Starfield uppdateras var sjätte vecka

Permalänk

Är det inte så här Bethesda brukar göra med sina spel, släpper de grafiskt halvfärdiga och buggiga och sedan så får moddarna rycka in och göra spelen spelbara?, bara titta på Fallout 76 och framförallt Skyrim där det är tack vare moddarna som spelet har kunnat hålla sig populärt så pass länge som det nu har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det är en bra strategi. Den var definitivt inte värd de 800kr jag betalade med vad det erbjöd initialt.

ännu bättre strategi var att jaga efter AMD nyckel här på marknaden.. Lyckades få spelet för 299

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Nej tack!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Att Bethesda kan göra såhär beror ju på alla lättlurade gamers.

Permalänk
Medlem

Tröttnat för längesen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte Bethesda gjort något roligt spel sedan Skyrim, och även Skyrim blev enligt mig rejält daterat när man såg vad CDPR kunde göra i Witcher 3. Det sistnämnda hade en mycket mer levande värld och långt bättre karaktärer, så när Bethesda nu skulle försöka sig på att göra en spelvärlden som är enormt mycket större än vad de tidigare gjort så är jag inte det minsta förvånad att spelet känns tomt och trist.

Dock verkar det vara minst lika illa med dialog osv. Tydligen får man sällan ens göra de val som presenteras utan istället kommer en NPC säga att "så gör man inte" och så blir det standardvalet istället.

Men det är tydligt att många andra är mer intresserade än jag med tanke på att spelet sålde bra så jag förväntar mig samma sak nästa gång de släpper ett spel.

Permalänk
Medlem

Tycker det är förbannat sorgligt var dagens spel har tagit vägen.

Starfield är precis det som genomsnittet av gamers efterfrågat det senaste decenniet.
- Open world, procedurellt byggd.
- Companions med romansoption.
- Bas- och skeppsbyggande.
- Eldstrider.

Bethesda har lyckats så fantastiskt bra att nu är alla missnöjda eftersom det genom kompromissandet har förlorat sina egenheter. Allt är möjligt, eftersom inget val spelar någon roll och spelet är gjort för att aldrig ta slut.

Alla får påsar och utmaningen består i att orka spela genom spelet så många gånger som möjligt.

Det spelar ingen roll hur många patchar eller mods som installeras. Spelet är i grunden trasigt.

BG3 är årets bästa spel i brist på konkurrens och även det lider av samma tänk. Ge spelaren så mycket möjligheter att inget längre spelar roll...

/Surgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Precis"? Det där hände ju för två år sen!

Senaste patchen gjorde det värre, det funkade hyfsat tills dess.
Det handlar egentligen mest om achivements modden som får achivements att funka med moddar, i övrigt funkar allt ganska bra.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det som är så "trasigt" med Starfield?

Dess närmaste "konkurrent" som har liknande koncept är Spacebourne 2 vilket är mycket intressant förövrigt:

Spacebourne 2

Annars är jag t.ex inte riktigt övertygad om att Elite Dangerous and Star Citizen, alternativt No Man's Sky är de här "överlägsna" alternativen. Ta bara alla dessa år det efterfrågats möjlighet att bygga samt gå runt i skeppen i ED exempelvis.

"Problemet" med att det valen "inte spelar någon roll" påminner mig om Fallout 4 i grundutförandet: The Institute måste förstöras till varje pris så oavsett om man väljer Minutemen, Brotherhood of Steel eller Railroad är det detta resultat man får. Vi skall inte heller tala om t.ex Nuka World där man antingen spelar som raider eller så kör man Open Season och... så var den sagan slut, abrubt.

Allt detta har dock lösts via moddar, t.ex America Rising 2, Project Valkyrie, Subversion, Nuka World Reborn och Viva Nuka World.

Companions finns det ett otal moddar för i FO4 vilket även där fixar till de begränsningar som finns i vanilla.

