Steam Deck OLED – en utmärkt evolution över originalet

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck OLED – en utmärkt evolution över originalet

Valves senaste revision av sin handhållna spelmaskin erbjuder både en fantastisk OLED-skärm såväl som kraftigt förbättrad batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sådan skulle sitta fint. Har dock en Steam Deck LCD som jag uppskattar mycket

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Min kom förra veckan.

Är nog bland de bättre inköpen jag gjort. Nu kan jag spela lite när som helst, vilket är perfekt när man har småbarn.

Sen luktar luften från fläkten så gott också ❤️

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att köpa för någon vecka sedan.
Men så såg jag att kommentarerna regnade in på reddit om att det var signalstörningar på 3.5mm-uttaget.
Samt andra små kvalitetsproblem med knappar etc.

Så jag hoppas att dessa saker blir åtgärdade vid nytillverkningar. Så inväntar jag att köpa fram till våren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseG91:

Min kom förra veckan.

Är nog bland de bättre inköpen jag gjort. Nu kan jag spela lite när som helst, vilket är perfekt när man har småbarn.

Sen luktar luften från fläkten så gott också ❤️

Vad luktar det?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Vad luktar det?

https://www.sweclockers.com/nyhet/37831-valve-sluta-lukta-pa-...

Typ... Gott? 🤷 Svårt att förklara

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Verkar vara långt fler småuppdateringar än iaf jag förväntade mig (om man jämför med nintendos uppdaterade konsoler tex), bara en sån sak som att bluetoothchippet går använda för väcka den i dockat läge med kontroll är ju riktigt nice. Har en LCD sen våg 2 så blir lite dyrt och bökigt att uppgradera redan (sälja och köpa ny), men tycker det bådar väldigt väl inför nästa steam deck om de fortsätter iterara såhär, kanske kan det bli den ultimata spelmaskinen när den även når prestanda hög nog att köra dagens spel i 60fps bärbart.

Permalänk
Testpilot

Steam Deck OLED är en klar uppgradering och långt mer än vad man är van att förvänta sig vid en refresh

Inväntar med spänning en "Steam Deck 2", nog för att jag älskade Steam Deck under perioden jag hade en, men i slutändan såldes den då prestandan inte riktigt levde upp till önskemålen. Legion GO och ROG Ally är helt klart närmare den prestanda jag önskar, men inte riktigt i mål än, och dessutom inte optimalt med Windows-upplevelsen.

Behöver inte kunna spela CP77 eller liknande i 60+ FPS, men vore trevligt med en Steam Deck som i alla fall klarar av att spela Skyrim, Witcher 3 eller liknande titlar med stabila 60 FPS utan FSR eller behöva dra ned reglagen. Vi är snart där, så väntar tålmodigt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Snusfri

Lenovo Legion Go är nog den enda av dessa handhållna burkar jag skulle kunna tänka mig, Steam Deck och Asus har på tok för liten skärm imho.

Dock lite ovärt för mig då jag knappt spelar något som fungerar med handkontroll.

Skulle vara roligt om Nvidia släppte en modern Shield samt om att Intel skulle släppa en som är baserad på deras Meteor Lake.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fantastisk maskin. Kan personligen inte rättfärdiga en OLED-uppgradering från min 64GB LCD-variant (som numera har 1TB SSD). Men jag är så himla glad för maskinen ändå. Sleep-läget i Linux är ju så galet bra för att snabbt och smidigt komma in och ur spelet utan fördröjning... Möjligheten att ta med sig spelandet på resanade fot är en stor fördel för mig personligen, men också att den alltid följer med för de där tillfällena när man bara har lite väntetid i vardagen... Det får mig att plöja igenom min långa backlog, något jag aldrig gett dedikerad tid till på min spel-PC under alla år som gått...

Till skillnad från andra, tycker jag inte att prestandan är något problem. Cyberpunk kan jag köra i stabila 30fps med låg latens med en TDP-lås på 9W (~3h på LCD-varianten, vilket jag fortfarande anser är sinnessjukt imponerande) Sedan anser jag inte heller att lägre inställningar skadar upplevelsen i samma utsträckning på en mindre skärm. Snarare tvärt om finns det potential för utvecklare att göra så mycket mer anpassning till det portabla formatet. Som exempel skulle det kunna innebära betydligt mer aggressiv LOD-skalning och minskad geometriska detaljnivåer etc. I AAA-spel känns det nämligen som det finns fler trianglar än pixlar på skärmen. Så mycket av prestandan är ju bortkastad då spel är designade för stora 4K-skärmar snarare än ~7-9" skärmar i 800p

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Köpte en (plus den officiella dockan) som min fru ska få i julklapp. Hoppas vi kan hitta fler trevliga co-op spel än vad som finns tillgängligt på Nintendo Switch

Hoppas/tror att vi kommer uppleva prestandan som tillräcklig. Om det hade funnits en mindre portabel "steam-konsol" utan skärm och styrdon för liknande pris men med bättre hårdvara så hade jag köpt det istället. Smidigheten (enligt vad jag läst) och hur den verkar vara mer plug-n-play jämfört med en vanlig windows-dator kopplad till en tv var det som fick mig att slå till.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med mitt deck och tycker faktiskt man känner större skillnad i vikten mot föregångaren än vad siffrorna får det att framstå som.

Hade gärna sett ett test av ljudnivån mellan de olika modellerna! Jag tycker det verkar som att fläkten går igång mer sällan och när den väl gör det så har den såklart lägre varvtal som subjektivt gjort en markant skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Köpte en (plus den officiella dockan) som min fru ska få i julklapp. Hoppas vi kan hitta fler trevliga co-op spel än vad som finns tillgängligt på Nintendo Switch

Hoppas/tror att vi kommer uppleva prestandan som tillräcklig. Om det hade funnits en mindre portabel "steam-konsol" utan skärm och styrdon för liknande pris men med bättre hårdvara så hade jag köpt det istället. Smidigheten (enligt vad jag läst) och hur den verkar vara mer plug-n-play jämfört med en vanlig windows-dator kopplad till en tv var det som fick mig att slå till.

Min partner och jag spelar ofta PC ihop... Overcooked 1 & 2, Ultimate Chicken Horse, Gang Beasts, Crypt of the Necro Dancer, Tetris Attack, Stardew Valley, Huntdown, Rayman Origins/Legends, Dirt3 samt emulering (där går framförallt pusselspel som Tetris Attack - Puzzle de Pon och Super Puzzle Fighter II Turbo varmt).

Vi spelar visserligen på en HTPC, men ifall du kan förlika dig med att spela avancerade spel i 900p då ska det mesta fungera. Vissa spel kan du köra i 1080p andra i 1440p, och somliga i 4K... Dirt3 kan jag köra i 1440p 120fps eller 4K 60fps xD Men så lyckligt lottad är man inte i moderna spel. Men ja, XBOX360-generationsspel, 2D samt väloptimerade indies spelas ju VÄLDIGT bra på maskinen

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Inte stort nog steg upp för min del som redan har en LCD, men kul med utvecklingen, bådar gott för SD2 som kommer någon gång senare

Permalänk
Medlem

För att jag ska byta upp mig till en nyare Steam Deck vill jag minst ha en VRR display och bättre prestanda. Lite bättre batteritid kommer inte spela mig någon roll eftersom jag ändå inte spelar på den utan ett eluttag i närheten.

Permalänk
Medlem

Moonlight / Sunshine är den bästa anledningen att äga en Steam Deck OLED IMO om man har ett någorlunda modernt wifi och en decent till riktigt bra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

För att jag ska byta upp mig till en nyare Steam Deck vill jag minst ha en VRR display och bättre prestanda. Lite bättre batteritid kommer inte spela mig någon roll eftersom jag ändå inte spelar på den utan ett eluttag i närheten.

Ja det känns verkligen konstigt att inte VRR är en prioriterad funktion i en spelmaskin med begränsad prestanda…

Fattar inte

APUn i sig borde ju ha stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det känns verkligen konstigt att inte VRR är en prioriterad funktion i en spelmaskin med begränsad prestanda…

Fattar inte

APUn i sig borde ju ha stöd

Begränsningen ligger i att skärmen och/eller moderkortet saknar stöd för "embedded Display Port", detta är anledningen att VRR inte fungerar idag och jag skulle gissa att det ligger en begränsning någonstans i kedjan, antigen pris, APU (den var specialdesignad åt Valve trots allt) eller skärmtillverkaren.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Vad luktar det?

