EU-parlamentet enade mot krypteringsförbud i "Chat Control 2.0"

Permalänk

Ja en sak som får det att kännas riktigt illa hela grejen är att de använder det hyperkänsligaste vi har som argument för!! Det ska stoppa sexualbrott mot barn, jo tack men det finns redan effektivare sätt som används och det är helt klart annat som lockar, absolut makt !! det är en taktik för att man ska få svårt att säga nåt emot..lite svagare personer som varken kan slåss verbalt eller fysiskt viker ner sig långt innan de behöver och drar imbecill-parollen rent mjöl i påsen bla bla bla.

man tror ju Gen,Z borde fatta lite mer som växt upp inuti dataåldern men de är duktigt indoktrinerade faktiskt, en övertro på att de goda är de med auktoritet och tex myndighetsjobb per automatik .... hörde siffror kring 70-80% gymnasieelever är positiva, de ser det nästan som en att de får ökad säkerhet för de vet iallafall vem som kollar ...

helt sjukt att en av de viktigaste böckerna nånsin och glasklar i sitt syfte kunde användas som instruktionsbok istället för vad den är, en varning. Orwells 1984 förståss .... borde stå i läroplanen att den ska läsas och diskuteras gemensamt 1 gång i låg, mellan och högstadiet

och de som börjar bli kring 60-70 har likadana siffror. och jag märker att pratar man med polare och så så är det en person som saknar dator/teknikintresse generellt så tycker de det kvittar, de kommer inget märka....tror dem =(

Ignorance is bliss*

men den som vågar kan ju rota i de öppna arkiven och se annat som det inte pratas om ... EU har varit en läbbig organism i 25+år

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ju som att end to end inte kommer påverkas, men om förslaget gått igenom oförändrat hade det ändå blivit enormt svårt att upprätthålla, tjänster som tex Signal och en del andra open source-projekt hade garanterat vunnit mark och varit enormt svåra att kontrollera och några av de första som gjort om dem för sina syften hade varit de kriminella, de är ingalunda otekniska, många grupper har pengar och kan vid behov hyra in kompetens.
Kopiera en källkod och modifiera den till en helt ny tjänst är inte raketforskning för någon med grundläggande programeringskunskap

Permalänk
Medlem

Ju mer krav det kommer på leverantörerna ju svårare blir det för nya att innovera och komma in på marknaden. Om det går igenom som nu så blir valet att övervaka eller end-to-end kryptera tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra, men… Varje form av reglering för att kunna spionera på chattprogram kommer att innebära en försämring av säkerheten för någon - det är ofrånkomligen så att den vi vill spionera på får sämre säkerhet. Att förbjuda kryptering helt, som britterna försökt göra och som Spanien säger sig vilja göra, är ett väldigt stort intrång - alla förlorar kryptering för att myndigheterna (säger att de) vill spionera på ett litet fåtal. Att göra som jag beskrev är ett mycket mindre intrång, för den som inte har något domstolsbeslut mot sig har fortfarande krypteringen kvar. Om priset för det är att de där fingeravtrycken tas bort ur programmen (Apple lär ha nåt liknande i senaste iOS, men jag har inte uppdaterat än) så är det mycket lägre än att förlora kryptering fullständigt.

Därmed inte sagt att jag tycker att man skall göra så här. Jag försöker bara visa att hela argumentet om att det handlar om att stoppa brottslingar faller på sin egen orimlighet. Om det var det som var målet så hade man gjort något liknande vad jag beskriver. Det här förslaget handlar om massövervakning.

Alternativet vore att man tog bort all hemligstämpling av material från myndigheter.
Vi ska ha full insyn i allt de gör oavsett om det är regeringens material eller SÄPO och polisen.
Telefonavlyssning ska också kunna ske på valfritt telefonnr osv.
Då blir det åtminstone lika så då gör det mindre.
Det går åtminstone kolla t.ex. politikers olika åsikter och se hur mycket de ljuger. Man kan föra ut deras lögner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Förslaget gäller hela EU, känner du verkligen att det inte finns några länder i EU där det här inte skulle användas till massövervakning av annat än csam? Ylva själv har uttryckt att hon hoppas och vill att CC2 ska kunna användas för att övervaka annat än csam. Så jag vet inte om man behöver ta i så mycket för se vad det kan bli av det hela.

