Alphacool Apex Stealth Metal Fan – årets största besvikelse

Permalänk
Melding Plague

Alphacool Apex Stealth Metal Fan – årets största besvikelse

Testlabbet får besök av årets mest efterlängtade kylningsprodukt, vilken sorgligt nog är en enda stor besvikelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förvånad över hur olika resultat Igors Lab lyckades få fram...

Permalänk
Medlem

Kunde man ju räknat ut när det inte är Noctua som gjort den. Sorgligt att det fortfarande är den enda fläkttillverkaren som på riktigt kan sina grejer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Fan – årets största besvikelse". Läste nog rubriken lite för snabbt

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur långsökta deras påståenden och marknadsföring har varit... är någon förvånad?

RIP Igors trovärdighet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Förvånad över hur olika resultat Igors Lab lyckades få fram...

Det är ju det största mysteriet kring denna historia, min gissning är väl att vi aldrig kommer få ett svar

Permalänk
Musikälskare

Tråkigt, jag hade förväntningar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag är lika delar besviken som förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Förvånad över hur olika resultat Igors Lab lyckades få fram...

Skrivet av Karazhan:

Det är ju det största mysteriet kring denna historia, min gissning är väl att vi aldrig kommer få ett svar

Gissningsvis fick de en annan variant/modell? AlphaCool kanske ändrade på något litet i efterhand som ofantligt förändrat slutresultatet.

Skulle vara intressant o se om igors lab kan testa båda fläktversionerna igen.

Synd, för hade gärna haft en fläkt som kan prestera såpsss galet bra och samtidigt varit mer eller mindre ljudlös.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Fortfarande helt absurt hur det skryts om "metal fan" men det är bara skiten runt om som är i metall xD

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för off topic, men jag tycker att thumbnailen för artikeln ser ganska hastigt ihopslängd ut och inte lirar särskilt bra med resten av sidans snygga och genomtänkta design. 'Recension' som står upprätt är svår att läsa när det står en horisontell text precis under, och den mer urvattnade röd/rosa färgen under neråttummen skär sig mot resten av sidans färger och kontrastförhållanden. Överlag känns den väldigt rörig och inte alls lika genomtänkt som Sweclockers designer brukar vara. Kanske bara är jag mentänkte iallafall dela med mig av feedbacken

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

Haha inte förvånad.
Noctua for life

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@JonasT: Vilket kalasbra genomfört test med emprisk och tydlig data! Bra jobbat, mer än vad man kan säga om Arctics Alphacool vurpor kring fläkten. Nästan så att det är värt att ge ett anti-pris jumbopris på årets sammanfattning.

Kan inte se hur den här fläkten ska fortsätta kunna kosta 350 kr styck i handeln. Presterar som en guldplätterad budgetfläkt. Trist, hade varit skoj om någon kom med en till konkurrerande toppklass-produkt på fläktmarknaden!

Läste Arctic i något diagram och kastade visst skit på fel stackare! Jumbopris heter det!
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Riktigt besviken då man vill se lite konkurrens här men frågan är ju hur en betatestare han igor kunde få så mycket bättre resultat?

Permalänk
Medlem

Vilken gedigen genomgång av en fläkt! även om själva fläkten i fråga är skit. Grymt jobbat!
Intressant också hur stort glappet mellan Noctua och Phantecs är, hade ingen aning att det såg ut på det viset.

Igors Lab måste ju vara en mytoman-sida...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Undrar hur detta kommer sig när både igors lab och även derbauer och jayztwozents ändå hade ganska positiva åsikter om dessa.

Känns som att sweclockers kanske ska se över deras test?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det var ju för väl det. Höll på att vrida ögonbrynet ur led när jag såg de första siffrorna.

Kan förmodligen ändå finnas en marknad. Den är trots all tyst och flyttar luft samt har en viss estetik. Somliga gillar ju RGB, lite bling bling metall kanske funkar för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Gissningsvis fick de en annan variant/modell? AlphaCool kanske ändrade på något litet i efterhand som ofantligt förändrat slutresultatet.

Skulle vara intressant o se om igors lab kan testa båda fläktversionerna igen.

Synd, för hade gärna haft en fläkt som kan prestera såpsss galet bra och samtidigt varit mer eller mindre ljudlös.

Gissnigsvis inte.
Såvidare den int bryter fysikens lagar.

Han påstog 2x flödet till 1/2 ljudnivån.

Det är samma sak som att säga 4x flödet till samma ljudnivå.

Pratar vi nu ljudnivå en människa upplever så krävs det 10dB ökning, men rent tekniskt är en dubbling 3dB sett till energi så ja att påstå att ens fläkt är 4x bättre än någon annans som minimum så är det absurt, tar vi in hur örat fungerar så rör det sig om 10x eller så "förbättring" över konkurrensen.

Swecs test är bra gjort, även Debuer testade fläkten och kom fram till i princip samma sak.

Sedan vet jag fortfarande inte varför folk tror "Igors Lab" är nåt att gå på.
Han hade fel om 12VHPWR, han hade fel om varför EVGA 3090 pajade, han har bara fel om allt så länge jag hört talas om sidan.

Skulle säga att det är ren snake oil han skriver, media och användaren måste sluta tro på det tomten då han har mer fel än rätt.

Igors lab har pedlat skit sedan 2019 i alla fall.

Tror man att fläktar kan ta ett sånt kliv i prestanda så har man heller igen förståelse för hur fläktar fungerar.

Dessa förbättringar vore som om någon släppte en bil som drog 0.04L/milen, utan el eller hybriddrift bara ren förbättring i verkningsgrad.

Fläktar är dock högmarginalsprodukter.
350-500KR för en fläkt i dag.

Jag har börjat byta ut första generations Noctua så i princip deras 179Kr Redux serie i dag.
Jag bytte ut en mot en Sunon Maglev för runt 60Kr, den är tystare.
Så man kan köpa bra industrifläktar för avsevärt mindre än en PC fläkt i dag, säger lite om marginalerna.

Gamers Nexus hade dessutom en video är dom pratade om just hur mycket PC fläktar som säljs, och att det är en högmarginalsprodukt så det ligger helt klart i tillverkarens intressen att få många sålda tidigt på hype som detta.

Sägs ju att Igors lab är direkt involverade.

Så ja pengar finns det gott om att tjäna på PC fläktar då det blivit en premium produkt med höga marginaler.

Jag tror man försökte göra vad spelbranshen gör och få massa förbokningar och tidiga sales baserat på hype, lögner och köpta reviews.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Undrar hur detta kommer sig när både igors lab och även derbauer och jayztwozents ändå hade ganska positiva åsikter om dessa.

Känns som att sweclockers kanske ska se över deras test?

Igor, Roman och Alphacool är landsfränder, Jay... Jay är kul att kolla på men har aldrig sett honom som en pålitlig kanal för testfakta.

Bra att Swec inte blygar för att slå hål på hype.

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem

'cfm'? Vad är det för konstig enhet? Varför inte liter per sekund eller kanske m³/h?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av norrby89:

Undrar hur detta kommer sig när både igors lab och även derbauer och jayztwozents ändå hade ganska positiva åsikter om dessa.

Känns som att sweclockers kanske ska se över deras test?

Våra resultat verkar ligga i linje med Der8auers vad jag kan se. Igors Lab har dragit tillbaka sina utmärkelser och håller på att se över testet medan Jayztwocents mig veterligen inte har testat fläkten alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffex:

Igor, Roman och Alphacool är landsfränder, Jay... Jay är kul att kolla på men har aldrig sett honom som en pålitlig kanal för testfakta.

Bra att Swec inte blygar för att slå hål på hype.

Okej så allt sweclockers skriver om som kommer från svenska företag ska tas med en stor nypa salt bara för att sweclockers är en svensk sida?

Tänker mer att sweclockers överlag gått ner sig när det kommer till kvalité på dess artiklar innehåll tyvärr.

Antar man får vänta på att gamers nexus släpper en video om det hela.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Synd att allt visade sig vara en bluff (medveten eller ej). Hade ju varit kanon om någon verkligen kommit på något revolutionerande istället för det här. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Gissnigsvis inte.
Såvidare den int bryter fysikens lagar.

Han påstog 2x flödet till 1/" ljudnivån.

Det är samma sak som att säga 4x flödet till samma ljudnivå.

Pratar vi nu ljudnivå en människa upplever så krävs det 10dB ökning, men rent tekniskt är en dubbling 3dB sett till energi så ja att påstå att ens fläkt är 4x bättre än någon annans som minimum så är det absurt, tar vi in hur örat fungerar så rör det sig om 10x eller så "förbättring" över konkurrensen.

