Formatera om USB-minne

Permalänk
Medlem

Formatera om USB-minne

Hej

Jag skulle testa att installera Home Assistant på en dator och gjorde då ett boot-bart Ubuntu-USB. Nu skulle jag vilja använda det USB-minnet till något annat men kan inte formatera minnet i Windows.
När jag kopplar in minnet så dyker 3 enheter upp i "Den här datorn" och det står att jag behöver formateras när jag försöker öppna något av dem.
Försöker jag formatera minnet så får jag upp att disken är skrivskyddad.

Det finns ingen fysisk knapp på minnet för skrivskydd.

Någon som vet vad jag ska göra för att kunna använda det som ett "vanligt" USB-minne igen?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

diskpart, eller diskhanteraren?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Testat SD Card Formatter?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Windows har en tendens att inte tycka om saker som inte är windows.
Samma sak om du skapar ett usb-minne med någon linuxinstallation.
Prova Rufus från rufus.ie.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PC_Power:

Hej

Jag skulle testa att installera Home Assistant på en dator och gjorde då ett boot-bart Ubuntu-USB. Nu skulle jag vilja använda det USB-minnet till något annat men kan inte formatera minnet i Windows.
När jag kopplar in minnet så dyker 3 enheter upp i "Den här datorn" och det står att jag behöver formateras när jag försöker öppna något av dem.
Försöker jag formatera minnet så får jag upp att disken är skrivskyddad.

Det finns ingen fysisk knapp på minnet för skrivskydd.

Någon som vet vad jag ska göra för att kunna använda det som ett "vanligt" USB-minne igen?

Skrivet av sweisdapro:

diskpart, eller diskhanteraren?

Skrivet av MatteN:

Testat SD Card Formatter?

Skrivet av anthra:

Windows har en tendens att inte tycka om saker som inte är windows.
Samma sak om du skapar ett usb-minne med någon linuxinstallation.
Prova Rufus från rufus.ie.

Win+R
"diskpart" <enter>
-> List disk <enter>
-> Select disk # (Nummer motsvarande ditt minne) <enter>
-> clean <enter>

Profit?

OBS! Väljer du fel disk och kör clean så är disken nuke:ad och alla partitioner sopade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Win+R
"diskpart" <enter>
-> List disk <enter>
-> Select disk # (Nummer motsvarande ditt minne) <enter>
-> clean <enter>

Profit?

OBS! Väljer du fel disk och kör clean så är disken nuke:ad och alla partitioner sopade.

SD Card Formatter visar bara minneskort och USB-stickor, inga hårddiskenheter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Windows har en tendens att inte tycka om saker som inte är windows.
Samma sak om du skapar ett usb-minne med någon linuxinstallation.
Prova Rufus från rufus.ie.

Tack för alla svar, testade rufus och det löste problemet!

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Har alltid använt SD Card Formatter när Linux ställt till USBstickor så att Windows inte klarar att formatera dom, alltid funkat utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.