Samma sak gäller hela settlement-systemet som i vanilla är rätt så rudimentärt och frustrerande med snåla build limits, restriktioner kring hur man bygger i interiörceller o.s.v. Moddar på det och systemet faller på plats och blir intressant.

Jag kan inte se annat än Starfield idag som motsvarande 2015 års version av Fallout 4 utan en endaste DLC då de inte släppts än. För egen del har jag inte några direkta problem med "grundspelet" som är Starfield eller den funktionalitet som finns i det - däremot vet jag att "problemen" kommer att kunna moddas, t.ex dialogbegränsningar, konsekvenser o.s.v.

Dock skall jag slänga ut den enkla frågan:

Vilka spel som utspelas i rymden anser ni vara bättre än Starfield och på vilket sätt?

Det är nog bra att få referenspunkterna klara där.

För egen del är det väl egentligen bara Spacebourne 2 som jag uppfattar som mest intressant som Starfield-alternativ när det gäller koncept och system som finns i det. Sedan finns ju naturligtvis Mass Effect men då är vi ju också inne på ett annat spår, alltså i högre grad "linjär story" även om den är mycket bra och jag gillar trilogin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Inte för att göra nån upprörd, detta är min högst personliga åsikt. MEN

Detta spelet var en exceptionell besvikelse.
Och jag hade inga höga förhoppningar men efter all hype och lovord från Todd så tänkte man att ÄNTLIGEN har MS gjort ett bra spel iom Bethesdas entré.

Jag köpte det nära release och besvikelsen va total. Tänkte att jag lägger detta på hyllan och inväntar ett par uppdates och det dröjde tills förra veckan innan jag iaf drog mig igenom "storyn".

Nån satte verkligen fingret på problemet när jag lästa någonstans att detta inte behövde mer tid för att göras färdigt utan spelet har tagit sån tid att det helt enkelt är totalt utdaterat.

Jag skippar dom uppenbara och värsta grejerna som all fasttravel, menyer från helvetet, buggar och åter buggar, värdelösa animationer och det där lilla bekymret med micromanagment med inventory..

Gameplayet är katastrofalt och karaktärerna och buggarna från tidig Fallout-eran är exakt detsamma med en lite mer polerad yta.
Vid en tårdrypande scen när en av mina kompanjoner mister en i gänget och ska gråta och helt fel musik i bakgrunden tillsammans med gubben som ska sitta får en raggdoll-effekt mitt i cutscenen och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt den där j***a soppan.
Allt är så jävla dåligt. Och hade detta kommit ut som vilket 6-7/10 spel som helst hade jag bara ryckt på axlarna och gått vidare. MEN DETTA ÄR MS STÖRSTA OCH VIKTIGASTE SPEL PÅ FLERA ÅR. Det är DET spelet som skulle sätta MS och Bethesda på marknaden igen som en stor utmanare. Och detta är resultatet efter allt snack och löften.

Detta kunde ändå vara ett riktigt bra spel.. Och det är det här som gör mig så j*vla irriterad..

Edit: Att detta spelet fått 86% är också något man bör forska vidare på? Utgår man från att det måste vara bra eller är dom bara betalda? Ursäkta men detta är inte i närheten av 9/10.

Hm jag är uppe i snart 120 timmar och har endast råkat ut för 2 buggar. Den ena fick jag reloada ett steg tillbaka i sparfilerna och den andra förstörde en mindre sidequest. Annars väldigt buggfri.

Det är Fallout/Skyrim in space, så gameplay är precis som de spelen fast något förfinat.

Jag betalade 0 kr för det (ingår i Gamepass 😊)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Vad exakt är det som är så "trasigt" med Starfield?

Dess närmaste "konkurrent" som har liknande koncept är Spacebourne 2 vilket är mycket intressant förövrigt:

Spacebourne 2

Annars är jag t.ex inte riktigt övertygad om att Elite Dangerous and Star Citizen, alternativt No Man's Sky är de här "överlägsna" alternativen. Ta bara alla dessa år det efterfrågats möjlighet att bygga samt gå runt i skeppen i ED exempelvis.

