AMD återtar förlorade marknadsandelar i senaste siffrorna från Steam

Permalänk
Melding Plague

AMD återtar förlorade marknadsandelar i senaste siffrorna från Steam

Valve har publicerat novembers siffror från Steam Hardware Survey, och AMD tickar uppåt på både grafikkorts- och processorsidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet med att flera loggar in på samma dator. Vill man veta vad som används mest av användarna (tex om man är spelutvecklare) så är det en feature skulle jag vilja säga.

Teoretiskt, om Steam hade 100 användare fördelat på två datorer, en dator med 4090 som har en användare och en dator med ett Radeon 9800 och som har nittinio användare som delar på datorn. Då hade jag (som spelutvecklare) iaf velat ha 99 - 1 i fördelning och inte 50-50.

Sen är det ju svårare att dra slutsatser om fysiska marknadsandelar. Det borde Valve kunna lösa med en hash på lämpliga parametrar i datorn tycker jag så de kan filtrera resultatet om så skulle vara önskvärt.

Permalänk
Medlem

Vad är snittet för alla månader så här länge så?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Rättelse /skärpning SweC
Steam Hardware Survey är Valves namn på den statistik om användarnas hårdvara som företaget samlar in via Steam-klienten för Windows, Linux och Mac.

Steam hardware survey baseras på tillfrågade användare som tackar ja till undersökningen.

Tex av hela min tid som Steam användare tror jag blivigt tillfrågad går att räkna på en hand.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magellan:

Ser inte problemet med att flera loggar in på samma dator. Vill man veta vad som används mest av användarna (tex om man är spelutvecklare) så är det en feature skulle jag vilja säga.

Teoretiskt, om Steam hade 100 användare fördelat på två datorer, en dator med 4090 som har en användare och en dator med ett Radeon 9800 och som har nittinio användare som delar på datorn. Då hade jag (som spelutvecklare) iaf velat ha 99 - 1 i fördelning och inte 50-50.

Sen är det ju svårare att dra slutsatser om fysiska marknadsandelar. Det borde Valve kunna lösa med en hash på lämpliga parametrar i datorn tycker jag så de kan filtrera resultatet om så skulle vara önskvärt.

Funkar inte så.
dom samlar ju in info från typ dxdiag, om du blir tillfrågad och accepterar det.
jag har haft Steam i över 20år och blivit tillfrågad kanske tre gånger.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag för ju statistik över moderna GPU, och AMD har stadigt knappat in en del faktiskt. Kollar man på Surveyn överlag är nog AMDs största problem att RX580 som AMD har på backburner drivisar ligger i topp för dom. RX570 blev denna månad övertaget av det moderna 6700XT. AMD började sälja DX12U GPU mycket senare än Nvidia och det är inte marknadsandel som reflekteras i Steam survey utan install base. AMD har troligtvis större marknadsandel än vad som visas i min graf.

På Steam survey är det trenden som räknas, det bli lite olika från månad till månad, och ibland räknar dom med kina marknaden (rätt eller fel), men för det mesta gör dom det inte.

Det borde nog snart bli en blå graf här också, Intel Xe är med på Steam survey nu, men jag tror inte alla Xe har DX12U (raytracing), någon som vet?

Permalänk
Medlem

Kan vi kanske försöka hitta en bättre källa för data än just Steam? Den är ju notoriskt opålitlig och ändras flera procentenheter mellan varje uppdatering…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi kanske försöka hitta en bättre källa för data än just Steam? Den är ju notoriskt opålitlig och ändras flera procentenheter mellan varje uppdatering…

Och vad ska vi använda den nya bättre statistiken till?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Och vad ska vi använda den nya bättre statistiken till?

Det känns bara som man läser artiklar som försöker dra slutsatser från denna data varje kvartal, men de flesta ändras tillbaka nästa kvartal och trenderna försvinner, olika felaktigheter i informationen som sticker ut enskilda gånger etc.

Känns bara som att informationen är tillräckligt felaktig för att knappt vara intressant

Permalänk
Medlem

Denna data känns rätt ointressant i ett ögonblicks-perspektiv tycker jag pga osäkerheten är så hög. Utan det blir ju mer över längre tid när man ser trender som den blir mer värdefull/intressant. Dvs över flera år.

Tex lär man ju över tid kunna se hur AMD på processorsidan gått från rätt obefintligt till att stadigt öka sen Ryzen kom, antar jag i varje fall för de tappade ju en hel del med Bulldozer, Excavator etc innan Zen kom. Så det borde finnas en tydlig trend här.

Eller hur AMD VS Nvidia ser ut på GPU sidan. Nvidia är ju dominerande, det är ju inget nytt. Men har tex RDNA lyckats klösa tillbaka något eller börjat vända trenden?

Sånt kan man ju över tid se. Men när det ibland varierar grovt från månad till månad blir det ju bara brus av mycket data.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi kanske försöka hitta en bättre källa för data än just Steam? Den är ju notoriskt opålitlig och ändras flera procentenheter mellan varje uppdatering…

Så som?

Problemet är att det inte finns bättre källor. Tycker ändå artikeln belyser fint att statistiken inte är pålitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi kanske försöka hitta en bättre källa för data än just Steam? Den är ju notoriskt opålitlig och ändras flera procentenheter mellan varje uppdatering…

Eller så kan man förstå vilken data man har istället för att inbilla sig att det är något annat som mäts.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Rättelse /skärpning SweC
Steam Hardware Survey är Valves namn på den statistik om användarnas hårdvara som företaget samlar in via Steam-klienten för Windows, Linux och Mac.

Steam hardware survey baseras på tillfrågade användare som tackar ja till undersökningen.

Tex av hela min tid som Steam användare tror jag blivigt tillfrågad går att räkna på en hand.

Meh, samtliga här vet hur det fungerar (eftersom så många konstant påpekar hur sällan de får frågan, finns ju inte en tråd om steam survey utan att det tas upp).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

<Uppladdad bildlänk>

Jag för ju statistik över moderna GPU, och AMD har stadigt knappat in en del faktiskt. Kollar man på Surveyn överlag är nog AMDs största problem att RX580 som AMD har på backburner drivisar ligger i topp för dom. RX570 blev denna månad övertaget av det moderna 6700XT. AMD började sälja DX12U GPU mycket senare än Nvidia och det är inte marknadsandel som reflekteras i Steam survey utan install base. AMD har troligtvis större marknadsandel än vad som visas i min graf.

På Steam survey är det trenden som räknas, det bli lite olika från månad till månad, och ibland räknar dom med kina marknaden (rätt eller fel), men för det mesta gör dom det inte.

Det borde nog snart bli en blå graf här också, Intel Xe är med på Steam survey nu, men jag tror inte alla Xe har DX12U (raytracing), någon som vet?

Nja, AMD hade ju stöd för det man kallar "asynchronous compute" tidigare än nvidia så det kan ju inte stämma att nvidia hade dx12 GPUer tidigare än AMD??

AMd lanserade öppet stöd för DX12 under 2014

Länk
https://www.techpowerup.com/204463/all-amd-graphics-corenext-...

nvidia å andra sidan började prata om det först 2018 när man släppte 1080Ti

Länk
https://www.pcgamer.com/nvidia-talks-dx12-including-gameworks...

Var ett himla krigande om just detta under några år för tester där man körde dx12 så låg AMD i närheten men tester i DX11 så låg nvidia långt före.

Sen när det gäller DX12U så är det något nytt sedan 2020/2021.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Nja, AMD hade ju stöd för det man kallar "asynchronous compute" tidigare än nvidia så det kan ju inte stämma att nvidia hade dx12 GPUer tidigare än AMD??

AMd lanserade öppet stöd för DX12 under 2014

Länk
https://www.techpowerup.com/204463/all-amd-graphics-corenext-...

nvidia å andra sidan började prata om det först 2018 när man släppte 1080Ti

Länk
https://www.pcgamer.com/nvidia-talks-dx12-including-gameworks...