Cancer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

OLED doftar inte alls lika gott som LCD. Mycket missnöjd med uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Fortfarande sugen på en men kan inte helt motivera kostnaden då jag gärna vill se en bättre SoC innan jag uppgraderar. Men just skärmen lockar mycket. Men känner att jag får klara mig.

Skulle någon ta fram ett kit med en OLED-display som passade i orginal Deck så hade jag nog hoppat på om det inte drog iväg för mycket, och gärna om det medföljde eller fanns en tier där displayen som byts ut kan återanvändas som en liten display för exempelvis montering i datorn eller liten extraskärm via USB(-C).

Lite trist att OLED-skärmen inte passar direkt men till stor del förståeligt att det blev som det blev. Men fortfarande lite synd på just SoC. Z1 som de Windows-baserade konkurrenterna kör hade varit intressant att se i just OLED-utgåvan om möjligt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Väldigt glädjande och genomgående vettig uppgradering! Riktigt trevlig maskin, kan bara inte riktigt motivera den när jag har en Switch jag gillar och en backlog som räcker över ett år.
Men Switchen har visat vägen, och detta känns som en sund framtid för PC spelande. Flexibel, kompatibel med ett gigantiskt bibliotek, rimligt prissatt för att jaga pixlar på fritiden…
När Steam Deck 2 kommer skulle jag tro att många PC spelare kommer att ta sig en rejäl funderare. Den kommer antagligen att ha tillräcklig prestanda för allt en hemanvändare behöver en Windowsburk för, och erbjuder en trevlig dedicerad miljö för spel. Det är nog dags att öronmärka lite pengar för framtiden. Den här uppdateringen antyder att Valve menar allvar på lite längre sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

OLED doftar inte alls lika gott som LCD. Mycket missnöjd med uppgraderingen.

doftar? köp parfym vetja xd

Permalänk
Medlem

Är det HDMI in på dessa? Det skulle absolut varit ett plus.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Intressant test men hade velat att ni även kört Lenovo Legion Go i ett lägre strömläge som Balanced 15w så man kunde sett hur den presterar samt hur lång batteritid den har då jämfört med Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

doftar? köp parfym vetja xd

Mig veterligen har inte Valve släppt en parfym ännu. Gör de det, är det bara att hojta till. Tills vidare får jag fortsätta sniffa mina varma Deck-ångor, vad än Valve säger

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Tror man får kolla upp de kinesiska märkena om man vill ha både prestanda och batteritid. Köpte en AokZoe A1 Pro på Sweclockers. Klockren prestanda med 7840U, 65Wh så jag kan köra spel på 18W med god batteritid och fläktarna håller sig tysta med exceptionell prestanda. För mig en helt perfekt handhållen.

Permalänk
Medlem

Det går att strömma från Playstation 5 med PS Remote Play och Chiaki4Deck. Det blir extra fördröjning så det funkar bättre i vissa spel. Är PS5an ansluten till en TV med HDR går det att strömma i HDR. Det är kul att folk kan uppleva HDR på en handhållen enhet även i konsol-exklusiva mästerverk som Knack II.
Det finns program för att strömma från Xbox också.

PS Portal har inte HDR, bara vanlig SDR.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Var nära att beställa OLED men har LCD redan.
spelar på den periodvis så känns inte motiverande att uppgradera, väntar på Steam Deck 2.
Fantastisk maskin endå att kunna spela bilbioteket från PC då man är hemmifrån.
Nintendo Switch har inte använts sen Steam Decken kom in i huset. Switchen är riktigt sorglig maskin i jämförelse.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av THB:

Lenovo Legion Go är nog den enda av dessa handhållna burkar jag skulle kunna tänka mig, Steam Deck och Asus har på tok för liten skärm imho.

Dock lite ovärt för mig då jag knappt spelar något som fungerar med handkontroll.

Skulle vara roligt om Nvidia släppte en modern Shield samt om att Intel skulle släppa en som är baserad på deras Meteor Lake.

Kan meddela att jag har Legion Go enheten för tillfället och ämnar få ut ett mer subjektivt test på användarupplevelsen någon gång efter nyår!

En liten teaser är att skärm ÄR najs. Den är stor och ljusstark, riktigt imponerande.