"Problemet" med att det valen "inte spelar någon roll" påminner mig om Fallout 4 i grundutförandet: The Institute måste förstöras till varje pris så oavsett om man väljer Minutemen, Brotherhood of Steel eller Railroad är det detta resultat man får. Vi skall inte heller tala om t.ex Nuka World där man antingen spelar som raider eller så kör man Open Season och... så var den sagan slut, abrubt.

Allt detta har dock lösts via moddar, t.ex America Rising 2, Project Valkyrie, Subversion, Nuka World Reborn och Viva Nuka World.

Companions finns det ett otal moddar för i FO4 vilket även där fixar till de begränsningar som finns i vanilla.

Samma sak gäller hela settlement-systemet som i vanilla är rätt så rudimentärt och frustrerande med snåla build limits, restriktioner kring hur man bygger i interiörceller o.s.v. Moddar på det och systemet faller på plats och blir intressant.

Jag kan inte se annat än Starfield idag som motsvarande 2015 års version av Fallout 4 utan en endaste DLC då de inte släppts än. För egen del har jag inte några direkta problem med "grundspelet" som är Starfield eller den funktionalitet som finns i det - däremot vet jag att "problemen" kommer att kunna moddas, t.ex dialogbegränsningar, konsekvenser o.s.v.

Dock skall jag slänga ut den enkla frågan:

Vilka spel som utspelas i rymden anser ni vara bättre än Starfield och på vilket sätt?

Det är nog bra att få referenspunkterna klara där.

För egen del är det väl egentligen bara Spacebourne 2 som jag uppfattar som mest intressant som Starfield-alternativ när det gäller koncept och system som finns i det. Sedan finns ju naturligtvis Mass Effect men då är vi ju också inne på ett annat spår, alltså i högre grad "linjär story" även om den är mycket bra och jag gillar trilogin.

Allt som är trasigt blir för mycket.

1. Main story är ok, men slutet innebär inte bara att valen man gjort inte spelar någon roll, utan även att ingenting är nytt. Och om man nu har en romans med en NPC, var tar den vägen?

2. Ingenting är nytt hänger ihop med att: eftersom man har valet att spela alla side quests på en (den första) genomspelningen, vad ska man göra sedan?

3. Det finns inget att utforska. Galaxen är kartlagd och den enda begränsningen är hur långt man kan hoppa.
I det också att det finns för få 'dungeons'. Tredje gången man kommer till samma fabrik vet man var boss och loot finns.

4. Spelet är för lätt. Det finns ingen mental utmaning (jo, Mantis har ett pussel men sedan då?) Fiender som tar mer skada och mindre pengar gör inte spelet svårare, bara mer utdraget.
Inte någon gång är man tvungen att lämna ett ställer eftersom man inte kommer vidare, leta nya ledtrådar och komma tillbaka med nya insikter.

Det går att göra listan längre...

Bättre rymdspel än Starfield?
Mass Effect 1 - Har en del 'jank' men är också i övergången mellan rpg och action adventure.
Mass Effect 2 - Långt mycket bättre companions och relationer, men inte så mycket i övrigt.
M.U.L.E - Utforska planeter och bygg baser (från 1983).

Starfield är precis lika linjärt som Mass Effect. Du kan välja i vilken ordning du kan spela side quests, men ingen påverkar någon annan.

Och jag är tillbaka till att inget spelar någon roll.

Jag tycker Starfield är ett helt ok spel (5-6/10) precis som No mans sky. Men jag tycker också att Bethesta hade kunnat prestera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Allt som är trasigt blir för mycket.

1. Main story är ok, men slutet innebär inte bara att valen man gjort inte spelar någon roll, utan även att ingenting är nytt. Och om man nu har en romans med en NPC, var tar den vägen?

2. Ingenting är nytt hänger ihop med att: eftersom man har valet att spela alla side quests på en (den första) genomspelningen, vad ska man göra sedan?

3. Det finns inget att utforska. Galaxen är kartlagd och den enda begränsningen är hur långt man kan hoppa.
I det också att det finns för få 'dungeons'. Tredje gången man kommer till samma fabrik vet man var boss och loot finns.

4. Spelet är för lätt. Det finns ingen mental utmaning (jo, Mantis har ett pussel men sedan då?) Fiender som tar mer skada och mindre pengar gör inte spelet svårare, bara mer utdraget.
Inte någon gång är man tvungen att lämna ett ställer eftersom man inte kommer vidare, leta nya ledtrådar och komma tillbaka med nya insikter.

Det går att göra listan längre...

Bättre rymdspel än Starfield?
Mass Effect 1 - Har en del 'jank' men är också i övergången mellan rpg och action adventure.
Mass Effect 2 - Långt mycket bättre companions och relationer, men inte så mycket i övrigt.
M.U.L.E - Utforska planeter och bygg baser (från 1983).

Starfield är precis lika linjärt som Mass Effect. Du kan välja i vilken ordning du kan spela side quests, men ingen påverkar någon annan.

Och jag är tillbaka till att inget spelar någon roll.

Jag tycker Starfield är ett helt ok spel (5-6/10) precis som No mans sky. Men jag tycker också att Bethesta hade kunnat prestera bättre.

med andra är det det inte ett trasigt (ospelbart pga buggar) spel utan mer att du inte gillar story/gameplay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Gillar inte att vi går mot att spel ska uppdateras i två år innan de är klara. Släpp spelet och låt mig spela det utan att behöva oroa mig för att stora förbättringar ska släppas ett år efter att jag spelat ut det.

Har samma problem med många spel som uppdateras ofta och mycket. Man vill liksom inte börja spela spelet alls innan man vet att det är "klart", för man kommer ju knappast orka spela igenom det en gång till om ett år ändå bara för att de har fixat lite buggar.

Skrivet av ROGBear:

Vad exakt är det som är så "trasigt" med Starfield?

Dess närmaste "konkurrent" som har liknande koncept är Spacebourne 2 vilket är mycket intressant förövrigt:

Spacebourne 2

Annars är jag t.ex inte riktigt övertygad om att Elite Dangerous and Star Citizen, alternativt No Man's Sky är de här "överlägsna" alternativen. Ta bara alla dessa år det efterfrågats möjlighet att bygga samt gå runt i skeppen i ED exempelvis.

Tycker inte man kan jämföra dessa spel ö.h.t. Väldigt förenklat tycker jag ED och Star Citizen är "flygsimulator i rymden" medan No Man's Sky är "Minecraft i rymden". Starfield är knappt ett rymdspel, det känns som Fallout 4 med ett "minigame" där man kan flyga runt i ett begränsat område. Jag tror inte det är något man kan "laga", det är helt enkelt inte den typen av spel folk förväntade sig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Vad exakt är det som är så "trasigt" med Starfield?

Dess närmaste "konkurrent" som har liknande koncept är Spacebourne 2 vilket är mycket intressant förövrigt:

Spacebourne 2

Kollade på youtube om Starbourne 2. Den verkar vara jäkligt intressant, och det för en tredjedel av priset mot Starfield (nåja, early access än så länge, men ändå). Lägg därtill att det tydligen bara är en kille som gör den

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

med andra är det det inte ett trasigt (ospelbart pga buggar) spel utan mer att du inte gillar story/gameplay?

Hur drar du den slutsatsen? Och om jag förstår dig rätt och använder samma slutledningssätt som du, så innebär det att alla spel som går att spela ska ha 10/10 vid betygsättning?

Tror du missade att jag skrev att jag gillade spelet... Men det betyder inte att jag inte kan kritisera det som är fel och också att jag bedömmer det på en skala.

Och ja, Starfield är trasigt. Inte för att jag subjektivt gillar det, eller på grund av 'game breaking bugs', utan för att det objektivt är mindre än summan av sina delar.

21Kilotons videor med kritik som jag i stort sett håller med om:
https://youtu.be/zxyMHDz7T0s?si=Ecr7Id3JboUs9MQ3
https://youtu.be/7pVlJCHJ7tA?si=TmQs1EDogP8qieKD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Hur drar du den slutsatsen? Och om jag förstår dig rätt och använder samma slutledningssätt som du, så innebär det att alla spel som går att spela ska ha 10/10 vid betygsättning?

Tror du missade att jag skrev att jag gillade spelet... Men det betyder inte att jag inte kan kritisera det som är fel och också att jag bedömmer det på en skala.

Och ja, Starfield är trasigt. Inte för att jag subjektivt gillar det, eller på grund av 'game breaking bugs', utan för att det objektivt är mindre än summan av sina delar.

21Kilotons videor med kritik som jag i stort sett håller med om:
https://youtu.be/zxyMHDz7T0s?si=Ecr7Id3JboUs9MQ3
https://youtu.be/7pVlJCHJ7tA?si=TmQs1EDogP8qieKD

På vilket sätt påstår jag att alla spel som går att spela är 10/10? Jag invänder mot din definition av trasigt när du egentligen menar tråkigt.

Ett spel som går att spela som det är tänkt kan knappast betecknas som trasigt, men det innebär inte heller per automatik att det är GOTY. Jag anser att Starfield inte är ett trasigt spel (buggar finns men det gör det i alla spel) utan faktiskt spelbart. Jag tycker Starfield är ett ganska bra spel, men inte ett 10/10-spel, och att det finns potential. New Atlantis ser faktiskt lite dassigt ut, men det gör det inte till ett trasigt spel.

Trasigt för mig är när det inte går att spela spelet som det är tänkt, större spelförstörande buggar, stora problem med diaöoger, triggers och etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

På vilket sätt påstår jag att alla spel som går att spela är 10/10? Jag invänder mot din definition av trasigt när du egentligen menar tråkigt.

Ett spel som går att spela som det är tänkt kan knappast betecknas som trasigt, men det innebär inte heller per automatik att det är GOTY. Jag anser att Starfield inte är ett trasigt spel (buggar finns men det gör det i alla spel) utan faktiskt spelbart. Jag tycker Starfield är ett ganska bra spel, men inte ett 10/10-spel, och att det finns potential. New Atlantis ser faktiskt lite dassigt ut, men det gör det inte till ett trasigt spel.

Trasigt för mig är när det inte går att spela spelet som det är tänkt, större spelförstörande buggar, stora problem med diaöoger, triggers och etc.

Men läs vad jag skriver. Jag menar inte att jag tycker att det är tråkigt. Jag menar att spelet är trasigt. By design. Det finns massor med bra grejer i det, men sammantaget passar det inte ihop. Sannolikt, med tanke på omdömen och det minskande antalet spelare, är det korrekt rent objektivt.

Din åsikt negerar inte min och att 'alla' spel har buggar gör det inte ok i mina ögon. Det kan ju också vara att du är förskonad från alla större buggar, men att jag inte är det.

Och hur vet du hur spelet är tänkt att spelas?

Hmm. Nåväl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Allt som är trasigt blir för mycket.

1. Main story är ok, men slutet innebär inte bara att valen man gjort inte spelar någon roll, utan även att ingenting är nytt. Och om man nu har en romans med en NPC, var tar den vägen?

2. Ingenting är nytt hänger ihop med att: eftersom man har valet att spela alla side quests på en (den första) genomspelningen, vad ska man göra sedan?

3. Det finns inget att utforska. Galaxen är kartlagd och den enda begränsningen är hur långt man kan hoppa.
I det också att det finns för få 'dungeons'. Tredje gången man kommer till samma fabrik vet man var boss och loot finns.

4. Spelet är för lätt. Det finns ingen mental utmaning (jo, Mantis har ett pussel men sedan då?) Fiender som tar mer skada och mindre pengar gör inte spelet svårare, bara mer utdraget.
Inte någon gång är man tvungen att lämna ett ställer eftersom man inte kommer vidare, leta nya ledtrådar och komma tillbaka med nya insikter.

Det går att göra listan längre...

Bättre rymdspel än Starfield?
Mass Effect 1 - Har en del 'jank' men är också i övergången mellan rpg och action adventure.
Mass Effect 2 - Långt mycket bättre companions och relationer, men inte så mycket i övrigt.
M.U.L.E - Utforska planeter och bygg baser (från 1983).

Starfield är precis lika linjärt som Mass Effect. Du kan välja i vilken ordning du kan spela side quests, men ingen påverkar någon annan.

Och jag är tillbaka till att inget spelar någon roll.

Jag tycker Starfield är ett helt ok spel (5-6/10) precis som No mans sky. Men jag tycker också att Bethesta hade kunnat prestera bättre.

Jag tackar för detta inlägg då det ger konkreta punkter.

Det mesta känns igen från 2015 års utgåva av Fallout 4 som hade liknande problem, inte minst när det gäller valen:

1. The Minutemen: Förstör Prydwen/BoS och The Institute.
2. Railroad: Förstör Prydwen och The Institute.
3. BoS: Förstör Railroad och The Institute.
4. Välj The Institute vilket då bevarar detta men innebär förstörelse av BoS och Railroad.

Side quests har man i princip kunnat spela oavsett vald sida.

När det gäller galaxen misstänker jag att din kritik handlar om att alla kartor är "upplåsta", alltså inte som i t.ex FO4 att man får besöka platsen för att aktivera den för fast travel förutom hela den här biten med procedurgenererat innehåll som då leder till upprepningar.

Svårighetsgraden låter ungefär som det vanliga, pussel i stil med Monkey Island och andra äventyrsspel finns ju inte ens i Fallout heller. Det är naturligtvis anpassat efter "mainstream".

Intressant också detta med romanser - jag gillar Mass Effect skarpt men måste säga att det är irriterande att man t.ex inte kan få Kaidan som companion i ME2 ens med speech checks. Generellt brukar det krävas moddar för att få ordning på denna mekanik och det gäller även Fallout och Cyberpunk 2077. Starfield har ett liknande moddbehov.

Det låter mer som att du ogillar Bethesdas spelsystem snarare än att själva Starfield i sig är "trasigt". 2015 års Fallout 4 var ju också tämligen "trasigt" då om jag jämför med vad som dels kom med DLC, dels med moddarna där även svårighetsgraden fixas till.

När det gäller konsekvenser av valen är Mass Effect-trilogin utmärkt, inte minst detta med att valen påverkar de andra delarna. Denna mekanik är dock något som kommer kunna moddas in i Starfield på ungefär samma sätt som hos Fallout 4 där det något enahanda "förstör Prydwen och The Institute" som tema fixats till. Samma sak att t.ex spela trader i Nuka World.

Problemet är kanske att det "optimala" rymdspelet blir en kombination av ett antal spel och moddar - i princip är det väl bara Spacebourne 2 som verkar sikta på den varianten förutom Starfield snarare än att ha en rätt så strikt uppdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har samma problem med många spel som uppdateras ofta och mycket. Man vill liksom inte börja spela spelet alls innan man vet att det är "klart", för man kommer ju knappast orka spela igenom det en gång till om ett år ändå bara för att de har fixat lite buggar.

Tycker inte man kan jämföra dessa spel ö.h.t. Väldigt förenklat tycker jag ED och Star Citizen är "flygsimulator i rymden" medan No Man's Sky är "Minecraft i rymden". Starfield är knappt ett rymdspel, det känns som Fallout 4 med ett "minigame" där man kan flyga runt i ett begränsat område. Jag tror inte det är något man kan "laga", det är helt enkelt inte den typen av spel folk förväntade sig.

En del av Starfield-kritiken handlar om bristen på flygande till planeter och att landningarna är automatiska, samma med starterna. Då brukar det hävdas att såväl ED som Star Citizen samt No Man's Sky är "bättre" eftersom de har denna mekanik. Jag håller med om att det optimala vore att ha mer simulatoraspekter och kombinera det hela med story, karaktärer etc. Dock är det ju i princip bara Spacebourne 2 jag kan komma på som ger sig på den kombinationen, alltså att man både kan flyga, starta och landa samt har övriga system som en del.

Att Starfield känns som Fallout 4 har jag själv inga problem med då jag gillar det spelet, dock med tillägget att moddar krävs för att få till det som jag vill ha det. Tydligen finns det redan en modd som implementerar rudimentärt flygande till planeternas atmosfär så något säger mig att det kommer att bli bättre med tiden.

Det vore helt klart intressant att veta mer om vad "folk förväntade sig". Det låter nämligen som att de förväntat sig simulering som liknar ED inklusive möjligheten att starta och landa själv parat med stora handgjorda världar på flera planeter (kanske att flera planeter skulle ha en eller flera FO4-kartor) samt omfattande RPG-element och pussel, companions och annat. I princip en sorts korsning mellan Elite Dangerous, Fallout, Mass Effect, Spacebourne, Cyberpunk 2077 och när det som släpptes snarare är ett Fallout i rymden uppstod den stora "besvikelsen".

Jag håller med om att ett spel som kombinerar de andra spelen vore en fin och vacker dröm, dock är ju frågan vem förutom utvecklaren av Spacebourne har den visionen. Jag är inte riktigt säker på att t.ex nästa Mass Effect kommer vara en sådan kombination heller utan snarare en fortsättning på det upplägg som används där.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte allas kritik. Ni pratar om spelet precis som om det vore ospelbart vid release. Förutom kass prestanda så har det aldrig känts trasig för min del.

Däremot är det ganska tråkigt.

Det började väldigt bra. Men efter 2h så hände inget nytt.

Jag hoppades på Skyrim i rymden men fick 2000 ihopsatta småvärldar och småtråkiga quests.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Spelet är bara dåligt.. efter 200 timmars spelande gav jag upp..

Felstavning
Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag fattar inte allas kritik. Ni pratar om spelet precis som om det vore ospelbart vid release. Förutom kass prestanda så har det aldrig känts trasig för min del.

Däremot är det ganska tråkigt.

Det började väldigt bra. Men efter 2h så hände inget nytt.

Jag hoppades på Skyrim i rymden men fick 2000 ihopsatta småvärldar och småtråkiga quests.

Tror folk menar samma sak men säger det på olika vis och med andra ord.

Spelet är ju inte på något vis trasigt att det inte är spelbart.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Spelet är bara dåligt.. efter 200 timmars spelande gav jag upp..

Hur kan du spela 200 timmar om det är dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur kan du spela 200 timmar om det är dåligt?

Hir kan man bedöma om ett spel är dåligt om man inte spelat det tillräckligt?

Det krävs som minst en genomspelning för att se hur ett spel slutar. Starfield har en main quest och fyra faktioner med specifika subquests. Till detta alla sidequests. Det går att bygga baser och det går att bygga skepp. Ska man inte prova/förstå allt innan man gör en bedömning?

Jag har 80 timmar i Starfield, men jag är antagligen mer kritisk. Eller så hade jag inte lika höga förväntningar...

Permalänk
Medlem

Spel som släpps idag ska man alltså måsta vänta minst ett år efter release för att få valuta för pengarna man lägger ut.