Amiga 500 till bildskärm

Permalänk

Amiga 500 till bildskärm

Hej!

Har en gammal A500 jag vill koppla till bildskärm pc, men är osäker på vad som är bäst?

Har en rf-modulator till Amigan och har kopplat den med komposit till äldre tv utan problem. Skulle dock vilja koppla till min datorskärm som har hdmi, vga, displayport.

Vad är enklaste resp bästa sätten? Gissar att jag kommer få synkproblem, hur löser jag det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det finns adapter som du sätter in och tillsammans med en Raspberry Pi får ut HDMI.

https://amigastore.eu/en/963-rgb2hdmi-amiga-500-angled.html

Finns lite andra lösningar också men detta är en relativt enkel lösning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det finns adapter som du sätter in och tillsammans med en Raspberry Pi får ut HDMI.

https://amigastore.eu/en/963-rgb2hdmi-amiga-500-angled.html

Finns lite andra lösningar också men detta är en relativt enkel lösning.

Får inte grepp om det där kortet ska anslutas externt eller monteras internt mot moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Hej!

Har en gammal A500 jag vill koppla till bildskärm pc, men är osäker på vad som är bäst?

Har en rf-modulator till Amigan och har kopplat den med komposit till äldre tv utan problem. Skulle dock vilja koppla till min datorskärm som har hdmi, vga, displayport.

Vad är enklaste resp bästa sätten? Gissar att jag kommer få synkproblem, hur löser jag det?

Tack på förhand!

Kanske inte billigast eller enklast, men ett av de bättre sätten borde vara att skaffa en sån här:
http://www.ggsdata.se/index.php?page=Datorer/indivisionecsv3....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonthesaint:

Får inte grepp om det där kortet ska anslutas externt eller monteras internt mot moderkortet?

Då kan du inte ha kollat ordentligt.

det ser ut dom det är tänkt för internmontering men det kan nog gå att montera det externt om du själv löser det som behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Får inte grepp om det där kortet ska anslutas externt eller monteras internt mot moderkortet?

Det sätts i Denise-chipets sockel, och sedan sätts Denise-chipet i kortet. Sedan fångar det upp de genererade RGB-signalerna från chipet och gör om dem till HDMI. Det innebär också att de flesta sådana här lösningar tillåter att man fortfarande använder en riktig 15 kHz-skärm samtidigt som en modern HDMI-skärm.

Permalänk
Skrivet av Forcie:

Det sätts i Denise-chipets sockel, och sedan sätts Denise-chipet i kortet. Sedan fångar det upp de genererade RGB-signalerna från chipet och gör om dem till HDMI. Det innebär också att de flesta sådana här lösningar tillåter att man fortfarande använder en riktig 15KHz-skärm samtidigt som en modern HDMI-skärm.

Ok. Är det bara att plugga in i sockel repsektive kort eller involverar det lödning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Ok. Är det bara att plugga in i sockel repsektive kort eller involverar det lödning?

Japp, om du har en A500 Rev.3
Annars, nej.

Kopierat ifrån sidan:
Requirements:

• Amiga 500 or Amiga 500+
• Amiga 500 Rev3 motherboard requires soldering tasks
• Raspberry Pi Zero (any variant) and RGB2HDMI software in SD - available as option
• Mini-HDMI to HDMI adapter or adapter cable - available as option

Product includes:

• RGB2HDMI Angled adapter for Amiga 500 and Amiga 500+
• External push button to allow forcing of specific output resolutions and other tweakss
• Raspberry Pi Zero W and configured SD card with RGB2HDMI software - available as option
• Mini-HDMI to HDMI cable - available as option

Also a modification have to be made on the Amiga 500 Rev3 (it is an easy task but soldering skills are required). Necessary components and instructions to make this modification are included.
Instruction manual: included. Warranty: 3 years

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hur funkar en sån adapter egentligen? Den fångar upp RGB-signaler, men hur skickas de in i Raspberry Pi? Räcker bandbredden?

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Japp, om du har en A500 Rev.3
Annars, nej.

Kopierat ifrån sidan:
Requirements:

• Amiga 500 or Amiga 500+
• Amiga 500 Rev3 motherboard requires soldering tasks
• Raspberry Pi Zero (any variant) and RGB2HDMI software in SD - available as option
• Mini-HDMI to HDMI adapter or adapter cable - available as option

Product includes:

• RGB2HDMI Angled adapter for Amiga 500 and Amiga 500+
• External push button to allow forcing of specific output resolutions and other tweakss
• Raspberry Pi Zero W and configured SD card with RGB2HDMI software - available as option
• Mini-HDMI to HDMI cable - available as option

Also a modification have to be made on the Amiga 500 Rev3 (it is an easy task but soldering skills are required). Necessary components and instructions to make this modification are included.
Instruction manual: included. Warranty: 3 years

Utgår från att jag har Amiga 500. Finns det nån label eller annat som skiljer ”Rev 3” från de andra versionerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Utgår från att jag har Amiga 500. Finns det nån label eller annat som skiljer ”Rev 3” från de andra versionerna?

Det står på moderkortet, du får öppna upp och kolla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Hur funkar en sån adapter egentligen? Den fångar upp RGB-signaler, men hur skickas de in i Raspberry Pi? Räcker bandbredden?

Jan Beta förklarar det någorlunda.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Intressant. Hittade https://stardot.org.uk/forums/viewtopic.php?f=3&t=14430%5D där den som skapade det hela förklarar en del. Mycket av det är mer avancerat än jag förstår, men intressant att kika på iaf. Man kör inte Linux på Raspberry Pi utan kör på "bare metal", blandat C och ARM-assembler. Inte ofta man ser sånt nu för tiden! Han säger också att det är precis på gränsen för vad Raspberry Pi Zero klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Hur funkar en sån adapter egentligen? Den fångar upp RGB-signaler, men hur skickas de in i Raspberry Pi? Räcker bandbredden?

Utan att veta säkert gissar jag att pajen plockar upp den digitala utsignalen från grafikchipet, innan D/A-omvandlingen till RGB-signal, på GPIO-porten, och stökar om den till en HDMI-signal. Enda gången man skulle vilja göra på något annat sätt är om D/A-omvandlingen sker on-chip, och det helt enkelt inte finns någon lättillgänglig digital signal att arbeta med.

Det är lite spridda uppgifter gällande GPIO-portens sample rate, och orkar inte gräva djupare för ett foruminläggs skull, men ser ut som prestandan räcker mer än väl. Empirin stödjer också det påståendet, adaptern funkar ju

Oerhört kul med alla bare metal-projekt som börjat dyka upp till Pi på senare tid i övrigt. På nåt sätt känns det som att de gör rätt, det är så Pi ska användas

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det står på moderkortet, du får öppna upp och kolla.

Jag har kollat på moderkortet. Det står ingen specifik revision, bara A500 samt fab 312512.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonthesaint:

Jag har kollat på moderkortet. Det står ingen specifik revision, bara A500 samt fab 312512.

The Amiga 500 Rev 3 motherboard has several distinguishing characteristics. To identify it, you don’t even have to open the Amiga 500 case. Simply pop open the door on the left side that covers the expansion connector and look at the expansion connector. On a Rev 3 board, the leftmost pin on the connector is double the size of the rest, because pins 1 and 3 are electrically connected.

Lack of silkscreen above the memory chips is the easiest way to identify an Amiga 500 revision 3 motherboard. To see one without disassembling the machine, look for two but not three vias behind the expansion connector

Read more: https://dfarq.homeip.net/amiga-500-motherboard-revisions/#ixz...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

The Amiga 500 Rev 3 motherboard has several distinguishing characteristics. To identify it, you don’t even have to open the Amiga 500 case. Simply pop open the door on the left side that covers the expansion connector and look at the expansion connector. On a Rev 3 board, the leftmost pin on the connector is double the size of the rest, because pins 1 and 3 are electrically connected.

Lack of silkscreen above the memory chips is the easiest way to identify an Amiga 500 revision 3 motherboard. To see one without disassembling the machine, look for two but not three vias behind the expansion connector

Read more: https://dfarq.homeip.net/amiga-500-motherboard-revisions/#ixz...

Tack!

Jag kikade på den där sidan i morse, men tyckte inte att pinnarna direkt liknade nån av de han beskriver. Kan bifoga en bild.

Permalänk
Medlem

På rev 3 brukar det stå på undersidan. På rev 5 och senare ska det generellt stå på ovansidan längst till höger men det kan vara dolt av diskettstationen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av simonthesaint:

Tack!

Jag kikade på den där sidan i morse, men tyckte inte att pinnarna direkt liknade nån av de han beskriver. Kan bifoga en bild.

Permalänk
Medlem

Det där är ett senare, troligen Rev 6a, så det är bara plugga in. Ingen lödning behövs.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För övrigt.

Ett annat alternativ är att skaffa en PiStorm. Då får du inte bara HDMI utan även en accelerator mm.

https://amigastore.eu/853-pistorm.html

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan RGB2HDMI och tycker det är en bra sätt att få ut bild (ljudet får man ta på annat sätt). Kombinerade det med en Raspberry Pi Zero WH och några extra kablar och ett Micro SD-kort. Det blir riktigt vass och bra bild till 1920x1080 åtminstone; ska man köra på en 4K-skärm vet jag inte exakt hur det blir.

