Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag har en ugn som troligen gått sönder, jordfelsbrytaren löser ut efter att ugnen har varit på i 2-3 minuter. Garantin har troligen nyligen löpt ut (följde med bostaden) så det kan vi nog inte räkna med men har skrivit till säljaren och frågat om dem har kvar kvittot.

Söker en ugn helst i helsvart yttre och med en display för att visa inställd temperatur.

Nuvarande ugn är en Mattradition från Ikea, https://www.ikea.com/se/sv/p/mattradition-varmluftsugn-ikea-3....

Finns det som går att rekommendera nu under mellandagarna, osäker på budget men mellan 4000 till 7000 kr kanske är rimligt?

Jag jagade ugn i ca 2 månader (hade ingen stress men var inte nöjd) mitt val föll på en electrolux som jag fick för 5999:- nedsänkt från 9790:-
Modell: COC826X1

Jag är riktigt nöjd, jag tittade mycket på både Siemens och bosch modeller runt 9k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag jagade ugn i ca 2 månader (hade ingen stress men var inte nöjd) mitt val föll på en electrolux som jag fick för 5999:- nedsänkt från 9790:-
Modell: COC826X1

Jag är riktigt nöjd, jag tittade mycket på både Siemens och bosch modeller runt 9k

Tack för tipset! Såg att Elgiganten.se säljer den för strax under 7000 kr vilket nog är inom budgeten.

Vet du om Electrolux har någon motsvarande modell utan pyrolys-funktion? Kan tänka mig att den funktionen trissar upp priset med åtminstone en tusenlapp och det är inget som jag kommer använda då jag föredrar att rengöra ugnen själv

Sökte tidigare på Ikeas sida och hittade den här såg såg rätt hyfsad ut, https://www.ikea.com/se/sv/p/braendbo-varmluftsugn-ikea-500-s..., är Ikeas vitvaror något att hänga i granen eller ska man räkna med att dem går sönder strax efter att garantin löpt ut?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för tipset! Såg att Elgiganten.se säljer den för strax under 7000 kr vilket nog är inom budgeten.

Vet du om Electrolux har någon motsvarande modell utan pyrolys-funktion? Kan tänka mig att den funktionen trissar upp priset med åtminstone en tusenlapp och det är inget som jag kommer använda då jag föredrar att rengöra ugnen själv

Sökte tidigare på Ikeas sida och hittade den här såg såg rätt hyfsad ut, https://www.ikea.com/se/sv/p/braendbo-varmluftsugn-ikea-500-s..., är Ikeas vitvaror något att hänga i granen eller ska man räkna med att dem går sönder strax efter att garantin löpt ut?

Ikea köper ju in vitvarorna från (oftast) de kända märkena MEN erbjuder 5års garanti. Så det kan faktiskt vara en bra ide att köpa vitvaran från ikea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för tipset! Såg att Elgiganten.se säljer den för strax under 7000 kr vilket nog är inom budgeten.

Vet du om Electrolux har någon motsvarande modell utan pyrolys-funktion? Kan tänka mig att den funktionen trissar upp priset med åtminstone en tusenlapp och det är inget som jag kommer använda då jag föredrar att rengöra ugnen själv

Sökte tidigare på Ikeas sida och hittade den här såg såg rätt hyfsad ut, https://www.ikea.com/se/sv/p/braendbo-varmluftsugn-ikea-500-s..., är Ikeas vitvaror något att hänga i granen eller ska man räkna med att dem går sönder strax efter att garantin löpt ut?

Om jag inte kommer ihåg fel så är Ikeas whirlpool. Det duger för de flesta, min mor har en.

Electrolux cop har enbart pyrolys tror dem som heter cob har ånga
https://www.tretti.se/vitvaror/ugnar/inbyggd-ugn/product/elec...

Dock har dem lite annorlunda utseende

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffendanan:

Produkt: Asus ROG Swift OLED PG27AQDM 27" 240Hz
Länk: https://www.proshop.se/Skaerm/265-ASUS-ROG-Swift-PG27AQDM-256...
Kategori: Bildskärm
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7323141
Pris: 10490kr

Fakk!
När det väl vankas ett tips om skärm så är det high-end prylar…
Jagar en instegs gaming-skärm på 24”

Well well, får fortsätta spana…

Inlägg flyttat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Produkt: Corsair SF850L Fullständigt Modulärt Lågbrusigt SFX-Aggregat - Kompatibelt Med ATX 3.0 Och PCIe 5.0 - Tyst 120 mm PWM-Fläkt - 80 PLUS Gold-Effektivitet - Zero RPM-Läge - Svart
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0BY6X4C2C
Kategori: Nätaggregat
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9766687
Pris: 1952 + 100kr rabatt

Någon som lyckas hitta en bra deal på SFX-nätagg, alltså utan L?
Inga ÅF verkar vilja sänka priserna sedan Kompletts Bonanza i höstas med SF750 för 999 kr.

Inlägg flyttat. // MOD
Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem

Finns det några bra, beprövade robotdammsugare på rea nu?

Inlägg flyttat. // MOD
Permalänk
Inaktiv

iPhone 15 Pro Max

Finns det några bra erbjudanden på iPhone 15 Pro Max? Med abonnemang.

Inlägg flyttat. // MOD
Permalänk
Medlem

Jag har ett klicketiklick tangentbord som är bra men ett störningsmoment för andra i familjen...
Tips på bra tangentbord nu i mellandagsrean som är lite tystare, gärna lågprofil och belysning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Jag har ett klicketiklick tangentbord som är bra men ett störningsmoment för andra i familjen...
Tips på bra tangentbord nu i mellandagsrean som är lite tystare, gärna lågprofil och belysning?

Membran är det enda som är "tyst" alla sköna mekaniska är tyvärr lite ljud i. Speciellt billigare.

MX brown Är väl de tystare brytarna.

Annars öronproppar till familjen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hur ligger vi till på mellandagsrean för mobilköp? Några bra deals?

Inlägg flyttat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Jag har ett klicketiklick tangentbord som är bra men ett störningsmoment för andra i familjen...
Tips på bra tangentbord nu i mellandagsrean som är lite tystare, gärna lågprofil och belysning?

Du kan alltid skaffa ett Keychron K8 Pro och byta till tysta switchar som exempelvis Boba U4. Mitt tangentbord går knappt att höra, vilket också vara målet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Du kan alltid skaffa ett Keychron K8 Pro och byta till tysta switchar som exempelvis Boba U4. Mitt tangentbord går knappt att höra, vilket också vara målet.

Vad kostar det? Low profile?
Tänker mig en kostnad på mellan 500-800 kr.
Har SteelSeries Apex M500 idag.
Är SteelSeries Apex 3 ett alternativ? Läste dock att det var ganska höga tangenter med lång travel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Vad kostar det? Low profile?
Tänker mig en kostnad på mellan 500-800 kr.
Har SteelSeries Apex M500 idag.
Är SteelSeries Apex 3 ett alternativ? Läste dock att det var ganska höga tangenter med lång travel.

Om du kan löda kan du byta switchar på din nuvarande.
Tyvärr lär du inte hitta ett nytt tyst tangentbord för den summan då man oftast behöver fyllnad i chassit samt rätt switchar.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Vad kostar det? Low profile?
Tänker mig en kostnad på mellan 500-800 kr.
Har SteelSeries Apex M500 idag.
Är SteelSeries Apex 3 ett alternativ? Läste dock att det var ganska höga tangenter med lång travel.

Kostar runt 1500 och det är inte low profile men däremot TKL. Det är också hotswap, vilket betyder att du kan ta bort switcharna utan att löda.

Som @Swedishchef_90 skriver kan du ge dig på att löda switcharna men det finns risker med det då du kommer att tillföra väldigt höga temperaturer och risken finns alltid att man förstör PCB:n, speciellt med det nya lodet som numera oftast används som är blyfritt och därmed smälter vid en högre temperatur.

Man behöver fylla chassit med något ljuddämpande material, jag valde att använda maskeringstejp i botten och ovanpå det ett lager butyltejp (enkelt att ta bort den dagen man vill återställa tangentbordet). Det blir svårt med ett low profile då de oftast inte har speciellt mycket utrymme invändigt.

Switcharna är moddade med 55gr 22mm fjädrar då originalen hade ett pingande ljud oavsett smörjning eller inte, trots den lägre vikten känns switcharna spänstiga och något mer taktila än innan. Switcharna är smörjda med Tribosys 3202 och fjädrarna 105.

Stabilizers blev utbytta med Staebies V2 och smörjda med 205g0 och metallen fick en dutt XHT-BDZ som är väldigt tjockt och kräver att man är noga med appliceringen för att det inte ska kännas trögt och svampigt.

Tror inte att jag har missat någon moddat, det låter superavancerat men det är det inte, var och är mitt första mekaniska tangentbord men moddat i etapper på grund av kostnaden och tiden det tar.

Fixade grammatiken
Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Någon som vet några bra deals inom Arduinovärlden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Någon som vet några bra deals inom Arduinovärlden?

m.nu ser ut att ha 15% på i stort sett hela sortimentet, kanske kan vara något?

https://www.m.nu/mellandagsrea-2023#%7B%22c75af83ae0cc%22%3A%...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Minns inte, men var de inte någon träningsbutik som hade schysst mellandagsrea? Söker en hantel 5kg eller 6kg som är gummibelaggd.

