Intel bekräftar: Battlemage-grafikkort släpps 2024

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar: Battlemage-grafikkort släpps 2024

I en presentation till partnerföretag skriver Intel att nästa generation grafikkort, Arc Xe2 ska släppas nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli intressant att se om Intel kommer överge Alchemist direkt, eller fortsätta jobba på drivrutiner simultant.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ska bli otroligt intressant att se vilken prestanda samt prisbild vi pratar. Har höga förhoppningar på stridsmagen och är korten bra nog kanske man till och med skulle slå till på ett

Permalänk

Hur många sit-ups tror ni att man behöver göra för att få reda på priset?🤔😁

Permalänk
Medlem

"Intel has clarified that the bottom right X-axis label translates as 2024 onwards and that the slide was meant to show future products without specific timing."

https://wccftech.com/intel-roadmap-next-gen-arc-xe2-battlemag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

"Intel has clarified that the bottom right X-axis label translates as 2024 onwards and that the slide was meant to show future products without specific timing."

https://wccftech.com/intel-roadmap-next-gen-arc-xe2-battlemag...

Låter som de försöker täcka för en läcka bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter som de försöker täcka för en läcka bara

Så kan man se det. Man kan också se det som att hemsidor gärna skriver nyhetsartiklar till varje pris. Hur som helst har Intel inte bekräftat någonting alls, även om detta visar sig stämma. Hade de gått ut och sagt "ja, Battlemage lanseras nästa år" hade de bekräftat lanseringen. Nu har vi en läcka som säger sig bekräfta lanseringsfönstren medans Intel säger att det inte nödvändigtvis kommer bli en lansering 2024.

Permalänk
Medlem

Bra att de inte gett upp. Kanske de kan konkurrera mer med den än Arc. Åtminstone i lägre och mellersta segmenten.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kör battlemage dual wielding?

C
Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det kommer bli intressant att se om Intel kommer överge Alchemist direkt, eller fortsätta jobba på drivrutiner simultant.

Troligtvis kommer ju massor av arbete som är gjort, och kommer att göras, för Alchemist att fortsätta ligga som bas för Battlemage, så det kommer nog bli svårt för Intel att helt ge upp Alchemist helt och hållet direkt. Det är inte som att drivrutinerna kommer behöva skrivas från scratch.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Med tanke på att A770 och A750 ligger på 75 respektive 67 på SweCs senaste prestandaindex (3070 = 100), så låter detta ju som helt fantastiska nyheter.

Fixar de drivrutinerna till den gräns att den vanliga Svensson kan köpa den utan att riskera behöva vara en IT-support i flera timmar, samt inte fuckar upp HELT på prissättningen, kan detta vara exakt den typen av konkurrens vi behöver på marknaden för att se Nvidia tvingas till att sänka deras horribla vinster.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Fixar de drivrutinerna till den gräns att den vanliga Svensson kan köpa den utan att riskera behöva vara en IT-support i flera timmar, samt inte fuckar upp HELT på prissättningen, kan detta vara exakt den typen av konkurrens vi behöver på marknaden för att se Nvidia tvingas till att sänka deras horribla vinster.
[/quote]

Exakt👍

Permalänk
Medlem

dubbelt a770 = 4070

i teorin kan vara som 4080, men så mycket tror jag inte på Intel ännu, möjligen 4070ti challenger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fixar de drivrutinerna till den gräns att den vanliga Svensson kan köpa den utan att riskera behöva vara en IT-support i flera timmar, samt inte fuckar upp HELT på prissättningen, kan detta vara exakt den typen av konkurrens vi behöver på marknaden för att se Nvidia tvingas till att sänka deras horribla vinster.

Det är trevligt att du skriver "vinster" och inte "priser", eftersom det inte räcker att en konkurrent till nvidia har bättre pris-prestanda om ingen köper deras produkter utan bara passar på att köpa geforce när nvidia tvingas till en liten prissänkning.

