Permalänk
Medlem

Route 66

Skall köra Route 66 i augusti. Finns det några måsten förutom allt uppenbart?

Vi har cirka 15 dagar på oss. Riktiningen blir från Chicago till LA. Flyg bokat men inget mer än så.

Permalänk
Medlem

Har inte kört sträckan själv, men värt att ha span på hyrbil via SAS tex.
Var i USA för 1,5 år sedan och skulle ha bil 6 veckor, typ Toyota Rav4.
Normala priser var runt 20-25 000, hämta här lämna där.
Var inne regelbundet och kollade på flera olika siter, via SAS och Avis fick vi helt plötsligt en för 8 000 kr. Bokade nog 4-5 månader innan.

Behövde byta bil 2 ggr pga nyckelbatteri, det var absolut inga problem. Ringde först och sedan bara att åka till närmsta Avis och så löste dom det.

Begär alltid kvitto/bekräftelse direkt när ni lämnar in bil, av personen som hjälper er parkera, de försökte lura oss att bilen inte var fulltankad vid inlämning, vilket de tar hutlösa priser för att göra åt en. Det la dom bara på slutfakturan vilket jag klagade på och fick pengarna tillbaka.

Permalänk

Se upp för DeathClaws

Permalänk
Bildexpert

När ni har kommit till Santa Monica så avsluta resan på HiHo Cheeseburger. Fenomenalt bra burgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seftec:

Har inte kört sträckan själv, men värt att ha span på hyrbil via SAS tex.
Var i USA för 1,5 år sedan och skulle ha bil 6 veckor, typ Toyota Rav4.
Normala priser var runt 20-25 000, hämta här lämna där.
Var inne regelbundet och kollade på flera olika siter, via SAS och Avis fick vi helt plötsligt en för 8 000 kr. Bokade nog 4-5 månader innan.

Behövde byta bil 2 ggr pga nyckelbatteri, det var absolut inga problem. Ringde först och sedan bara att åka till närmsta Avis och så löste dom det.

Begär alltid kvitto/bekräftelse direkt när ni lämnar in bil, av personen som hjälper er parkera, de försökte lura oss att bilen inte var fulltankad vid inlämning, vilket de tar hutlösa priser för att göra åt en. Det la dom bara på slutfakturan vilket jag klagade på och fick pengarna tillbaka.

Aa, jo hyrbilsbranchen i USA är knepig. Priserna känns helt random. Vi åker till Florida i mitten på februari, två familjer. Bokade för nästan ett år sen. Hyrbil har kostat runt 25k ända fram tills för en månad sen. Då helt plötsligt ändrades priset till 10600:-. Har hela tiden sökt efter samma bil (8-sitsig Cheva Suburban Premium).

Tydligen beror det på att hyrbilsföretagen sålde massor med bilar under corona. När efterfrågan återkom så kunde dom inte köpa in nya bilar pga chipsbristen. Detta skapade svallvågor och kaos.

Inför R66-resan har jag inte kunnat boka bil än (vi skall ha en Tahoe) men priserna sjunker stadigt.

Jag kanske borde kolla slutfakturan noggrannare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hultapajk:

Se upp för DeathClaws

Muterade ödlor?

Skrivet av Nissling:

När ni har kommit till Santa Monica så avsluta resan på HiHo Cheeseburger. Fenomenalt bra burgare.

Det är taget! Blir ett bra avslut innan halva gänget skall åka hem!

Permalänk
Medlem

Kolla vad som gäller för reservaten ni passerar så ni inte gör misstaget att avvika för mycket och hamna i en tråkig sits.

Gör inte misstaget att stanna för folk som ser ut att behöva hjälp, det har varit en jävla massa vägpirater längs sträckan. Tycker ni att de verkligen ser ut som någon behöver hjälp, ring då 911 och försök ange närmaste Mile-marker eller senaste område ni kommer ihåg.
Samma med "liftare", stanna inte! Det kan vara fler som väntar runt hörnet/busken.

Tänkt på att många delstater ni kommer passera har open carry och några tillåter concealed carry. Det är därmed inte konstigt att folk kommer gå runt med vapen synligt, men kan ta ett tag att vänja sig. Anta alltid att alla ni möter bär skjutvapen.

Har varit en del i CA, NM och AZ då jag har "sommarstuga" i dom trakterna och åkt på I40/Route66 ett antal gånger runtomkring där.

Angående hyrbil. Hör med hyrbilsföretaget om de kräver att alla som ska köra bilen behöver stå på avtalet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Tack!

Generellt roadtrippande i USA har jag bra koll på. Jag har nog avverkat 15000 kilometer där under dom senaste 10 åren. Bra tips iallafall!!

Liftare tror jag aldrig att jag har sett nånsin och vi brukar alltid färdas på icke-motorväg. Iallafall tills vi har sölat så mycket att vi måste snabba på.

Det reservat vi kommer åka igenom är Mojave National Preserve på vägen tillbaka från avstickaren till Vegas. Åkte runt lite där i september förra året.

