Byta medieomvandlaren till Tele2 (erbjudande)

Permalänk

Byta medieomvandlaren till Tele2 (erbjudande)

Har idag Bahnhof genom öppen fiber villa tycker det börjar bli dyrt. Har fått ett erbjudande genom Tele2 att ifall jag byter medieomvandlaren och binder mig i 24månader får jag mycket billigare internet än det jag har nu. Men frågan är vad händer efter dessa 24mån? Är jag då fast endast till Tele2´s utbud eftersom jag har deras medieomvandlare eller släpper de också in konkurrenter som på öppen fiber?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av snakerider:

Har idag Bahnhof genom öppen fiber villa tycker det börjar bli dyrt. Har fått ett erbjudande genom Tele2 att ifall jag byter medieomvandlaren och binder mig i 24månader får jag mycket billigare internet än det jag har nu. Men frågan är vad händer efter dessa 24mån? Är jag då fast endast till Tele2´s utbud eftersom jag har deras medieomvandlare eller släpper de också in konkurrenter som på öppen fiber?

Låter som att frågan är lättast att rikta till Tele2?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakerider:

Har idag Bahnhof genom öppen fiber villa tycker det börjar bli dyrt. Har fått ett erbjudande genom Tele2 att ifall jag byter medieomvandlaren och binder mig i 24månader får jag mycket billigare internet än det jag har nu. Men frågan är vad händer efter dessa 24mån? Är jag då fast endast till Tele2´s utbud eftersom jag har deras medieomvandlare eller släpper de också in konkurrenter som på öppen fiber?

Du får gärna dela med dig av tele2s svar på detta.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara att byta till deras mediaomvandlare, du måste även patchas om till Tele2's utrustning i fibernoden.

Permalänk
Medlem

@snakerider nej, du är bara bunden på kontraktet till de 24 månaderna därefter får du göra som du vill. Om det i sin tur innebär att du igen måste byta media-omvandlare för den inte fungerar med andra leverantörer är något du måste fråga Tele2 om. Dessutom som annan skrev kan det krävas en omkoppling någon stans i nätet om du byter till annan leverantör än Tele2 och då är frågan vad blir det för kostnad.

Vad är det för öppen fiber du har, är det inte bättre fråga den som äger fibernätet vad som gäller. Kanske bättre skaffa en dosa som funkar med flera leverantörer i nätet ?

Permalänk
Medlem

Låter som ett erbjudande att byta till tele2 som KO, kommunikationsoperatör. Det innebär att du inte längre har öppen fiber, och vill du byta till en annan leverantör måste du du byta KO igen. Jag har hört fall där KO bytet kostar ett par tusen kronor, men har ingen personlig erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av snakerider:

Har idag Bahnhof genom öppen fiber villa tycker det börjar bli dyrt. Har fått ett erbjudande genom Tele2 att ifall jag byter medieomvandlaren och binder mig i 24månader får jag mycket billigare internet än det jag har nu. Men frågan är vad händer efter dessa 24mån? Är jag då fast endast till Tele2´s utbud eftersom jag har deras medieomvandlare eller släpper de också in konkurrenter som på öppen fiber?

Skrivet av ajn:

Låter som ett erbjudande att byta till tele2 som KO, kommunikationsoperatör. Det innebär att du inte längre har öppen fiber, och vill du byta till en annan leverantör måste du du byta KO igen. Jag har hört fall där KO bytet kostar ett par tusen kronor, men har ingen personlig erfarenhet.

Det låter som lockande men det finns en risk att du blir inlåst hos den nya fiberleverantören. Första gången du tecknar dig så kommer det låte fint och bra. Andra gången du ska förhandla om ny period kommer vara betydligt sämre. Om du däremot har öppen fiber så kommer du kunna byta operatör.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk

Ni nämner mediaomvandlare. Menar ni den boxen som gör om den optiska signalen till en signal som routern förstår, eller menar ni routern?
Om det den mediaomvandlare som jag nämner ovan så skall väl inte det spela någon roll vilken man har. Den skall väl bara bytas ut om den har gått sönder eller om uppkopplingen uppgraderas till en högre hastighet som den inte stödjer.

Om det är routern ni menar så hade jag köpt en router på t.ex Kjell o company då routrar från ISP:n brukar i regel vara väldigt dålig.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasseman84:

Ni nämner mediaomvandlare. Menar ni den boxen som gör om den optiska signalen till en signal som routern förstår, eller menar ni routern?
Om det den mediaomvandlare som jag nämner ovan så skall väl inte det spela någon roll vilken man har. Den skall väl bara bytas ut om den har gått sönder eller om uppkopplingen uppgraderas till en högre hastighet som den inte stödjer.

Om det är routern ni menar så hade jag köpt en router på t.ex Kjell o company då routrar från ISP:n brukar i regel vara väldigt dålig.

Det finns olika optiska system, våglängderna skiljer och det kan kräva olika omvandlare.

Man riskerar att det kan kosta pengar att byta till annat nät eller att det helt enkelt inte går att byta för att det är fullt i det nät man önskar när man vill byta till när man vill byta. du kan ju i vart fall ta reda på om Tele2 tar en avgift för att "släppa fibern" men det är svårt att sia om det kommer att kosta nått för omkoppling elerl om det komemr att gå att genomföra eller begränsas av kapacitetsbrist om du vill byta till annan kommunikatiosnätoperatör i framtiden.

Du vet alltså i praktiken inte om du binder dig till Tele 2 för bara 2 år eller en mycket längre tid pga att ingen fysiskt kan ta emot dig pga kapacitetsbrist eller att ko-bytet kostar mycket (ev för mycket för att du ska acceptera det)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.