Krönika: SweClockers gav mig det skolan inte gjorde

Permalänk
Melding Plague

Krönika: SweClockers gav mig det skolan inte gjorde

Inför det nya året sitter Calle och minns tillbaka på tiden som nybakad hårdvaruentusiast och hur SweClockers väckte nyfikenhet och vetgirighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

De e ju nya grejer ju

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kul att läsa mer om din bakgrund. Tror du hittat rätt plats att fortsätta utvecklas!

Permalänk
Medlem

Tack detsamma, God Jul!

Permalänk
Medlem

Det är här på Sweclockers man har lärt sig grejer folks entusiasm smittar av sig vilket ger ökat intresse vilket gör att man läser ännu mer Sweclockers. En god cirkel.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Det var skrämmande första gången man byggde ihop egen dator. Pentium 4 och Radeon 9600 PRO. Köpte 1GB RAM fast alla sa det räckte med 512MB. Maffig 120GB hårddisk. Gamla datorn föräldrarna hade köpt hade 3GB och 64MB RAM så det blev enormt lyft. 266mhz till 2800mhz sen OC till 3250mhz.

Tänka sig att det är 20 år sedan nu.

Alla har vi varit nya någon gång. Och man kan tappa att hänga med. Jag hade tex 3570K mellan 2012 och 2019 så då hängde man inte med allt som hände för Sandy Bridge och Ivy Bridge höll så länge och de nya var ointressant i flera år när man hade bra OC.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Trevlig livsåskådning Calle! Det finns så många intressanta historier här på Swec kring hur alla vi datornördar hamnade i denna livsstil.

Men, jag skulle nog hävda att skolan kunde gett dig det du behövde men att det var du själv som valde en annan väg.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tror det är ganska vanligt att man inte insåg nyttan fullt ut med lärandet i skolan. Det är först i vuxenlivet som insikterna kommer vad exempelvis matematik och geometri kan användas till på riktigt. Lika vanligt är det säkert att man tror att man är fullärd när man gått klart plugget…

Någonstans under livet inser man att lärandet är livslångt, eller åtminstone hoppas jag att alla kommer till den insikten

Visa signatur
Permalänk

?

Finns det någon utbildning som ger det man behöver eller måste ha? Utbildning handlar mycket om förmågan att inhämta den kunskap man behöver och har användning för, i din roll du ska anpassa dig för!
Tror man att det finns utbildningar för RAMs klockfrekvenser och deras tajmingar (ja haha det finns det säkert, i någon folkhögskola. Men det är ju inte det man behöver veta.) Sådant är ett flytande vattendrag som ändras. Det är förståelsen för vad ett utbyte i frekvens eller trim betyder. Inte 4Ghz eller 32CL
Galet God Jul och god fortsättning!

Permalänk
Medlem

Gott nytt år och god fortsättning på det nya 🥳

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk

Det jag tycker är lite tråkigt är att utvecklingen har gått från att datanördar är personer som monterade ihop datakomponenter, grejade, felsökte etc. Till personer som köper en komplett laptop, ej byter ut ett skit, ej ändrar någon inställning alls från grundkonfiguration. Sedan sitter de där i cloud hela dagarna och jobbar med bl.a Ai och kan vara superduktiga på detta.
Jag tycker denna trend bara blir större för varje år, men det är en naturlig utveckling. Så vi klassiska datanördar är av en utrotningshotad art.

Precis som de datanördar långt innan var folk som köpte datorkomponenter i delar som de fick löda ihop, då kan man börja prata om att bygga datorer och inte använda frasen montera datorer. -Folk för länge sedan sa, folk kallar sig datanörd och köpte ett färdigtlött moderkort...

Permalänk
Medlem

God Jul Calle! Och givetvis till övriga forumet, ni har blivit som en andra familj sedan 2017

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag tycker är lite tråkigt är att utvecklingen har gått från att datanördar är personer som monterade ihop datakomponenter, grejade, felsökte etc. Till personer som köper en komplett laptop, ej byter ut ett skit, ej ändrar någon inställning alls från grundkonfiguration. Sedan sitter de där i cloud hela dagarna och jobbar med bl.a Ai och kan vara superduktiga på detta.
Jag tycker denna trend bara blir större för varje år, men det är en naturlig utveckling. Så vi klassiska datanördar är av en utrotningshotad art.

Precis som de datanördar långt innan var folk som köpte datorkomponenter i delar som de fick löda ihop, då kan man börja prata om att bygga datorer och inte använda frasen montera datorer. -Folk för länge sedan sa, folk kallar sig datanörd och köpte ett färdigtlött moderkort...

På ett vis är jag glad att ha missat tiden med att löda mina egna komponenter

Visst är det tråkigt att det är såpass begränsat som det idag är, men samtidigt är det förbannat skönt att starta Ryzen Master / Geforce Experience och låta en algoritm överklocka åt mig. Samma sak gällande t.ex. mobiler, visst saknar jag att roota Android och pilla sönder operativsystemet för att sedan behöva flasha om telefonen – men samtidigt är det skönt att mobiler idag är såpass kompetenta, jag får sällan känslan eller behovet att pilla på det djupet.

Det som egentligen är läskigt/tråkigt är väl för den nyare generationen som inte har någon som helst aning vad som händer bakom skärmen. Något såpass enkelt som att modda ett spel eller pilla i Windows-registret skrämmer många, det är en sådan sak de flesta idag sällan "tvingas" till att lära sig navigera, och när de väl försöker sig på detta (och det stundvis slutar i katastrof) blir de avskräckta. Jag tror det värsta med det hela är hur svårt det är att hjälpa sådana människor också, de vill bara att man löser problemet åt dem, inte lär dem hur de ska handskas med problemet själv och liknande situationer i framtiden.

Eran av Apple:
It just works (until it doesn't, then you call IT).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Spel är många gånger ingångsdrogen till datortekniken.

Det börjar med att man vill få igång el få något spel att fungera bättre, sen rätt vad det är så är man skribent på landets största sida inom området och en vars arbete många entusiaster tar del av.

El som för egen del, skulle få igång något spel och behövde optimera minnesanvändningen med Config.sys & Autoexec.bat. Till att bl a vara primär teknisk rådgivare i valet av hårdvara för en mångmiljardkoncern.
Men visst, jag skriptar fortfarande i batch när jag behöver göra något snabbt och enkelt.