Vad brukar RX 5700 XT gå för?

Permalänk
Medlem

Vad brukar RX 5700 XT gå för?

Hellu!
Funderar på att köpa ett RX 5700 XT från alixpress för ca 1800:- inkl. frakt eftersom de inte sällan verkar sluta omkring det priset på tradera eller säljs som "köp nu" för runt 2000:- eller mer. Men tycker även 1800:- är i högsta laget. Är det någon som har koll på vad priserna brukar sluta på här på forumet? Tänker att det kanske är lönt att ha is i magen och hålla utkik här? Tanken är att farsgubben ska kunna lira age of empires 4 på sin 4K skärm utan allt för mycket kompromisser. Hans nuvarande RX 480 är i svagaste laget även om det funkar med skalning osv. Viktigt dock att det inte är nvidia eller senare än RX 6000 serien eftersom han vanligten kör hackintosh när han inte spelar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

1800kr är i högsta laget för ett sånt kort, det har mest troligast varit ett gammalt mining kort med så det är säkerligen inte i det bästa skicket med hur dom brukar köras.

ett 6600XT presterar bättre än 5700XT och ett 6600 är likvärdigt(beroende på titel) och kan köpas nytt för ca 2500kr.

så valet där är inte svårt för mig, ett par hundra extra för något som garanterat lär fungera en längre tid mot något som kanske inte ens funkar som planerat dagen du får det.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

1800kr är i högsta laget för ett sånt kort, det har mest troligast varit ett gammalt mining kort med så det är säkerligen inte i det bästa skicket med hur dom brukar köras.

ett 6600XT presterar bättre än 5700XT och ett 6600 är likvärdigt(beroende på titel) och kan köpas nytt för ca 2500kr.

så valet där är inte svårt för mig, ett par hundra extra för något som garanterat lär fungera en längre tid mot något som kanske inte ens funkar som planerat dagen du får det.

Jo precis... de lär väl kanske vara ombyggda miningkort varför priset känns högt. Tänkte om de kanske gick för tusenlappen här annars? Vet att jag sett kort dyka upp här lite då och då men aldrig reflekterat över slutpriset tidigare. Har slängt ihop burken till honom av sånt jag hoardat genom åren så den kostar ju inte många kronor. Och 2500:- tror jag han tycker är för mycket för att bara lira age of empires 4 nån gång ibland. Sen verkar 5700 XT slå 6600 XT i 4K. Så RX 6600 räcker nog inte riktigt till. Kanske att geforce now är mer värt för honom faktiskt när jag tänker efter.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag såg en youtube review nyligen som hävdade att 150-200$ är ett bra pris för 5700xt nu i 2023. Att jämföra då med att han i USA kan köpa rx 7600 nytt för 270$, vilket för oss kostar 3700kr. Jag shoppar nu eventuellt efter ett 5700xt men lägger mig kring tusenlappen på tradera, av just ovanstående anledningar, det är beggat och gammalt, kan ha använts till mining osv. Jag är absolut ingen expert men det är så jag resonerat iaf, 5700xt upp till tusenlappen, 6600xt upp strax under 2000 och sen börjar ett sprillans 7600 för 3700kr kännas ganska lockande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef_K93:

Jag såg en youtube review nyligen som hävdade att 150-200$ är ett bra pris för 5700xt nu i 2023. Att jämföra då med att han i USA kan köpa rx 7600 nytt för 270$, vilket för oss kostar 3700kr. Jag shoppar nu eventuellt efter ett 5700xt men lägger mig kring tusenlappen på tradera, av just ovanstående anledningar, det är beggat och gammalt, kan ha använts till mining osv. Jag är absolut ingen expert men det är så jag resonerat iaf, 5700xt upp till tusenlappen, 6600xt upp strax under 2000 och sen börjar ett sprillans 7600 för 3700kr kännas ganska lockande

Jo det är ju gammal och tänker likadant. Minns att de gick att köpa RX 5700 för runt 2000-2500kr (?) strax efter lansering hos netonnet. Och detta var en modell som gick att låsa upp shaders på. Så i princip 5700 XT för under 2500:- om jag inte missminner mig. Sen kom miningboomen som nu dött dött ut osv så tänker att runt tusenlappen är rimligt. Kanske någon hundring extra men inte mer än så.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Sålde ett för 1500 för någon vecka sen på köparens bud, så runt 1500 får du nog ge iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Sålde ett för 1500 för någon vecka sen på köparens bud, så runt 1500 får du nog ge iaf.

Var det på tradera om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

Var det på tradera om man får fråga?

Blocket. Tradera tar såna löjliga avgifter numera och fungerar skit, då är blocket klart bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Blocket. Tradera tar såna löjliga avgifter numera och fungerar skit, då är blocket klart bättre.

Blocket bättre för att sälja? meh. Tradera tar 10% (upp till 200kr) men folk betalar mer där eftersom det på blocket är köparen som betalar tvingad avgift ("köparskydd"). Men på Blocket kan köparen skapa problem ifall de ångrar sig och du blir tvungen att ta tillbaks varan.

Permalänk
Medlem

Man väljer fritt, aldrig haft något strul på blocket så håller mig till det numera när det är småsaker.