NAS bra för lätt åtkomst av foton och film?

Permalänk

NAS bra för lätt åtkomst av foton och film?

Hejsan jag har en rätt stor samling utav foton samt videor från familj och släkt som jag har delvis digitaliserat och har på hdds samt ssds just nu. Men är sugen på att få åtkomst till dem vart jag än befinner mig. Vill dock inte ha en molntjänst. Kan NAS vara något jag söker efter för att lösa detta?

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Visst!
Förvara dem på NAS:en (använd filsystem som kontrollerar mot bitröta, typs zfs), smäll upp en lokal webbserver med dina favvobilder, och kör sen en vpn-tjänst i brandväggen/routern. Då kan du komma åt dem varifrån du vill via VPN utan att exponera den NAS mot internet.

Själv kör jag en TrueNAS men gissar att Synology och company kan göra samma sak, om du inte vill bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Hejsan jag har en rätt stor samling utav foton samt videor från familj och släkt som jag har delvis digitaliserat och har på hdds samt ssds just nu. Men är sugen på att få åtkomst till dem vart jag än befinner mig. Vill dock inte ha en molntjänst. Kan NAS vara något jag söker efter för att lösa detta?

Jag har en Synology-nas (I mitt fall en 920+) som bland annat gör detta.
Synology har färdig programvara för detta (Synology Photos) där man kan lägga in bilder, metadata för dessa om man vill, etc och sen visa dem via en webbläsare eller app i mobilen.
Misstänker att exempelvis qnap och andra vanliga märken har liknande lösningar så det lär finnas alternativ.

Tänk dock på att en NAS inte är samma som en backup, det kan vara värt att fundera på hur man skall göra backup på bilderna utanför hemmet. Det finns ett antal färdiga lösningar såsom backblaze, S3, etc inbyggt, kan vara väl värt att fundera på något sådant om man inte redan har en backup utanför sitt hem.

Permalänk

Jag fick förslag om Synology jag med. Jag har en tanke om en NAS som har plats för 2st diskar då man kan köra raid som säkerhet. Fungerar det i detta sammanhang? Utöver det har jag kvar en hdd och en ssd som backuper med som ständigt är offline.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Jag fick förslag om Synology jag med. Jag har en tanke om en NAS som har plats för 2st diskar då man kan köra raid som säkerhet. Fungerar det i detta sammanhang? Utöver det har jag kvar en hdd och en ssd som backuper med som ständigt är offline.

Två diskar fungerar utmärkt. Det finns ett antal olika modeller att välja på, vilken man beror mest på hur mycket plats man vill ha (dvs hur många diskplatser och om det går att bygga ut med externa lådor). Minsta modellerna har plats för en enda disk, jag gillar personligen att ha åminstone raid1 så två diskar är för mig minimum.
Exempelvis en D223 skulle fungera utmärkt, finns även en ds223j som har lite långsammare processor.

Jag uppgraderade nyligen från en ds413 som jag haft i 10 år, den kan inte köra senaste DSM-programvaran som finns nu men är fortfarande inte klassad som end of life utan får fortfarande uppdateringar. Så Synology har i alla fall historiskt haft support under lång tid.

Det går att göra backup med medföljande programvara till exempelvis en extern USB-disk som man tillfälligt kopplar in. Inget jag testat själv dock men den inbyggda programvaran har stöd för det.