Permalänk
Medlem

Bytte disken idag. Inga bekymmer, bara skruva loss heatsinken och byta. Hade endast spel på satadisken så det var bara att ladda ner spelen igen efter att jag aktiverat och formaterat nya disken.

Funderade ett tag på att köpa ett externt chassi för att clona disken, men jag blev osäker det här med M-key och B-key. Var riktigt nära på att råka köpa ett B-key m.2-chassi, men då hade det inte fungerat med en nvme i framtiden? Men hade en M-key chassi funkat till en satadisk?

Inte helt säker på vad jag ska göra med den överblivna satadisken. 1Tb är ju alltid 1Tb. Den borde ju vara värd en slant? Även om det "bara" är sata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Funderade ett tag på att köpa ett externt chassi för att clona disken, men jag blev osäker det här med M-key och B-key. Var riktigt nära på att råka köpa ett B-key m.2-chassi, men då hade det inte fungerat med en nvme i framtiden? Men hade en M-key chassi funkat till en satadisk?

B har stöd för SATA och PCIe x2 medan M har stöd för SATA och PCIe x4. SATA brukar vara B+M för att passa i båda, och PCIe x2 är sällsynt men brukar också vara B+M.

Eller med andra ord: man kan inte avgöra vad ett externt chassi har stöd för baserat på vilken nyckel som används. Både SATA och PCIe SSDer kan passa rent fysiskt, men oftast har ett extern chassi endast stöd för ett av gränssnitten. Så kolla på vilket gränssnitt chassit har stöd för istället, så länge som det är rätt så bör SSDn passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

B har stöd för SATA och PCIe x2 medan M har stöd för SATA och PCIe x4. SATA brukar vara B+M för att passa i båda, och PCIe x2 är sällsynt men brukar också vara B+M.

Eller med andra ord: man kan inte avgöra vad ett externt chassi har stöd för baserat på vilken nyckel som används. Både SATA och PCIe SSDer kan passa rent fysiskt, men oftast har ett extern chassi endast stöd för ett av gränssnitten. Så kolla på vilket gränssnitt chassit har stöd för istället, så länge som det är rätt så bör SSDn passa.

Jag förstod det på specifikationerna på chassit jag tittade på att det var en B-key-port i chassit. Då kan jag väl inte stoppa i en nvme där? Den lilla platspluppen sitter ju på fel sida i porten?
Nu letade jag bara efter billigaste möjliga chassi med USB-C och som inte såg helt tokigt ut. Men duckade nog en som inte riktigt passat mitt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag förstod det på specifikationerna på chassit jag tittade på att det var en B-key-port i chassit. Då kan jag väl inte stoppa i en nvme där? Den lilla platspluppen sitter ju på fel sida i porten?
Nu letade jag bara efter billigaste möjliga chassi med USB-C och som inte såg helt tokigt ut. Men duckade nog en som inte riktigt passat mitt ändamål.

Om det är B så kan chassit ha stöd för SATA och/eller PCIe (NVMe) x2, men med stor sannolikhet bara SATA eftersom PCIe SSDer med B-nyckel är i stort sett obefintliga.

Men poängen är som sagt att kolla på gränssnittet istället: om chassit har stöd för SATA så kommer SATA passa, har det stöd för NVMe så kommer NVMe passa. Det är egentligen inte mycket krångligare än så.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av napahlm:

Jag förstod det på specifikationerna på chassit jag tittade på att det var en B-key-port i chassit. Då kan jag väl inte stoppa i en nvme där? Den lilla platspluppen sitter ju på fel sida i porten?
Nu letade jag bara efter billigaste möjliga chassi med USB-C och som inte såg helt tokigt ut. Men duckade nog en som inte riktigt passat mitt ändamål.

Du går bet än en gång på det där med krångliga specifikationer.
Nyckeln på kontakten är en fysisk formfaktor. Vad som finns elektriskt i vardera ende kan skilja sig vilt.
Om lagringsadaptern stödjer SATA/NVME är inte avhängt på vilken nyckel det är på den interna kontakten.

Jag har mycket svårt att tro att du hittar en billig adapter som klarar både PCIe och SATA-diskar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du går bet än en gång på det där med krångliga specifikationer.
Nyckeln på kontakten är en fysisk formfaktor. Vad som finns elektriskt i vardera ende kan skilja sig vilt.
Om lagringsadaptern stödjer SATA/NVME är inte avhängt på vilken nyckel det är på den interna kontakten.

Jag har mycket svårt att tro att du hittar en billig adapter som klarar både PCIe och SATA-diskar.

Tror även att utbudet på dessa chassin inte är särskilt stora i svenska butiker. Dom har i regel en artikel som kostar någonstans kring 400-700kr.
Så jag har letat på Amazon och det är ju ett lotteri ibland.

Jag hittade en bra video som förklarade skillnaderna på M-key, B-key, nvme och sata. Det var så jag såg att tilltänkta chassit inte hade rätt port (pluppen på fel sida).

Och ändå rör jag ihop det 😅

Det blir väl bara att syna specifikationerna och är dom inte tillräckligt tydliga så avstår jag ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bra.
Då kan du köra 2x M.2 med NVME eller 1x M.2 SATA + 1x M.2 NVME.
Båda portarna klarar av PCIE. Nackdel, du får bara x8 PCIe till ditt RX 5700, fördel, det spelar ingen praktisk roll med det grafikkortet.

Jag funderade på det här igen.
Om det står i specifikationerna till grafikkortet att det krävs en x16 PCIe, kommer det inte fungera då?
För pci-express 3.0 mättas väl inte utav ett 6900xt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag funderade på det här igen.
Om det står i specifikationerna till grafikkortet att det krävs en x16 PCIe, kommer det inte fungera då?
För pci-express 3.0 mättas väl inte utav ett 6900xt?

När det gäller grafikkort så brukar kravet på x16 vara den fysiska kontakten. Tekniskt sett skulle det fungera att sätta ett x16-kort i t.ex. en x4-port, men det skulle kräva att porten är öppen bakåt vilket de inte brukar vara på vanliga moderkort. Så tillverkaren anger en x16-port som krav för enkelhetens skull, eftersom det är vad som gäller för alla som bryr sig om vad tillverkaren säger

När det gäller bandbredd så brukar grafikkort däremot inte ha några hårda krav, man kan köra ett grafikkort på x1 om man så vill. Man tappar förstås prestanda, men tappet för att köra PCIe 3.0 x8 med ett modernt grafikkort brukar vara några enstaka procent (se t.ex. TechPowerUps test av RTX 4090, PCIe 2.0 x16 = samma bandbredd som PCIe 3.0 x8).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av napahlm:

Jag funderade på det här igen.
Om det står i specifikationerna till grafikkortet att det krävs en x16 PCIe, kommer det inte fungera då?
För pci-express 3.0 mättas väl inte utav ett 6900xt?

Att det krävs x16 PCIe är att det krävs x16-fysisk slot, sedan kan det sitta elektriskt något annat i kontakten.
"Fysisk kontakt är inte samma som funktion". Detta är samma grej som med olika M.2 portar som vi diskuterade tidigare.

Den mer intressanta frågan är om din kombination av grafikinställningar, CPU, GPU och antal PCIe-lanes kommer begränsa prestandan någonstans, specifikt grafikkortet denna gången. Följdfrågan är då givet även, hur stort prestandatapp blir det?

Rent krasst så är det svårt för mig att gissa, jag vet inte vad du spelar eller hur mycket grafikkortet kommer förlora i prestanda på x8 PCIe 3.0. Gissningsvis är det mätbart och det har nog gjorts tester på webben. Du får söka själv efter detta.

I viloläge eller 2D läge så brukar grafikkorten köras i x1 PCIe för att spara på energi, kostar rätt mycket att snurra ytterligare 15 st gigabit transceivers om de inte används. Det normala är att antalet elektriska PCIe-banor endast påverkar bandbredd som är tillgänglig, behövs inte bandbredden så påverkas inte prestandan.

Behöver du i ditt fall med din kombination av hårdvara och spelval mer bandbredd än x8 PCIe 3.0 och då hur mycket sämre prestanda får du?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin