Permalänk
Skrivet av wuseman:

Hehe, fick du fram något annat intressant innan det brändes då? Nu blev jag också intresserad av denna routern när dom beter sig så, alla har blivit välidgt mkt hårdare på det där att få köpa begagnat vad det verkar.

Ne inte direkt, glitcha till mig ett root shell på quantenna soc bara. Vilket ej gav något matnyttigt

Behöver nog en tsop48 läsare men har ej råd med en sådan just nu.

Har en router till övers om du vill testa, du har mera kunskap än mig på sånt här.

Nästa steg jag tänkte testa är om man generar ett cert på just cwmp adressen som är hårdkodad i den om man kan komma in den vägen.
Men har via en annan modell kommit in via tr-069 och det tar stopp där också. Kan bara komma in till deras CLI ej "/bin/sh" så vet inte om det är värt att ens försöka, för det är i princip ingen skillnad på admin emot operator på webbgränssnittet. Man ställer in användarens behörigheter i CLI.

Så om du har något tips om just tr-069 ifall man typ kan skicka en fil med kod i eller nåt i den stilen.

Permalänk
Medlem

Är era routrar låsta på 80MHz på 5GHz-bandet? För min är det, och mina grannars, det råder fullständigt kaos i radiomiljön. Hur fan tänker man?

Permalänk
Medlem

Är nog en trend att man låser ner möjliga inställningar för att minska på support behovet.
Telias får också mindre och mindre för varje ny router.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av CloX:

Är era routrar låsta på 80MHz på 5GHz-bandet? För min är det, och mina grannars, det råder fullständigt kaos i radiomiljön. Hur fan tänker man?

Du kan ändra ifrån 80mhz om du använder developer tools i t.ext firefox. Inspektera channel width och ändra ifrån "disabled" till "enabled" funkar även på andra saker som är "grå"

<select id="HLP.wifi.channel_width_rw-2" name="HLP.wifi.channel_width_rw-2" class=" C_CTL_RW C_CTL_VALIDSRV" disabled="">Hemligtjävlalösenord</select>

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargaskri:

Du kan ändra ifrån 80mhz om du använder developer tools i t.ext firefox. Inspektera channel width och ändra ifrån "disabled" till "enabled" funkar även på andra saker som är "grå"

<select id="HLP.wifi.channel_width_rw-2" name="HLP.wifi.channel_width_rw-2" class=" C_CTL_RW C_CTL_VALIDSRV" disabled="">Hemligtjävlalösenord</select>

Yes! Läste det innan och utförde det, lite segt att grannarna inte gör detsamma bara hehe. Men tack!

Vet du om man kan sätta specifik kanal på 5GHz, det alternativet verkar inte finnas alls, finns dock på 2.4.

Permalänk
Skrivet av CloX:

Yes! Läste det innan och utförde det, lite segt att grannarna inte gör detsamma bara hehe. Men tack!

Vet du om man kan sätta specifik kanal på 5GHz, det alternativet verkar inte finnas alls, finns dock på 2.4.

Nej, inte hittar något sådant. Men ser via seriell kommunikation att den byter kanal automatiskt på 5ghz. Har dock aldrig använt mina på "riktigt" så vet ej om det stämmer.

Permalänk

Funkar inte för mig?

Skrivet av vargaskri:

Du kan ändra ifrån 80mhz om du använder developer tools i t.ext firefox. Inspektera channel width och ändra ifrån "disabled" till "enabled" funkar även på andra saker som är "grå"

<select id="HLP.wifi.channel_width_rw-2" name="HLP.wifi.channel_width_rw-2" class=" C_CTL_RW C_CTL_VALIDSRV" disabled="">Hemligtjävlalösenord</select>

Jag har testat det flera personer här i tråden har sagt att inspektera och ändra "Disabled" delen, men direkt efter jag gjort det och ska trycka på (den rutan som tidigare var grå som blev vit nu) så hoppar den tillbaka till grå och ändrar om i koden till "Disabled". Har även testat raderat alla andra alternativ som channel width så det bara finns 160MHz kvar sedan trycka på Apply men det fungerar inte heller.

Är det någon som vet om dom har patchat så det inte funkar att göra det fortfarande eller finns det något annat sätt att göra på?

Edit: Jag har varit i kontakt med telenor och de kunde ändra dom inställningarna åt mig men routern blir väldigt instabil och kraschar (i allafall min router).

Permalänk
Skrivet av TechMelon:

Jag har testat det flera personer här i tråden har sagt att inspektera och ändra "Disabled" delen, men direkt efter jag gjort det och ska trycka på (den rutan som tidigare var grå som blev vit nu) så hoppar den tillbaka till grå och ändrar om i koden till "Disabled". Har även testat raderat alla andra alternativ som channel width så det bara finns 160MHz kvar sedan trycka på Apply men det fungerar inte heller.

Är det någon som vet om dom har patchat så det inte funkar att göra det fortfarande eller finns det något annat sätt att göra på?

Edit: Jag har varit i kontakt med telenor och de kunde ändra dom inställningarna åt mig men routern blir väldigt instabil och kraschar (i allafall min router).

Jag är kass på att förklara men du ska bara ändra i konsolen på det du vill ändra, sen save and apply. Uppdaterar du sidan kommer det bli grått igen har jag för mig.

Routern är ej uppdaterad på två är nu nästan. Antar du sitter på version 1.0.12?

Bra att de kunde hjälpa dig iallafall, routern är inte så bra som sagt.

Permalänk
Skrivet av vargaskri:

Jag är kass på att förklara men du ska bara ändra i konsolen på det du vill ändra, sen save and apply. Uppdaterar du sidan kommer det bli grått igen har jag för mig.

Routern är ej uppdaterad på två är nu nästan. Antar du sitter på version 1.0.12?

Bra att de kunde hjälpa dig iallafall, routern är inte så bra som sagt.

För att kunna ändra alternativen i fältet, har jag lyckats genom att radera javascript(?) i listan på "Event Listeners" i utvecklardelen. Alla med en "select"-text i strängen sträng. Jag har dock inte lyckats få ändringarna implementerade genom Apply-knappen. Det blir ett meddelande att inget har ändrats, trots att det går att spara ändringen.

Tidigare (nått år sedan) har jag kunnat göra ändring av 5 ghz- kanalen, då min Lenovo P11 pro-platta behövde specifika kanaler för att koppla upp sig, men nu lyckas jag inte. Kanske har de gjort någon uppdatering som låser för ändringar.

Permalänk
Skrivet av toban231-swec:

För att kunna ändra alternativen i fältet, har jag lyckats genom att radera javascript(?) i listan på "Event Listeners" i utvecklardelen. Alla med en "select"-text i strängen sträng. Jag har dock inte lyckats få ändringarna implementerade genom Apply-knappen. Det blir ett meddelande att inget har ändrats, trots att det går att spara ändringen.

Tidigare (nått år sedan) har jag kunnat göra ändring av 5 ghz- kanalen, då min Lenovo P11 pro-platta behövde specifika kanaler för att koppla upp sig, men nu lyckas jag inte. Kanske har de gjort någon uppdatering som låser för ändringar.

Vilken version har du på routern? Står under System information

Permalänk
Skrivet av vargaskri:

Vilken version har du på routern? Står under System information

Det står Firmware version: i4882-1.1.1

Permalänk
Skrivet av toban231-swec:

Det står Firmware version: i4882-1.1.1

Åh fan där ser man. Trott att nästa version skulle bli 1.0.13... Därför jag trodde de inte uppdaterat routern på länge. Men då har de nog gjort om något som ni säger.

Permalänk
Skrivet av vargaskri:

Åh fan där ser man. Trott att nästa version skulle bli 1.0.13... Därför jag trodde de inte uppdaterat routern på länge. Men då har de nog gjort om något som ni säger.

Jag är inte så insatt i detta, men är det kanske nån som är bevandrad i ämnet och vet om det går att få ändringarna som går att göra med lite meck, sparade OCH verkställda/implementerade i routern?
Annars blir det väl att försöka prata snällt med Telenors kundtjänst....

Permalänk
Medlem
Skrivet av toban231-swec:

Jag är inte så insatt i detta, men är det kanske nån som är bevandrad i ämnet och vet om det går att få ändringarna som går att göra med lite meck, sparade OCH verkställda/implementerade i routern?
Annars blir det väl att försöka prata snällt med Telenors kundtjänst....

Det är nog kört.
Verkar som om de flesta ISP dummar ned sina routrar i förhoppning att det skall minska på support ärendena.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Det var på en bekants Telenor-router (i4882) jag lyckades ändra channel på 5 ghz wifi:t för nått år sedan. Kollade den routern idag och den är nu också uppdaterad till version 1.1.1. Dock så kvarstår den ändrade inställningen fortfarande.

Permalänk

Dum fråga kanske, uppdaterade min router till nyaste firmwaren idag. Nu kan jag inte logga in på webuit. Byter jag "bank" till gamla firmware så kan jag logga in. Någon som vet om man nu måste vara kund hos telenor och använda deras app??

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har läst tråden men låt mig dubbelkolla. Det finns fortfarande inget sätt att ange reserverade IP-adresser för nätverksklienterna, eller hur?

Permalänk

Halvlösning

Skrivet av sotos183:

Hej,

Jag har läst tråden men låt mig dubbelkolla. Det finns fortfarande inget sätt att ange reserverade IP-adresser för nätverksklienterna, eller hur?

Inte som jag har hittat.

Jag har försökt lösa det med att ändra adress-spannet, så att routern inte delar ut adresser inom ett visst område, tex börja med delbara adresser på 192.168.1.90. Sen måste man förstås lägga en fast adress i klienterna, om det är möjligt.

En halvlösning som kanske kan vara tillämplig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sotos183:

Hej,

Jag har läst tråden men låt mig dubbelkolla. Det finns fortfarande inget sätt att ange reserverade IP-adresser för nätverksklienterna, eller hur?

Köp en egent router, inget tvång att använda den du får av ISP.

Permalänk
Medlem

Tack till båda. Jag använder nu en kinesisk Tp-Link Archer C6 med OpenWRT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Köp en egent router, inget tvång att använda den du får av ISP.

Jag skaffade egen router istället för att köra på Telenors. Bland mina bästa beslut de senaste åren. Det var så mycket strul med deras router och support. De rekommenderade mig verkligen att köra vidare på deras, men att skita i det löste alla mina problem och nu fungerar allt hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats koppla Roborock S5 Max (Stödjer endast 2,4 bandet) till I4882-70?

Får felmeddelande när jag ska göra kopplingen. Misstänker det beror på den automatiskt går på 5ghz bandet.
Har laddat ned wifi kontroll, där går inte att inaktiverade 5ghz.
192.168.1.1 funkar inte, sidan finns inte.
Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Någon som lyckats koppla Roborock S5 Max (Stödjer endast 2,4 bandet) till I4882-70?

Får felmeddelande när jag ska göra kopplingen. Misstänker det beror på den automatiskt går på 5ghz bandet.
Har laddat ned wifi kontroll, där går inte att inaktiverade 5ghz.
192.168.1.1 funkar inte, sidan finns inte.
Tips?

Om du kör ipconfig i CMD så står det ip till din gateway. Det är routern. Borde eventuellt gå stänga av bandsteering med appen om du går in på main network och väljer edit och sen split.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Om du kör ipconfig i CMD så står det ip till din gateway. Det är routern. Borde eventuellt gå stänga av bandsteering med appen om du går in på main network och väljer edit och sen split.

Hittade IP adressen, kommer dock inte in i gränssnittet. Har inte användarnamn eller lösenord. Testat standard admin samt nätverksnamn och lösenord för defaults wifi.

Hittar inte den möjligheten du skriver någonstans i Wifikontroller.

Permalänk
Medlem

Ah kom in i gränssnittet o kunde döpa om 5 GHz nätverket där.

Permalänk
Medlem

Va tusan... Fastnar på steg två nu istället. "Transferring information to Device", får Unknown device.

EDIT: Min VPN som spökade... såklart! Allt grönt nu.

Permalänk
Medlem

Ja, utan VPN funkar det rakt av. Men personligen skapade jag ett extra nätverk som jag bara kopplade in robotarna (har flera) och en gammal reservtelefon med Xaomi Home-appen på. På det sättet kan kineserna inte ligga och sniffa på trafiken i mitt "riktiga" nätverk.

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att brygga hela routern?

Fältet för 2,5gbit-porten är gråad och låst på "routing". De två gigabitportarna är på bridge och funkar fint.

Kan man även få bridge på wlan? Nu envisas den med att kör routing och tilldela ip-adresser till wlan-klienter. Jag vill att hela maskinen ska agera AP.

Permalänk
Medlem

Sen på bollen här...
Har precis skaffat Telenor och fått hem vad jag trodde var en bra router... Tills man läste alla kommentarer, lyckades logga in i skiten och insåg hur otroligt nerfad den är...
Att man inte kan ändra till fast IP utan tvingas köra DHCP på LAN-portarna är ju fan löjligt 🤬
Hade tänkt använda denna som trådlös koppling till mitt PICO 4 headset, men då jag inte kan koppla in den i mitt övriga LAN eftersom den står och kastar ut IP-adresser med DHCP, så är det ju bara att köra denna i sopkorgen.

Som om inte det vore nog, så blir man hela tiden utloggad ur webbinterfacet 👎

Vilket skit rent ut sagt!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk

Hej!
Har flyttat till bostad med telenor bredband och tv.
Mediaboxen verkar kräva att vara inkopplad i telenors egna router för att fungera. Finns det något sätt att köra sin egna router (pfsense) och få mediaboxen att fungera? Just nu är lösningen att ha båda routrarna igång separat men känns som slöseri med el och att två wifi är igång samtidigt.
På supporten sa de att bridge mode på telenor routern inte fungerade ihop med tv.