Spotify Wrapped 2023 – vad lyssnade du mest på i år?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ptja, lite knepigt blev de... men hur fan är en musikstil? blandad tydligt nog

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

5e platsen är lite udda men misstänker att det är pga jag vid några tillfällen spelat lite bakgrundsmusik när min grupp lirat D&D 😅

Övriga däremot är jag själv 🤘

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Mest rock och metal för min del. Men tror att jag börjar bli gubbe när Rolling Stones och Pink Floyd har börjat att smyga uppåt på listorna.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Brukar ha mycket högre siffra på lyssnarminuter 😁

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Hörni, glöm inte att dela spellistor också! Det är ju där det äkta guldet finns!

Permalänk
Medlem
Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Tachiyon:

Kan jag ha högst antal lyssnade minuter på Swec? -"you gotta pump those numbers up, those are rookie numbers"

och ja, Cha cha cha är en banger

<Uppladdad bildlänk>

Är repeat one även din favoritfunktion? Respekterar antalet lyssningar på samma låt så otroligt hårt, mina 1200 gånger bleknar i jämförelse. Känner närmast vördnad.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hörni, glöm inte att dela spellistor också! Det är ju där det äkta guldet finns!

Challenge accepted! https://open.spotify.com/playlist/0v3gntFQ5pgSYGsp0nRzkN?si=8...

Edit: Länk utbytt, som påpekats nedanför så verkar inte listan man kan spara ut gå att dela som normalt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon353834:

Ingen som fått en hälsning från en artist man lyssnat på? Bifogar en liten kort gif.

https://abload.de/img/devilmanhhf49.gif

Jo, jag fick Andy Deris från Helloween.

Permalänk

Bidrar med lite hardstyle! Ska dessutom se Headhunterz live för första gången här i December

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det går att dela sin Wrapped top 100-spellista som Spotify gjort för man kommer bara till sin egen om man klickar på den så man får lov att göra en egen spellista och sedan kopiera över låtarna dit 🤔

Jag har gjort så med min: https://open.spotify.com/playlist/....... top 100 songs - 2023

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Mitt minst lyssnade år av de 19 jag scrobblat

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Jag tror inte det går att dela sin Wrapped top 100-spellista som Spotify gjort för man kommer bara till sin egen om man klickar på den så man får lov att göra en egen spellista och sedan kopiera över låtarna dit 🤔

Jag har gjort så med min: https://open.spotify.com/playlist/....... top 100 songs - 2023

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hm. Provade i Safari på min MBA när jag postade min länk imorse, kör normalt Web-spotify i webbläsaren på den datorn då jag redan sagt upp prenumerationen när jag fick hem datorn. Så inte inloggad i Safari, såvida den inte lyckades knycka inloggning och eventuella cookies från Firefox. Men nu när jag provar samma länk på min vanliga dator i Edge (lika där, Firefox och min kalla döda hand osv) så fungerar inte länken. Såvida inte länken nu fungerade tidigare på morgonen men av någon anledning slutat fungera nu.

Tror jag provar att göra en copy likt dig. Lite udda annars, listan är publik. Såvida man nu inte behöver betalt abb för just den funktionaliteten men det går ju helt emot vad Spotify själva tjänar på.

https://open.spotify.com/playlist/0v3gntFQ5pgSYGsp0nRzkN?si=8... vilken är en kopia av den av Spotify sparade listan. Ser likadan ut, förutom att denna har en (2) i slutet av titeln. Eh... udda men verkar gå likt du skrev. Alltid något.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Blev tydligen fel fast jag försökte..
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Är repeat one även din favoritfunktion? Respekterar antalet lyssningar på samma låt så otroligt hårt, mina 1200 gånger bleknar i jämförelse. Känner närmast vördnad.

Att kunna repetera en låt är något även jag uppskattar. När man antingen återupptäcker någon låt man glömt inte hört på många år eller snubblar över nytt som bara har något man måste ha mer av. En av de främsta anledningarna att jag mest hör musik med hörlurar, kan vara lite störande för medhörare (mothörare?) när man repeterar samma låt för tionde gången. Eller mer...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vi provar och ser, tveksam ifall någon är intresserad dock.

https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1Fa1IIVtEpGUcU?si=d...

Provade länken nyss men du verkar också få samma fel som nämns ovan där länken som man sparar från Wrapped inte går att länka utan man måste spara ut den som en ny lista som sedan går att dela. Den man får från wrapped var för mig publik men listan är inte åtkomlig i en annan läsare där jag inte är inloggad. Men kopian fungerar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Att kunna repetera en låt är något även jag uppskattar. När man antingen återupptäcker någon låt man glömt inte hört på många år eller snubblar över nytt som bara har något man måste ha mer av. En av de främsta anledningarna att jag mest hör musik med hörlurar, kan vara lite störande för medhörare (mothörare?) när man repeterar samma låt för tionde gången. Eller mer...

