Hur gammalt flaggskepp vågar man satsa på? 1-2-3 generationer?

Permalänk
Medlem

Hur gammalt flaggskepp vågar man satsa på? 1-2-3 generationer?

Baksidan av min stackars telefon är trasig, ser bedrövligt ut och det är dags att byta.

Min första tanke var en Pixel 7a eller Pixel 7 med någon kul BF deal. Det är på inget sett något flaggskepp, utan medelklass där jag gärna lägger mig.

Sen såg jag: https://www.amazon.se/dp/B09SGLMJJX/ref=nosim?tag=geeks04-21&... . Det är väl förra generationens flaggskeppsvariant, jag tror att Op gick över från T till Pro? Körde både Op1 och Op5t och var jävligt nöjd med dom. Den reflekterade jag inte speciellt mycket över åldern, det är ju bara en generation sedan.

Efter lite mer kikande ramlade jag över https://www.amazon.se/OnePlus-SIM-fri-smartphone-Hasselblad-C... och kände att det var en jävla massa telefon för pengarna.

Men hur långt bak vågar man gå? När börjar dagens medelklass bli bättre än de äldre flaggskeppsvarianterna?

Permalänk
Rekordmedlem

Fundera i stället på vad du behöver, skillnaderna är för de flesta väldigt små för utvecklingstackten på mobiler har stannat av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det man såklart tappar snabbt med att köpa en äldre telefon är OS och säkerhetsuppdateringar.
Tycker man inte det spelar någon roll så håller oftast dagens mellanklass i många år.

Permalänk
Medlem

Beror väll helt på hur du använder mobilen?

Jag själv använder den till youtube/twitch samt webbläsare och skickar meddelanden, hade utan problem kunnat sitta kvar på en gammal galaxy s10 utan problem om de inte va för att jag vill ha så stor skärm som möjligt!

Efter vad jag sätt så är väll comviq och pixel 6a den bästa dealen man kan göra när de kommer till mobiler under BF 200kr/månad för 10gb surf och mobil.

Annars är det väll när bankid och liknande appar börjar säga ifrån men vet inte vart den gränsen går.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Mmm. Jag köpte en Oneplus nord 2 - som är rätt lik oneplus 9 ändå. Eller nä - men samma generation, samma kamera, samma laddtakt - samma utseende. Fast nedskalad på några områden och med kortare supporttid för mjukvaran - och billigare (vid release). Den får inte fler större andoiduppdateringar.
Oneplus 9 pro tror jag bara får en större uppdatering till. Jag är lite osäker på var gränsen är dragen.
Men. Orkar du så finns lineage OS som alternatit OS framöver till den telefonen (inte till min tyvärr).
Det förlänger antagligen livslängden för mjukvaruuppdateringar en hel del.

Hade jag kollat på en telefon idag så hade det antagligen varit senaste fairphone. Just för att de utlovar uppdateringar i typ ett årtioende fram.
Fast de är också en annan prisklass. I know.

Det där är väl en avvägning man får göra. Hur man prioriterar den delen. Själv är jag inte så intresserad av vad senaste OSet ger. Det är säkerhetsuppdateringarna som är relevanta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Beror väll helt på hur du använder mobilen?

Jag själv använder den till youtube/twitch samt webbläsare och skickar meddelanden, hade utan problem kunnat sitta kvar på en gammal galaxy s10 utan problem om de inte va för att jag vill ha så stor skärm som möjligt!

Efter vad jag sätt så är väll comviq och pixel 6a den bästa dealen man kan göra när de kommer till mobiler under BF 200kr/månad för 10gb surf och mobil.

Annars är det väll när bankid och liknande appar börjar säga ifrån men vet inte vart den gränsen går.

Ja, det är väl just bankid och saker som ställer till det. Fick hem en gammal platta från jobbet och insåg att den inte stödjer Netflix för att den är för gammal. Det var då jag insåg att mjukvaran kan bli tillräckligt gammal för att låsa ut vissa funktioner. Det har aldrig varit ett problem med en telefon förut dock och lär inte vara det igen.

Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Jag köpte en Oneplus nord 2 - som är rätt lik oneplus 9 ändå. Eller nä - men samma generation, samma kamera, samma laddtakt - samma utseende. Fast nedskalad på några områden och med kortare supporttid för mjukvaran - och billigare (vid release). Den får inte fler större andoiduppdateringar.
Oneplus 9 pro tror jag bara får en större uppdatering till. Jag är lite osäker på var gränsen är dragen.
Men. Orkar du så finns lineage OS som alternatit OS framöver till den telefonen (inte till min tyvärr).
Det förlänger antagligen livslängden för mjukvaruuppdateringar en hel del.

Hade jag kollat på en telefon idag så hade det antagligen varit senaste fairphone. Just för att de utlovar uppdateringar i typ ett årtioende fram.
Fast de är också en annan prisklass. I know.

Det där är väl en avvägning man får göra. Hur man prioriterar den delen. Själv är jag inte så intresserad av vad senaste OSet ger. Det är säkerhetsuppdateringarna som är relevanta.

Jag har kikat på både Fairphone och Zenfone 9/10. Men det är så fruktansvärt galna priser så jag håller mig borta. Köper alltid telefonen kontant och slipper vara bunden i flera år till olika abonnemang osv.

Jag körde min Op1 med annan OS för att få ut något år extra ur den, men det känns verkligen som att det är ett mindre problem.

Av någon anledning var den gröna versionen av Op10 pro nedsatt ännu mer. Jag gav precis över 4100kr för 256gb varianten. Vi får se om den dyker upp eller om dom prissatt dom galet. Det är ju sjukt mycket telefon för pengarna.

Permalänk
Medlem

Finns det några tillverkare som är extra vänliga med att erbjuda os uppgraderingar långt tillbaks? Annars är det väl ett sätt för dem att pracka på folk nya mobiler med att sluta erbjuda os uppdateringar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Det nya är att skicka ut uppdateringar fast i gengäld göra telefonen segare. Hugget som stucket. Man köper en ny i båda fall ändå.

Annat var det innan smartphonesen. Dom telefonerna var odödliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Ja, det är väl just bankid och saker som ställer till det. Fick hem en gammal platta från jobbet och insåg att den inte stödjer Netflix för att den är för gammal. Det var då jag insåg att mjukvaran kan bli tillräckligt gammal för att låsa ut vissa funktioner. Det har aldrig varit ett problem med en telefon förut dock och lär inte vara det igen.

Jag har kikat på både Fairphone och Zenfone 9/10. Men det är så fruktansvärt galna priser så jag håller mig borta. Köper alltid telefonen kontant och slipper vara bunden i flera år till olika abonnemang osv.

Jag körde min Op1 med annan OS för att få ut något år extra ur den, men det känns verkligen som att det är ett mindre problem.

Av någon anledning var den gröna versionen av Op10 pro nedsatt ännu mer. Jag gav precis över 4100kr för 256gb varianten. Vi får se om den dyker upp eller om dom prissatt dom galet. Det är ju sjukt mycket telefon för pengarna.

Vart hittade du den gröna så jäkla billigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benne84:

Vart hittade du den gröna så jäkla billigt?

Amazon, samma som i min länk i trådstarten. Dock verkar den inte finnas kvar (inte helt otippat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Amazon, samma som i min länk i trådstarten. Dock verkar den inte finnas kvar (inte helt otippat)

<Uppladdad bildlänk>

Sjukt bra pris!

Verkar borta som sagt, surt då jag precis letar jag med. Kanske ändå slår till på Pro eller 10t.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har de bästa priserna på både Pro och T modellen försvunnit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benne84:

Tyvärr har de bästa priserna på både Pro och T modellen försvunnit

Den svarta finns tillgänglig för 5100 just nu. Men det verkar gå upp och ner med lagersaldot ganska friskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Den svarta finns tillgänglig för 5100 just nu. Men det verkar gå upp och ner med lagersaldot ganska friskt

Tack för tipset, jag upptäckte det tidigare idag och har lagt en beställning 👍 Beställde både en Pro och T för jag kunde inte bestämma mig vilken som blir bäst 😆 Får skicka tillbaka när jag bestämt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Annars är det väll när bankid och liknande appar börjar säga ifrån men vet inte vart den gränsen går.

Bankid kräver, i dagsläget, minst Android 6, vilket släpptes för åtta år sedan.

Skrivet av julgranen:

göra telefonen segare.

något som OnePlus fastnade i kakburken för en av telefonerna som TS undrar över....

https://www.anandtech.com/show/16794/oneplus-9-performance-ex...
https://www.androidauthority.com/oneplus-9-benchmarks-1640058...

Permalänk
Medlem

I hear you brother :)

Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Jag köpte en Oneplus nord 2 - som är rätt lik oneplus 9 ändå. Eller nä - men samma generation, samma kamera, samma laddtakt - samma utseende. Fast nedskalad på några områden och med kortare supporttid för mjukvaran - och billigare (vid release). Den får inte fler större andoiduppdateringar.
Oneplus 9 pro tror jag bara får en större uppdatering till. Jag är lite osäker på var gränsen är dragen.
Men. Orkar du så finns lineage OS som alternatit OS framöver till den telefonen (inte till min tyvärr).
Det förlänger antagligen livslängden för mjukvaruuppdateringar en hel del.

Hade jag kollat på en telefon idag så hade det antagligen varit senaste fairphone. Just för att de utlovar uppdateringar i typ ett årtioende fram.
Fast de är också en annan prisklass. I know.

Det där är väl en avvägning man får göra. Hur man prioriterar den delen. Själv är jag inte så intresserad av vad senaste OSet ger. Det är säkerhetsuppdateringarna som är relevanta.

Det är ju mest BankID och OS uppdateringar OCH utbytbart batteri 🔋 som är viktigt tycker jag.

Nåt som håller för det är tråkigt att köpa nytt 🆕 hela tiden. Sen stöder Fairphone 5 VoLTE också.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bankid kräver, i dagsläget, minst Android 6, vilket släpptes för åtta år sedan.

Not true: Jag hade en mobil med ett OS över OS 6 och BankID "kommer att upphöra för denna OS version p.g.a. Säkerhetsrisker" enligt BankID. I'm just say'n...😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Not true: Jag hade en mobil med ett OS över OS 6 och BankID "kommer att upphöra för denna OS version p.g.a. Säkerhetsrisker" enligt BankID. I'm just say'n...😁

Nu vet jag inte vad du använder när du skriver "OS 6".

Men, det finns undantag.

https://support.bankid.com/sv/tekniska-fragor-och-problem/sys...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu vet jag inte vad du använder när du skriver "OS 6".

Men, det finns undantag.

https://support.bankid.com/sv/tekniska-fragor-och-problem/sys...

Ni har rätt. Jag trodde jag hade över OS 6 men icke:

"Most Note 4 devices can also be updated to Android 6.0.1 Marshmallow, bringing Android features like Android Doze (a feature introduced in Marshmallow that saves battery life) and greater control over app permissions to the device".

Keepi"n a low profile in the matter...

Rätt ska vara riktigt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns det några tillverkare som är extra vänliga med att erbjuda os uppgraderingar långt tillbaks? Annars är det väl ett sätt för dem att pracka på folk nya mobiler med att sluta erbjuda os uppdateringar?

Samsung och Google ger många års säkerhetsuppdateringar nu för tiden. Pixel 8 får t.ex. 7 års OS och säkerhetsuppdateringar. Samsung ger 4 års OS uppdateringar och 5 års säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det är en säkerhetsrisk att köpa äldre mobiltelefoner, jag själv skulle inte ens köpa en begagnad iPhone. Att prata om att man köper en äldre telefon med okänt hantering för att denna får säkerhetsuppdateringar i många år, så undrar jag lite vilken skola de läste datasäkerhet på?

När utvecklingen ändå går ganska snabbt (jämfört emot det mesta andra), så har ofta mellanklassen de saker som flaggskeppen hade inom något år. Att då köpa en begagnad flaggskeppsprodukt ger en inga fördelar. Den enda fördelen vore om marknaden också insåg att det var en säkerhetsrisk så att priserna på dem hade varit superlåga.

Vi kommer dock snart komma till ett läge där telefoner igen får bättre metaller som titanium. (iPhone Pro). De kan även få exklusivare objektiv, där problemet hittills har varit att utvecklingen har gått så snabbt.
Så om man om några år köper en äldre flaggskepstelefon så får man saker som mellanklassen idag inte har.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för säkerhetsrisker om man inte jobbar med extremt känsligt innehåll tro? Finns ju väldigt få rapporter om äldre mobiltelefoner som blir hackade vad man får läsa om i media iaf. Iphone är nog ett väldigt populärt mål då de har stor del av marknaden men finns få rapporter om hackade gamla iphones också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Vad finns det för säkerhetsrisker om man inte jobbar med extremt känsligt innehåll tro? Finns ju väldigt få rapporter om äldre mobiltelefoner som blir hackade vad man får läsa om i media iaf. Iphone är nog ett väldigt populärt mål då de har stor del av marknaden men finns få rapporter om hackade gamla iphones också.

Jag fick en android hackad/kapad för massa år sedan. Då hade jag rootat den och sedan laddat ner gapps från diverse forum.

Kör du telefonen som den är från tillverkaren och laddar ned appar från google play. Så är risken i princip obefintlig skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Vad finns det för säkerhetsrisker om man inte jobbar med extremt känsligt innehåll tro? Finns ju väldigt få rapporter om äldre mobiltelefoner som blir hackade vad man får läsa om i media iaf. Iphone är nog ett väldigt populärt mål då de har stor del av marknaden men finns få rapporter om hackade gamla iphones också.

Att köpa begagnat finns en drös risker som har med alla såna köp att göra. Som att ej få telefonen, få den i dåligt skick etc. När det gäller androidenheter så är de mindre säkra än Apples.
Men det jag främst reagerar på är argument som att köpa en ny telefon i mellanklassen och surfa på de helt vanliga sidorna, bara köra de mest populära apparna är en säkerhetstisk, då tillverkaren inte uppdaterar denna telefon så ofta.
Men att köpa en mobil där man inte har haft en susning om vem som har gjort vad i den, personen har kunnat göra fysisk åverkan, ja det ser inte alls som någon risk.

