Permalänk
Medlem

Kylning av 14600k, är tempsen för höga?

Köpte här i BF dagarna en 14600k då det var dags för uppgradering och det kändes rätt i pris.

Nu till "problemet"

Jag har sedan tidigare en noctua NH-D15 där det följer med LGA1700 monteringsats, så den har jag monterat såklart enligt konstens alla regler.

I cinebench 10minuter får jag en temp på 87 grader med HWinfo64 och med HWmonitor 88 på CPUn. Så långt anser jag väl att tempsen är okej.

Däremot i spel som Path of Exile, Battlefield 2042 som det spelats mest här nu sedan uppgradering så har jag en maxtemp på 93 på CPUn och en enstaka kärna 95 grader.
Detta verkar dock inte vara konstant utan den fluktuerar mellan 60-85 beroende på situation i spelet, vad som händer på skärmen etc men har vid något tillfälle då hoppat upp till dom högre nämnda sifforna.

Jag kör mina minnen i XMP 1, om det gör någon skillnad.

Jag har även svårt att hitta uppmätta tester på hur varmt denna processorn går med samma fläkt.
Jag har monterat om hela kylaren och lagt om pastan, det såg utsmetat ut jämnt och fint från första gången, kollat alla skruvar och dragit i kors för att jämna ut trycket osv.

Är min temp åt skogen för höga?
Eller är det såhär det är?
Klarar inte denna kylaren av processorn?
Behöver jag byta till en AIO av bättre modell?

Något jag glömt? Skriv, alla tips är välkomna.

Permalänk
Hedersmedlem

Har läst på det berömda internet att den gärna kör med högre volt än vad som är nödvändigt, ska gå att sänka med 0.1 åtminstone utan problem.
Kolla upp om det går att göra med ditt moderkort, här är en googling som kanske hjälper dig

https://www.google.com/search?q=microcode+104

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Du kan sänka core voltage offset.
Min 13700k med samma kylare. Dock har jag köpt en ram till cpun som gör att ihsen inte buktar.
https://www.youtube.com/watch?v=2D-gNWS2syw
https://www.amazon.se/-/en/ElecGear-Anti-Bend-Aluminum-Contac...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har läst på det berömda internet att den gärna kör med högre volt än vad som är nödvändigt, ska gå att sänka med 0.1 åtminstone utan problem.
Kolla upp om det går att göra med ditt moderkort, här är en googling som kanske hjälper dig

Jag börjar med att försöka sänka 0.1 och provar där efter.

https://www.google.com/search?q=microcode+104

Skrivet av Ang3r:

Du kan sänka core voltage offset.
Min 13700k med samma kylare. Dock har jag köpt en ram till cpun som gör att ihsen inte buktar.
https://www.youtube.com/watch?v=2D-gNWS2syw
https://www.amazon.se/-/en/ElecGear-Anti-Bend-Aluminum-Contac...

Gör det 5 grader för dig? Vad hade du för temps innan du monterade dit ramen?

Tack så mycket för era inputs.

Om jag behöver manuellt ta bort min offset som jag ändrat med intel utilityn så kan jag göra det i bios med antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesqa:

Gör det 5 grader för dig? Vad hade du för temps innan du monterade dit ramen?

Tack så mycket för era inputs.

Om jag behöver manuellt ta bort min offset som jag ändrat med intel utilityn så kan jag göra det i bios med antar jag?

Jag tror ramen nästan gjore 8-10 grader. Har före video också, men orkar inte jämföra exakta siffror.
Men den spikade och throttlade utan ramen iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=0RUpmmTZaeU

Ja du kan ändra i bios, är väl mer eller mindre bäst. Intel utilityn kan få för sig att inte hoppa igång ibland.

EDIT: VÅGA VÄGRA AIO

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Den throttlar inte förrän vid 100C, så det är egentligen inga problem om den maxxar 95.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesqa:

Köpte här i BF dagarna en 14600k då det var dags för uppgradering och det kändes rätt i pris.

Nu till "problemet"

Jag har sedan tidigare en noctua NH-D15 där det följer med LGA1700 monteringsats, så den har jag monterat såklart enligt konstens alla regler.

I cinebench 10minuter får jag en temp på 87 grader med HWinfo64 och med HWmonitor 88 på CPUn. Så långt anser jag väl att tempsen är okej.

Däremot i spel som Path of Exile, Battlefield 2042 som det spelats mest här nu sedan uppgradering så har jag en maxtemp på 93 på CPUn och en enstaka kärna 95 grader.
Detta verkar dock inte vara konstant utan den fluktuerar mellan 60-85 beroende på situation i spelet, vad som händer på skärmen etc men har vid något tillfälle då hoppat upp till dom högre nämnda sifforna.

Jag kör mina minnen i XMP 1, om det gör någon skillnad.

Jag har även svårt att hitta uppmätta tester på hur varmt denna processorn går med samma fläkt.
Jag har monterat om hela kylaren och lagt om pastan, det såg utsmetat ut jämnt och fint från första gången, kollat alla skruvar och dragit i kors för att jämna ut trycket osv.

Är min temp åt skogen för höga?
Eller är det såhär det är?
Klarar inte denna kylaren av processorn?
Behöver jag byta till en AIO av bättre modell?

Något jag glömt? Skriv, alla tips är välkomna.

Slå av HT i bios så lär du sänka temperaturerna väsentligt. Alternativt använder du Lasso till det.
Kör HWinfo64 när du spelar eller kör Cinebench i 10 minuter. Se efter hur många w cpu ger. (package power).
Det som är intressant här är egentligen vmin när det är max belastat, alltså den minsta vcore din cpu behöver eller körs på. Om den är förhållandevis låg och du ändå får höga temperaturer, är chansen stor att kylaren är för dålig, eller att du kanske har en krökt installation.

Exempel, när jag kör cinebench 24 med 6ghz p-cores och 4.5 ecores utan ht och med vcore min, alltså vmin med max belastning på 1.287, så ger det ca 300w, och efter 10 minuter har jag en max temperatur på 90 grader. Detta med en Arctic 420 aio på en 14900KF.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Efter att ha ändrat offset med intel XTU så har inte Cinebench gått över 74 grader från urpsrungliga 87/88 beroende på vilket program man tittar på. Har även spelat både battlefield 2042 och path of exile utan att den har dragit iväg över 85.

Så tack för inputsen och framförallt att ändra offset.

offset ligger nu på 0.1 i intel XTU men skulle helst ändrat i bios, Dock hittar jag inte vad offset heter i bios. Har Asus Z790-P Wifi, har försökt googla mig fram men hittar inte vad den heter i bios. Måste ligga under något annat.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Slå av HT i bios så lär du sänka temperaturerna väsentligt. Alternativt använder du Lasso till det.
Kör HWinfo64 när du spelar eller kör Cinebench i 10 minuter. Se efter hur många w cpu ger. (package power).
Det som är intressant här är egentligen vmin när det är max belastat, alltså den minsta vcore din cpu behöver eller körs på. Om den är förhållandevis låg och du ändå får höga temperaturer, är chansen stor att kylaren är för dålig, eller att du kanske har en krökt installation.

Exempel, när jag kör cinebench 24 med 6ghz p-cores och 4.5 ecores utan ht och med vcore min, alltså vmin med max belastning på 1.287, så ger det ca 300w, och efter 10 minuter har jag en max temperatur på 90 grader. Detta med en Arctic 420 aio på en 14900KF.

bild på temps och spänning etc efter cinebench 10min

Permalänk
Medlem

Du har en funktion där du kan sätta "remove all limits 90c". Den gör precis det. Därefter kan du sätta antingen all cores, adaptive eller låta AI i bios räkna ut det mest effektiva. Ganska säker på att det finns mer prestanda att hämta. 150w i Cinebench är nästan ingenting. Du kan också gå andra vägen genom att sätta vcore till 1.2 och köra hög LLC (6). Då mister du iofs C-States.

Finns många vägar till rom med Z790. Riktigt skojjigt chipset.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Låste moderkortets nivåer, alla har funktionen men kallar det olika. Sen undervolta vilket gav samma prestanda men sänkte kanske 10 grader eller mer. Hade helst även kört frame men färdigbyggd burk hindrade det. 30-32 idle, inte över 68 i cinebench. Oftast svalare i spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu hunnit pillra med detta själv, på mitt B760-I.

Bytte till 104 microcode för att låsa upp undervoltning, annars kan jag bara justera ”Actual VRM core voltage” och det sänker prestandan.

Efter ett antal blåa skärmar kom jag fram till att -0.135 offset på core & cache är vad som rullar stabilt, inte rört något annat.

Poäng i cinebench är samma, men datorn är märkbart tystare och svalare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion