Jag tror tyvärr att konceptet aldrig kommer leva upp till vad som förväntas av många kunder. Speciellt de som läser på själva. Det betyder då att det blir ett system där man blåser okunniga.
Det beror ju så klart på vilken produkt man tänker på.
Följande uppgifter skal utföras:
*Enheten skall gås igenom och man skall göra en uppskattning gällande pris. Hur noga den gås igenom är ju en sak som kan bli problematiskt vid egna reparationer osv. Tror knappast att de skickar enheten till någon som skruvar isär enheten och kontrollerar om det är originaldelar, div klassningar osv.
*Enheten skall marknadsföras, prissättas, ställas ut, fixa prislapp samt beskrivning osv.
*Pengar skall skickas till kunden som sålde telefonen till butiken.
Nu blir det knepigt... Alla steg ovan kostar pengar, framförallt arbetstid. Skall enheten skickas iväg till certifierade verkstäder för kontroll så blir det ju ännu dyrare. Varan skall fraktas osv.
Resultat: (Inköpspris + Arbetstid + Div omkostnader) < Försäljningspris. Gärna med så god marginal som möjligt.
Ni ser ju att arbetstid + omkostnad snabbt kommer springa iväg, speciellt om det skall utföras av speciella verkstäder.
Detta betyder ju att det kommer bli en dålig affär för alla inblandade om man nu inte pratar om vissa specifika och väldigt dyra produkter.
Hur blir det sen med garantier?
Vad anser man är rimligt prisavdrag (jämfört mot ny vara) om man tänker på inga/sämre garantier?
Sen så kommer man konkurrera med den riktiga begagnatmarknaden. På begagnatmarknaden räknar säljaren att gå med förlust (så lite så möjligt så klart) och köparen räknar med ett lägre pris. Ställt mot butiksmodellen där butiken skall göra en vinst som mellanhand.
Så det blir ju helt enkelt en kompromiss där säljare/köpare går via en butik för att "förenkla" affären mot en avgift. Fungerar ju OK i ex bilbranschen men där pratar vi om väldigt mycket större värden på varan. Avdrag på 3h arbetstid för genomgång av en bil värd 200.000:- blir ju procentuellt väldigt liten. Avdrag på 1.5h (ex om en mer ingående kontroll görs) arbetstid för en telefon värd 2000:-
Som sagt inga exakta siffror på något sätt men principen kvarstår.
Däremot hade det ju varit TOPPEN om alla jäkla testade/returnerade varor hamnade i en begagnad kategori.
Jag förstår absolut varför vi har distansköplagar osv men det har ju gått alldeles för långt! Att en dammig använd borrhammare säljs som ny är ju förkastligt! Absolut att man skall få lämna tillbaka en vara om den inte uppfyller vad som lovats i ex specifikationerna men annars så får fan kunden läsa på och stå sitt kast.
Står det att en borrhammare modell dyr skall klara att borra ett 30mm hål i betong men börjat ryka när man borrar ett 20mm hål så ska ju maskinen tillbaka.
Men att någon går och köper en billig slagborr som är speccad till 12mm hål i betong och lämnar tillbaka den för att den minsann inte klarade ett 25mm hål är ju på kunden så att säga.
Kortfattat: Regelrätta fel mot vad som utlovats skall absolut få returneras. Att folks lathet att läsa på innan ett köp skall INTE leda till att en kund som faktiskt läst på får en använd vara för nypris. Många produkter är ju ytterst känsliga för även små felaktiga förfaranden. ESD är ju ett tydligt sådant exempel.
Nu kommer någon med coilwhine-exemplet så klart!
-Men mitt kort låter för mycket, det stod det inget om!
Nej det gjorde det kanske inte, MEN om butiken godtar det som ursäkt för att du skal få lämna tillbaka varan så är det ett konstaterat fel. Dvs inget kunden skall behöva räkna med.
VARFÖR i hela H-vette skall då kund nr.2 acceptera att detta säljs till denna som en NY produkt och till nypris samtidigt som den även riskerar att få ett ESD-skadat kort?!
Litet sidospår nu men men.