Permalänk
Medlem

Det hände mig en gång...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att köpa begagnat finns en drös risker som har med alla såna köp att göra. Som att ej få telefonen, få den i dåligt skick etc. När det gäller androidenheter så är de mindre säkra än Apples.
Men det jag främst reagerar på är argument som att köpa en ny telefon i mellanklassen och surfa på de helt vanliga sidorna, bara köra de mest populära apparna är en säkerhetstisk, då tillverkaren inte uppdaterar denna telefon så ofta.
Men att köpa en mobil där man inte har haft en susning om vem som har gjort vad i den, personen har kunnat göra fysisk åverkan, ja det ser inte alls som någon risk.

2004 och däromkring så beställer jag en Nokia 6110 och den dök upp utan ljud där man lyssnar på 👂 vad motparten säger. 🤣

Säljaren sa: "Ahhh trodde inte du behövde kunna lyssna på samtalet"... Men men han accepterade en retur. Men det gäller att vara försiktig. ⚠

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Snuffelbutt:

Baksidan av min stackars telefon är trasig, ser bedrövligt ut och det är dags att byta.

Min första tanke var en Pixel 7a eller Pixel 7 med någon kul BF deal. Det är på inget sett något flaggskepp, utan medelklass där jag gärna lägger mig.

Sen såg jag: https://www.amazon.se/dp/B09SGLMJJX/ref=nosim?tag=geeks04-21&... . Det är väl förra generationens flaggskeppsvariant, jag tror att Op gick över från T till Pro? Körde både Op1 och Op5t och var jävligt nöjd med dom. Den reflekterade jag inte speciellt mycket över åldern, det är ju bara en generation sedan.

Efter lite mer kikande ramlade jag över https://www.amazon.se/OnePlus-SIM-fri-smartphone-Hasselblad-C... och kände att det var en jävla massa telefon för pengarna.

Men hur långt bak vågar man gå? När börjar dagens medelklass bli bättre än de äldre flaggskeppsvarianterna?

1. Hur länge har du mjukvarusupport med säkerhetsuppdateringar mm
2. Vilka funktioner behöver du av telefonen
3. Välj efter denna lista och inse att du antagligen klarar dig med en nokia 3310

Tänk inte på kostnaden just nu tänk på kostnaden över tid och hur länge du kommer behålla en telefon med ev ett batteribyte efter 2.5år.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag fick en android hackad/kapad för massa år sedan. Då hade jag rootat den och sedan laddat ner gapps från diverse forum.

Kör du telefonen som den är från tillverkaren och laddar ned appar från google play. Så är risken i princip obefintlig skulle jag vilja påstå.

Jag har kört upplåst mobil sedan jag var 12 och skaffade Galaxy S3 2013, aldrig blivit kapad eller något annat av att ladda ner diverse saker från betrodda forum.

Permalänk
Skrivet av JasBC:

Jag har kört upplåst mobil sedan jag var 12 och skaffade Galaxy S3 2013, aldrig blivit kapad eller något annat av att ladda ner diverse saker från betrodda forum.

Okej! Själv har jag ett haxxat Wii från 2008 som inte heller varit kapat någongång

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur många år man får OS uppdateringar längre, men för mig är det helt avgörande. Har en Note 10+ som har hyfsad hastighet och RAM men som stannar på Android 12. Är det 4 år för Samsung på senare tid? Skulle inte EU tvinga på uppdateringar i flera år?

Morsan har en telefon där det mesta har slutat att fungera, tror det är Android 8, OS var nog rätt gammalt redan när den var aktuell.

Vill egentligen inte byta min Note 10+, men det blir nog ett måsta.

Permalänk
Medlem

När säkerhetsuppdateringarna slutar dyka upp slutar jag i regel använda telefonen och byter ut den. I och med att mobilen för mig används för identifiering, betalningslösningar och värdepappershandel så är det en viktig punkt för min del.

Nu köper jag heller inte några dyrare mobiler, än mindre flaggskepp vilket gör det kostnadsmässigt ganska billigt. Hade dock föredragit om mobilerna dels fått just säkerhetsuppdateringar längre och i tid men också allmänt håller längre. Ibland har man ju haft en mobil man riktigt älskat. Typ min gamla Moto X4. Eller Nexus 4 när det begav sig (tror jag? var inte igår den pensionerades).

Sedan håller jag med om utvecklingen av både telefoner och surfplattor, utvecklingen verkar helt klart ha stannat av. Såvida man nu inte ska spela på den möjligen. Men säkerhet går helt klart före för mig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...