Youtube börjar med traditionella reklamavbrott

Permalänk
Melding Plague

Youtube börjar med traditionella reklamavbrott

Tittare föredrar färre men längre pauser när de ser på film och serier, så nu ska Youtube anpassa sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skitbra, äntligen. Nu kommer nog många överge youtube till andra alternativ.
Detta giriga tankesätt är resultatet om en aktör får för mycket makt.

Permalänk
Medlem

Deras program, deras regler antar jag. Men frågan är varför folk föredrar ihopklumpad reklam? Min gissning är att den är lättare att titta bort från. Bara ta upp mobilen fem minuter o sen kan du se din film ostört. Så är inte säker på att reklamgenomslaget blir bättre.

Ja ja, add blockers kommer strax ikapp youtube som vanligt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skitbra, äntligen. Nu kommer nog många överge youtube till andra alternativ.
Detta giriga tankesätt är resultatet om en aktör får för mycket makt.

Det tror jag inte, det är lättare att använda vpn och köpa premium för ett par tior än att hitta alla man följer på alternativa videosidor.

Permalänk
Medlem

Sen ett par minuter in kommer skaparens reklam som en del av videon...

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Det måste varit en reklambyrå som tagit fram den statistiken för långa reklampauser är det absolut värsta jag vet oavsett medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skitbra, äntligen. Nu kommer nog många överge youtube till andra alternativ.
Detta giriga tankesätt är resultatet om en aktör får för mycket makt.

Om man som skapare vill nå ut till så många som möjligt så finns det inga alternativ i dag.
Om man som tittare vill ha tillgång till så många skapare som möjligt så finns det inga alternativ i dag.

Det finns några små små frön här och där men ingenting som ens rubbar Youtubes ställning som det är nu.
Ett färskt exempel: Ta Reddit-härvan som uppstod tidigare i år. Även om alternativ så som Lemmy fick ett tillskott av användare så står Reddit fortfarande kvar som kung på den tronen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skitbra, äntligen. Nu kommer nog många överge youtube till andra alternativ.
Detta giriga tankesätt är resultatet om en aktör får för mycket makt.

Vilka är de andra alternativen? Genuin fråga. Jag ser på DIY, historie och fysikdokumentärer, vissa konstnärer/musiker o vissa Let's Play.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om man behöver Premium+ då denna nya reklamvisning säkert kommer gälla Premiumbetalarna med. Bör läsas med viss sarkasm men samtidigt är det Google vi pratar om.

Vi skulle verkligen behöva iallafall två till konkurrerande videoplattformar på detta område, Vimeo och vad mer som nu finns är för små för att någonsin bli relevanta. YouTube är gigantisk, noll konkurrens och det märks.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Sen ett par minuter in kommer skaparens reklam som en del av videon...

Och sedan lite reklam i reklam-segment på det. Nu har jag inte sett på TV4 på säkert 15 år men minns de körde mycket sånt förr.

Sedan upprepning av reklam på det. Sibas gamla skrikreklam med Fabian 3-4 gånger på raken var nog vad som gjorde att jag själv fick nog.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Dom har dessutom tagit bort möjligheten att dölja shorts märkte jag igår kväll. Dom går verkligen inte från klarhet till klarhet.

Permalänk
Skrivet av backspace:

Om man som skapare vill nå ut till så många som möjligt så finns det inga alternativ i dag.
Om man som tittare vill ha tillgång till så många skapare som möjligt så finns det inga alternativ i dag.

Det finns några små små frön här och där men ingenting som ens rubbar Youtubes ställning som det är nu.
Ett färskt exempel: Ta Reddit-härvan som uppstod tidigare i år. Även om alternativ så som Lemmy fick ett tillskott av användare så står Reddit fortfarande kvar som kung på den tronen.

Skrivet av talonmas:

Vilka är de andra alternativen? Genuin fråga. Jag ser på DIY, historie och fysikdokumentärer, vissa konstnärer/musiker o vissa Let's Play.

Andra alternativ har inte en chans, men när youtube blir sämre så får de en chans.
Jag var lite ironisk i mitt första inlägg. Men som youtube är idag så skulle jag ej stå ut med den om jag hade reklam.

Det finns lite olika alternativ men de är nischade. T.ex. programmeringskurser kan man köpa på andra ställen, skaparna har då skapat en enklare version på youtube och hänvisar att man kan köpa den någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det tror jag inte, det är lättare att använda vpn och köpa premium för ett par tior än att hitta alla man följer på alternativa videosidor.

Och hur länge dröjer det innan Google blockerar VPN användning för att använda YouTube? När/om de väl lyckas blockera anti-blockerarna, så är VPN nästa...

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Och hur länge dröjer det innan Google blockerar VPN användning för att använda YouTube? När/om de väl lyckas blockera anti-blockerarna, så är VPN nästa...

Man behöver inte ha vpn påslaget förutom när man påbörjar prenumerationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skitbra, äntligen. Nu kommer nog många överge youtube till andra alternativ.
Detta giriga tankesätt är resultatet om en aktör får för mycket makt.

Jag förstår inte. Varför detta hat mot YouTube som produkt? Det drivs av ett vinstdrivande företag.
De har ju exakt samma upplägg som mängder av andra tjänster, där man kan betala för en reklamfri upplevelse.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett reklam på YT på många år och jag kollar spel där typ varje dag utan reklam. Jag har blockerare. Ingen reklam i några som helst videor. Funkar uppenbart bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag förstår inte. Varför detta hat mot YouTube som produkt? Det drivs av ett vinstdrivande företag.
De har ju exakt samma upplägg som mängder av andra tjänster, där man kan betala för en reklamfri upplevelse.

För att sidan blir sämre och sämre ju längre tiden går antar jag, från att ha varit en riktig dunderprodukt håller det på att bli en tvättäkta bajsmacka.
Hade dem serverat bajsmackan redan från början så hade inte många klagat, men sidan hade heller inte blivit så stor.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Intressant, all reklam över typ 6 sek så skippar jag videon. Ytterst få videor som är så pass intressanta att jag ids se på längre reklam än så.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Har provat att titta på några grejer på YouTube de senaste veckorna, och en sak som slår mig är plötsliga hoppen till reklam; det finns liksom ingen indikation på att det är ett reklamavbrott, utan plötsligt klipps det in en annan scen med andra röster som inte har något att göra med det man faktiskt försökte se.
Jag använder YouTube för lite för att lägga pengar på det, så för min del handlar det egentligen bara om att jag återgår till att knappt använda det.

Permalänk
Medlem

Tur man har ett adblock som fungeran än

Permalänk
Medlem

Vad är det för trollartiklar. Förstå glädjen av reklam för att kunna göra långa toabesök? Finns inget sådant annat än föreningen för inkontinenta. Men de är ju bättre servade av flera kortare reklampauser för sina sprintar till badrummet. Jag betalar för att slippa se reklam.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är så enkelt som vissa tänker att det är bara Google som ska tjäna pengar på reklam. Företagen som köper en reklamplats på Youtube vill säkert ha så mycket valuta för sina pengar det går för reklamplatsen de betalat för. Jag gissar att det är påtryckningar från dessa företag som gör att Google känner sig manade att göra vad de gör nu. Å andra sidan kunde dessa företag köpa reklamplats på andra ställen om det inte passar.

Lite off topic:
Jag är av åsikten att just reklam är en av den största orsaken till att vår miljö håller på att gå åt pipsvängen. Om vi inte hade blivit matad med den kopiösa mängden reklam som kastas i ansiktet på oss överallt så hade vi inte konsumerat så mycket som vi gör. Nu spelar min åsikt om detta inte så stor roll då vi ändå inte kommer ändra vår beteende. Människan är helt enkelt inte kapabel till det...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Fråga till er som proklamerar hur bra youtube premium är: får inte ni också reklamen som är inbakad i videos?
1 min reklamblock mitt i en video är ju absurt.
För vanliga dödliga så är det redan annan reklam som avbryter.
För er som betalar för att slippa reklam så får ni ändå reklam?

förtydligande: när det är skaparen själv som lagt in ett reklamblock för nordvpn eller dyl.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

De får göra som de vill, är inte drabbad, ända stället jag tillåter reklam är på Swec
LinjärTV tittar jag inte alls på, youtube och streminngtjänster är antingen reklamfria eller så tittar jag inte på dessa..

Sponsrad reklam på youtubeklipp är väl det ända som man ser glimtar av, men lätt att spola förbi, annars finns det plugins som gör det åt en.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Bussovi_ by XHI

"Tittare föredrar färre men längre pauser när de ser på film och serier"

Nä det gör vi inte!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Och sedan lite reklam i reklam-segment på det. Nu har jag inte sett på TV4 på säkert 15 år men minns de körde mycket sånt förr.

Sedan upprepning av reklam på det. Sibas gamla skrikreklam med Fabian 3-4 gånger på raken var nog vad som gjorde att jag själv fick nog.

Fattar mig inte på TV4. Deras sätt att mitt i en film köra reklam - nyheter - reklam - väder - reklam är så korkat.

Jag kan ibland slöglo och stå ut med reklamavbrott i någon film på vanlig tablåtv men TV4 går fullständigt bort. Blir ju nästan 30 minuters avbrott...

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Dom har dessutom tagit bort möjligheten att dölja shorts märkte jag igår kväll. Dom går verkligen inte från klarhet till klarhet.

uBlock + denna lista funkar: https://github.com/gijsdev/ublock-hide-yt-shorts

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

De få gånger vi använt tv-appen för att kolla på något så känns det som att det kommer reklam var 3e minut ungefär, helt horribelt och inte alls något som går att stå ut med

Inte sugen på Premium, dels för pengarna, men att också behöva vara inloggad och godkänna allt som google vill göra med din data…

Lite kluven vad man ska göra, någon som har en bra idé till LG webos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Fattar mig inte på TV4. Deras sätt att mitt i en film köra reklam - nyheter - reklam - väder - reklam är så korkat.

Jag kan ibland slöglo och stå ut med reklamavbrott i någon film på vanlig tablåtv men TV4 går fullständigt bort. Blir ju nästan 30 minuters avbrott...

Såsom jag kommer ihåg det så kommer det sig av en gammal regel sen dom började som marksänd TV-kanal. Dom får (fick?) inte bryta ordinarie program för reklam, utan ev. reklam skulle sändas mellan programmen. Alltså blev programmen "Film 1:a halvan" "Nyheter" "Film 2:a halvan" och i mellan kunde man köra det viktigaste; reklamen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De få gånger vi använt tv-appen för att kolla på något så känns det som att det kommer reklam var 3e minut ungefär, helt horribelt och inte alls något som går att stå ut med

Inte sugen på Premium, dels för pengarna, men att också behöva vara inloggad och godkänna allt som google vill göra med din data…

Lite kluven vad man ska göra, någon som har en bra idé till LG webos

Min lösning var/är att TV'n är kopplad till en PC med adblocker

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |