Nä, jag pratar inte om enbeded, utan om de datorer som operatören använder för att tex mata in de program som tillverkar den specifika produkten, dessa styr sen olika enbededsystem via styrkort och är inget som operatören behöver tänka på eller ens förstå (dock slängde vi ut den sista 95-burken för 2 år sedan att den fortfarande var kvar var för att tillverkaren av de styrkorten gick i konken för sådär 15 år sedan) , däremot att det blivit just windows har mycket att göra med att det även körs program för att få upp CAD-ritningar på skärmen osv. Ytterligare en sak är att dessa datorer sköts av lokal it-personal och då vill man ha supportavtal med en OS-utvecklare. Skulle dessa datorer köra tex linux så skulle antagligen varje maskintillverkare välja den distro de tycker passar dem och det skulle riskera att bli väldigt splittrat och kräva massor med olika avtal istället för ett hos Microsoft.
Så övergång till ARM är inte helt enkel och framförallt inte gratis för företagen
Fast just det fallet har rätt lite bäring på om man kör ARM64 eller x86_64, enda som spelar roll är att man kör Windows.
Historiskt har det ofta betytt mer jobb än "kompilera om" för att stödja en extra ISA. Även idag betyder det en hel del jobb om man behöver byta OS.
Att däremot få igång en existerande Windows-applikation på Windows/ARM64 i stället för Windows/x86_64 är enkelt, i alla fall så länge man har tillgång till källkoden till allt som används (eller i alla fall har access till ARM64 baserad bibliotek man beror på).
Vad de gäller bibliotek var även det ett betydligt större problem historiskt, få satt på andra system än x86 baserade utanför embedded, så inte helt ovanligt att stöta på problemen jag nämnde ovan om man satt på MIPS, PowerPC, SPARC eller liknande. Specifikt för ARM64 är ju det idag typiskt väldigt väl testat då mobil är så stort, Linux har lysande ARM64 stöd samt MacOS är nu ARM64 och majoriteten av de populära biblioteken finns på flera eller alla av dessa plattformar.
I en övergångsfas går det ju att köra binäröversättning. Men tycker vi egentligen aldrig fick en bra bild av hur bra/dåligt det fungerar i större skala då övergång från MacOS/x86_64 till MacOS/ARM64 skedde så väldigt snabbt för alla populära program och verktyg (vilket i sig är en rätt stark indikator på hur enkelt det är numera).
Är egentligen bara spel på Steam och App-Store (exklusive Arcade där allt verkar vara ARM64-native) Rosetta2 används i någon form av skala. Men MacOS är inte precis en stor gaming-plattform...
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer