Trasig dator från Webhallen
Hej Alla,
Köpte en Webhallen Config i början av 2022 och har på 1,5 år behövt lämna in datorn 5 gånger sen dess. Fick hör nu av senaste kundtjänst att man kan häva köpet efter 3 inlämningar (Förutsatt att det var riktiga fel) så tänkte göra det. Nu hävdar dock en av deras medarbetare att iom att det gått mer än 1 år så kommer det göras avdrag.
__________________________________________________
Datum:
21:a januari 2022 - 25:e mars 2022:
Inlämnad 2 gånger
Fel: Dålig benchmarking på GPU samt datorn kraschade inom första timman jag fixa till datorn. Trasiga kablar i chassi't + deras bortförklaring: "ett annat stort moment var valet av chassi gjorde jobbet av felsökning betydligt krångligare då det är ett chassi som jag personligen har väldigt lite vana med.".
Efter första inlämningen gjorde det fel förinstallationer samt installerat gamla drivrutiner (HOW?!), så blev en till inlämning.
Totalt borta i 63 dagar + 2 dagar transport/upphämtning.
12:e maj 2023 - 21:a juni 2023:
Inlämnad 1 gång
Fel: Kraschar slumpmässigt igen, utan krävande program igång. Fick reda på att det var fel på chassit, PSU och kylare, så dessa byttes ut. Tror det var även här en av deras butiksmedarbetare råkade säga att i deras interna kommunikationssystem så misstänkte reparatör att CPUn eventuellt behöver bytas ut (detta försökte de dölja vid senare tillfälle att det inte var något fel med CPU). Delarna som byttes ut var av dyrare modell så fick betala 2000 extra.
Totalt borta 40 dagar + 2 dagar transport/upphämtning
6:e juli 2023 - 12:e juli 2023:
Inlämnad 1 gång
Fel: CPUn kom upp till 100 grader utan några program igång.
Kylaren som byttes in i tidigare ärende var också trasig, så fick ytterligare en ny kylare. Pga detta felet så krävde jag att de skulle stå för den extra kostnaden på det tidigare ärendet, så fick 2000 betalat tillbaka.
Borta 6 dagar + 2 dagar transport/upphämtning
6:e oktober 2023 - nu:
Inlämnad 1 gång
Fel: Kraschar igen slumpmässigt. Osäker på fel, gav up helt enkelt.
Borta 25* dagar + 2 dagar transport/upphämtning. * = Ej färdigt ärende.
__________________________________________________
Så jag ska egentligen haft en dator under ~650 dagar, men behövt lämna in en dator på lagning 142 dagar. Är inte jättebra på konsumenträtt, men tycker/vet ni att Webhallen har rätt till avdrag eller kanske jag som kund har rätt till full återbetalning pga alla felen som uppstått?
Andra tips uppskattas också!