Sony: VR är en utmaning just nu

Permalänk
Melding Plague

Sony: VR är en utmaning just nu

Sony Interactive Entertainments affärschef Eric Lempel säger att VR inte har nått upp till förväntningarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag älskar mina psvr2 glasögon men ja det är verkligen fattigt med spel till den

Permalänk
Medlem

Har inte följt det så noga men känns det inte lite som om Sony lanserade PSVR2 tämligen entusiastiskt för att sen direkt i närmaste glömma bort det?

Permalänk
Medlem

Problemet med VR för Sony blir att det precis som en dedikerad handhållen enhet äter utvecklingsresurser (eftersom tredjepart inte kan producera spel till något med en så liten spelarbas). Tror PSVR2 kommer dö en relativt kvick död, bara nichspel att vänta framåt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Sony har bara sig själv att beskylla.
Själva headsetet jämfört med en Quest känns som en leksak i jämförelse men den duger till vad den ska göra.
Men Sony marknadsför inte PSVR2 speciellt bra och man teasar inte framtida spel heller.
Det ör 3e part aom håller upp PSVR2 inte Sony.

Skrivet av Swedman18:

Jag älskar mina psvr2 glasögon men ja det är verkligen fattigt med spel till den

Fattigt med Sony spel ja, annara finns det över 100 spel till PSVR2 och det kommer nya varje månad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hade köpt ett direkt om de lagt in stöd för PC. Känns lite för nischat att bara köra till ps5, speciellt när det inte är bakåtkompatibelt med psvr.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt min PSVR2 sedan mitten av december och jag har hur kul som helst haha. Jag har till och med haft drömmar från VR perspektiv. Ibland när jag lämnar VR så känns det som att mina riktiga händer inte är mina för att man vänjer sig vid VR (omvända fantomsmärtor?) Visst kunde det finnas fler spel från Sony. Men det är så mycket att utforska i form av spelmekaniker och interaktion för VR spel, att det tar tid att få den bästa lösningen. Så det blir nog en exponentiell spelutveckling i framtiden när processen faller på plats. Det finns gott om spel från tredjepart för PSVR2 så länge

Permalänk
Medlem

Släpp dedikerad SDK och kompabilitet med PC -> fler köper headsetet -> Ordet sprids om hur grymt det är och fler köper det till PS5 -> Fler användare ger mer pengar för att utveckla PSVR2-spel -> Profit.

Sony har bara sig själv att skylla - mer marknadsföring och bort med begränsningar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hade ju inte varit helt fel med PC-stöd för PSVR2 då Sony.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Ett problem de har är ju att de har snöat in sig på tredje persons äventyr. Ghost of Tsushima, horizon forbidden west, god of war, uncharted, spiderman, ratchet and clank, days gone, death stranding de har löjligt dålig fantasi eller en bra känsla för vad som säljer antar jag... Dock en genre som inte passar så bra i VR. De hade ju en chans med Starfield ex men det lyckades de bomma. Inte direkt fallout 4 standard på det liret men det är ju bara gamla boomers som jag som kör det i vr 2023

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har inte följt det så noga men känns det inte lite som om Sony lanserade PSVR2 tämligen entusiastiskt för att sen direkt i närmaste glömma bort det?

Känns typiskt Sony ändå.

Move? Glömde bort
Vita? Glömde bort
VR? Glömde bort

All hårdvara förutom huvudkonsolen glöms väl bort ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sony har bara sig själv att beskylla.
Själva headsetet jämfört med en Quest känns som en leksak i jämförelse men den duger till vad den ska göra.
Men Sony marknadsför inte PSVR2 speciellt bra och man teasar inte framtida spel heller.
Det ör 3e part aom håller upp PSVR2 inte Sony.

Fattigt med Sony spel ja, annara finns det över 100 spel till PSVR2 och det kommer nya varje månad.

Det är kanske lätt att glömma att det är Sony som betalt för rätt mycket 3rd party som inte hade utvecklats till VR annars.
RE7, Village, RE4, Synapse, Firewall ultra och antagligen Switchback är exempel på detta.

Rätt fantastiskt hur mycket mjukvara som släppts under första året av enheten, ska bli spännande att se hur 2024 går och vad de får till för samarbeten då.
Att man inte vet så mycket om framtiden gäller inte bara VR utan Playstation överlag, så jag tror knappast att man behöver vara orolig för den saken skull.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är kanske inte bara relaterat till sonys satsning.

Jag tror ju en del av problemet ligger i att kundskaran är liten. Spelutvecklarstudios behöver cash flow som vilken busibess som helst.
Gör man vanliga spel så kan man nå mångfalt fler spelare och då också få in mycket mer från försäljning. Kalkylen underlättar väl varken banklån eller intresse från finansiärer med sämre säljmöjligjeter.

Därför blir väl mycket av VRspelen mindre projekt från eldsjälar - eller att ett större företag så som sony eller valve trycker in pengar för några få större produktioner.
Dessutom är det väl svårare. Alltså inte motorn, men man måste tänka annorlunda och verkligen få till rätt känsla med hur välden, UI, detaljnivåer och sådant funkar.

Det innebär inte att det blir helt tomt på VR spel. Men den lilla mängd som produceras drunknar väl lite i mediebruset från den enorma mängd vanliga spel som kommer ut.

Sen tror jag lejonparten av VRköparna skaffar ett gäng titlar och sedan blir dåliga konsumenter. Alltså köper mycket mindre. Då ökar mängden VRheadsets efterhand på marknaden, men antal sålda spel skalar väl inte upp riktigt på samma sätt utan hänger mer ihop med mängden nya VRkonsumenter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Har haft psvr2 i över ett år nu typ, spelat gran turismo 2 gånger, blir fan ål-sjuk av skiten.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tja, släpper de inte fler riktigt bra (egna) spel, så har de bara sig själva att skylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet är kanske inte bara relaterat till sonys satsning.

Jag tror ju en del av problemet ligger i att kundskaran är liten. Spelutvecklarstudios behöver cash flow som vilken busibess som helst.
Gör man vanliga spel så kan man nå mångfalt fler spelare och då också få in mycket mer från försäljning. Kalkylen underlättar väl varken banklån eller intresse från finansiärer med sämre säljmöjligjeter.

Därför blir väl mycket av VRspelen mindre projekt från eldsjälar - eller att ett större företag så som sony eller valve trycker in pengar för några få större produktioner.
Dessutom är det väl svårare. Alltså inte motorn, men man måste tänka annorlunda och verkligen få till rätt känsla med hur välden, UI, detaljnivåer och sådant funkar.

Det innebär inte att det blir helt tomt på VR spel. Men den lilla mängd som produceras drunknar väl lite i mediebruset från den enorma mängd vanliga spel som kommer ut.

Sen tror jag lejonparten av VRköparna skaffar ett gäng titlar och sedan blir dåliga konsumenter. Alltså köper mycket mindre. Då ökar mängden VRheadsets efterhand på marknaden, men antal sålda spel skalar väl inte upp riktigt på samma sätt utan hänger mer ihop med mängden nya VRkonsumenter.

Nja inte tror jag vr konsumenter konsumerar mindre. Inte roomscale konsumenten iaf. Det finns ju de som köper vr för specifika simmar men de spenderar lika mycket som om de inte kört VR på diverse titlar flyg och racingsimulatorer har nästan hundra procentigt vr stöd redan där är det en enorm succé.

Nu kostar det ju en hel del så har du inte finanserna så skaffar du ju inte VR heller så bara det talar emot din teori

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har haft psvr2 i över ett år nu typ, spelat gran turismo 2 gånger, blir fan ål-sjuk av skiten.

Dom flesta kan träna bort åksjukan genom att i början bara köra kortare sessioner i taget så man inte mår illa. Hjärnan vänjer sig tillslut. Om man verkligen vill köra VR.

Permalänk
Medlem

Men oj! vilken överraskning! Eller inte.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är kanske lätt att glömma att det är Sony som betalt för rätt mycket 3rd party som inte hade utvecklats till VR annars.
RE7, Village, RE4, Synapse, Firewall ultra och antagligen Switchback är exempel på detta.

Rätt fantastiskt hur mycket mjukvara som släppts under första året av enheten, ska bli spännande att se hur 2024 går och vad de får till för samarbeten då.
Att man inte vet så mycket om framtiden gäller inte bara VR utan Playstation överlag, så jag tror knappast att man behöver vara orolig för den saken skull.

Jo så är det men inte lika uppenbart. Resident Evil är Capcom och VR-mode till vanliga spel, det är bra men smäller inte lika högt hos dom ej invigda. Hybrid spel gör mer att sådana som jag tex som kör 99% VR spel även får för sig att spela "vanliga spel" fast i VR då.
Synapse, Switchback är relativt små spel och Firewall Ultra en megaflopp och dåligt VR-spel som nu utvecklaren lägger ner.
Med det sagt, Sony har i skymundan delfinansierat titlar men bara gett ut en egen. Så hopp finns fortfarande för 2024.

Skrivet av Söderbäck:

Problemet är kanske inte bara relaterat till sonys satsning.

Jag tror ju en del av problemet ligger i att kundskaran är liten. Spelutvecklarstudios behöver cash flow som vilken busibess som helst.
Gör man vanliga spel så kan man nå mångfalt fler spelare och då också få in mycket mer från försäljning. Kalkylen underlättar väl varken banklån eller intresse från finansiärer med sämre säljmöjligjeter.

Därför blir väl mycket av VRspelen mindre projekt från eldsjälar - eller att ett större företag så som sony eller valve trycker in pengar för några få större produktioner.
Dessutom är det väl svårare. Alltså inte motorn, men man måste tänka annorlunda och verkligen få till rätt känsla med hur välden, UI, detaljnivåer och sådant funkar.

Det innebär inte att det blir helt tomt på VR spel. Men den lilla mängd som produceras drunknar väl lite i mediebruset från den enorma mängd vanliga spel som kommer ut.

Sen tror jag lejonparten av VRköparna skaffar ett gäng titlar och sedan blir dåliga konsumenter. Alltså köper mycket mindre. Då ökar mängden VRheadsets efterhand på marknaden, men antal sålda spel skalar väl inte upp riktigt på samma sätt utan hänger mer ihop med mängden nya VRkonsumenter.

Kundskaran är kanske liten men många VR-utvecklare som kör multiplattform går bra (mest tack vare Quest). Av vad man hör så är VR-spelare väldigt trogna och köper det mesta som kommer ut, frågan bara är hur stor kundgruppen på just PSVR2 är.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sony har bara sig själv att beskylla.
Själva headsetet jämfört med en Quest känns som en leksak i jämförelse men den duger till vad den ska göra.
Men Sony marknadsför inte PSVR2 speciellt bra och man teasar inte framtida spel heller.
Det ör 3e part aom håller upp PSVR2 inte Sony.

Fattigt med Sony spel ja, annara finns det över 100 spel till PSVR2 och det kommer nya varje månad.

ja men jätte gamla skit spel

Permalänk
Medlem

Ja, det var väl inte förvånande för alla oss som var förvånade över prisläget.

Det spelar ingen roll hur ”rimligt” priset är mot andra headset. Ligger man på samma pris som hela PS5:an kostade så är det bara att inse att den stora massan kommer anse att det är ett saftigt pris.

Sänk priset till säg 2500-3000:-, då kommer kunderna komma, och med kunderna kommer volymförsäljning av spelen.

Jag har svårt att se att man får något större genomslag utan att acceptera att man går back på hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

ja men jätte gamla skit spel

Över 100 jättegamla skitspel?
Vilket trams

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Nja inte tror jag vr konsumenter konsumerar mindre. Inte roomscale konsumenten iaf. Det finns ju de som köper vr för specifika simmar men de spenderar lika mycket som om de inte kört VR på diverse titlar flyg och racingsimulatorer har nästan hundra procentigt vr stöd redan där är det en enorm succé.

Nu kostar det ju en hel del så har du inte finanserna så skaffar du ju inte VR heller så bara det talar emot din teori

Av de jag känner, och från exempelvis redaktionen här så testar man ett tag och det är kul i början. Men för många är half life alyx bäst - och sedan dess har det ibte kommut fler grand slams. Så VRgrejerna hamnar mer eller mindre i garderoben efter nå år eller två.
Jag är väl någonstans mitt emellan. Köpte VRspel senast i år - efter 5 års innehav. Men många verkar trappa ner efter ett tag när det inte väller in topptitlar.
Sedan finns det såklart en mindre skara som är mer dedikerad också. Jag är tacksam för de här eldsjälarna.
Men jag tror inte den är representativ för alla VRköpare riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, det var väl inte förvånande för alla oss som var förvånade över prisläget.

Det spelar ingen roll hur ”rimligt” priset är mot andra headset. Ligger man på samma pris som hela PS5:an kostade så är det bara att inse att den stora massan kommer anse att det är ett saftigt pris.

Sänk priset till säg 2500-3000:-, då kommer kunderna komma, och med kunderna kommer volymförsäljning av spelen.

Jag har svårt att se att man får något större genomslag utan att acceptera att man går back på hårdvaran.

Ja priset är för högt på själva headsetet.
Max 5000 ochbdet är i överkant

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

När vi tittar på PSVR2 och dess position på VR-marknaden, står det klart att Sony som japanska företag så ofta gör, följer sin konservativa, inlåsta strategi, sin vana trogen – PSVR2 är endast kompatibel med PS5. De jobbar hårt med att släppa titlar enbart för PSVR2. Detta kontrasterar starkt mot Metas numera mer öppna strategi med deras Quest-plattform, som fungerar utmärkt med PC och har nyligen också lyckade samarbeten med både Valve och Microsoft.

Meta erbjuder en utökad flexibilitet med Quest, inklusive sideloading av applikationer och tillgång till en bredare app-butik som App Lab och SideQuest. Med Valves nya app i Metas app-butik, som gör det möjligt att spela Steam-spel på Quest, tycks utbudet bli ännu större.

Jag ifrågasätter om Sonys strategi att låsa in sin teknik är hållbar i längden, särskilt med tanke på Metas mer öppna och samarbetsvilliga inställning. Även om Sony har en stark position inom konsolspel, frågar jag mig om det är tillräckligt för att möta Metas växande och mångsidiga VR-plattform.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte marknadsföringen. Människor måste ha möjlighet att gå till ett stort varuhus typ Mediamarkt och testa! Jag är övertygad om att en genomtänkt strategi hade burit frukt.

Sedan kom psvr2 olägligt. Panemi och sedan ekonomisk kris. Människor vill spela men i dåliga tider måste man välja. Då väljer man PS5 eller Pc först och främst.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att slänga in Half Life Alyx nu så säljarsiffrorna går upp?

Permalänk

Vart sugen initialt men de har fortfarande 3 trösklar som hindrar ett köp, och med tanke på vad det är för hårdvara så är det inte priset. Stängd till playstation 5 + inga förstapartyspel (om man inte räknar horizon), och ingen möjlighet att prova för att veta hur det är med åksjuka jämfört med psvr1 (ska vara bättre men iom upplevde på psvr1 så är det något att vara försiktig med), de hade chansen precis efter releasen med sin psvr presskonferens/video men den övertygade inte och inte hört ett pip om att det finns 1st party support så blir nog bara lite mer levande än ps vita och det helt pga 3rd party support.

Permalänk
Medlem

Utmaningen för Sony är att de lanserade ett oerhört dyrt tillbehör till en dyr maskin med väldigt lite hype och marknadsföring kring lanseringen, och sedan har de inte gjort något särskilt för att stärka försäljningen eller påminna spelare om hur häftig tekniken är. Kände de själva att "Call of the Mountain" (som praktiskt taget är lite mer av ett tech demo) var tillräckligt för att locka köpare till ett 7000-kronors tillbehör?

Sony har blivit enormt lata p.g.a att deras konsolhårdvara har sålt sig själv sedan PS2an, Och jag skulle säga att det främst handlar om "brand recognition". De vet inte längre vad det innebär att kämpa i motvind, eller vad som krävs för att hårdvaran ska säljas. I min mening skulle de ha släppt hårdvaran två år senare, kanske vid 70 miljoner sålda PS5or. Den skulle ha sålts subventionerat med tron om långsiktig vinst, och samtidigt kommit in med en uppsjö av intressanta titlar där det blir tydligt att de menar allvar med hårdvaran.

Nu lider PSVR2 av dålig lansering, högt pris och kass support från Sony själva. Med historik som PS Vita tror jag att många saknar förtroende att de ska stötta plattformen i det långa loppet. Valve har t.ex. sagt att de "are working on a new headset, and are committed to VR". Sådana uttalanden stärker köpares förtroende. Nyheter som dessa gör den kompletta motsatsen. Och jag saknar förtroende för Sony... Är hårdvaran inte självsäljande så ger de upp utan fight.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Problemet är trefaldigt och innan de löst dess har jag svårt att se VR (förstärkt inlevelse) slå på riktigt för den breda massan.

Till att börja med behöver VR ersättas med AR. VR är för antisocialt för att locka en tillräkligt bred publik för att på allvar locka en bred kundbas. AR är bättre eftersom det skapa en mer naturligt social känsla och samspel med andra människor. VR och lokal multiplayer fungerar liksom inte särskillt bra över huvud taget förutom i nischade scenarion.

För att lyckas med VR-konceptet (förstärkt inlevelse) måste det säljas som en renodlad produkt, inte ett hårdvaruaddon till en existerande plattform. Det är för svårt att få tillräckligt många att investera mycket pengar när de redan gjort detta.

Det är även lite av en balansgång nu mellan beräkningskapacitet och tillverkningskostnad. Så produkten har ingen naturligt plats på marknaden av den anledning att det helt enkelt är för dyrt att göra en tillräckligt billig produkt.

När de fått dessa tre bitarna på plats så tror jag att det finns potential att vi kan se en äkta evolution av spel som medie. Hur lång tid detta tar hänger väldigt mycket på hur snabbt de kan få ner tillverkningskostnaden av hårdvaran som krävs.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.