Inlägg flyttat. // MOD
Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Letar 75" TV med kort varsel i 15k klassen +/- några tusenlappar. Vad tror ni är det mest prisvärda just nu? 120hz är ett måste och har kollat lite mellan TCL C745 för 15k och Samsung Q80C för 18k, vilken hade ni kört på?

Inlägg flyttat. // MOD
Permalänk
Medlem

Slirar på gränsen till om det är ett fynd jag är ute efter men söker med ljus och lykta efter följande:
En Android baserad monitor som har stöd för Apple Carplay

Dock är jag ute efter en med några specifika egenskaper:
- Stöd för Apple Carplay
- Stöd för Wifi för att kunna ansluta en Wifi kamera som sitter bak på husvagnen - vill ej dra en kilometerlång kabel...
- Stöd för splitscreen så att jag kan köra Carplay och kameran samtidigt på skärmen
- Android 12 installerat så att man kan komma åt Google Play store då kameran körs via en tredjepartsapp

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Nu när prisjakt är så jäkla kass att man inte ens kan lita på priserna som visas, hur ska man göra då?

Tänkte tipsa om TV till en kompis, så stor som möjligt för 15-20k (ungefär)

Finns ju en hel uppsjö på marknaden i det spannet runt 85”. Är det någon som är markant bättre än de andra

Permalänk
Medlem

Är det något som vet när clas ohlson kör sina 15-20%-rabattkuponger?

Det händer då och då, men kanske helt slump.
Väntar på att köpa en värmekamera.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är det något som vet när clas ohlson kör sina 15-20%-rabattkuponger?

Det händer då och då, men kanske helt slump.
Väntar på att köpa en värmekamera.

Väldigt ofta har det varit ’20% rabatt*’

* förutom på alla märkesvaror du vill köpa med rabatten

Permalänk
Medlem

Morsans laptop börjar bli till åren, hon har en gammal amd A12 med en rx540 och den är segare än sirap och har blivit stationär med sladden i för batteriet inte vill ladda (även det nya)

Finns det någon vettig laptop i 3-6k klassen.

Hon checkar mail, tittar på steaming och spelar enklare browser spel (candy crush....)

Hon vill inte ha en för billig. Hon har 15" (tror jag) IPS skärm med 1080p just nu så inte sämre än det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Väldigt ofta har det varit ’20% rabatt*’

* förutom på alla märkesvaror du vill köpa med rabatten

Jo en hel del är exkluderat, men långt ifrån alla märkesvaror, exempel på hur det brukar se ut:

Undantaget robotgräsklippare, robotdammsugare, Google, Google Nest, Philips Hue, Peltor, DJI, Netatmo, Apple, Moccamaster, AVA, Kärcher, Pax, Yale, Marshall, Dewalt, Xiaomi, Lego, Ecoflow, Starlink, Nintendo, Playstation, GoPro, presentkort, telefonkort samt frimärken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Morsans laptop börjar bli till åren, hon har en gammal amd A12 med en rx540 och den är segare än sirap och har blivit stationär med sladden i för batteriet inte vill ladda (även det nya)

Finns det någon vettig laptop i 3-6k klassen.

Hon checkar mail, tittar på steaming och spelar enklare browser spel (candy crush....)

Hon vill inte ha en för billig. Hon har 15" (tror jag) 1IPS skärm med 1080p just nu så inte sämre än det

Kikat runt lite och laptops är en röra, men är Lenovo de enda vettiga? Resten verkar köra någon celeron från medeltiden..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

SD-Minneskort, körs det någon bra kampanj på sånt någonstans nu?

Inlägg flyttat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

SD-Minneskort, körs det någon bra kampanj på sånt någonstans nu?

Amazon brukar ha bra priser på minneskort med olika hastigheter och ”gerillasänker” ibland priserna under mycket korta tidsperioder.
Nyckeluttrycket är ”håll koll”.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swedishchef_90:

Kikat runt lite och laptops är en röra, men är Lenovo de enda vettiga? Resten verkar köra någon celeron från medeltiden..

Intel N100 och N200 är faktiskt riktigt kompetenta (intel Atom), de har en IPC on par med Skylake-CPU så för rätt pris är de klart ett alternativ för lättare bruksmaskiner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en viltkamera/åtelkamera så jag kan få lite bilder på diverse djur på tomten, främst nattetid.
Kameran behöver inte ha wifi/blåtand/simkort etc. Minneskort har jag redan.
Det verkar vara lite vilda västern på t.ex. amazon, med många snarlika kameror. Så helst ska det vara nån som ni själva har använt och kan rekommendera.
t.ex. https://www.amazon.se/Stylebest-spelkamera-m%C3%B6rkerseende-... påstås av amazon vara nummer två på bästsäljar-listan men det finns inga betyg eller recensioner, vilket inte känns sådär hundra.

Annars är ju det priset väldigt lockande..

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.