[Löst] Dockstation funkar till laptopen men inte stationära

Permalänk

[Löst] Dockstation funkar till laptopen men inte stationära

Hej!

Jag har lånat med mig en Dell WD19S från jobbet för att kunna koppla upp jobblaptopen till min kringutrustning här hemma, t.ex. dubbla skärmar. Det funkar fint. När jag sedan vill använda min stationära så hade jag tänkte att jag bara kunde koppla ur dockan ur laptopen och in i stationära. Där stöter jag dock på problemet att ena skärmen, en AOC 24G2U IPS som är kopplad med HDMI till dockan, inte registreras. Den dyker inte upp när jag skannar efter skärmar i Windows-inställningarna.

Jag har vidtagit följande åtgärder:
1. Bytt HDMI utgång från skärmen,
2. Kopplat in och kopplat ut skärm samt docka
3. Startat om docka och dator flera gånger
4. Installerat alla Windowsuppdateringar
5. Uppdaterat firmware på dockan.

Firmwaren kommer från https://www.dell.com/support/home/en-us/product-support/produ... men jag hittar inga drivrutiner till datorn. Ska man ha det? Jobbdatorn har ju allt möjligt skit på sig, så där kanske finns något program man ska ha som jag har missat. Dockan dyker upp som "Dell dock" i Windows-inställningarna men dyker inte upp i Device Manager, såvitt jag kan bedöma. Där finns tre poster som heter Unknown Device, vet inte om det kan vara någon av dem.

Jag kör Windows 10. Moderkortet är ett MSI MPG B550 Gaming Plus.

Någon som har en potentiell lösning?

Sedan en liten extrafråga: jag har 144 Hz skärm och mus och tangentbord med låg latency, eftersom jag gillar att spelar spel där det är viktigt att ha så låg latency som möjligt. Kommer jag att hämmas märkbart av att köra allt genom dockan?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du skriver att ena skärmen inte hittas, menar du att du får bild på någon annan skärm? Dockan kräver att du har en USB-C-port med stöd för DisplayPort, vilket ditt moderkort inte har (nästan inga stationära moderkort har det), så du borde rimligtvis inte få någon bild alls med dockan kopplad till den stationära datorn.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara en idé att koppla separata kablar från dina hemmaskärmar till dockan och bara använda dockan med laptopen. Om du har tillräckligt med utgångar från skärmarna.

Permalänk
Skrivet av perost:

Du skriver att ena skärmen inte hittas, menar du att du får bild på någon annan skärm? Dockan kräver att du har en USB-C-port med stöd för DisplayPort, vilket ditt moderkort inte har (nästan inga stationära moderkort har det), så du borde rimligtvis inte få någon bild alls med dockan kopplad till den stationära datorn.

Nej, jag fick ingen bild alls så jag kopplade den andra skärmen direkt in i datorn. Glömde bort att nämna det. Tack för informationen. När du säger att det inte har stöd för DisplayPort, innebär det att även HDMI är uteslutet?

Skrivet av Javis:

Kanske kan vara en idé att koppla separata kablar från dina hemmaskärmar till dockan och bara använda dockan med laptopen. Om du har tillräckligt med utgångar från skärmarna.

Ja, det får kanske bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kioskvältaren:

Nej, jag fick ingen bild alls så jag kopplade den andra skärmen direkt in i datorn. Glömde bort att nämna det. Tack för informationen. När du säger att det inte har stöd för DisplayPort, innebär det att även HDMI är uteslutet?

Ja, DisplayPort används även för HDMI-porten på dockan. USB-C har tekniskt sett stöd för andra bildsignaler också, men det är i stort sett bara DisplayPort som faktiskt används i praktiken.

Problemet på stationära datorer är att moderkortet och grafikkortet inte är integrerat på samma sätt som i laptops, så USB-C-portarna kan normalt inte ta bildsignal från grafikkortet. Om man verkligen vill så går det dock att lösa med t.ex. ett sånt här kort där man kopplar en DP-kabel mellan grafikkortet och USB-C-kortet och på så sätt får ut DP via USB-C-portarna på kortet.

För att svara på din andra fråga så lär dockan inte tillföra några märkbara fördröjningar för t.ex. mus/tangentbord, det brukar handla om mikrosekunder om ens det.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, DisplayPort används även för HDMI-porten på dockan. USB-C har tekniskt sett stöd för andra bildsignaler också, men det är i stort sett bara DisplayPort som faktiskt används i praktiken.

Problemet på stationära datorer är att moderkortet och grafikkortet inte är integrerat på samma sätt som i laptops, så USB-C-portarna kan normalt inte ta bildsignal från grafikkortet. Om man verkligen vill så går det dock att lösa med t.ex. ett sånt här kort där man kopplar en DP-kabel mellan grafikkortet och USB-C-kortet och på så sätt får ut DP via USB-C-portarna på kortet.

Tack för den lärorika förklaringen! Det blev billigare att köpa en till Display-Port kabel och ta en gammal HDMI-kabel jag hade liggande så att båda skärmarna har dubbla kablar.