger på hur du vill spela. Vilken upplösning, om Ray Tracing är viktigt eller inte samt hur mycket du i slutändan är villig betala för ett grafikkort.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

6800 XT är ersatt av 7800 XT som presterar i stort sett likvärdigt. 7800 XT dessutom billigare än föregångaren i dagsläget. Sitter själv med ett 6800 XT sedan ett par år tillbaka och har varit hur nöjd som helst.

Problemet med 4060 Ti var den första versionen med enbart 8 GB VRAM. 8 GB börjar bli för lite även för 1080p i vissa nya spel. 7700 XT har 12 GB och klarar sig bättre ur den synvinkeln. Den nyare versionen av 4060 Ti med 16 GB är så klart bättre med det i åtanke, särskilt om man vill spela i högre upplösningar. Dock en tusenlapp dyrare än 8 GB versionen.

Allt hänger på hur du vill spela. Vilken upplösning, om Ray Tracing är viktigt eller inte samt hur mycket du i slutändan är villig betala för ett grafikkort.

Ja, 6800 XT verkar vara ett bra kort sett till prestanda per krona. Läst lite om VRAM-soppan och försöker undvika kort med 8GB VRAM för att kunna behålla ett nytt kort ett tag längre.

RT bryr jag mig inte om alls. Jag har inga problem med att köpa ett midrange kort, det är mest att av det jag läst så sågar folk den här generationens "midrange" kort så som 7700 XT och 4060 Ti för att det är dålig förbättring jämfört med förra generationen och att de är dåligt prissatta jämfört med kort som ligger ett steg upp. Det säger reviewers på youtube också och då blir det lätt att det verkar som det enda valet är att kliva upp till minst 4070-prestanda. Vill mest höra om det finns nån större sanning i det, är säker på att många har kort under prisklassen som 4070 och ändå känner att de får en bra upplevelse och ett kort värt pengarna.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Ja, 6800 XT verkar vara ett bra kort sett till prestanda per krona. Läst lite om VRAM-soppan och försöker undvika kort med 8GB VRAM för att kunna behålla ett nytt kort ett tag längre.

RT bryr jag mig inte om alls. Jag har inga problem med att köpa ett midrange kort, det är mest att av det jag läst så sågar folk den här generationens "midrange" kort så som 7700 XT och 4060 Ti för att det är dålig förbättring jämfört med förra generationen och att de är dåligt prissatta jämfört med kort som ligger ett steg upp. Det säger reviewers på youtube också och då blir det lätt att det verkar som det enda valet är att kliva upp till minst 4070-prestanda. Vill mest höra om det finns nån större sanning i det, är säker på att många har kort under prisklassen som 4070 och ändå känner att de får en bra upplevelse och ett kort värt pengarna.

6800 XT är inget alternativ just nu, det kostar över 7 000 kr.

4070 är 52 % dyrare och presterar ca 25 % bättre än 6750 XT i 1080p.

Jag hade nog kört på 6750 XT för 1080p, 12 GB borde hänga med rätt länge i den upplösningen.

Du kan ju alltid kolla på TechPowerUp t.ex. hur det presterar i olika spel. Kollar man under Average FPS ser man att snittet för 1080p är på 137,8 FPS.

https://www.techpowerup.com/review/msi-radeon-rx-6750-xt-gami...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Ja, 6800 XT verkar vara ett bra kort sett till prestanda per krona. Läst lite om VRAM-soppan och försöker undvika kort med 8GB VRAM för att kunna behålla ett nytt kort ett tag längre.

RT bryr jag mig inte om alls. Jag har inga problem med att köpa ett midrange kort, det är mest att av det jag läst så sågar folk den här generationens "midrange" kort så som 7700 XT och 4060 Ti för att det är dålig förbättring jämfört med förra generationen och att de är dåligt prissatta jämfört med kort som ligger ett steg upp. Det säger reviewers på youtube också och då blir det lätt att det verkar som det enda valet är att kliva upp till minst 4070-prestanda. Vill mest höra om det finns nån större sanning i det, är säker på att många har kort under prisklassen som 4070 och ändå känner att de får en bra upplevelse och ett kort värt pengarna.

Som Alastor Moody säger så är 6800 XT inget alternativ idag pga priset. Det lär inte bli billigare heller då det är en utgången produkt. 7800 XT kan dyka upp med nedsänkt pris dock så har du inte allt för bråttom kan du göra ett fynd.

I övrigt så är det rätt tänkt, undvik 8GB-korten då de riskerar bli obrukbara i förtid pga för lite vram, särskilt om du skulle vilja gå upp till 1440p framöver. 12 GB känns som minimum i dagsläget om man ska ha någon slags framtidssäkring även om det säkert kommer vara i underkant för högre upplösningar längre fram.

6750 XT som Alastar Moody föreslår är ett vettigt alternativ. Helt okej prestanda för pengarna och 12 GB. Om som du säger RT inte är viktigt så är det ett bra val.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Som Alastor Moody säger så är 6800 XT inget alternativ idag pga priset. Det lär inte bli billigare heller då det är en utgången produkt. 7800 XT kan dyka upp med nedsänkt pris dock så har du inte allt för bråttom kan du göra ett fynd.

I övrigt så är det rätt tänkt, undvik 8GB-korten då de riskerar bli obrukbara i förtid pga för lite vram, särskilt om du skulle vilja gå upp till 1440p framöver. 12 GB känns som minimum i dagsläget om man ska ha någon slags framtidssäkring även om det säkert kommer vara i underkant för högre upplösningar längre fram.

6750 XT som Alastar Moody föreslår är ett vettigt alternativ. Helt okej prestanda för pengarna och 12 GB. Om som du säger RT inte är viktigt så är det ett bra val.

Okej. Ja, man kan alltid vänta lite till Funderar på att se om priserna rör sig något nu när Nvidias superduperkort snart släpps. 4070 skulle ju justeras ned i riktpris och då kanske andra kort justeras ned också som en effekt.

Jag är inte främmande för att kika på 7800 XT eller 4070 om priserna kryper ner lite. Såg ett Asus dual 4070 för 7200 kr på komplett, 7800 XT något billigare på Amazon. Kanske överdrivet för 1080p 144hz men förhoppningsvis kan man behålla ett sånt kort många år och även kliva upp till 1440p utan problem, som du säger. 7000 kr för ett kort känns egentligen över gränsen men om man ändå ska lägga 5-6000 kanske det är värt att lägga lite till för att få kortet att hålla ännu lite längre. Vad vet jag, beror väl helt på var ens gräns går antar jag.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Okej. Ja, man kan alltid vänta lite till Funderar på att se om priserna rör sig något nu när Nvidias superduperkort snart släpps. 4070 skulle ju justeras ned i riktpris och då kanske andra kort justeras ned också som en effekt.

Jag är inte främmande för att kika på 7800 XT eller 4070 om priserna kryper ner lite. Såg ett Asus dual 4070 för 7200 kr på komplett, 7800 XT något billigare på Amazon. Kanske överdrivet för 1080p 144hz men förhoppningsvis kan man behålla ett sånt kort många år och även kliva upp till 1440p utan problem, som du säger. 7000 kr för ett kort känns egentligen över gränsen men om man ändå ska lägga 5-6000 kanske det är värt att lägga lite till för att få kortet att hålla ännu lite längre. Vad vet jag, beror väl helt på var ens gräns går antar jag.

Alltid en svår avvägning det där. Väntar man kan man få vänta för evigt så förr eller senare får man bestämma sig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska avvakta lite om du har tålamod.
Annars ett Rx 6750 xt eller rx 7700 xt är nog perfekt för ditt ändamå.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av metalmac:

Jag tycker du ska avvakta lite om du har tålamod.
Annars ett Rx 6750 xt eller rx 7700 xt är nog perfekt för ditt ändamå.

Lite tålamod har jag väl, skulle ju köpa ett 3070 vid release om jag hade fått tag på ett. Det är tre år sen nu

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

7000 kr för ett kort känns egentligen över gränsen men om man ändå ska lägga 5-6000 kanske det är värt att lägga lite till för att få kortet att hålla ännu lite längre.

Då var det ju synd att det 6950 XT jag länkade gått upp till 8200 ;/

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Då var det ju synd att det 6950 XT jag länkade gått upp till 8200 ;/

Det var ändå för långt för mitt case, kan max ha 310mm typ. Men tack ändå.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Samma sits med ett system som har några år på nacken. Efter analyserande skulle ett nytt/nyare grafikkort kunna ge många % mera frames i div spel.
Innan jag slår till på något så tänker jag avvakta vad Nvidia Super lansering skapar för oreda i pris strukturer…flera modeller borde sjunka i pris.
Hoppas hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

Det var ändå för långt för mitt case, kan max ha 310mm typ. Men tack ändå.

Kunde ju varit bra information att ha.