Permalänk

Cat6a U/UTP, ny kabel ingen anslutning

(LÖSNINGEN PÅ PROBLEMET VAR ATT BYTA KABEL TILL EN CAT6, OKLART IFALL DET ÄR KLASSNINGEN SOM ÄR PROBLEMET ELLER EN TRASIG KABEL)

Hej!

Jag köpte och installerade en ny internetkabel av modell Cat6a U/UTP istället för min gamla cat5e UTP. Stötte direkt på problem när jag testade kabeln. Windows uppger att den inte har någon anslutning.

När jag kopplar in den gamla kabeln så fungerar allt som det ska.

Uppgraderingen av kabel gjorde jag mest för att den gamla kabeln var för kort för att fästa på väggen. Robotdammsugaren stördes av kabeln på golvet.

Den nya kabeln är följande:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/nat...

Kabeln är 30m lång.

Mitt abonnemang och utrustning:
600/50 Tele2. Tele2 WiFi Hub C2. Inkopplad via COAX från väggen in i routern.

PC moderkort PRO Z790-A WiFi (MS-7E07)

Användningsområdet är i huvudsak gaming i form av FPS spel med kabel mellan router och pc direkt.

Till mina frågor. Har jag köpt en kabel som inte är kompatibel med mitt nätverk? Om så är fallet, vilken kabel borde jag köpa istället? Om inte, hur felsöker jag problemet? Jag har gått steg för steg i Windows, startat om routern samt kopplat i och ur kabeln. Tror ni att kabeln kan vara trasig? Är kabeln för lång? Jag har tyvärr inte tillgång till någon kabeltestare, borde jag skaffa en sådan?

Jag hoppas att någon av er har tid att hjälpa mig i kabeldjungeln så jag får ordning på alltihop.

Med vänliga hälsningar
Lagermark

Permalänk
Skrivet av Lagermark:

Hej!

Jag köpte och installerade en ny internetkabel av modell Cat6a U/UTP istället för min gamla cat5e UTP. Stötte direkt på problem när jag testade kabeln. Windows uppger att den inte har någon anslutning.

När jag kopplar in den gamla kabeln så fungerar allt som det ska.

Uppgraderingen av kabel gjorde jag mest för att den gamla kabeln var för kort för att fästa på väggen. Robotdammsugaren stördes av kabeln på golvet.

Den nya kabeln är följande:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/nat...

Kabeln är 30m lång.

Mitt abonnemang och utrustning:
600/50 Tele2. Tele2 WiFi Hub C2. Inkopplad via COAX från väggen in i routern.

PC moderkort PRO Z790-A WiFi (MS-7E07)

Användningsområdet är i huvudsak gaming i form av FPS spel med kabel mellan router och pc direkt.

Till mina frågor. Har jag köpt en kabel som inte är kompatibel med mitt nätverk? Om så är fallet, vilken kabel borde jag köpa istället? Om inte, hur felsöker jag problemet? Jag har gått steg för steg i Windows, startat om routern samt kopplat i och ur kabeln. Tror ni att kabeln kan vara trasig? Är kabeln för lång? Jag har tyvärr inte tillgång till någon kabeltestare, borde jag skaffa en sådan?

Jag hoppas att någon av er har tid att hjälpa mig i kabeldjungeln så jag får ordning på alltihop.

Med vänliga hälsningar
Lagermark

Mer troligt att du fått en defekt kabel eller råkat skada den när du klamrade den.

Tror iaf att cat6 använder samma kabellayout i kontakterna.

Inte råkat få en korsad kabel eller nått så det är nått sånt som spökar?

Även om de flesta apparater idag känner av och fixar det självt såka. Det imellanåt strula eller att man mitt i slingan nånstans som inte kan automagiskt justera så det stämmer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Mer troligt att du fått en defekt kabel eller råkat skada den när du klamrade den.

Tror iaf att cat6 använder samma kabellayout i kontakterna.

Inte råkat få en korsad kabel eller nått så det är nått sånt som spökar?

Jag har endast klamrat den på fyra platser som en tillfällig installation innan en kommande flytt så det borde inte vara problem med klammer. Jag kontrollerade så att jag inte spikat genom kabeln eller så och allt ser fint ut där.

Vad innebär det att ha fått en korsad kabel? Är det ett fysiskt fenomen? Kan det kontrolleras?

Tack för snabbt svar Rouge of Darkness

Permalänk
Skrivet av Lagermark:

Jag har endast klamrat den på fyra platser som en tillfällig installation innan en kommande flytt så det borde inte vara problem med klammer. Jag kontrollerade så att jag inte spikat genom kabeln eller så och allt ser fint ut där.

Vad innebär det att ha fått en korsad kabel? Är det ett fysiskt fenomen? Kan det kontrolleras?

Tack för snabbt svar Rouge of Darkness

Korsad kabel användes förr för att ansluta direkt mellan 2 apparater så datapinnarna är växlade mellan ändarna men de säljs och används fortfarande om än främst i äldre system.

Antingen kabeltestare som kan känna skillnaden eller om du kan se om kablelfärgerna är kopplade lika i bägge ändarna.

Kan ha klämt kabeln för hårt nånstans eller böjt den för skarpt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagermark:

Jag köpte och installerade en ny internetkabel av modell Cat6a U/UTP istället för min gamla cat5e UTP. Stötte direkt på problem när jag testade kabeln. Windows uppger att den inte har någon anslutning.

När jag kopplar in den gamla kabeln så fungerar allt som det ska.

Har du kopplat in nya kabeln på exakt samma sätt som den gamla kabeln? Dvs använder samma uttag i datorn och i switchen/routern?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Korsad kabel användes förr för att ansluta direkt mellan 2 apparater så datapinnarna är växlade mellan ändarna.

Antingen kabeltestare som kan känna skillnaden eller om du kan se om kablelfärgerna är kopplade lika i bägge ändarna.

Kan ha klämt kabeln för hårt nånstans eller böjt den för skarpt.

Jag ska försöka kontrollera så färgerna på kablarna ser likadana ut i vardera ände. Problemet är att den är försedd med blå plast så det är lite svårt att se färgerna. Återkommer efter kontroll.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Har du kopplat in nya kabeln på exakt samma sätt som den gamla kabeln? Dvs använder samma uttag i datorn och i switchen/routern?

Ja samma uttag i både PC och router. Så allt är detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagermark:

Ja samma uttag i både PC och router. Så allt är detsamma.

Då är kabeln defekt skulle jag säga.

Permalänk

Angående hur jag klamrat fast på väggen: Kabeln är uppspikad med 4 klammer på ett tillfälligt vis. Således har inte kabeln vikts något märkbart utan hänger runt hörnen på lägenheten.

Permalänk

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Lätt värt att ha liggande för 250:- iaf för en grundfelsökning om kablarna inte har helt avbrott iaf eller är felkopplade i kabeln.

Vill man gå ner på finsökning så finns fluke testare för typ 25000+ :- annars väldigt smidiga men inget jag har hemma men brukar låna den på jobbet om jag misstänker fel på nätverkskabel.

Får man till och med exakt var i kabeln den är dålig så jag kan klippa den lite kortare å bara crimpa på en ny koppling å kalla den för en kortare patchkabel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagermark:

Jag ska försöka kontrollera så färgerna på kablarna ser likadana ut i vardera ände. Problemet är att den är försedd med blå plast så det är lite svårt att se färgerna. Återkommer efter kontroll.

Jag tror inte du behöver kontrollera det. Om kabeln är fysiskt felfri så kommer den att fungera.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Då är kabeln defekt skulle jag säga.

Tack Joakim, då kanske det är dags att ta en promenad till Kjell och hämta ut en ny då.

Men det föreligger inga hinder att använda CAT6a till den utrustningen jag har då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagermark:

Men det föreligger inga hinder att använda CAT6a till den utrustningen jag har då?

Nej.

Permalänk

Jag har nu beställt en ny likadan kabel för upphämtning och har för avsikt att reklamera den jag fått till mig. Jag återkommer inom kort när jag har hämtat ut den nya.

Hittills, tack för all hjälp. Det uppskattas verkligen!

Permalänk
Skrivet av Lagermark:

Jag har nu beställt en ny likadan kabel för upphämtning och har för avsikt att reklamera den jag fått till mig. Jag återkommer inom kort när jag har hämtat ut den nya.

Hittills, tack för all hjälp. Det uppskattas verkligen!

Du tog väl till förnuftet och slängde i en kabeltestare för iaf framtida problem.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Plus att du kan testa den du har nu om den verkligen är kass.

Och testa den nya provisorisk liggande på golvet innan du klamrar fast den slipper du riva loss den också om det visar sig att de har en hel batch kassa kablar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagermark:

Jag har nu beställt en ny likadan kabel för upphämtning och har för avsikt att reklamera den jag fått till mig. Jag återkommer inom kort när jag har hämtat ut den nya.

Hittills, tack för all hjälp. Det uppskattas verkligen!

Jag hoppas att det löser sig med en ny kabel. Jag antar att du testade med alla portarna på routern för att utesluta eventuella felkällor samt att den gamla kabeln fortfarande fungerar?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du tog väl till förnuftet och slängde i en kabeltestare för iaf framtida problem.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Plus att du kan testa den du har nu om den verkligen är kass.

Och testa den nya provisorisk liggande på golvet innan du klamrar fast den slipper du riva loss den också om det visar sig att de har en hel batch kassa kablar.

Hehe nej det gjorde jag inte men jag ser att de har en kabeltestare i lager i min butik så jag köper med mig en sådan också på en gång. Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag hoppas att det löser sig med en ny kabel. Jag antar att du testade med alla portarna på routern för att utesluta eventuella felkällor samt att den gamla kabeln fortfarande fungerar?

Jag testade två av fyra åtminstone och samma uttag fungerar till den gamla kabeln så i min värld är det uteslutet att det skulle vara fel på uttaget i routern.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du tog väl till förnuftet och slängde i en kabeltestare för iaf framtida problem.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Plus att du kan testa den du har nu om den verkligen är kass.

Och testa den nya provisorisk liggande på golvet innan du klamrar fast den slipper du riva loss den också om det visar sig att de har en hel batch kassa kablar.

Absolut så får det bli!

Permalänk
Skrivet av Lagermark:

Hehe nej det gjorde jag inte men jag ser att de har en kabeltestare i lager i min butik så jag köper med mig en sådan också på en gång. Tack för tipset!

Mycket förståndigt.

Är skitbra att ha liggandes vid felsökning.

Guldstjärna *

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Nu har jag varit hos Kjell o Co som var mycket hjälpsamma. Plockade ut en kabeltestare och testade kabeln jag tidigare köpt och den ska det inte vara något fel på. Personalen plockade trots detta fram en CAT6 Patch Cord, 24AWG, CCA som jag fick som utbyte. Ska vara aningen långsammare men borde funka enligt dem.

Denna kabel kördes genom den nyinköpta kabeltestaren utan några problem.

Nu återstår att lägg ut kabeln och koppla in för test mellan PC och router. Håll tummarna för mig.

Återkommer om ca 5minuter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagermark:

Ska vara aningen långsammare men borde funka enligt dem.

För längden som är aktuell i ditt fall ( 30m) och med den utrustningen du har så är det inte kabeln som kommer att begränsa hastigheten.

Permalänk

Kabeln fungerar superbra!

Är fortfarande osäker på vad som gjorde att den första inte fungerade.

Permalänk

Någon som vet ifall skillnaden i klassning kan vara anledningen till varför den nya fungerar och inte den gamla?

Tack för all hjälp, ni är bäst!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lagermark:

Någon som vet ifall skillnaden i klassning kan vara anledningen till varför den nya fungerar och inte den gamla?

Tack för all hjälp, ni är bäst!

Problemen hade garanterat inte att göra med huruvida kabeln var cat 5 eller 6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.