Permalänk
Medlem

Hämtar bilen från garaget (10 minuter gångväg bort), parkerar utanför porten (gott om plats, inte ivägen för något), står 13 minuter medan barnen bär ner i trapphuset, p-böter. Formellt sett korrekt, men känns ändå rätt drygt att åka på 850kr dagen innan julafton.
Har betalt och kommer inte att överklaga, men undrar lite grand hur vi som bor i lägenhet ska göra för att packa en bil inför långfärder såsom jul. Ha någon vid bilen som står med klocka och kör några meter efter 8-9 minuter? Nästa gång slipper barnen bära åtminstone, då det måste gå fortare.

Nåja, betalt, skrivit av mig på ett forum, nu glömmer jag det här och går vidare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hämtar bilen från garaget (10 minuter gångväg bort), parkerar utanför porten (gott om plats, inte ivägen för något), står 13 minuter medan barnen bär ner i trapphuset, p-böter. Formellt sett korrekt, men känns ändå rätt drygt att åka på 850kr dagen innan julafton.
Har betalt och kommer inte att överklaga, men undrar lite grand hur vi som bor i lägenhet ska göra för att packa en bil inför långfärder såsom jul. Ha någon vid bilen som står med klocka och kör några meter efter 8-9 minuter? Nästa gång slipper barnen bära åtminstone, då det måste gå fortare.

Nåja, betalt, skrivit av mig på ett forum, nu glömmer jag det här och går vidare.

Det är väl precis som du säger, om någon är vid bilen hela tiden, saker/folk anländer ofta som ska in eller ut, då är det lastning. Att lämna bilen låst i 10 minuter är parkering, tyvärr

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Hämtar bilen från garaget (10 minuter gångväg bort), parkerar utanför porten (gott om plats, inte ivägen för något), står 13 minuter medan barnen bär ner i trapphuset, p-böter. Formellt sett korrekt, men känns ändå rätt drygt att åka på 850kr dagen innan julafton.
Har betalt och kommer inte att överklaga, men undrar lite grand hur vi som bor i lägenhet ska göra för att packa en bil inför långfärder såsom jul. Ha någon vid bilen som står med klocka och kör några meter efter 8-9 minuter? Nästa gång slipper barnen bära åtminstone, då det måste gå fortare.

Nåja, betalt, skrivit av mig på ett forum, nu glömmer jag det här och går vidare.

Troligtvis privat parkeringsvakt...
Parkeringar i städer är ett stort problem att lösa, den enda lösningen i städer jag ser är att få folk åka mer kollektivt så mindre behöver ha bil i städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Jag hade lite tur med hästarna förra helgen, 2 rader med 6 rätt och fick in Boost. Sedan dess har jag bara väntat på att lyckan ska hoppa upp och bita mig i ... Nu behöver jag inte vänta längre, 2 spräckta revben och ett 2cm jack i ögonbrynet. I alla fall tur man inte har hosta.

Börjar läka lite, men var hos en kompis jag inte träffat på 20år. Han har katt, jag har kattallergi. Efter uppskattningsvis 30 nysningar får jag nog, brutalt trött i bröstet och har nog förlängt läkeperioden. Men vi kom överens om att träffas igen, men det blir online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl precis som du säger, om någon är vid bilen hela tiden, saker/folk anländer ofta som ska in eller ut, då är det lastning. Att lämna bilen låst i 10 minuter är parkering, tyvärr

Det är alltså omöjligt att flytta i städer?
Håller på att tömma min sambos gamla lägenhet, att få ut större möbler genom lägenheten och ner genom trapphuset kan lätt ta mer än 10 min innan man är tillbaka vid bilen.

Nu har jag klarat mig utan böter idag så mitt gnäll får vara dels avsaknad av parkering för bilar med släp i stadsmiljö överlag och idiotin att det inte finns en lastplats avsedd för ändamålet vid lägenhetshus.
Kan passa på att gnälla på trånga dörröppningar, trapphus och mikroskopiska hissar också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är alltså omöjligt att flytta i städer?
Håller på att tömma min sambos gamla lägenhet, att få ut större möbler genom lägenheten och ner genom trapphuset kan lätt ta mer än 10 min innan man är tillbaka vid bilen.

Nu har jag klarat mig utan böter idag så mitt gnäll får vara dels avsaknad av parkering för bilar med släp i stadsmiljö överlag och idiotin att det inte finns en lastplats avsedd för ändamålet vid lägenhetshus.
Kan passa på att gnälla på trånga dörröppningar, trapphus och mikroskopiska hissar också.

Hos många hyresvärdar kan man få ett tillfälligt parkeringstillstånd när man ska flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är alltså omöjligt att flytta i städer?
Håller på att tömma min sambos gamla lägenhet, att få ut större möbler genom lägenheten och ner genom trapphuset kan lätt ta mer än 10 min innan man är tillbaka vid bilen.

Nu har jag klarat mig utan böter idag så mitt gnäll får vara dels avsaknad av parkering för bilar med släp i stadsmiljö överlag och idiotin att det inte finns en lastplats avsedd för ändamålet vid lägenhetshus.
Kan passa på att gnälla på trånga dörröppningar, trapphus och mikroskopiska hissar också.

Oftast är det ganska kasst anpassat. Ofta får man kontakta hyresvärden/BRF och de vad de rekommenderar. Finns det en innergård kan den vara bättre än gatan till exempel

Annars får man väl helt enkelt läsa p-skyltarna i närområdet och hitta en plats man får parkera på, oftast inte så smidigt såklart, men bättre än böter. Alltså lasta av vid dörren, åk och parkera, sen böra in

Skulle helt klart rekommendera att lämna någon vid bilen som kan flytta den om någon kommer

Permalänk

Jag byter alltid olja själv, men något man märkt när man är i USA är den enorma prisskillnaden mellan Sverige och USA när det kommer till sånt.

I USA kan du hitta ställen som gör det för ca 50-70 USD. Det finns till och med ställen som gör det för 35.

I Sverige snackar vi minst 1500-1800 för 90% av ställena.

Hur fasen kan ett så simpelt ingrepp kräva så mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur fasen kan ett så simpelt ingrepp kräva så mycket pengar.

För att det går.
Håller med om att det är sjukt, byter också olja själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disagio:

Jag hade äntligen lite tid över och tänkte att jag skulle uppleva lite svenskt 80tals nostalgi genom att spela senaste inköpet på Steam, Generation Zero.
Jag startade spelet och var genast tvungen att skapa ett konto på någon obskyr hemsida, stängde genast ner spelet i frustration och gjorde ett återköp.
Varför måste jag skapa ett till j*vla konto på någon sida jag aldrig kommer att besöka. Frustrerande

Ja fyfan. Skulle spela rdr2, behövde logga in på rockstars skit via steam. Nästa gång jag skulle in gick jag rakt på rockstars... VERBOTEN. Måste alltid logga in på båda...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

För att det går.
Håller med om att det är sjukt, byter också olja själv.

Jo... ett jävla elände är vad det är!
Förstår att vi bor i Sverige med skatter och vettiga löner men ändå.

För att inte tala om veterinärkostnaderna... 57% ökning sedan 2015, vad fan hände där? När saktar den där trenden in? Ska vi hoppas på en dubblering innan 2026!?

Folk gnäller på hundägare och säger "skaffa inte hund om ni inte har råd att ta hand om den" jo, visst, men hur fan förutspår man en ökning på 60% på basala ingrepp för att inte ens tala om större sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jo... ett jävla elände är vad det är!
Förstår att vi bor i Sverige med skatter och vettiga löner men ändå.

För att inte tala om veterinärkostnaderna... 57% ökning sedan 2015, vad fan hände där? När saktar den där trenden in? Ska vi hoppas på en dubblering innan 2026!?

Folk gnäller på hundägare och säger "skaffa inte hund om ni inte har råd att ta hand om den" jo, visst, men hur fan förutspår man en ökning på 60% på basala ingrepp för att inte ens tala om större sådana?

Man får lära sig att göra service på hunden själv med

Nånstans kan jag ändå tycka att det är bra att folk vaknar upp och inser att man kan göra en hel del själv.
Men sen blir jag förstås less när jag får räkningen på att skriva ut fästingspiller till vovvarna...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Jo... ett jävla elände är vad det är!
Förstår att vi bor i Sverige med skatter och vettiga löner men ändå.

För att inte tala om veterinärkostnaderna... 57% ökning sedan 2015, vad fan hände där? När saktar den där trenden in? Ska vi hoppas på en dubblering innan 2026!?

Folk gnäller på hundägare och säger "skaffa inte hund om ni inte har råd att ta hand om den" jo, visst, men hur fan förutspår man en ökning på 60% på basala ingrepp för att inte ens tala om större sådana?

https://www.google.se/search?q=old+yeller+ending

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Jo... ett jävla elände är vad det är!
Förstår att vi bor i Sverige med skatter och vettiga löner men ändå.

