Permalänk

steam deck med usb wifi adapter?

hej sweclockers. Jag har en steam deck med windows installerat på den ( bästa jag gjort ). Jag håller på streamar spel rätt ofta då använder jag en usbc-ethernet adapter som gör att lagg/latency är väldigt bra men så fort jag slår på wifi och försöker streama så märks det direkt på kvaliten. Skulle jag få en bättre upplevelse ifall jag sätter en usb wifi dongel i usbc uttaget ? isf vad ska man köpa? mvh martin

Permalänk
Medlem

Högst tveksamt att ett byte från inbyggd WiFi till en USB-sticka skulle göra skillnad. Det är antagligen andra mekanismer som gör att du upplever skillnad mot trådat. Den mest uppenbara är avståndet mellan dig och AP:n/routern - och därmed signalstyrka och SNR.

Om du ändå vill testa så finns en lista på WiFi-adaptrar med bra kompabilitet för Linux här. Gissningsvis funkar dessa med Steam Deck direkt, eftersom SteamOS mer eller mindre är en PC-distribution av Linux, men du bör förstås göra lite egen research om det. Vad som funkar med Windows bryr jag mig noll om. Högst tveksamt om Windows implementerar saker som ”airtime fairness” och andra saker som ligger i framkant vad gäller WiFi-prestanda.

Permalänk
Medlem

Börja med att sätta dig bredvid din router och se om det blir bättre. Kolla över så att konsolen ansluter till 5GHz också- Om det inte blir nån skillnad så skulle jag se över vad jag har för router och ev byta den istället.

Permalänk
Skrivet av varget:

Börja med att sätta dig bredvid din router och se om det blir bättre. Kolla över så att konsolen ansluter till 5GHz också- Om det inte blir nån skillnad så skulle jag se över vad jag har för router och ev byta den istället.

När jag har möjlighet så använder jag ethernet adapter och de funkar klokrent. Frågan gäller när jag inte kan göra det tex när jag är på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

När jag har möjlighet så använder jag ethernet adapter och de funkar klokrent. Frågan gäller när jag inte kan göra det tex när jag är på resande fot.

Jaha. Då missförstod jag dig. Men om du är på resande fot så kanske det är fler faktorer som avgör. Men min poäng var att jag inte hört att wlan koret ska vara uselt i steam deck