Finns att köpa i Sverige, från exempelvis https://www.tradera.com/item/340851/519150528/long-hdmi-cpld-...

Lade in mer bilder i #20158574 på kabelhärvor, men försöker lägga in en bild här också:

PiStorm i CPU-sockel, rgb2hdmi i denise-sockel.
(det är skyddstejp för att inte stöta emot tangentbordets metallundersida, jag har nu maskerat undersidan på tangentbordet istället)

PiStorm är en smidig accelerator (ihop med raspberry 3a) men ska man spela eller använda standardgrafiken (för demos) är det RGB2HDMI man ska ha med en Pi Zero. Först hade jag en generell extern RGB-scart till HDMI-omvandlare (https://www.amazon.se/gp/product/B078PCGRZC) men den gav tämligen suddig bild och jag har den nu till min Amiga 1200 när denna är inkopplad i datorskärm och inte TV.

Kan tillägga att en del TV-apparater och skärmar tydligen kan ha problem med HDMI-signalen från Pi Zero, jag fattar inte varför men en av våra äldre apparater blinkade till och höll på ibland. Man sägs kunna ställa in Pi zeros hdmi-utgång men det hjälpte inte när jag provade. Vet inte om det kan hänga ihop med att mitt nätagg i Amigan är lite slitet och kanske inte levererar exakt 5V, men andra har också haft problem. Löste sig när jag satte en enhet för att lägga ihop bild och ljud till samma HDMI mellan dator och TV. (https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/hdmi/hdmi...)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ kan vara ossc. Då kör man scart till den externa enheten som sedan skickar bilden till din tv.

De alternativ övriga har tagit upp är bättre/smidigare om du inte har flertalet äldre enheter datorer konsoler mm att koppla in för att köpa en lösning per enhet brukar bli dyrt.

Permalänk
Medlem

Ett tips/En varning!
Amiga 500ans nätagg har idag pga åldern VÄLDIGT ofta läckande kondingar (pga åldern och halv dåliga kondingar användes).
Det är inte ovanligt att dessa nätagg även skickar ut för hög volt strax innan dom dör/när dom dör som ganska ofta kan bränna upp chips i amigan (har dock dålig koll på vilka chip som brukar dö).
Det finns nya nätagg att köpa till amiga, men går även att byta bara kondingar.

Det är även rek att byta kondingar i amigan med dock så är det betydligt mindre vanligt att dessa dör än nätaggets kondingar och just 500 hade bra kondingar.
Men dom är ju rätt gamla idag så kan va bra o byta ut dom för säkerhets skull.
Finns capkitts och köpa se bara till att du köper till rätt moderkorts revision.

Hade det varit en 600/1200/4000/cd32/cdtv så bör man byta ut dessa kondingar så fort det bara går då dessa är ÖKÄNDA för att läcka och fräta sönder moderkorten!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ett tips/En varning!
Amiga 500ans nätagg har idag pga åldern VÄLDIGT ofta läckande kondingar (pga åldern och halv dåliga kondingar användes).
Det är inte ovanligt att dessa nätagg även skickar ut för hög volt strax innan dom dör/när dom dör som ganska ofta kan bränna upp chips i amigan (har dock dålig koll på vilka chip som brukar dö).
Det finns nya nätagg att köpa till amiga, men går även att byta bara kondingar.

Det är även rek att byta kondingar i amigan med dock så är det betydligt mindre vanligt att dessa dör än nätaggets kondingar och just 500 hade bra kondingar.
Men dom är ju rätt gamla idag så kan va bra o byta ut dom för säkerhets skull.
Finns capkitts och köpa se bara till att du köper till rätt moderkorts revision.

Hade det varit en 600/1200/4000/cd32/cdtv så bör man byta ut dessa kondingar så fort det bara går då dessa är ÖKÄNDA för att läcka och fräta sönder moderkorten!

Första gången jag hör att nätagget till 500 skulle kunna skicka för hög spänning. Det problemet gäller gamla nätagg till C64 dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Spänningen kan jag inte kommentera, men mitt A500+ -nätagg (4.5A) började lukta grillad fisk när jag satte igång det efter sommaren (det luktade inte innan), mycket riktigt var en kondensator sönder och jag gjorde helt sonika så att jag satte i ett 4A Mean Well RT-50B (tror jag det hette) i det gamla höljet, passade bra. Men man får nog mäta så man inte kopplar kablarna fel och sätter 12V på 5V eller nåt, det går inte att lita på färgen på kablarna. Ställde in spänningen en smula över 5V och slapp då varningen som min Pistorm annars gav om att spänningen var lite låg (det är vanligt att den klagar även om spänningen från trafon är 5V pga spänningsfall på vägen fram antar jag).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Spänningen kan jag inte kommentera, men mitt A500+ -nätagg (4.5A) började lukta grillad fisk när jag satte igång det efter sommaren (det luktade inte innan), mycket riktigt var en kondensator sönder och jag gjorde helt sonika så att jag satte i ett 4A Mean Well RT-50B (tror jag det hette) i det gamla höljet, passade bra. Men man får nog mäta så man inte kopplar kablarna fel och sätter 12V på 5V eller nåt, det går inte att lita på färgen på kablarna. Ställde in spänningen en smula över 5V och slapp då varningen som min Pistorm annars gav om att spänningen var lite låg (det är vanligt att den klagar även om spänningen från trafon är 5V pga spänningsfall på vägen fram antar jag).

Hade också det svagare 4.5A som fungerade helt okej. Bytte ändå, också mot ett Meanwell. Detta mest för att jag ville få bättre prestanda i agget för kommande uppgraderingar. Tror dock att det inte är helt friskt så ska beställa ett Nytt A500-agg på 55W.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Jag har en sådan RGB2HDMI och tycker det är en bra sätt att få ut bild (ljudet får man ta på annat sätt). Kombinerade det med en Raspberry Pi Zero WH och några extra kablar och ett Micro SD-kort. Det blir riktigt vass och bra bild till 1920x1080 åtminstone; ska man köra på en 4K-skärm vet jag inte exakt hur det blir.

Finns att köpa i Sverige, från exempelvis https://www.tradera.com/item/340851/519150528/long-hdmi-cpld-...

Lade in mer bilder i #20158574 på kabelhärvor, men försöker lägga in en bild här också:<Uppladdad bildlänk> PiStorm i CPU-sockel, rgb2hdmi i denise-sockel.
(det är skyddstejp för att inte stöta emot tangentbordets metallundersida, jag har nu maskerat undersidan på tangentbordet istället)

PiStorm är en smidig accelerator (ihop med raspberry 3a) men ska man spela eller använda standardgrafiken (för demos) är det RGB2HDMI man ska ha med en Pi Zero. Först hade jag en generell extern RGB-scart till HDMI-omvandlare (https://www.amazon.se/gp/product/B078PCGRZC) men den gav tämligen suddig bild och jag har den nu till min Amiga 1200 när denna är inkopplad i datorskärm och inte TV.

Kan tillägga att en del TV-apparater och skärmar tydligen kan ha problem med HDMI-signalen från Pi Zero, jag fattar inte varför men en av våra äldre apparater blinkade till och höll på ibland. Man sägs kunna ställa in Pi zeros hdmi-utgång men det hjälpte inte när jag provade. Vet inte om det kan hänga ihop med att mitt nätagg i Amigan är lite slitet och kanske inte levererar exakt 5V, men andra har också haft problem. Löste sig när jag satte en enhet för att lägga ihop bild och ljud till samma HDMI mellan dator och TV. (https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/hdmi/hdmi...)

Sent svar men…

Man behöver alltså ha tex en sån där signalomvandlare från Kjell för att få ut ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Sent svar men…

Man behöver alltså ha tex en sån där signalomvandlare från Kjell för att få ut ljud?

Om du ska ha in ljud i HDMI-kabeln. Det går som vanligt att dra analogt ljud från Amigan till högtalare eller stereoanläggning. Jag har just nu Amigan inkopplad på en datorskärm utan ljud, drar ljudet till ett par billiga bordshögtalare via en RCA->3.5mm-kabel.

Min upplevelse var också att den där signalomvandlaren gjorde att min TV förstod HDMI-signalen bättre, då jag inte sett så många "baka in ljud i HDMI-kabel"-omvandlare så passade jag på att köpa en när Kjell ändå hade. Kanske går de inte att få tag på om några år. Hittar inga liknande grejor på AliExpress, men har inte heller letat jättemycket då jag redan har en omvandlare såklart.

Man ska inte räkna bort möjligheten att det kommer HDMI-adaptrar till Amiga som bakar in ljud, men just nu verkar det inte finnas några vad jag vet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns analoga ljudingångar på många tvar, kolla manualen.
Men det bästa är ju att ansluta ett bättre ljudsystem för en modern tv låter ändå inte särskilt bra.
Nått som kanske kan vara intressant är att leta nån äldre hembiomaskin med videosignalomvandlare mellan analog och digital video för den kan ju även driva högtalare både för amigan och tvn, äldre maskiner som inte klarar 4k och moderna surroundformat är inte så dyra på begmarknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.