För att inte tala om veterinärkostnaderna... 57% ökning sedan 2015, vad fan hände där? När saktar den där trenden in? Ska vi hoppas på en dubblering innan 2026!?

Folk gnäller på hundägare och säger "skaffa inte hund om ni inte har råd att ta hand om den" jo, visst, men hur fan förutspår man en ökning på 60% på basala ingrepp för att inte ens tala om större sådana?

Jag vet inte hur sant det är. Men jag har hört att allt fler skaffar djurförsäkring som står en del för veterinärkostnaderna. Dessa försäkringar får gigantiska rabatter.. Och försäkringarna blir bara dyrare.
Kommer man som privatperson in med ett djur får man betala det höga priset.

Jag tycker det stora problemet är att allt är svindyrt, det är ju rimligt med inflationen. Men det finns inte mycket som är värt att försöka få någon att laga åt en, bättre slänga och köpa nytt. Detta leder till mycket slöseri på resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag byter alltid olja själv, men något man märkt när man är i USA är den enorma prisskillnaden mellan Sverige och USA när det kommer till sånt.

I USA kan du hitta ställen som gör det för ca 50-70 USD. Det finns till och med ställen som gör det för 35.

I Sverige snackar vi minst 1500-1800 för 90% av ställena.

Hur fasen kan ett så simpelt ingrepp kräva så mycket pengar.

Tror dels det har med inflationen att göra, kronan har ju försvagats med 50% på några år

Men sen har väl vi i Sverige momsen inräknad i priset och säkert massa extra miljöavgifter för att ta hand om avfallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag byter alltid olja själv, men något man märkt när man är i USA är den enorma prisskillnaden mellan Sverige och USA när det kommer till sånt.

I USA kan du hitta ställen som gör det för ca 50-70 USD. Det finns till och med ställen som gör det för 35.

I Sverige snackar vi minst 1500-1800 för 90% av ställena.

Hur fasen kan ett så simpelt ingrepp kräva så mycket pengar.

Sedan så finns det ju en massa lurendrejeri i "byta olja" segmentet i USA.
Finns flera YT videor som du kan googla fram där de tar och lurar sina kunder att de behöver en speciell "färg" på oljan för just deras bil som kostar XX dollar extra, eller att deras bromsvätska också behöver bytas - och så skiter de i att byta den, för de vet att det inte behövs men tar ändå betalt för det.

För att inte tala om att de säljer super-duper-premium olja men häller i något billigt dravel istället.

Så ja.. billigare kan det se ut att vara. Och hittar du ett ärligt företag så gör de vad de ska till ett billigt pris, men det kan du göra i Sverige också.
Du behöver ju inte byta olja på en märkesverkstad utan kan ju ta den "lokala" mekaren som gör det åt dig till ett billigare pris.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Sedan så finns det ju en massa lurendrejeri i "byta olja" segmentet i USA.
Finns flera YT videor som du kan googla fram där de tar och lurar sina kunder att de behöver en speciell "färg" på oljan för just deras bil som kostar XX dollar extra, eller att deras bromsvätska också behöver bytas - och så skiter de i att byta den, för de vet att det inte behövs men tar ändå betalt för det.

För att inte tala om att de säljer super-duper-premium olja men häller i något billigt dravel istället.

Så ja.. billigare kan det se ut att vara. Och hittar du ett ärligt företag så gör de vad de ska till ett billigt pris, men det kan du göra i Sverige också.
Du behöver ju inte byta olja på en märkesverkstad utan kan ju ta den "lokala" mekaren som gör det åt dig till ett billigare pris.

Absolut, har sett dom. Bästa är ju att ta med sig oljan själv men självklart kan man bli knullad ändå om dom är riktiga as.

Jaså? Jag har ringt runt till några verkstäder lokalt som inte är märkes och det är dom som vill ha 1.5k eller så för ett byte. Märkesverkstäder vet jag dock inte vad dom tar för pris, det finns väl ingen själ på jorden som byter olja på en märkesverkstad såvida man inte är stenrik eller pappa betalar.

Sen går det ju alltid att göra svart men det är ju inget att rekommendera officiellt och har inget med mitt gubbgnäll att göra!

Permalänk
Medlem

Handla nyss på Ica, såg att Brämhults juice kostade 51kr, vad tusan liksom..det är inte ens en liter utan 8,5dl.
Blev en annan sort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Handla nyss på Ica, såg att Brämhults juice kostade 51kr, vad tusan liksom..det är inte ens en liter utan 8,5dl.
Blev en annan sort.

Apelsinbrist, en vanlig jäkla Bravo kostar 45 spänn nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Äldsta gillar äppeljuice men inte f*n köper jag vanlig juice som gärna kostar uppåt 45 spänn nuförtiden utan det får bli den av koncentrat för 18kr, vilket är dyrt nog.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Apelsinbrist, en vanlig jäkla Bravo kostar 45 spänn nu.

Skrivet av TotalF:

Äldsta gillar äppeljuice men inte f*n köper jag vanlig juice som gärna kostar uppåt 45 spänn nuförtiden utan det får bli den av koncentrat för 18kr, vilket är dyrt nog.

Lustigt det där med att apelsinbristen drar upp priset på äppeljuice.

Permalänk
Musikälskare

Varför ska allting vara "hållbart" hela tiden, man ser det överallt och känns bara som ett buzz-word som någon marknadsföringsmupp använder för flitigt...

Gott nytt år! Ska vara glad nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

När vi väl är inne på strålkastare för bilar så undrar jag hur Tesla-bilar kommer igenom besiktningen med sina strålkastare. För det är oftast dessa jag möter som har bländande ljusbild även på plan mark. Givetvis tittar jag inte in i strålkastaren, men man märker direkt när en bil har skev ljusbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Lustigt det där med att apelsinbristen drar upp priset på äppeljuice.

Det är väl inte så konstigt …?
När apelsinjuicen är dyr/slut köper alla något annat i stället och så blir även det dyrare/en bristvara.
Det är bara att vänta in den totala juicebristen!
(Safttillverkarna gnuggar händerna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

När vi väl är inne på strålkastare för bilar så undrar jag hur Tesla-bilar kommer igenom besiktningen med sina strålkastare. För det är oftast dessa jag möter som har bländande ljusbild även på plan mark. Givetvis tittar jag inte in i strålkastaren, men man märker direkt när en bil har skev ljusbild.

De är nya och därmed inte besiktade än. Kollegan besiktade sin för första gången nyligen, och lyktorna var felinställda. Jag förstår inte riktigt hur han inte märkt det själv. Man ser ju om det lyser för högt tycker jag. Men vissa kanske är helt obrydda. Är ju ganska enkelt att justera så det åtminstone blir hyggligt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

De är nya och därmed inte besiktade än. Kollegan besiktade sin för första gången nyligen, och lyktorna var felinställda. Jag förstår inte riktigt hur han inte märkt det själv. Man ser ju om det lyser för högt tycker jag. Men vissa kanske är helt obrydda. Är ju ganska enkelt att justera så det åtminstone blir hyggligt

Ju mer man betalar för en produkt ju mindre bryr man sig om att produkten är perfekt.
Jag är lite ironisk men jag tycker mig se lite av mitt påstående. Jag själv är en person som ser brister i det mesta. Jag har köpt dyr utrustning och själv fått justerat vissa saker då montörer är slarviga.

Permalänk

Idag är det Internationella pizzadagen och jag skulle köpa en pizza, en varenda pizzeria är stängd så jag fick köpa en hamburgare istället.

Nå pizzeriorna öppnar senare på dagen för sengångarna, men jag hade ej tid att vänta på detta.

Permalänk
Medlem

Fyra nya gubbkilon efter julens frossande. Och då har jag inte ens frossat, bara ätit för mycket choklad och sån skit. Maten har inte blivit till någon överdrift.
Och nu årets första sju veckor är ju gymmen fyllda med alla nyårslöften-människor innan dom droppar av. Så man får trängas gymmet också. Jag, alla andra och min mage...
Plus att jag ska brottas med sötsuget man byggt upp under ledigheten.

Permalänk
Medlem

Behövde köpa en ny toasits under mellandagarna och kom hem och skulle öppna kartongen. "Inspired by nature" stod det på den och där nånstans så kände jag att jag inte kunde ta reklamflosklerna längre.

Vad i hela h-e är inspirerat av naturen på en toasits i mjukplast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Behövde köpa en ny toasits under mellandagarna och kom hem och skulle öppna kartongen. "Inspired by nature" stod det på den och där nånstans så kände jag att jag inte kunde ta reklamflosklerna längre.

Vad i hela h-e är inspirerat av naturen på en toasits i mjukplast?

Helt omotiverat kom jag att tänka på den resan jag och en kompis företog till Kina 2005 där han, på ett hotell i Peking dagen vi skulle checka ut, både hade sönder toasitsen OCH kloggade igen dasset med en massiv kloss. Lämnade motsvarande 500 spänn på den trasiga sitsen och checkade ut.

Kanske han som fick ordna upp det gubbgnällde lite för sina kollegor??

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2