Heter du möjligen John Mulaney?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hörni, glöm inte att dela spellistor också! Det är ju där det äkta guldet finns!

https://open.spotify.com/playlist/1MJ3bHv7C3CYub7oPaGLXJ?si=u...

Edit fixade länken

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anders190:

Att kunna repetera en låt är något även jag uppskattar. När man antingen återupptäcker någon låt man glömt inte hört på många år eller snubblar över nytt som bara har något man måste ha mer av. En av de främsta anledningarna att jag mest hör musik med hörlurar, kan vara lite störande för medhörare (mothörare?) när man repeterar samma låt för tionde gången. Eller mer...

Repeat one är det bästa som hänt mig, men som du nämner är det helt klart hörlurar som gäller Medan jag glatt kan lyssna på samma låt 200 gånger på raken är det tydligt att det inte gäller de flesta andra, hehe.

Såg att du letade efter gamla wrapped. Är osäker på hur man får tag i dem, men om du tycker Spotify-statistik är kul kan jag personligen rekommendera betalversionen av Stats.fm. Det kostar en liten slant för att få alla funktioner, men jag tycker det är superkul. Jag fick först begära ut all min streaminghistorik från Spotify (tog cirka 3 veckor) och sedan ladda upp alla filer till mitt konto. Kan nu se min historik, ned till vilken låt och vilket klockslag, antal minuter, allt, hela vägen tillbaka till när jag skapade mitt konto år 2010.

Permalänk
Medlem

Flera bra albumsläpp i år

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Provade länken nyss men du verkar också få samma fel som nämns ovan där länken som man sparar från Wrapped inte går att länka utan man måste spara ut den som en ny lista som sedan går att dela. Den man får från wrapped var för mig publik men listan är inte åtkomlig i en annan läsare där jag inte är inloggad. Men kopian fungerar.

Tyckte jag gjorde rätt men gör ett nytt försök.

Redigerad mitt tidigare inlägg #20284361

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lall86:

<Uppladdad bildlänk>

Kul med någon annan som gillar Heaven Shall Burn, har du några tips på artister i den stilen? Tycker de flesta är antingen för lugna eller för mycket growl.

Ska vi se om listan funkar då

https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1Fa1JUcFNFgM9R?si=F...

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Haha hon är grym ju!

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tyvärr inte men tack för klippet, behövde ett gott skratt idag! (Och imorgon, när jag lyssnar på den igen. )

Skrivet av landmarks:

Repeat one är det bästa som hänt mig, men som du nämner är det helt klart hörlurar som gäller Medan jag glatt kan lyssna på samma låt 200 gånger på raken är det tydligt att det inte gäller de flesta andra, hehe.

Såg att du letade efter gamla wrapped. Är osäker på hur man får tag i dem, men om du tycker Spotify-statistik är kul kan jag personligen rekommendera betalversionen av Stats.fm. Det kostar en liten slant för att få alla funktioner, men jag tycker det är superkul. Jag fick först begära ut all min streaminghistorik från Spotify (tog cirka 3 veckor) och sedan ladda upp alla filer till mitt konto. Kan nu se min historik, ned till vilken låt och vilket klockslag, antal minuter, allt, hela vägen tillbaka till när jag skapade mitt konto år 2010.

Tycker du ska göra som i @medbor klipp ovan och trolla kollegorna dina sista arbetsdagen.
Håller med, ibland behövs en paus men ibland känns det lite som att man nästan behöver "printa" in hur låten låter för att sen kunna lyssna på den i huvudet, eller hur man nu ska säga. Eller när man kopplat låten till någon händelse eller känsla, för att återuppleva stunden igen. Speciellt spelmusik är en sån sak där jag zonar ut och är tillbaks i den scen låten spelas, eller om man gjorde något när den spelades. Mycket JRPG-musik, typ allt Final Fantasy där man direkt skickas tillbaks i tiden när man tidigare hörde låten och fastnar i stunden. Eller låtar som sammanfattar en hel upplevelse. Typ Oh the Bliss från Far Cry 5 sammanfattar för mycket av känslan av Far Cry 5. Vackert men sorgligt, kanske lite mellankoliskt. Lite folkkligt. Mysig känsla, trots temat i spelet. Inget feel-good spel direkt.

Statistiken var det någon annan som frågade om, såg också inlägget men hittade den inte nu när jag kollade lite snabbt efter den. Men förhoppningsvis hittar rätt person inlägget.
Kul med statistik dock! Och över så lång tid!

Skrivet av Alphahanne:

Tyckte jag gjorde rätt men gör ett nytt försök.

Redigerad mitt tidigare inlägg #20284361

Nice, nu fungerar det även här!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Fick kommentarer som från spotify själva att jag hörde till de 1% som lyssnade mycket...

till detta

och

OK, jag vet att det jag spelar knappast har någonsin hörts på radio och väldigt sällsynt på polarnas spellistor...

Liquid Funk ? - det var lite oväntat - trodde mer åt Dubstep och DnB-hållet eller Electronica - house och trance är dock inte så mycket att förvåna över.

när det gäller genre så var det enkelt när jag växte upp - Hårdrockare, Punkare eller Synthare - och vilken jag hörde till är kanske inte så svårgissat...

men numer måste man ha en uppslagsbok över de olika genren och vad de står för...

och sist

låtlistan arbetar enligt modell komposthög som växer med nyaste i toppen och spelar från toppen och nedåt tills det är för mycket sönderspelat och så börja man från toppen igen, typ och ibland fyller på... - och det är rätt mycket orienterat för lyssning i bil/hörlurar och gärna ganska långa låtar. - komposten är rätt stor nu - de första lades in runt 2010 och är lite av en historia i hur musiksmaken/valen har förändras över åren.

topplistan för året då... dessvärre är en del av det sönderspelat för min del och några som jag heller inte skattar speciellt högt men ändå med i listan:

https://open.spotify.com/playlist/2VJ9OkT94UuEKAkX3Yl8E8?si=3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Fick kommentarer som från spotify själva att jag hörde till de 1% som lyssnade mycket...

till detta

<Uppladdad bildlänk>

och

<Uppladdad bildlänk>

OK, jag vet att det jag spelar knappast har någonsin hörts på radio och väldigt sällsynt på polarnas spellistor...

<Uppladdad bildlänk>

Liquid Funk ? - det var lite oväntat - trodde mer åt Dubstep och DnB-hållet eller Electronica - house och trance är dock inte så mycket att förvåna över.

när det gäller genre så var det enkelt när jag växte upp - Hårdrockare, Punkare eller Synthare - och vilken jag hörde till är kanske inte så svårgissat...

men numer måste man ha en uppslagsbok över de olika genren och vad de står för...

och sist

<Uppladdad bildlänk>

låtlistan arbetar enligt modell komposthög som växer med nyaste i toppen och spelar från toppen och nedåt tills det är för mycket sönderspelat och så börja man från toppen igen, typ och ibland fyller på... - och det är rätt mycket orienterat för lyssning i bil/hörlurar och gärna ganska långa låtar. - komposten är rätt stor nu - de första lades in runt 2010 och är lite av en historia i hur musiksmaken/valen har förändras över åren.

topplistan för året då... dessvärre är en del av det sönderspelat för min del och några som jag heller inte skattar speciellt högt men ändå med i listan:

https://open.spotify.com/playlist/2VJ9OkT94UuEKAkX3Yl8E8?si=3...

Jag älskar liquid funk. Rätt oväntat att hitta en som lyssnar på samma musik precis ovanför mitt tänkta inlägg! Är ju ändå en rätt liten och nischad genre.

Jag funderar dock på hur det där med mest spelade låt fungerar. Känns som att det buggar ibland. Har inte lyssnat på samma intro till Group Therapy 21 gånger, däremot har jag nog lyssnat på 21 olika Group Therapy intron.

Topplåtar

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Hm, de flesta artister och låtar som nämns är helt el delvis obekanta.

Har själv inte ens Spotify..
Inte för att jag inte tycker om att lyssna på musik ibland, men jag har som inte det behovet hela tiden som så många andra har.
Men man undrar lite kring varför så många har det:
Är det för att distraheras, fly verkligheten och döva tankarna, el för att ha ett slags konstant dopaminflöde?

För egen del blir det inte hemskt många timmar per år, kan gå veckor el t o m månader mellan musiklyssnandet. Föredrar oftast tystnaden.

Sen om man har musiken som ett slags "vitt" brus i bakgrunden, det kan i något fall vara avslappnande.
Under en resa en gång när jag körde (ensam) satte jag på radion på P2, det var någon slags musik som lät som något som används vid tortyr och då har jag inget emot säckpipa och div klassisk musik men detta var på en helt annan nivå. Lyssnade på det i runt 2 h och det var närmast meditativt.
Men det är kanske det folk gör, men i betydligt större omfattning, dvs lyssnar på dålig musik för att slappna av.