Var ett himla krigande om just detta under några år för tester där man körde dx12 så låg AMD i närheten men tester i DX11 så låg nvidia långt före.

Sen när det gäller DX12U så är det något nytt sedan 2020/2021.

DX12 != DX12U (DirectX 12 Ultimate). DX12 är ju i baserad på AMDs Mantle och är ett sätt att krama ur mer prestanda av existerande GPUer, medan DX12U mest är en fråga om nya funktioner. DX12 är inget bra mått på om en GPU är ”modern”, men DX12U kan väl vara det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/044/247/297.png?w=640
Meh, samtliga här vet hur det fungerar (eftersom så många konstant påpekar hur sällan de får frågan, finns ju inte en tråd om steam survey utan att det tas upp).

Meh, det var en uppmaning till SweC att göra rätt.
Har väll ingen betydelse att du tror att samtliga redan vet? För alla vet inte det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

DX12 != DX12U (DirectX 12 Ultimate). DX12 är ju i baserad på AMDs Mantle och är ett sätt att krama ur mer prestanda av existerande GPUer, medan DX12U mest är en fråga om nya funktioner. DX12 är inget bra mått på om en GPU är ”modern”, men DX12U kan väl vara det.

Ja precis, modern kanske var ett känsligt utryck. Men RT/konsollparitet är det jag är intresserad av.

Permalänk
Datavetare

Har inte fått frågan denna månad så resultatet är fel! /s

Mer seriöst: som redan påpekats, verkar som "sample size" per månad inte på långa vägar är tillräckligt stor för att man kunna säga saker som vilka specifika GPUer som ökat/minskat med någon vettig precision.

Däremot lär man kunna se trender om man kikar på utvecklingen över flera månader!

Skrivet av mpat:

DX12 != DX12U (DirectX 12 Ultimate). DX12 är ju i baserad på AMDs Mantle och är ett sätt att krama ur mer prestanda av existerande GPUer, medan DX12U mest är en fråga om nya funktioner. DX12 är inget bra mått på om en GPU är ”modern”, men DX12U kan väl vara det.

Vulkan är baserad på AMDs Mantle, AMD gav allt till Khronos som arbetade om det för att inte vara bundet till en specifik GPU + de lade till ett par "mobil GPU-specifik" finesser (som fortfarande saknas i DX12).

Svårt att se hur DX12 kan vara baserat på Mantle då det utvecklades parallellt med Mantle. Dock var AMD, Intel och Nvidia med i arbetet med DX12 så AMD lär ha haft idéer som de redan testat i Mantle.

Sen är "stödjer DX12" nog inte riktigt vad de flesta tänker sig. För att köra de obligatoriska delarna i DX12 räcker faktiskt Nvidia Fermi.

Många tänker nog på "async compute" delen (som bara en av ett gäng finesser som finns i DX12, just "async compute" är inte ett hårt krav) och den kom med Maxwell men var implementerad på ett sätt som passade väldigt illa -> Nvidia stängde av stödet i drivarna. Så var Pascal som i praktiken fick "async compute".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant. Har blivit tillfrågad varje år utom senaste då jag knappt kört steam alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

https://media.tenor.com/FQZUnqVzEeUAAAAC/captain-obvious-thank-you.gif
Meh, det var en uppmaning till SweC att göra rätt.
Har väll ingen betydelse att du tror att samtliga redan vet? För alla vet inte det.

Onödigt, swec vet om det och tonen på ditt inlägg lär ju INTE leda till den förändringen du vill ha.
Rättelse /skärpning SweC <- om du seriöst förväntar dig en förändring med den rubriken så lär du (med all rätt) få vänta.

För mig har det absolut betydelse. Det är i mina ögon helt onödigt att skriva ut eftersom det är uppenbart för besökarna på den här sidan. Vet man inte om det så bör man kanske gå tillbaka till familjeliv?

Som captain-obvious påtalar: ditt inlägg var onödigt, bara gnäll för sakens skull.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Onödigt, swec vet om det och tonen på ditt inlägg lär ju INTE leda till den förändringen du vill ha.
Rättelse /skärpning SweC <- om du seriöst förväntar dig en förändring med den rubriken så lär du (med all rätt) få vänta.

För mig har det absolut betydelse. Det är i mina ögon helt onödigt att skriva ut eftersom det är uppenbart för besökarna på den här sidan. Vet man inte om det så bör man kanske gå tillbaka till familjeliv?

Som captain-obvious påtalar: ditt inlägg var onödigt, bara gnäll för sakens skull.

Skärpning var en passning till redaktionen för att jag rättade dom vid ett annat inlägg nyligen.
Du behöver inte ta på dig nån offer-roll i nån annans vägnar här och rida ut till försvar, du förstog inte sammanhanget.
Vadå gå tillbaka till familjeliv? Rökt på för mycket, beter sig som en sur-kärring utan anledning. 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skärpning var en passning till redaktionen för att jag rättade dom vid ett annat inlägg nyligen.
Du behöver inte ta på dig nån offer-roll i nån annans vägnar här och rida ut till försvar, du förstog inte sammanhanget.
Vadå gå tillbaka till familjeliv? Rökt på för mycket, beter sig som en sur-kärring utan anledning. 😂

gnäll gnäll gnäll, har du något annat att komma med?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

gnäll gnäll gnäll, har du något annat att komma med?

Det är inte gnäll utan information till en som gnäller.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är inte gnäll

Jo det brukar de ju tro

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det borde nog snart bli en blå graf här också, Intel Xe är med på Steam survey nu, men jag tror inte alla Xe har DX12U (raytracing), någon som vet?

Alla Arc Alchemist, de dedikerade grafikkorten har väl det åtminstone ?
Men vet inte hur det är med de integrerade.

Var väl något rykte att kommande Core 15000 serien skulle få integrerad grafik som baserades på om det var antingen Arc Alchemist eller Arc Battlemage.

Jag tror Battlemage kommer få bättre drivrutinsstöd än vad Alchemist har haft.

Permalänk
Medlem

Jag...förutspår...en kraftig uppgång av AMDs X3D-CPUer (5800X3D, 7800X3D etc).
Helt galet vad för (spel)prestanda man får med dem.
Mitt moderkort från 2018 (B350) tillsammans med en 5800X3D gör att jag kan vänta ytterligare ett par år med att uppgradera.
Jag kan omöjligen vara ensam om att ha "upptäckt" detta

Permalänk
Medlem

Inget fel på artikeln i mitt tycke, hoppas de fortsätter komma för att se just trenderna. Nu brukar jag kolla upp dessa oavsett men eventuell diskussion att läsa tilltalar ibland med.

Valves lösning är inte perfekt men kryllar inte av alternativ samtidigt. Och jag misstänker att iallafall en del skulle ogilla om alla klienter automatiskt rapporterade in utan att kunna säga emot.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Inget fel på artikeln i mitt tycke, hoppas de fortsätter komma för att se just trenderna. Nu brukar jag kolla upp dessa oavsett men eventuell diskussion att läsa tilltalar ibland med.

Valves lösning är inte perfekt men kryllar inte av alternativ samtidigt. Och jag misstänker att iallafall en del skulle ogilla om alla klienter automatiskt rapporterade in utan att kunna säga emot.

Känner inte till något annat alternativ i alla fall, går ju få fram siffror från 2004 om man använder waybackmachine dessutom.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag...förutspår...en kraftig uppgång av AMDs X3D-CPUer (5800X3D, 7800X3D etc).
Helt galet vad för (spel)prestanda man får med dem.
Mitt moderkort från 2018 (B350) tillsammans med en 5800X3D gör att jag kan vänta ytterligare ett par år med att uppgradera.
Jag kan omöjligen vara ensam om att ha "upptäckt" detta

Nope, även jag tryckte ut det sista av AM4-plattformen. Jag köpte ett B450 moderkort med en Ryzen 1700X och gick därefter till 3600 och nu 5800X3D. Det är en plattform från 2018 - alltså 5 år gammal. Men trots detta kan jag ha en av marknadens bästa processorer för spel.