Swecs test är bra gjort, även Debuer testade fläkten och kom fram till i princip samma sak.

Sedan vet jag fortfarande inte varför folk tror "Igors Lab" är nåt att gå på.
Han hade fel om 12VHPWR, han hade fel om varför EVGA 3090 pajade, han har bara fel om allt så länge jag hört talas om sidan.

Skulle säga att det är ren snake oil han skriver, media och användaren måste sluta tro på det tomten då han har mer fel än rätt.

Igors lab har pedlast skit sedan 2019 i alla fall.

Tror man att fläktar kan ta ett sånt kliv i prestanda så har man heller igen förståelse för hur fläktar fungerar.

Dessa förbättringar vore som om någon släppte en bil som drog 0.04L/milen, utan el eller hybriddrift bara ren förbättring i verkningsgrad.

Fläktar är dock högmarginalsprodukter.
350-500KR för en fläkt i dag.

Jag har börjat byta ut första generations Noctua så i princip deras 179Kr Redux serie i dag.
Jag bytte ut en mot en Sunon Maglev för runt 60Kr, den är tystare.
Så man kan köpa bra industrifläktar för avsevärt mindre än en PC fläkt i dag, säger lite om marginalerna.

Gamers Nexus hade dessutom en video är dom pratade om just hur mycket PC fläktar som säljs, och att det är en högmarginalsprodukt så det ligger helt klart i tillverkarens intressen att få många sålda tidigt på hype som detta.

Sägs ju att Igors lab är direkt involverade.

Så ja pengar finns det gott om att tjäna på PC fläktar då det blivit en premium produkt med höga marginaler.

Jag tror man försökte göra vad spelbranshen gör och få massa förbokningar och tidiga sales baserat på hype, lögner och köpta reviews.

Var hittar du 120mm Sunon maglev för 60kr? 😮🤑

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Våra resultat verkar ligga i linje med Der8auers vad jag kan se. Igors Lab har dragit tillbaka sina utmärkelser och håller på att se över testet medan Jayztwocents mig veterligen inte har testat fläkten alls?

Nä, jay använde den som hårfön lite kort, men inga konkreta mätningar i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Om själva fläkten hade gjorts i metall och därmed fått lite vikt i rotationen. Hade detta gjort prestandan mycket bättre eller hade det påverkat en aning?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sweisdapro:

Nä, jay använde den som hårfön lite kort, men inga konkreta mätningar i alla fall

Låter helt klart som ett belägg för SweClockers dåliga kvalitet. Tar och väntar på Gamers Nexus jag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Våra resultat verkar ligga i linje med Der8auers vad jag kan se. Igors Lab har dragit tillbaka sina utmärkelser och håller på att se över testet medan Jayztwocents mig veterligen inte har testat fläkten alls?

Okej så om erat test ligger i linje med Der8auers hur kan den då få utmärkelsen undvik när hans resultat va att det är en faktiskt bra fläkt? Sen att marknadsföringen är missvisande är en annan femma men det är mer eller mindre branchstandard nu mera tyvärr.

Och jayztwozents va såklart bara en unboxing av fläktarna 8ch inget test så det är helt rätt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av norrby89:

Okej så allt sweclockers skriver om som kommer från svenska företag ska tas med en stor nypa salt bara för att sweclockers är en svensk sida?

Tänker mer att sweclockers överlag gått ner sig när det kommer till kvalité på dess artiklar innehåll tyvärr.

Antar man får vänta på att gamers nexus släpper en video om det hela.

Om du har några förslag på hur vi kan göra tester av den här typen bättre och tydligare framgent så uppskattar vi alltid feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej så allt sweclockers skriver om som kommer från svenska företag ska tas med en stor nypa salt bara för att sweclockers är en svensk sida?

Tänker mer att sweclockers överlag gått ner sig när det kommer till kvalité på dess artiklar innehåll tyvärr.

Antar man får vänta på att gamers nexus släpper en video om det hela.

Allt ska tas med en stor nypa salt.

Undrar vad som hänt med deras fläkttestanläggning som de teasade för ett bra tag sedan. De har väl prioriterat uppdateringen av sin teststandard för chassin.

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)