Inte som förslaget är skrivet i dag nej då det definierar exakt vad som skall letas efter. Kan inte hitta något om att Ylva påstått att CC2.0 skulle utökas så småningom, det enda som jag hittat i den vägen är att Europol gjorde ett yttrande där de ansåg att CC2.0 borde utökas till att gälla allt som är kriminellt och att de borde få tillgång till allt material som scannas av, noterar dock att dessa förslag helt förkastats och inte lagts in i CC2.0

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Javisst hennes namn är mig känt. Har följt förslaget sen länge. Din poäng är alltså att det är en svensk som är drivande? Då är jag med. Rätt obehagligt egentligen.

Det riktigt obehagliga är att detta har hållit på i flera år och hela tiden har förslag (som sen gått igenom) angetts som en form av brottsbekämpning. Började med kameraövervakning på allmän plats, redan då så fanns det statistik ifrån England att det knappt påverkade utredningar, däremot gav det ett större intrång i integritet för den vanliga medborgaren. Samt för en del, en falsk trygghet.

Det pekas hela tiden på grövre och avskyvärdare brott för att få igenom övervakning i steg.

Dom riktigt grova brotten sker för det mesta i hemmets (o)trygga del, som nu med flickan som blev förgiftad med ättika.
Det med ättika kunde dom kommit åt mycket tidigare, bara socialtjänsten reagerat på någon av dom fyra orosanmälningar som skett över åren. Som ex.

Vore uppriktigt bättre om det satsades på förebyggande, samt att olika myndigheter blev lite mer fungerande. Vi betalar redan med skattepengar för att dom skall vara fungerande, men med övervakning av olika tjänster på internet så blir det i princip en dold skatt som kommer på räkningen för bredband.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Folk som begår brott gör ju ofta det där ingen har insyn. I ett hem, i en chatt. Att det sker på internet tycker jag inte rättfärdigar att man sitter och scannar och läser igenom allt som skrivs i en chatt utan ens en brottsmisstanke. Isf borde vi ju låta polisen gå in i alla hem när som helst utan brottsmisstanke för att försäkra sig om att det inte begås ett brott där.

Gängen använder ju barn till att begå mord och ofta är det barn som mördas. Ge polisen rätt att gå in överallt. Det är ju för barnens bästa. Lär fungera jävligt bra i länder som Ungern, Polen osv. Inte missbrukas alls.

Redan idag kan snuten stövla in i ett hem utan någon verklig brottsmisstanke, det räcker med väldigt vaga saker som att "jag såg en känd kriminell person gå in i en lägenhet och jag tror att han har droger på sig" för att kunna göra en husrannsakan. Problemet är att myndighetspersonal kan gör vad fan de vill utan konsekvenser, ytterst sällan myndighetspersonal får sparken.

Permalänk
Medlem

Fakta­granskning av Ylva Johanssons 30 minuter..
https://nikkasystems.com/2023/12/01/faktagranskning-av-ylva-j...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Tack för länken, jag satt och slet mitt hår igår när jag tittade på intervjun och hon jämför cc2 med en polishund. Skönt att det kom en vettig respons på det hela. Inte för att det spelar någon roll för Ylva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av knektbuzzo:

Orwells 1984 förståss .... borde stå i läroplanen att den ska läsas och diskuteras gemensamt 1 gång i låg, mellan och högstadiet

Det är definitivt ingen bok som är för barn i lågstadiet. Att man diskuterar den i högstadiet kan jag hålla med om däremot.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Europadomstolen: Totalsträckskryptering är en mänsklig rättighet
https://femtejuli.se/2024/02/13/europadomstolen-totalstracksk...

Tyskland vill göra rätten till totalsträckskryptering obligatorisk
https://femtejuli.se/2024/02/15/tyskland-vill-gora-ratten-til...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Europadomstolen: Totalsträckskryptering är en mänsklig rättighet
https://femtejuli.se/2024/02/13/europadomstolen-totalstracksk...

Tyskland vill göra rätten till totalsträckskryptering obligatorisk
https://femtejuli.se/2024/02/15/tyskland-vill-gora-ratten-til...

Ja det är ju den enda rätta vägen framåt, skulle direkt döda förslag som Chat Control redan innan de var påtänkta.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

Europadomstolen: Totalsträckskryptering är en mänsklig rättighet
https://femtejuli.se/2024/02/13/europadomstolen-totalstracksk...

Tyskland vill göra rätten till totalsträckskryptering obligatorisk
https://femtejuli.se/2024/02/15/tyskland-vill-gora-ratten-til...

💛💙