Trasig dator från Webhallen

Permalänk
Medlem

Trasig dator från Webhallen

Hej Alla,

Köpte en Webhallen Config i början av 2022 och har på 1,5 år behövt lämna in datorn 5 gånger sen dess. Fick hör nu av senaste kundtjänst att man kan häva köpet efter 3 inlämningar (Förutsatt att det var riktiga fel) så tänkte göra det. Nu hävdar dock en av deras medarbetare att iom att det gått mer än 1 år så kommer det göras avdrag.

__________________________________________________
Datum:
21:a januari 2022 - 25:e mars 2022:
Inlämnad 2 gånger
Fel: Dålig benchmarking på GPU samt datorn kraschade inom första timman jag fixa till datorn. Trasiga kablar i chassi't + deras bortförklaring: "ett annat stort moment var valet av chassi gjorde jobbet av felsökning betydligt krångligare då det är ett chassi som jag personligen har väldigt lite vana med.".
Efter första inlämningen gjorde det fel förinstallationer samt installerat gamla drivrutiner (HOW?!), så blev en till inlämning.
Totalt borta i 63 dagar + 2 dagar transport/upphämtning.

12:e maj 2023 - 21:a juni 2023:
Inlämnad 1 gång
Fel: Kraschar slumpmässigt igen, utan krävande program igång. Fick reda på att det var fel på chassit, PSU och kylare, så dessa byttes ut. Tror det var även här en av deras butiksmedarbetare råkade säga att i deras interna kommunikationssystem så misstänkte reparatör att CPUn eventuellt behöver bytas ut (detta försökte de dölja vid senare tillfälle att det inte var något fel med CPU). Delarna som byttes ut var av dyrare modell så fick betala 2000 extra.
Totalt borta 40 dagar + 2 dagar transport/upphämtning

6:e juli 2023 - 12:e juli 2023:
Inlämnad 1 gång
Fel: CPUn kom upp till 100 grader utan några program igång.
Kylaren som byttes in i tidigare ärende var också trasig, så fick ytterligare en ny kylare. Pga detta felet så krävde jag att de skulle stå för den extra kostnaden på det tidigare ärendet, så fick 2000 betalat tillbaka.
Borta 6 dagar + 2 dagar transport/upphämtning

6:e oktober 2023 - nu:
Inlämnad 1 gång
Fel: Kraschar igen slumpmässigt. Osäker på fel, gav up helt enkelt.
Borta 25* dagar + 2 dagar transport/upphämtning. * = Ej färdigt ärende.
__________________________________________________

Så jag ska egentligen haft en dator under ~650 dagar, men behövt lämna in en dator på lagning 142 dagar. Är inte jättebra på konsumenträtt, men tycker/vet ni att Webhallen har rätt till avdrag eller kanske jag som kund har rätt till full återbetalning pga alla felen som uppstått?

Andra tips uppskattas också!

Permalänk
Medlem

ARN is your friend.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Anti-WH:

Så jag ska egentligen haft en dator under ~650 dagar, men behövt lämna in en dator på lagning 142 dagar. Är inte jättebra på konsumenträtt, men tycker/vet ni att Webhallen har rätt till avdrag eller kanske jag som kund har rätt till full återbetalning pga alla felen som uppstått?

Webhallen har rätt att göra nyttoavdrag, och du som kund har rätt att få ersättning för dina utlägg och ränta (som beräknas som Riksbankens referensränta +2%) på hela köpesumman sedan inköpsdagen.

Det man ofta gör i det läget är att man kvittar nyttoavdraget mot den ersättning du har rätt till, så du får tillbaka hela köpesumman mot att företaget inte betalar dig för någonting annat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Lite väl många gånger du behövt lämna in den tycker, sånt bör man kunna häva köpet med tanke på hur många dagar du varit utan dator.

Man undrar hur den datorn dom byggde gick igenom deras egna benchmark tester....

Permalänk
Medlem

Inte första gången men läser sånt här på forumet om @webhallen..!

Men som tidigare skriver kan dom göra nyttoavdrag etc, även om de verkligen inte borde göra det (om du nu varit av med datorn nästan 150 dagar, vilket är helt orimligt imo).

Jag fick själv kriga för ett söndrigt grafikkort vilket resulterade i att jag fick full summa tillbaka (fast jag behövde åka till webhallen butik 3 gånger). Samt även berätta flertalet gånger hur dom skulle felsöka för att framkalla felet vilket personalen inte verkade besitta kunskap i).

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Har benämnt det tidigare, men tycker att deras inställning här på forumet är lite underlig.
Inloggade titt som tätt, och har sista månaderna funnits flertalet trådar som berör dom (likt andra åf ska också sägas), men senaste inlägget är snart 9 månader sen...
Hallå @webhallen ...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har benämnt det tidigare, men tycker att deras inställning här på forumet är lite underlig.
Inloggade titt som tätt, och har sista månaderna funnits flertalet trådar som berör dom (likt andra åf ska också sägas), men senaste inlägget är snart 9 månader sen...
Hallå @webhallen ...

Trist ja, nog borde dom ha tid en gång i månaden svara på några enstaka inlägg märkligt det där....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Trist ja, nog borde dom ha tid en gång i månaden svara på några enstaka inlägg märkligt det där....

Ja verkligen, speciellt när dom är inloggade titt som tätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja verkligen, speciellt när dom är inloggade titt som tätt.

Är kanske någon auto inloggning då han (Patrik?) bytte tjänst inom webhallen, kanske ingen har tagit över...

Ontopic skulle jag nog säga som första posten om ränta vs nyttoavdrag och de kvittas.

Personligen låter det som om ram krånglar 😊 men häv och köp något vettigare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är kanske någon auto inloggning då han (Patrik?) bytte tjänst inom webhallen, kanske ingen har tagit över...

Ontopic skulle jag nog säga som första posten om ränta vs nyttoavdrag och de kvittas.

Personligen låter det som om ram krånglar 😊 men häv och köp något vettigare

Ja vem vet...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Webhallen har rätt att göra nyttoavdrag, och du som kund har rätt att få ersättning för dina utlägg och ränta (som beräknas som Riksbankens referensränta +2%) på hela köpesumman sedan inköpsdagen.

Det man ofta gör i det läget är att man kvittar nyttoavdraget mot den ersättning du har rätt till, så du får tillbaka hela köpesumman mot att företaget inte betalar dig för någonting annat.

Precis, såg på Hallå Konsument att man även kan begära återförsäljaren att täcka ökade kostnader. Min släkting som är lite mer kunnig inom hårdvara nämnde att samma dator skulle vara dyrare idag iom att många delar har ökat i pris sen jag köpte. Så borde kunna få tillbaka allt
________________________________________________
Tänkte att jag kunde dela med mig rätten från Hallå Konsument, ifall det kan hjälpa någon annan framöver:
"I tredje hand: att du får häva köpet
En hävning betyder att företaget tar tillbaka varan och du får pengarna tillbaka. Ska varan skickas tillbaka ska företaget stå för frakten. Har du redan betalat ska du få tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Betalade du kontant eller med kort behöver du alltså inte nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort.

Täckningsköp
Om köpet hävs och du tvingas köpa varan till ett högre pris hos ett annat företag, kan du kräva mellanskillnaden från det första företaget. Det kallas för att göra ett täckningsköp. Men det måste vara fråga om en likvärdig vara och att du inte väljer det dyraste alternativet. Den nya köpet måste göras inom rimlig tid efter att köpet hävts."

________________________________________________
Källa: Hallå Konsument

Förbättring
Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Lite väl många gånger du behövt lämna in den tycker, sånt bör man kunna häva köpet med tanke på hur många dagar du varit utan dator.

Man undrar hur den datorn dom byggde gick igenom deras egna benchmark tester....

Precis, fattar inte hur allt kunnat gå igenom varje gång... Behöver nog bli bättre på quality control.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har benämnt det tidigare, men tycker att deras inställning här på forumet är lite underlig.
Inloggade titt som tätt, och har sista månaderna funnits flertalet trådar som berör dom (likt andra åf ska också sägas), men senaste inlägget är snart 9 månader sen...
Hallå @webhallen ...

Kanske var samma tråd jag såg, gav inspirationen att dela med mig här också med tanke på senaste inlämningen...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Anti-WH:

Hej Alla,

Köpte en Webhallen Config i början av 2022 och har på 1,5 år behövt lämna in datorn 5 gånger sen dess. Fick hör nu av senaste kundtjänst att man kan häva köpet efter 3 inlämningar (Förutsatt att det var riktiga fel) så tänkte göra det. Nu hävdar dock en av deras medarbetare att iom att det gått mer än 1 år så kommer det göras avdrag.

__________________________________________________
Datum:
21:a januari 2022 - 25:e mars 2022:
Inlämnad 2 gånger
Fel: Dålig benchmarking på GPU samt datorn kraschade inom första timman jag fixa till datorn. Trasiga kablar i chassi't + deras bortförklaring: "ett annat stort moment var valet av chassi gjorde jobbet av felsökning betydligt krångligare då det är ett chassi som jag personligen har väldigt lite vana med.".
Efter första inlämningen gjorde det fel förinstallationer samt installerat gamla drivrutiner (HOW?!), så blev en till inlämning.
Totalt borta i 63 dagar + 2 dagar transport/upphämtning.

12:e maj 2023 - 21:a juni 2023:
Inlämnad 1 gång
Fel: Kraschar slumpmässigt igen, utan krävande program igång. Fick reda på att det var fel på chassit, PSU och kylare, så dessa byttes ut. Tror det var även här en av deras butiksmedarbetare råkade säga att i deras interna kommunikationssystem så misstänkte reparatör att CPUn eventuellt behöver bytas ut (detta försökte de dölja vid senare tillfälle att det inte var något fel med CPU). Delarna som byttes ut var av dyrare modell så fick betala 2000 extra.
Totalt borta 40 dagar + 2 dagar transport/upphämtning

6:e juli 2023 - 12:e juli 2023:
Inlämnad 1 gång
Fel: CPUn kom upp till 100 grader utan några program igång.
Kylaren som byttes in i tidigare ärende var också trasig, så fick ytterligare en ny kylare. Pga detta felet så krävde jag att de skulle stå för den extra kostnaden på det tidigare ärendet, så fick 2000 betalat tillbaka.
Borta 6 dagar + 2 dagar transport/upphämtning

6:e oktober 2023 - nu:
Inlämnad 1 gång
Fel: Kraschar igen slumpmässigt. Osäker på fel, gav up helt enkelt.
Borta 25* dagar + 2 dagar transport/upphämtning. * = Ej färdigt ärende.
__________________________________________________

Så jag ska egentligen haft en dator under ~650 dagar, men behövt lämna in en dator på lagning 142 dagar. Är inte jättebra på konsumenträtt, men tycker/vet ni att Webhallen har rätt till avdrag eller kanske jag som kund har rätt till full återbetalning pga alla felen som uppstått?

Andra tips uppskattas också!

Då det inte varit samma fel så kan du nog inte åberropa en helt 100% retur utan avdrag tyvärr. Beroende på delar osv så går du säkert + på att få tillbaka summan och köpa nya delar.

Inkompetent tekniker låter det som, sen 2000kr extra? Ville du ha nyare delar? Varför?

Min generella känsla är att du har ostabila ram eller att GPU böjts.

Shitshow Webhallen 3.0

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Förlåt om det är offtopic, men det är värt att investera lite tid för att lära sig bygga själv. Tar nog bara några dagar med bra instruktionsvideor. Man brukar ibland säga att ingen bryr sig lika mycket om resultatet/kvaliten som man själv. Dessutom kan du fixa saker om något pajar i framtiden.

Förstår ifall du redan har erfarenheten men ville spara på tid också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkis:

Förlåt om det är offtopic, men det är värt att investera lite tid för att lära sig bygga själv. Tar nog bara några dagar med bra instruktionsvideor. Man brukar ibland säga att ingen bryr sig lika mycket om resultatet/kvaliten som man själv. Dessutom kan du fixa saker om något pajar i framtiden.

Förstår ifall du redan har erfarenheten men ville spara på tid också.

Fast i det här fallet måste man väl kunna förlita sig att företaget har använt en kunnig datortekniker som byggt datorn och utfört alla tester och kontrollerat att den är stabil och inte kraschar ? Inte så man fått det gratis direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast i det här fallet måste man väl kunna förlita sig att företaget har använt en kunnig datortekniker som byggt datorn och utfört alla tester och kontrollerat att den är stabil och inte kraschar ? Inte så man fått det gratis direkt

Absolut, man borde kunna det tycker jag. Det är riktigt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Då det inte varit samma fel så kan du nog inte åberropa en helt 100% retur utan avdrag tyvärr. Beroende på delar osv så går du säkert + på att få tillbaka summan och köpa nya delar.

Inkompetent tekniker låter det som, sen 2000kr extra? Ville du ha nyare delar? Varför?

Min generella känsla är att du har ostabila ram eller att GPU böjts.

Shitshow Webhallen 3.0

Måste det verkligen vara samma fel? Majoriteten av fallen har på något sätt varit kopplat till kylaren t ex.

2000 extra för nya delar som var dyrare iom att den delen jag hade tidigare inte såldes längre.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Anti-WH:

Måste det verkligen vara samma fel?

Nej det behöver det inte. Hävning av köp har du rätt till om om återförsäljaren inte kan lösa problemet utan att det uppstår "väsentlig olägenhet för konsumenten". Väsentlig olägenhet anses enligt praxis från ARN, som bland annat baserat sitt resonemang på Konsumentköplagens förarbeten (alltså vad lagstiftarens avsikt var), uppstå om samma fel har uppkommit tre gånger, eller om olika fel uppkommit fyra gånger.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Liten updaten, Webhallen gav tillbaka alla pengar så det löste sig där, men beställde en ny och lite bättre dator från Inet denna gång, och gissa vad? Jag har sån tur att även den datorn har problem och behöver lämnas in

Permalänk
Skrivet av Anti-WH:

Liten updaten, Webhallen gav tillbaka alla pengar så det löste sig där, men beställde en ny och lite bättre dator från Inet denna gång, och gissa vad? Jag har sån tur att även den datorn har problem och behöver lämnas in

Du får sluta belasta den så hårt så inte felen märks det är en surf/filmdator du köpt

Alla vet ju att det behövs minst en 7800x3D och minst ett rtx 4090 för att kolla netflix.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anti-WH:

Liten updaten, Webhallen gav tillbaka alla pengar så det löste sig där, men beställde en ny och lite bättre dator från Inet denna gång, och gissa vad? Jag har sån tur att även den datorn har problem och behöver lämnas in

Undrar var problemen ligger egentligen..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti-WH:

Liten updaten, Webhallen gav tillbaka alla pengar så det löste sig där, men beställde en ny och lite bättre dator från Inet denna gång, och gissa vad? Jag har sån tur att även den datorn har problem och behöver lämnas in

också slumpmässiga krascher? Du kan ha instabilt elnät hemma som gör att det skiter sig, jag skulle kika på att köpa en UPS!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Jag är osäker på hur processen sker när dom felsöker datorer.

Kan du beskriva vad som var fel med din helt nya dator från inet?

Om jag tolkar vad för problem du haft tidigare så har det varit CPU/GPU overload - samt dåliga benchmarks vilket tyder på att något låser/använder resurser utan att man riktigt vet. Detta måste inte vara hårdvaran som är dålig, utan kan mycket möjligt vara mjukvaran, program du har installerat som skapar detta.

Eftersom du verkar ha samma (gör ett antagande här) problem nu, så är det mycket möjligt att det är något du installerar på din dator som skapar denna situationen igen.

Men, jag kan givetvis ha fel då jag inte har full kontext vad för problem du har nu, samt hur webbhallen gör sin process när dom felsöker (gör dom full återställning, benchmarks osv..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

också slumpmässiga krascher? Du kan ha instabilt elnät hemma som gör att det skiter sig, jag skulle kika på att köpa en UPS!

Extremt udda problem men jag har varit med om exakt liknande hos ett par personer när jag felsökte hack och ryck i TV / bredbandet. Instabilt elnät orsakade problem med fiberboxen som i sin tur då orsakade andra problem bakom.
Med det sagt så är det otroligt ovanligt att det påverkar trots att väldigt många har instabilt elnät hemma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Extremt udda problem men jag har varit med om exakt liknande hos ett par personer när jag felsökte hack och ryck i TV / bredbandet. Instabilt elnät orsakade problem med fiberboxen som i sin tur då orsakade andra problem bakom.
Med det sagt så är det otroligt ovanligt att det påverkar trots att väldigt många har instabilt elnät hemma.

Väldigt sant att det är ovanligt, jag hade inte stött på någon som hade det förens jag själv flyttade.
Det hände med min (då) nya dator med 5600x och 3070, med 970 fungerande det fint, testade ett annat 3070 och samma problem, men sen jag köpte en UPS har det fungerat utan problem!
Var säkert någon kombination av hur mycket el som krävdes av nätagget och exekveringar spelen gjorde, för det strulade något galet i (då) nya COD, men mer sällan i andra krävande spel, mindre krävande spel fungerade utan problem och alla spel funkar fint nu med UPS:en!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti-WH:

Liten updaten, Webhallen gav tillbaka alla pengar så det löste sig där, men beställde en ny och lite bättre dator från Inet denna gång, och gissa vad? Jag har sån tur att även den datorn har problem och behöver lämnas in

Vad gör du med datorn? 🤔 Är ni gifta? 😮

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Haha, nja, inte samma problem som Webhallen's dator. Blev nog lite stressigt hos Inet i samband med Black Friday/Week, så kanske missade något steg.

Tror inte det varit något problem med instabilt elnät, men kanske köper en UPS i framtiden. Denna gång var det bara lite problem med uppstart av datorn, när den väl var igång så var det inga problem, men vill inte ha 50/50 chans på att datorn sätts igång när jag klickar på strömknappen ^^'

Menmen, hittills så är det 1-0 för Inet (om man jämför hur allvarligt problemet var)

Permalänk
Medlem

I see...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