Köp på internet och regionsspärrar

Permalänk
Medlem

Köp på internet och regionsspärrar

Hej alla!

Ska försöka hålla mig kort. Om jag har mitt bankkort spärrat för handel i alla länder utom Sverige men internetköp öppet kan jag då handla på internet även om det är vid utländska butiker? Har det några konsekvenser för prenumerationstjänster och stående dragningar vid Paypal? Lite konflikterande info från vänner, familj och internet så är ju bäst att kolla med kompetensen på Sweclockers för rätt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Hej alla!

Ska försöka hålla mig kort. Om jag har mitt bankkort spärrat för handel i alla länder utom Sverige men internetköp öppet kan jag då handla på internet även om det är vid utländska butiker? Har det några konsekvenser för prenumerationstjänster och stående dragningar vid Paypal? Lite konflikterande info från vänner, familj och internet så är ju bäst att kolla med kompetensen på Sweclockers för rätt svar.

Tror du ska ringa din bank för rätt svar

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Hej alla!

Ska försöka hålla mig kort. Om jag har mitt bankkort spärrat för handel i alla länder utom Sverige men internetköp öppet kan jag då handla på internet även om det är vid utländska butiker? Har det några konsekvenser för prenumerationstjänster och stående dragningar vid Paypal? Lite konflikterande info från vänner, familj och internet så är ju bäst att kolla med kompetensen på Sweclockers för rätt svar.

Jag har allt avstängt utom Sverige och sen låser jag upp land för land när jag reser.
Har aldrig haft några problem med internetköp..
Men är väl bara testa, du lär ju märka om det inte funkar.

Permalänk
Medlem

I den bank jag jobbar i idag, och tidigare banker jag jobbat i så skiljer man på Internetköp och utlandsköp. Utlandsköp avser fysiska kortköp i kortterminaler som inte är i Sverige. Och internetköp avser just köp på internet, oavsett vilket land butiken i fråga är baserat i.
Så svaret är Ja, är det öppet för internetköp kan du handla med kortet på internet. (om inte din bank mot förmodan har andra definitioner)

(Det är även skillnad på utlandsbetalning och kortköp. En utlandsbetalning är när du gör en utlandsbetalning direkt till bankkonto i annat land, exempelvis m.h.a. ett IBAN och BIC eller motsvarande. Ett kortköp är ett kortköp, oavsett vilken destination pengarna får.)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, det var väldigt bra och snabba svar.

Permalänk
Medlem

Gissar att dessa inställningar också har en bakgrund i att det vad jag förstår varit rätt stor skillnad på säkerhetsnivå för kortbetalningar i Sverige kontra utomlands. Här är det bra många år sedan chip introducerades och blivit krav, medan man utomlands mest gått på magnetremsa (för att man inte vill betala för att uppgradera terminalerna gissningsvis) ända fram till tap-to-pay började bli vanligt (vars adoption accelererades av framförallt av Apple Pay).

Visa signatur

Mostly Harmless