Det blir intressant att se om Battlemage hinner släppas innan mitt rx7900xt fungerar väl med rocm i Linux.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett rejält kliv uppåt och att mindre missar efter tidigare släpp upprepas med denna utan Battlemage i butik är ett kort man seriöst kan rekommendera till en bredare marknad/användningsområde.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Med tanke på att A770 och A750 ligger på 75 respektive 67 på SweCs senaste prestandaindex (3070 = 100), så låter detta ju som helt fantastiska nyheter.

Fixar de drivrutinerna till den gräns att den vanliga Svensson kan köpa den utan att riskera behöva vara en IT-support i flera timmar, samt inte fuckar upp HELT på prissättningen, kan detta vara exakt den typen av konkurrens vi behöver på marknaden för att se Nvidia tvingas till att sänka deras horribla vinster.

Tja bara de släpper kortet i tid och inte som dagens kort som kom för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tja bara de släpper kortet i tid och inte som dagens kort som kom för sent.

Det var inte ett win-win scenario för Intel där hösten 2021 när alla skrek "De missar öppet mål!!" och när de väl släpptes året därpå (med bättre drivrutiner än hösten 2021 helt visst) så gormades det att de släpptes för tidigt för att drivrutinerna var kattmat.

De har inte lovat nåt allt officiellt än, knappt ens 2024 skulle jag säga men de börjar inte från 0 på drivrutinssidan så jag håller mig försiktigt hoppfull.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Alltså jag älskar verkligen optimismen här i tråden, men:

1) detta är ett kort av motsvarande storlek som ett 7800XT, ungefär, med samma minnesbandbredd och mindre cache. Om Intel når upp till AMDs utnyttjande av sina resurser, så blir det alltså nånstans mellan 7800XT och 7700XT. Det är där 4070 ligger.

2) 770 låg nånstans runt 6800 vanilla i storlek (större än Navi 22/6700XT, inte lika stor som Navi21/6900XT) och hade prestanda som ett 6600XT. Intel var alltså rejält efter AMD den generationen i effektivitet. Hur stort steg framåt tror ni rimligen att Intel kan ha tagit? Intel själva bedömde ju att utvecklingen gick så bra att de kickade Kohduri, så några jättesteg är det väl inte.

Nej, normalt hade jag sagt i nivå med 4060, men eftersom Nvidia bytte namn på allt så blir det väl 4060 Ti då. Ett fullständigt meningslöst kort i ett vakuum där ingen vill vara.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Alltså jag älskar verkligen optimismen här i tråden, men:

1) detta är ett kort av motsvarande storlek som ett 7800XT, ungefär, med samma minnesbandbredd och mindre cache. Om Intel når upp till AMDs utnyttjande av sina resurser, så blir det alltså nånstans mellan 7800XT och 7700XT. Det är där 4070 ligger.

2) 770 låg nånstans runt 6800 vanilla i storlek (större än Navi 22/6700XT, inte lika stor som Navi21/6900XT) och hade prestanda som ett 6600XT. Intel var alltså rejält efter AMD den generationen i effektivitet. Hur stort steg framåt tror ni rimligen att Intel kan ha tagit? Intel själva bedömde ju att utvecklingen gick så bra att de kickade Kohduri, så några jättesteg är det väl inte.

Nej, normalt hade jag sagt i nivå med 4060, men eftersom Nvidia bytte namn på allt så blir det väl 4060 Ti då. Ett fullständigt meningslöst kort i ett vakuum där ingen vill vara.

Du har nog fått saker lite om bakfoten nu. 4060 Ti är ju bara ca 30% bättre än Arc A770. Det lär de nog ta igen, utan att på nåt sätt vara för optimistisk, speciellt eftersom en stor del av skillnaden försvinner bara man tittar på nyare spel.

