Samsungs nya flaggskepp kan få sju års uppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Samsungs nya flaggskepp kan få sju års uppdateringar

Branschstandarden för mjukvaruuppdateringar fortsätter justeras och med nya S24-serien verkar Samsung anamma sju år för både nya Android-versioner och säkerhetsuppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det fungera för dom sju år är nais.
Nog för att många byter efter tre år så håller mobilen ofta i 4 till 5 år vid normal användning.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Får hoppas att det fungera för dom sju år är nais.
Nog för att många byter efter tre år så håller mobilen ofta i 4 till 5 år vid normal användning.

Man får spendera sina pengar på precis vad man vill men jag kommer aldrig förstå mig på människor som köper en ny mobil varje år eller vartannat år. Det är en sak som den har gått i sönder eller om batteriet inte går att rädda, men annars känns det som man får samma sak, bara lite uppdaterat utseende och lite mer kräm under huven.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jygge:

Får hoppas att det fungera för dom sju år är nais.
Nog för att många byter efter tre år så håller mobilen ofta i 4 till 5 år vid normal användning.

Många köper beg telefoner med bara bytt batteri.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Detta har ju inte riktigt med deras välvilja att göra. Det är rena affärer.
Utvecklingen av mobiltelefoner har typ stagnerat i köparens ögon, det är lite bättre kamera varje generation typ och en ny färg. Detta resulterar i att folk köper en ny mobil mer sällan, om det var typ 1-2år innan så är det nu 3-7 år mellan varje byte. Detta har gjort att enhetspriserna har ökat och den förlängda supporten är ett sätt att signalera marknaden att det är värt att lägga 15k på en telefon för den håller längre. Men i slutändan har du spenderat lika mkt som tidigare. För tillverkarna är nog detta rätt bra ekonomi. Och kanske rätt sund utveckling för miljön med.

Nackdelen blir väl i förlängningen färre släpp av nya modeller. Vi har inte sett det än, men jag skulle inte bli förvånad om cyklerna förlängs. Måste det komma en ny version varje år om den gamla fortfarande säljer bra?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Haha, jag läste det först som att S24 blir kraftigt uppdaterad motsvarande sju års utveckling 😀

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Man får spendera sina pengar på precis vad man vill men jag kommer aldrig förstå mig på människor som köper en ny mobil varje år eller vartannat år. Det är en sak som den har gått i sönder eller om batteriet inte går att rädda, men annars känns det som man får samma sak, bara lite uppdaterat utseende och lite mer kräm under huven.

De flesta tar väl via jobbet. Har man eget AB så får man ju 50% rabatt direkt. Är man anställd får man oftast den gratis vartannat år annars brinner den inne.

Skulle tro att ytterst få betalar 15-20k av sönderskattade pengar varje år på ny mobil.

Min nuvarande är 3 år gammal men har tänkt uppgradera då kameran är usel och min USB C port glappar så går knappt att ladda. Men det har inte kommit ut någon telefon jag vill ha. Alla är för stora.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Känns som en sund utveckling. Återstår att se om 7 år om de håller det utlovade då.

Permalänk
Medlem

Det verkar bara vara 7 års säkerhetsuppdateringar, inte Android versioner enligt Notebook Check https://www.notebookcheck.net/Samsung-Galaxy-S24-series-Recen...

Har skickat in en rättelse om detta.

Min nuvarande telefon har jag haft i ca 5 år nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja bli inte bättre än Apple det vore ju ändå att ta i när ni stretat emot i små många år…
Sedan skall det bli intressant att se vad Samsung menar med uppdateringar om en 4-7år.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt bra. Apple har ju gett långt stöd länge så bra se Android ge mer och mer. Dagens flaggskepp är så pass bra att de lär hålla. Jag märker ärligt talat knappt skillnad på min iPhone XS Max och min 14Pro. Så att XS fortfarande får stöd ser jag som bra.

Däremot borde batterier göra lättare att byta. Apple är väldigt dåliga på det men Samsung är väl inte bättre numera heller. Skärmarna håller rätt bra numera. Mina Galaxy S6,7 och 9 gick alla sönder men inte hänt på några år nu. Även när man tappat telefonen har den håller. Kör bara med skal men inget över skärmen för det sabbar känslan och bilden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det behövs mer sånt här. Alla vill och kan inte köpa mobiler hela tiden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till varför jag övergav Samsung för många år sedan. Uppdateringarna slutade rulla ut innan man använt den i 2 år. Fick väl min i andra hälften av produktens livscykel men ändå, rätt kasst intryck.

Apple har varit väldigt duktiga på detta under lång tid.

Permalänk
Medlem

På tiden att Samsung kommer ikapp Apple här. Hatar när man måste köpa ny mobil bara för att den man har inte uppdateras längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På tiden att Samsung kommer ikapp Apple här. Hatar när man måste köpa ny mobil bara för att den man har inte uppdateras längre.

Varför måste du köpa ny? Fungerar inte telefonen helt plötsligt inte? Jag kör fortfarande med en honor 8. Dom slutade få systemuppdateringar för ett par år sen men den fungerar, appar uppdateras fortfarande.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På tiden att Samsung kommer ikapp Apple här. Hatar när man måste köpa ny mobil bara för att den man har inte uppdateras längre.

måste och måste... man kan väl lira en fån med android 8 utan större bekymmer? kanske inte att rekommendera till barn som installerar 20 random spel i veckan kanske men sålänge man vet vad man håller på med och bara installerar appar från kända utvecklare så lär det var "relativt" lugnt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Varför måste du köpa ny? Fungerar inte telefonen helt plötsligt inte? Jag kör fortfarande med en honor 8. Dom slutade få systemuppdateringar för ett par år sen men den fungerar, appar uppdateras fortfarande.

Skrivet av GizmoTheGreen:

måste och måste... man kan väl lira en fån med android 8 utan större bekymmer? kanske inte att rekommendera till barn som installerar 20 random spel i veckan kanske men sålänge man vet vad man håller på med och bara installerar appar från kända utvecklare så lär det var "relativt" lugnt.

Systemuppdateringar av typen "ny Android-version" kvittar för min del. Brukar mest vara att de Stökar om och ändrar "bara för att" ändå. Men när man inte ens får säkerhetsuppdateringar längre så går det ju inte. Tekniskt sett går det väl använda telefonen, men man är inte skyddad och säker längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Mobilutvecklingen stagnerar och de blir dyrare. Det är naturligt att folk då använder mobilerna längre.

Ett problem för de flesta tillverkare är att de inte får några intäkter på de gamla mobilerna, både Apple och Google tjänar väldigt mycket på att ha folk i deras ekosystem som köper appar och annat och de får betalt för varenda App i Appstore. Visst säljer Samsung lite appar de också, men det är nog väldigt lite.

Så vi får se hur utvecklingen går. Jag tycker mig överallt se att trenden går emot att på olika sätt få deras kunder att betala länge för deras produkter.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Man får spendera sina pengar på precis vad man vill men jag kommer aldrig förstå mig på människor som köper en ny mobil varje år eller vartannat år. Det är en sak som den har gått i sönder eller om batteriet inte går att rädda, men annars känns det som man får samma sak, bara lite uppdaterat utseende och lite mer kräm under huven.

För egen den byter jag mobil av ekonomiska skäl, då jag efter två år får som absolut mest betalt för att sälja det dåvarande flaggskeppet från Apple. Det betyder att jag håller mig ajour med såväl garanti och värde. Därför runt 6600SEK för min iPhone 15 Pro, och om jag inte missminner mig, runt 8.000 för en iPhone 13 Pro. Det betyder att jag lägger 3600 varje år i mobilkostnad i snitt. Inte speciellt farligt om man frågar mig.

Permalänk
Medlem

”Kan få”
vi vet hur det kommer bli…

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

En av anledningarna till varför jag övergav Samsung för många år sedan. Uppdateringarna slutade rulla ut innan man använt den i 2 år. Fick väl min i andra hälften av produktens livscykel men ändå, rätt kasst intryck.

Apple har varit väldigt duktiga på detta under lång tid.

Detta ändrade Samsung på för 3-4 år sedan och ger 4-5 års uppdateringar redan nu

Skrivet av GizmoTheGreen:

måste och måste... man kan väl lira en fån med android 8 utan större bekymmer? kanske inte att rekommendera till barn som installerar 20 random spel i veckan kanske men sålänge man vet vad man håller på med och bara installerar appar från kända utvecklare så lär det var "relativt" lugnt.

Skrivet av Ozzed:

Systemuppdateringar av typen "ny Android-version" kvittar för min del. Brukar mest vara att de Stökar om och ändrar "bara för att" ändå. Men när man inte ens får säkerhetsuppdateringar längre så går det ju inte. Tekniskt sett går det väl använda telefonen, men man är inte skyddad och säker längre.

Mycket av säkerheten i Android går att uppdatera utan att behöva ge en uppdatering från tillverkaren, till skillnad från iOS. Mycket kan uppdateras via Play Store.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

De flesta har ju 24 månders kontrakt så byter då. Har själv Telenor så jag kan byta upp mig varje år (Telenor change). Men trevligt för de som hänger kvar på samma lur väldigt länge.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Detta ändrade Samsung på för 3-4 år sedan och ger 4-5 års uppdateringar redan nu
Mycket av säkerheten i Android går att uppdatera utan att behöva ge en uppdatering från tillverkaren, till skillnad från iOS. Mycket kan uppdateras via Play Store.

på senaste tiden har man försökt göra androids system updateringar och säkerhets updateringar mer och mer "decoupled", vilket är bra. att på olika sätt kunna fixa säkerhetshål "manufacturer wide" via google play updates istället för att varje enskilld tillverkare ska kompilera ny release för varje enhet.

enda problemet är att det är bundet till google att släppa dessa play security updates.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Bra att de gör åtminstone detta.
Frågan är ju hur lång praktisk livslängd mobiler kan tänkas ha?
När batteri och hårdvara i övrigt inte sällan börjar fungera sämre efter 3-5 år.
Gör de det enklare att byta batteri också är det flera steg på vägen.

Många mobiler börjar dock också bete sig konstigt efter några år, trots fabriksåterställning, oklart vad det beror på.
Bryter vid samtal, appar hänger sig/segar, plötsliga omstarter m m. Haft det både själv och hört av många andra som upplevt liknande på många olika modeller.

Permalänk
Medlem

Verktygslösa batteribyten tack! 00-talet vill ha sin teknik tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Detta ändrade Samsung på för 3-4 år sedan och ger 4-5 års uppdateringar redan nu
Mycket av säkerheten i Android går att uppdatera utan att behöva ge en uppdatering från tillverkaren, till skillnad från iOS. Mycket kan uppdateras via Play Store.

Hur menar du med att mycket av säkerheten kan uppdateras via PlayStore? Det är väl Samsung som släpper uppdateringar till sina produkter inte generiska sådana i Playstore?
Samsung släpper t.ex. månadsuppdateringar till sina S modeller, kvartalsuppdateringar till sina A modeller (vissa har månad) osv. Det är detta dom lovar ska göras i X antal år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Verktygslösa batteribyten tack! 00-talet vill ha sin teknik tillbaka

Enligt mig så blev telefoner bättre byggda när den är sluten, känns bättre byggd. Sista telefonen jag använt med utbytbart batteri var S5 och den kändes ju som en leksak från McDonalds.

Hade en iPhone 4 (2 skruv för att ta bort baksidan) och den va inte helt bra den heller, baksidan knakade vid tryck.

Baksida med 4-6 skruv kanske skulle fungera och fortfarande kännas ok vid användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

”Kan få”
vi vet hur det kommer bli…

Eller hur, säg till när de skriver att den får

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Enligt mig så blev telefoner bättre byggda när den är sluten, känns bättre byggd. Sista telefonen jag använt med utbytbart batteri var S5 och den kändes ju som en leksak från McDonalds.

Hade en iPhone 4 (2 skruv för att ta bort baksidan) och den va inte helt bra den heller, baksidan knakade vid tryck.

Baksida med 4-6 skruv kanske skulle fungera och fortfarande kännas ok vid användning.

Håller med dig. Städade igenom en "pryllåda" igår och hittade ett par gamla Samsung S2 och någon lite nyare, båda med utbytbart batteri. Och ja utvecklingen har gått frammåt som tur är. Plastlist runt telefonen som har ett tunt lager ditmålad söndernött chrome och allmän känsla av leksak. Telefonen knakar på alla håll och kanter utan större ansträngnig. Ingen IP-klassning alls, ute i regn så kan telefonen vara körd. Allt var inte bättre förr, men rent krasst så är utbytbart batteri självklart bättre men inte till vilka uppoffringar som helst.

Historiskt sett så har jag telefonen kvar fler år idag än långt tidigare då batterierna idag är bättre. Så jag vet inte till vilken vinst det skulle vara?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas det blir branschstandard att ha 10-20% av batteriet avknoppat så när man laddat till 100% så är det egentligen 80-90%, så sätt får vi de att hålla nått år till. Väldigt glad att se 5år+ mjukvaru uppdateringar, kanske kan va värt o köpa en dyrare telefon nu.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5