Tror ni black friday hade gett bättre deal?

Permalänk
Medlem

Tror ni black friday hade gett bättre deal?

Hade tänkt vänta på black friday i hopp om en grym deal men kom över ett Zotac 4080 trinity oc för 12400 med en alan wake 2 kod som jag hade tänkt köpa ändå.

På Ebay ska tilläggas så det är inte en svensk butik

Tror ni det hade dykt upp bättre deal på en 4080 under black friday?

Det finns ännu tid att ångra köpet om ni tror att jag hade gjort bäst att vänta in black friday i hopp om att spara ytterligare någon tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Hade tänkt vänta på black friday i hopp om en grym deal men kom över ett Zotac 4080 trinity oc för 12400 med en alan wake 2 kod som jag hade tänkt köpa ändå.

På Ebay ska tilläggas så det är inte en svensk butik

Tror ni det hade dykt upp bättre deal på en 4080 under black friday?

Det finns ännu tid att ångra köpet om ni tror att jag hade gjort bäst att vänta in black friday i hopp om att spara ytterligare någon tusenlapp.

Nej, jag tror inte att du hittar ett RTX 4080 för 12400 kr på BF i en svensk butik

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Från vilket land skickas det då?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tillkommer sannolikt svensk moms, vilket ger 15,500kr. Tulldeklarationen kostar 125kr (om varan kommer från ett land utanför EU). Utöver det troligtvis även fraktkostnad (och svensk moms på den).

Proshop tar idag 16,129kr (med fri frakt) för ett sådant kort, så att köpa från utlandet blir på sin höjd några hundralappar billigare.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Tillkommer sannolikt svensk moms, vilket ger 15,500kr. Tulldeklarationen kostar 125kr (om varan kommer från ett land utanför EU). Utöver det troligtvis även fraktkostnad (och svensk moms på den).

Proshop tar idag 16,129kr (med fri frakt) för ett sådant kort, så att köpa från utlandet blir på sin höjd några hundralappar billigare. Med tanke på det ökade krånglet vid ett eventuellt fel så tycker jag knappast att den lilla besparingen gör det värt det.

Är det inte så inom EU att man betalar momsen som gäller i landet man köper från? Från tullverkets hemsida ”Varor som du tar med från annat EU-land omfattas huvudsakligen av principen om fri rörlighet för varor inom EU:s inre marknad. Det betyder att du inte behöver betala någon tull, moms eller annan skatt eller avgift för varan.” men vet inte om
Det skiljer sig med import via post än vara där och köpa och ta med hem.

Frågan är dock om det ingår moms i priset ovan. Annars är det ju runt 20% för det beroende på land så några procent mindre än Sverige bara.

Är det från utanför EU blir det ju dock moms och tull.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nej, jag tror inte att du hittar ett RTX 4080 för 12400 kr på BF i en svensk butik

Mvh

Okey hoppas du har rätt där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Från vilket land skickas det då?

Skrivet av PeCe:

Tillkommer sannolikt svensk moms, vilket ger 15,500kr. Tulldeklarationen kostar 125kr (om varan kommer från ett land utanför EU). Utöver det troligtvis även fraktkostnad (och svensk moms på den).

Proshop tar idag 16,129kr (med fri frakt) för ett sådant kort, så att köpa från utlandet blir på sin höjd några hundralappar billigare.

Skrivet av dagas:

Är det inte så inom EU att man betalar momsen som gäller i landet man köper från? Från tullverkets hemsida ”Varor som du tar med från annat EU-land omfattas huvudsakligen av principen om fri rörlighet för varor inom EU:s inre marknad. Det betyder att du inte behöver betala någon tull, moms eller annan skatt eller avgift för varan.” men vet inte om
Det skiljer sig med import via post än vara där och köpa och ta med hem.

Frågan är dock om det ingår moms i priset ovan. Annars är det ju runt 20% för det beroende på land så några procent mindre än Sverige bara.

Är det från utanför EU blir det ju dock moms och tull.

Detta är från en polsk återförsäljare som dumpade priset lite åt mig för att det var deras sista exemplar, Polen är med i EU så någon ytterligare kostnad ska det inte bli.

12400 var inklusive frakten, kortet fick jag för 11800 sen blev det 500 kr frakt på det ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Är det inte så inom EU att man betalar momsen som gäller i landet man köper från? Från tullverkets hemsida ”Varor som du tar med från annat EU-land omfattas huvudsakligen av principen om fri rörlighet för varor inom EU:s inre marknad. Det betyder att du inte behöver betala någon tull, moms eller annan skatt eller avgift för varan.” men vet inte om
Det skiljer sig med import via post än vara där och köpa och ta med hem.

Frågan är dock om det ingår moms i priset ovan. Annars är det ju runt 20% för det beroende på land så några procent mindre än Sverige bara.

Är det från utanför EU blir det ju dock moms och tull.

Från https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/vat/...

"Särskilda regler kan gälla när du köper varor från ett annat EU-land och får dem hemskickade. Om företaget du köper från säljer varor över ett visst värde till ditt land, dvs. leveranslandet, får företaget inte ta ut moms i sitt eget land.

Momsen ska i stället tas ut i leveranslandet enligt den momssats som gäller där. Tröskelvärdet är antingen 35 000 euro eller 100 000 euro, och bestäms av EU-länderna själva. Det innebär att de flesta större nätförsäljare som levererar inom EU måste ta ut och redovisa moms i leveranslandet."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kollade för säkerhets skull upp med dom och all moms och skatt är inkluderad det ligger på säljaren inom EU fick jag till svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Kollade för säkerhets skull upp med dom och all moms och skatt är inkluderad det ligger på säljaren inom EU fick jag till svar

Kanon, då verkar du ha fått ett riktigt bra pris...tror knappast det kommer matchas på Black Friday (gissar att priset på ett 4080 möjligtvis kryper under 15tkr-strecket då, men det blir nog inte mycket lägre än så).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Kanon, då verkar du ha fått ett riktigt bra pris...tror knappast det kommer matchas på Black Friday (gissar att priset på ett 4080 möjligtvis kryper under 15tkr-strecket då, men det blir nog inte mycket lägre än så).

Fantasiskt okey det var goda nyheter!

Vet någon om Zotac gör vettiga kort? Bara haft Asus, MSI och EVGA tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Fantasiskt okey det var goda nyheter!

Vet någon om Zotac gör vettiga kort? Bara haft Asus, MSI och EVGA tidigare.

Zotac gör bra kort, de är storleksmässigt i klass med MSI, ASUS, osv

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Zotac gör bra kort, de är storleksmässigt i klass med MSI, ASUS, osv

Mvh

Toppen okey!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dlin89:

Hade tänkt vänta på black friday i hopp om en grym deal men kom över ett Zotac 4080 trinity oc för 12400 med en alan wake 2 kod som jag hade tänkt köpa ändå.

På Ebay ska tilläggas så det är inte en svensk butik

Tror ni det hade dykt upp bättre deal på en 4080 under black friday?

Det finns ännu tid att ångra köpet om ni tror att jag hade gjort bäst att vänta in black friday i hopp om att spara ytterligare någon tusenlapp.

Hur fick du det så billigt? vart hittade du produkten. Kollade på ebay men hittar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Hur fick du det så billigt? vart hittade du produkten. Kollade på ebay men hittar inte.

Det var den sista dom hade i lager, provade skicka ett bud som dom först nekade sen kom vi överens om ett pris tillsammans som dom accepterade 😊

Sökte bara på rtx 4080 och chansade på en som man kunde lämna ett bud på