Bredband nere i 2 veckor. Rätt till ersättning?

Permalänk
Medlem

Bredband nere i 2 veckor. Rätt till ersättning?

Hej,

Jag har bredband med Ownit genom mitt stadsnät och mitt bredband har varit nere nu i två veckor. Jag har gjort en felanmälan och Ownit säger att de väntar svar från stadsnätet. Har jag rätt till någon ersättning för detta? Jag jobbar hemma och har möten så behöver internet. Kan jag kräva att de står för mina merkostnader av mitt mobilabonnemang under tiden?

Permalänk
Medlem

Läs avtalsvillkoren. Men 99% gäller att ja, du har rätt till ersättning. Skriv och fråga de. Bör få en halv månadskostnad (minst) och ifall de är generösa får du nog hela månaden återbetalt/en månad gratis. (beror såklart också på hur länge det fortsätter)

Däremot har du inte rätt till någon annan sorts ersättning/"merkostnad" nej. Det kan du glömma

Permalänk
Medlem

Till att börja med, har du bredband för privatperson som du nyttjar i din tjänst eller har du bredband för företag? För det är ju två olika lagar beroende på vem avtalet är emellan. Oavsett så börja alltid med läsa avtalsvillkoren.

Nyttjar du tjänst för privatperson så kan du (med stor sannolikhet) begära ersättning som lär bli prisavdrag på nästkommande faktura som motsvarar tiden tjänsten inte fungerat. Eller att dom ger lite extra som kompensation. Om du använder ditt privata abonnemang i din tjänst, så är det ingen information som är relevant att informera till leverantören, för det gör ingen skillnad.

Nyttjar du tjänst för företag så kolla vad som står i dina villkor och något som är värt att veta, är ju att tjänster mellan företag faller under köplagen som är dispositiv. I detta fall så är det ju mer aktuellt att kunna begära ersättning utöver prisavdrag på månadskostnaden. Även om det rent spontant inte lär vara värt tiden det skulle ta (förutsatt villkoren går med på det) då du kommer behöva bevisa vilken ekonomisk skada du mottagit i samband med att tjänsten inte fungerat.

Permalänk
Medlem

Ok, om vi skippar det internet jag använder under jobbtid, kan jag kräva kompensation på merkostnader jag fått av att behöva använda mitt telefonabonnemang privat? T ex om jag streamar film osv.

Sen, vad är skälig tid att begära att de återgärdar felet? Det har gått två veckor nu utan att de sickat en tekniker eller gjort något åt felet.

Permalänk
Skrivet av artiqio:

Hej,

Jag har bredband med Ownit genom mitt stadsnät och mitt bredband har varit nere nu i två veckor. Jag har gjort en felanmälan och Ownit säger att de väntar svar från stadsnätet. Har jag rätt till någon ersättning för detta? Jag jobbar hemma och har möten så behöver internet. Kan jag kräva att de står för mina merkostnader av mitt mobilabonnemang under tiden?

Låter ju väldigt konstigt att det skulle ligga nere i två veckor? Har du ringt driftoperatören också och tagit upp det med dem. Jag hade inte ens accepterat två dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter ju väldigt konstigt att det skulle ligga nere i två veckor? Har du ringt driftoperatören också och tagit upp det med dem. Jag hade inte ens accepterat två dagar.

Håller med, troligen har ärendet ramlat mellan stolarna mellan Ownit och stadsnätet. Jag hade legat på och tjatat varje dag, det är nog enda sättet man har någon chans att få något att hända. Ärenden som bara gäller en abonnent och inte ett helt lägenhetshus eller stadsnätet generellt brukar få väldigt låg prio...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av artiqio:

Ok, om vi skippar det internet jag använder under jobbtid, kan jag kräva kompensation på merkostnader jag fått av att behöva använda mitt telefonabonnemang privat? T ex om jag streamar film osv.

Sen, vad är skälig tid att begära att de återgärdar felet? Det har gått två veckor nu utan att de sickat en tekniker eller gjort något åt felet.

Ja, men då måste du bevisa faktisk skada och/eller kostnad, vilket är bökigt.

En olägenhet räcker inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av artiqio:

Ok, om vi skippar det internet jag använder under jobbtid, kan jag kräva kompensation på merkostnader jag fått av att behöva använda mitt telefonabonnemang privat? T ex om jag streamar film osv.

Sen, vad är skälig tid att begära att de återgärdar felet? Det har gått två veckor nu utan att de sickat en tekniker eller gjort något åt felet.

Jag har jobbat på ISP. Du kommer enbart ha rätt till ersättning (avdrag) för ditt internetabb. Om du har TV och telefoni via samma bolag så kan du även då få avdrag för det.
Resterande lär du inte få en krona för om de inte är snälla och ger dig 1-2 månader gratis bara.

Om det är dokumenterat att ta två veckor bör du dock kunna kräva ett mobilt bredband under den tiden. Antingen att du får skriftligt att de står för kostnad XXX för abonnemang under tiden eller att de skickar ut till dig kostnadsfritt.

Men utöver det har du inga mer rättigheter tyvärr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Håller med, troligen har ärendet ramlat mellan stolarna mellan Ownit och stadsnätet. Jag hade legat på och tjatat varje dag, det är nog enda sättet man har någon chans att få något att hända. Ärenden som bara gäller en abonnent och inte ett helt lägenhetshus eller stadsnätet generellt brukar få väldigt låg prio...

Hade gjort likadant men verkar som TS inte haft det lika högt prioriterat. Låter mer som att internet legat nere i sommarstugan. Sedan var det mycket ledighet men ändå. Någon måste ändå jobba.

Permalänk
Medlem

När mitt bredband låg nere i tre dagar fick jag avdrag för de dagarna. Det är nog vad du kan räkna med.

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart rimligt att du inte bör betala för något du inte får. Alltså de dagar som internet inte levererats kan du ju be om avdrag för. Sen när det gäller ersättning så är det nog lättast att bara "deala" till dig en månad extra i avdrag eller något sånt. Det är billigare för ISP att dra av en månad extra eller två än att låna ut mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter ju väldigt konstigt att det skulle ligga nere i två veckor? Har du ringt driftoperatören också och tagit upp det med dem. Jag hade inte ens accepterat två dagar.

Skrivet av Pepsin:

Håller med, troligen har ärendet ramlat mellan stolarna mellan Ownit och stadsnätet. Jag hade legat på och tjatat varje dag, det är nog enda sättet man har någon chans att få något att hända. Ärenden som bara gäller en abonnent och inte ett helt lägenhetshus eller stadsnätet generellt brukar få väldigt låg prio...

Skrivet av Dinkefing:

Hade gjort likadant men verkar som TS inte haft det lika högt prioriterat. Låter mer som att internet legat nere i sommarstugan. Sedan var det mycket ledighet men ändå. Någon måste ändå jobba.

Jag har ringt både Ownit och stadsnätet flera gånger. Jag har bett Ownit eskalera det och sen har jag ringt stadsnätet 4 gånger, två gånger samma dag. Det enda stadsnätet sagt är "ärendet är pågående och jag ska höra be teknikern ringa dig". Ringt 4 gånger nu och de säger varje gång "jag ska kolla med teknikern igen och se". Vill inte vara otrevlig mot dem men har nästan lust att vara lite hårdare i tonen nästa gång. Detta kan väl ändå räknas som att de inte åtgärdat felet inom "skälig tid"?