Permalänk
Medlem

Menade främst indianreservaten. Lite andra lagar och så (federala lagar gäller fortfarande givetvis). Men håller ni er till Higways eller state-owned vägar genom reservaten är det inga problem. Det är först om man får för sig att ta en avstickare och hamnar i ett område som kräver tillstånd, vilket normalt innebär att man kör på tribal roads, som det kan bli problematiskt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Aha, har du nåt exempel på reservat? Skall ju så klart inte riskera något men vi utforskar ju gärna vid sidan av vägarna.

Permalänk

Riktigt kul, åkte Route 66 med bror och farsa 2017 så kanske kan dela med mig av de saker vi gjorde på vägen.
Såklart många timmars bilkörande framför er men det låter som du har koll på roadtrippande i USA så den erfarenheten är najs att ha.

I Chicago letade vi upp platsen där Route 66 startar, tog bild, och vandrade lite längst vattnet av Lake Michigan, vi åkte dock på vinterhalvåret så det var ganska kallt, men kan tänka mig att det är riktigt trevligt i augusti.
Vi åkte även upp i Willis Tower när vi var där.

Mycket av Illinois är platt och simpelt, men det är därför bra att börja resan på detta hållet.
Åk gärna ut på gamla Route 66 ibland även om den går precis intill den nya motorvägen, ibland kommer man ut till något mindre samhälle där det finns historia.

Kolla in The Gateway Arch i St. Louis, man kan åka upp i den, när vi var där renoverades det tyvärr så vi kom aldrig upp. Men själva monumentet i sig är sjukt imponerande.

Om ni gillar grottor så finns Meramec Caverns kort efter ni har kört genom St. Louis. Ni kommer i alla fall inte missa all reklam för denna grotta längst vägen, dubbat Jesse James hideout.

Tror även det är här någonstans det finns en 4-filig del av gamla Route 66, känns lite apokalyptiskt att köra på.

Innan ni kommer in i Joplin finns 66 Drive-In Theatre, inget som tyvärr var igång när vi var där, men den ligger intill vägen och fasaden är orimligt stor. Kanske värt att kolla om någon film spelas när ni är där? (Det finns flera drive-in biografer längst Route 66)

Efter Tulsa, precis efter Sapulpa så har den gamla Route 66 riktigt mycket karaktär, alltså själva vägen i sig, det var en mysig liten bit att åka på, sprucken väg, härliga svängar.

Innan Amarillo har vi, Leaning Tower of Texas.
I Amarillo har vi The Big Texan Steak Ranch & Brewery, Morgan och Ola-Conny har varit där, om det är roligt att veta. Finns en challenge att äta en riktigt stor köttbit om man vill.
Precis efter Amarillo finns Cadillac Ranch, någon Amerikan som hade tråkigt en dag och började gräva ner bilar... typ...

I New Mexico så är det omöjligt att missa Route 66 Half-Way point.

Precis innan slutet av New Mexico finns en avstickare norrut mot något som kallas Window Rock. Egentligen ett berg med ett hål igenom, men ändå lite speciellt.

Direkt när ni kommer in i Arizona rekommenderar jag att ni kör igenom Petrified Forest National Park.

En liten bit därefter kan ni svänga av söderut till Meteor Crater Natural Landmark. Jag tror det är svårt att hitta ett sånt lättillgängligt praktexempel av en meteoritkrater, stor är den med. (Det är ju USA trots allt)

I Arizona kommer ni svänga av rejält iväg från den nya motorvägen för att följa Route 66, här ligger samhällen som inspirerade filmen Bilar.
Här ute ligger också Grand Canyon Caverns. Vi hade en skitbra guide när vi var där och själva grottan har ganska intressant historia, både i naturväg, och vad man människan använt den till i modern tid. Man kan även hyra ett rum i grottan, svin-dyrt och inte värt, men intressant koncept.

Påväg till Kalifornien finns gamla Guldstäder och Silverstäder om det låter lockande.

Väl i Kalifornien så finns Amboy Crater, en gammal vulkan, det är typ en timmes promenad i lavastenöken om man vill upp på den. Jag skulle inte säga att det är något måste, men om ni har spring i benen, så varför inte, den ligger precis söder om Route 66.

Någonstans i början av Los Angeles så finns platsen där världens första McDonalds byggdes, tror den ligger längst med Route 66. (Om man lyckas följa vägen när man väl är i bebott område)

Sen efter någon extra timmes bilkörning är ni nog framme vid Santa Monica Pier.

Förutom det så finns det tonvis med samhällen som har speciell historia till Route 66 och unika broar som bär vägen. Om man vill se varje detalj kommer man nog aldrig fram i tid, men det är roligt att stanna till lite då och då och utforska.

Permalänk
Medlem

Förlåt en dum fråga, du har säkerligen koll - men är inte Route 66 i stort "icke farbar väg" nu? Alltså, det är väl inte en väl underhållen, sammanhängande väg som Interstates är?

Permalänk
Hedersmedlem

Gjorde liknande resa 2010. Följde den historiska Route 66 från Chicago, med avstickare över dagen till Grand Canyon, sedan tillbaka på Route 66 och fortsätta mot Kingman - där vi sedan stack av mot Las Vegas och sedan genom Death Valley, Sierra Nevada-bergen, Yosemite, San Fransisco, Highway 1, LA. Var på vägen i 30 dagar och 6000 km från start till mål om minnet inte sviker mig.

Svårt att rekommendera något när jag inte vet vad du/ni är intresserade av.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||