Till 4070 är det ca 66%, vilket inte heller låter omöjligt för en andra generationens produkt. Når man RTX 4070 så är vi ju redan över nivån som den stora massan shoppar, och det är direkt intressant.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Alltså jag älskar verkligen optimismen här i tråden, men:

1) detta är ett kort av motsvarande storlek som ett 7800XT, ungefär, med samma minnesbandbredd och mindre cache. Om Intel når upp till AMDs utnyttjande av sina resurser, så blir det alltså nånstans mellan 7800XT och 7700XT. Det är där 4070 ligger.

2) 770 låg nånstans runt 6800 vanilla i storlek (större än Navi 22/6700XT, inte lika stor som Navi21/6900XT) och hade prestanda som ett 6600XT. Intel var alltså rejält efter AMD den generationen i effektivitet. Hur stort steg framåt tror ni rimligen att Intel kan ha tagit? Intel själva bedömde ju att utvecklingen gick så bra att de kickade Kohduri, så några jättesteg är det väl inte.

Nej, normalt hade jag sagt i nivå med 4060, men eftersom Nvidia bytte namn på allt så blir det väl 4060 Ti då. Ett fullständigt meningslöst kort i ett vakuum där ingen vill vara.

Nu är jag lite cynisk med förvisso men jag har på känn att när Battlemage är ute så har iallafall Nvidia redan börjat släppa 5000-serien i highend och när dessa finns i butik så finns 5070 ute, kanske även AMD's serier.

Men får de ordning på drivrutinskvaliteten och spel/API-stöd från början denna gång så kanske det räcker, speciellt om de kan konkurrea med priset, hur sjukt det ändå känns att skriva när det ändå är Intel vi snackar om. Men på denna marknad är de svag. När AMD släppte första generation Ryzen så var de billiga sett till vad generation 3 (3000/Zen2) och även vad Zen 3 (5000) och Zen (4) kostar. Nu har jag iofs inte jämfört MSRP men gen 1 var billig, men sen har de ju både kommit ikapp Intel och även iallafall delvis kommer förbi.

Folk pratade om hur dålig Bulldozer var, även Phenom. Men Ryzen över tid har verkligen utmärkt sig. Skulle jag själv köpt idag så är det 7800X3D som för de flesta andra, eller 7900X3D om jag kände att jag ville kosta på mig lite extra/kampanj. Gå från 12-kärnigt till 8-kärnigt känns fel även om det till 99% för mig kvittar mer än principen. Och då är jag egentligen mer för Intel nästa gång då det gått ett par AMD-processorer sedan senaste Intel-köpet (6700K).

Nu pladdrade jag loss lite men trots min tvekan, även jag tvekade lite inför Zen 1 men var rätt övertygad till Zen 2, så känner jag mig ändå mestadels positiv. De verkar inte ge upp utan fortsätter. Men när är viktigt, även om mjukvaran och stödet är minst lika viktigt. Uppgraderar inte från en 4090 till ett Battlemage (såvida inte Intel verligen överraskar men till alla bekanta som tycker sina Pascal och Turing-baserade datorer börjar kännas för klena så kan dessa bli ett intressant alternativ. Och generationen efter kanske jag kan fundera mellan 6090 och vad Intels motsvarighet skulle kunna heta, om de når så långt så "snabbt".

Mer alternativ är bra. Om de är bra nog.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Alltså jag älskar verkligen optimismen här i tråden, men:

1) detta är ett kort av motsvarande storlek som ett 7800XT, ungefär, med samma minnesbandbredd och mindre cache. Om Intel når upp till AMDs utnyttjande av sina resurser, så blir det alltså nånstans mellan 7800XT och 7700XT. Det är där 4070 ligger.

2) 770 låg nånstans runt 6800 vanilla i storlek (större än Navi 22/6700XT, inte lika stor som Navi21/6900XT) och hade prestanda som ett 6600XT. Intel var alltså rejält efter AMD den generationen i effektivitet. Hur stort steg framåt tror ni rimligen att Intel kan ha tagit? Intel själva bedömde ju att utvecklingen gick så bra att de kickade Kohduri, så några jättesteg är det väl inte.

Nej, normalt hade jag sagt i nivå med 4060, men eftersom Nvidia bytte namn på allt så blir det väl 4060 Ti då. Ett fullständigt meningslöst kort i ett vakuum där ingen vill vara.

Eh, va? Det är exakt där alla vill vara. Low& mid-end.

Det är där den stora massan sitter; precis där man undrar hur mycket mer prestanda man kan få för någon hundralapp mer.

Skulle Intel kunna släppa "A870" som ligger kring 4070 nästa år, men med en prislapp som är 100USD under (och gör samma med A850), då har de all möjlighet i världen att roffa åt sig den största delen av kakan.

Den mest populära grafikkortet på Steam november 2023 är.........RTX3060.

Att tro att landet kring 4060 till 4070 till 2024 är "vakuum" måste nog vara en av de mest verklighetsfrånvända grejer jag läst på detta forumet på flera...... veckor iaf.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Är rätt så säker att det blir ett sånt kort, tappat totalt intresset för Nvidia och AMD med rådande prissättning. Enda som lite intresserar av Nvidia är ULMB2 stöd men jag är nöjd med nuvarande skärm och har inga planer att byta inom kort så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Alltså jag älskar verkligen optimismen här i tråden, men:

1) detta är ett kort av motsvarande storlek som ett 7800XT, ungefär, med samma minnesbandbredd och mindre cache. Om Intel når upp till AMDs utnyttjande av sina resurser, så blir det alltså nånstans mellan 7800XT och 7700XT. Det är där 4070 ligger.

2) 770 låg nånstans runt 6800 vanilla i storlek (större än Navi 22/6700XT, inte lika stor som Navi21/6900XT) och hade prestanda som ett 6600XT. Intel var alltså rejält efter AMD den generationen i effektivitet. Hur stort steg framåt tror ni rimligen att Intel kan ha tagit? Intel själva bedömde ju att utvecklingen gick så bra att de kickade Kohduri, så några jättesteg är det väl inte.

Nej, normalt hade jag sagt i nivå med 4060, men eftersom Nvidia bytte namn på allt så blir det väl 4060 Ti då. Ett fullständigt meningslöst kort i ett vakuum där ingen vill vara.

Man kan absolut ställa sig frågan varför Intel Arc tar så väldigt mycket kiselyta. Om man däremot tittar på antalet transistorer hamnar samt även på rå beräkningskraft (GFLOPS) så ligger A770/A750 ungefär halvvägs mellan Navi 33 (RX7600) och Navi 32 (RX 7700XT/7800XT).

Även med det som riktmärke underpresterande A770/A750 rätt ordentligt initial. Däremot presterar Arc bra kontra sin teoretiska beräkningskapacitet i t.ex. Blender, A750 hamnar mellan RX7700XT och RX7800XT där (men Nvidia är på en helt annan planet för sådant, detta är resultat i nivå med RTX2070...).

Kort och gott: Intel har fortfarande en hel del att jobba med kring sina GPUer, men nu verkar de inte helt hopplösa och för mindre GPU-storlekar som den i Meteor Lake ser det helt OK ut.

Att matcha 780M är väldigt bra då 128 EU Xe är klart klenare sett till teoretisk kapacitet, 8,3 GFLOPS för 780M vs 4,5 GLFOPS för Intel.

Eller det är bra till man jämför vad Apples GPU är kapabel till med runt 4,5 GFLOPS beräkningskraft. M3 10 Core har ~3,6 GFLOPS och M3 Pro 14 Core har ~5,0 FLOPS och den senare är ~70 % snabbare jämfört med AMDs/Intels snabbaste iGPUer i spel (i GPGPU är försprånget långt större)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det var inte ett win-win scenario för Intel där hösten 2021 när alla skrek "De missar öppet mål!!" och när de väl släpptes året därpå (med bättre drivrutiner än hösten 2021 helt visst) så gormades det att de släpptes för tidigt för att drivrutinerna var kattmat.

De har inte lovat nåt allt officiellt än, knappt ens 2024 skulle jag säga men de börjar inte från 0 på drivrutinssidan så jag håller mig försiktigt hoppfull.

Klart det blir problem med helt nya kort.
Problemet är väl att om kortet släppts idag hade det inte varit buggfritt heller och jag misstänker också att kort i omlopp. Bland användare ändå snabbar på fixandet av fel då de hittas flera.

Det andra är att prestandan i chipet blir ju inte nämnvärt bättre om de håller i det länge.
Gör de samma sak denna gången hinner nvidia släppa en version till och då är inte 4070-4080 prestanda så himla hett längre,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Klart det blir problem med helt nya kort.
Problemet är väl att om kortet släppts idag hade det inte varit buggfritt heller och jag misstänker också att kort i omlopp. Bland användare ändå snabbar på fixandet av fel då de hittas flera.

Beskriver du Alchemist? Där är problemet verkligen "helt nya kort" eftersom första diskreta instickskortet på rätt så många år.
De har nu förbrukat sin betaperiod-goodwill.

Skrivet av Triton242:

Det andra är att prestandan i chipet blir ju inte nämnvärt bättre om de håller i det länge.
Gör de samma sak denna gången hinner nvidia släppa en version till och då är inte 4070-4080 prestanda så himla hett längre,

Timing spelar mindre roll än att släppa ett kort som är mindre problematiskt än Alchemist. De kan inte gärna göra en likadan release igen..jag förstår att du resonerar att chansen är liten så satsa på timing men jag tror att ens skuggan av en likadan release vore dålig PR, därav inga hårda löften om releasekvartal för Battlemage än.

(Därtill finns en stor mängd människor som köper Nvidia helt oavsett vad Intel eller AMD gör)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Alltså jag älskar verkligen optimismen här i tråden, men:

1) detta är ett kort av motsvarande storlek som ett 7800XT, ungefär, med samma minnesbandbredd och mindre cache. Om Intel når upp till AMDs utnyttjande av sina resurser, så blir det alltså nånstans mellan 7800XT och 7700XT. Det är där 4070 ligger.

2) 770 låg nånstans runt 6800 vanilla i storlek (större än Navi 22/6700XT, inte lika stor som Navi21/6900XT) och hade prestanda som ett 6600XT. Intel var alltså rejält efter AMD den generationen i effektivitet. Hur stort steg framåt tror ni rimligen att Intel kan ha tagit? Intel själva bedömde ju att utvecklingen gick så bra att de kickade Kohduri, så några jättesteg är det väl inte.

Nej, normalt hade jag sagt i nivå med 4060, men eftersom Nvidia bytte namn på allt så blir det väl 4060 Ti då. Ett fullständigt meningslöst kort i ett vakuum där ingen vill vara.

Beror ju på priset.
Inte alla har råd eller lust att betala för värstingkorten.
Om Intel kan konkurrera bra i mellansegmentet så kan dom nog sälja många kort.
Kollar man på Steam Survey så domineras den ju av låg/mellanklasskort.

Man hoppas ju på att Battlemage kan släppas med skapliga drivrutiner och utan några katastrofala buggar.
Marknaden finns helt klart om dom kan få fram en skaplig produkt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas dom kör om både amd och Nvidia så det blir eld i baken på dom. Det är knappast troligt men man kanske får prisvärda mellanklass kort iallafall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Beror ju på priset.
Inte alla har råd eller lust att betala för värstingkorten.
Om Intel kan konkurrera bra i mellansegmentet så kan dom nog sälja många kort.
Kollar man på Steam Survey så domineras den ju av låg/mellanklasskort.

Jag håller absolut med om att om Intel gör en bra mellanklassare till ett bra pris så kan det bli en storsäljare. Specifikt den här generationen så är 4060 och 7600 bägge ganska trista kort, så det finns plats för något där. Jag tror bara inte att det blir något i klass med 4070, vilket flera i tråden verkar tro.

Skrivet av Mithras:

Att tro att landet kring 4060 till 4070 till 2024 är "vakuum" måste nog vara en av de mest verklighetsfrånvända grejer jag läst på detta forumet på flera...... veckor iaf.

Det är ett vakuum beroende på att:

1) Det finns bara ett nytt kort i det spannet: 4060 Ti. Det kortet finns i varianten 8GB (för lite ganska snart) och 16GB (kostar som det mycket bättre 7800XT). AMD har lämnat öppet mål där just nu när de satte priset för 7700XT helt fel. Det bästa kortet här är förra generationens 6700XT (eller någon av deras kanin-varianter), och de är snart tre år gamla.
2) Det finns ingen riktigt bra upplösning där ett sådant kort är lagom. För 1080p så räcker det med korten under, och för 1440p behöver man mer. Det skulle vara någon halvudda 2560*1080 (dvs, ultrawide) för att det skall finnas någon poäng. Om man vill köpa lite mer "för framtiden", så köper man väl inte Intel.

Så: Ett lite bättre 4060 som kostar lite mindre än 4060/7600, och med 16GB VRAM? Absolut, det kan sälja. Ett kort som verkligen utmanar 4070 och 7800XT? Hade varit kul, men inget i ryktena tyder på det. Något däremellan, prislapp runt $400? Eh...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man kan absolut ställa sig frågan varför Intel Arc tar så väldigt mycket kiselyta. Om man däremot tittar på antalet transistorer hamnar samt även på rå beräkningskraft (GFLOPS) så ligger A770/A750 ungefär halvvägs mellan Navi 33 (RX7600) och Navi 32 (RX 7700XT/7800XT).

Jo OK, men då blandar man lite väl mycket processer. Navi 33 är "6nm", Navi 32 är en chiplet där det mesta är 5nm, och Arc är "6nm". Om du jämför med Navi 22 istället så är den monolitisk 7nm vilket är mycket närmare Intels "6nm", och då har vi Navi 22 på 17.2B och Intel på 21.7B. Förändrar inte riktigt mitt ursprungliga argument.

(Sen kan vi ju diskutera hur många av de transistorerna är logik, när RDNA2 kör med sin Infinity cache, men då blir det lite mycket spekulation.)

Citat:

Även med det som riktmärke underpresterande A770/A750 rätt ordentligt initial. Däremot presterar Arc bra kontra sin teoretiska beräkningskapacitet i t.ex. Blender, A750 hamnar mellan RX7700XT och RX7800XT där (men Nvidia är på en helt annan planet för sådant, detta är resultat i nivå med RTX2070...).

Kort och gott: Intel har fortfarande en hel del att jobba med kring sina GPUer, men nu verkar de inte helt hopplösa och för mindre GPU-storlekar som den i Meteor Lake ser det helt OK ut.

Det är exakt detta jag menar! Intel har levererat bra beräkningskraft men får inte ut den i spel, för de klarar inte av att skala. Påminner mig om en annan GPU designad av Raja Kohduri - Vega. Det finns inget som tyder på att Battlemage är Intels "RDNA", och det är det jag vill se innan jag ger de andra tanke.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Så: Ett lite bättre 4060 som kostar lite mindre än 4060/7600, och med 16GB VRAM? Absolut, det kan sälja. Ett kort som verkligen utmanar 4070 och 7800XT? Hade varit kul, men inget i ryktena tyder på det. Något däremellan, prislapp runt $400? Eh...

Exakt allt du precis beskrev här kommer sälja som smör i solsken så länge drivrutinerna är adekvata. Det är exakt prislappen på ca 400USD som är högintressant. Så det spelar ingen roll vilket av dessa 3 alternativ som faller ut; samtliga kommer spela Intel rätt in i handen.

Det är exakt här som de stora pengarna finns, och det är exakt här Intel kan sno åt sig både marknadsandelar, vinst och status.

Vakuum där ingen vill vara? Öppet mål kallar jag det. Exakt där alla vill vara.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |