Testpilot: Philips Evnia 49M2C8900 – ultrabred OLED för gaming-fantasten

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Philips Evnia 49M2C8900 – ultrabred OLED för gaming-fantasten

Bildexperten Sebastian "Nissling" Pettersson undersöker en riktigt påkostad OLED-skärm från Philips nya produktserie Evnia, som ger en imponerande upplevelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det några långtidstest på panelen? Känns som en bra grej att göra panlerensning för att jämna ut, men undrar vad det betyder för långvarigt bruk…

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Läcker skärm! Tack för ett bra test som vanligt @Nissling!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra artikel!

Permalänk
Medlem

Den ser jättefin ut, sitter på en fiirst gen Samsung odyssey G9 själv som inte alls har samma fina panel. Men Samsungen är 1000R och när det gäller dessa storlekar tycker jag det behövs. Suportkomfort att ha ungefär lika långt mellan ögon och skärm var man än tittar.

Permalänk
Medlem

För oss som gillar monitor-armar är det intressant om skärmar har stöd för vanligt vesa-montage. Vad jag kan se på bilder verkar skärmen sakna stöd för det - stämmer det?

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av eMannen:

Vad jag kan se på bilder verkar skärmen sakna stöd för det - stämmer det?

Glömde att nämna det

Det medföljer ett fäste som man sätter på baksidan (på samma plats där stativet fästs) som gör skärmen kompatibel med VESA.

Permalänk

Pris-indikation?
Svårt ge guld utan i dikation på det, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Pris-indikation?
Svårt ge guld utan i dikation på det, eller har jag missat något?

Står ju 17490kr i artikeln

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av medbor:

Finns det några långtidstest på panelen? Känns som en bra grej att göra panlerensning för att jämna ut, men undrar vad det betyder för långvarigt bruk…

Hur lång tid tänker du då? Tekniken har ju inte funnits särskilt länge... 🤔

Permalänk
Medlem
Citat:

Skärmen gör en panelrensning efter fyra timmars ackumulerad användning för att motverka inbränningar.

Hur lång tid tar panelrensningen?

Citat:

Med hjälp av USB Type–C och DP Alt Mode går det även att använda en Mac till skärmen

Laddades din MAC via USB-C under tiden? Du skriver inget om strömförsörjning via USB-C, testade du det?

Tech specs på Philips hemsida säger "USB-C x 1 (DP Alt-läge, strömförsörjning)" och "Upp till 90 W (5 V/3 A; [...] 20 V/4,5 A)", vilket inte säger mig så mycket.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Hur lång tid tänker du då? Tekniken har ju inte funnits särskilt länge... 🤔

Ja det är ju det som är lite min poäng. Att köpa en skärm för över 15000kr och sen inte veta om den håller mer än några år kanske

De själva har ju uppenbarligen märkt av en hel del eftersom de sätter ett så aggressivt intervall som 4 timmar mellan rensningar, det kan ju tyda på att skärmen degraderar snabbt i värsta fall

Permalänk
Medlem

Tack för otroligt utförligt test!

Rådfråga, vi ska uppgradera monitorer på jobbet nu till 49", och det står just nu mellan denna, Dell UltraSharp U4924DW. Skulle gärna ta ett tips från flera här vilken av dessa som skulle passa oss bäst.

Vi är en inhouse marknadsavdelning, som jobbar med grafisk produktion, digitala bilder, random trycksaker, video för lättare marknadsföring etc. Ingen proffsreklambyrå, och inte nischat på något, utan mer som riktigt seriösa digitala allround 10-kampare inom grafisk produktion.

Jag har mycket stor och god erfarenhet av Dell-monitorer, men det som slog mig på just U4924DW är den dåliga radien, den är nästan platt (3800R). Idag sitter vi på Phillips 34"are med 1500R, och den du testar är ju mer lik dessa med sina 1800R. Tror kollektivet här att man kommer uppleva Ultrasharpen som för platt när den är så pass bred?

Andra åsikter till vilken av dessa skärmar som skulle passa oss bäst? Jag lutar mest åt Dell:en. Som tillägg, vi kommer ju använda dem till 0% gaming, så det är såklart en icke-fråga.

Tack på förhand för kloka ord!

missade ett ord
Permalänk
Medlem

Tänk att de gör att ganska hyfsat sRGB-läge, och sen klantar man till det med fel TRC. Hur är det med dessa sponsrade testpiloter, följs de av representanter från företagen? Om så är fallet vill jag föreslå att läsa den här tråden:
https://community.acescentral.com/t/srgb-piece-wise-eotf-vs-p...

Något annat som hade varit trevligt, och jag ser gärna att alla skärmtillverkare gör det, är att om det nu ska finnas ett kalibrerat "sRGB"-läge, gör så det går att växla mellan gamma 2.2 och 2.4.

Nu är det förvisso alldeles för brett bildförhållande för mig, men kanske kommer det skärmar i framtiden som inte är lika breda som mitt skrivbord och bygger lite mer på höjden.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av vipers:

Hur lång tid tar panelrensningen?

Omkring 10 minuter utifrån min upplevelse. När den är klar blinkar panelen i några millisekunder och blir sedan svart. Märks om man har skärmen i ens sovrum och stnger av den vid läggdags.

Skrivet av vipers:

Laddades din MAC via USB-C under tiden? Du skriver inget om strömförsörjning via USB-C, testade du det?

Japp, den laddades via USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laer:

Tack för otroligt utförligt test!

Rådfråga, vi ska uppgradera monitorer på jobbet nu till 49", och det står just nu mellan denna, Dell UltraSharp U4924DW. Skulle gärna ta ett tips från flera här vilken av dessa som skulle passa oss bäst.

Vi är en inhouse marknadsavdelning, som jobbar med grafisk produktion, digitala bilder, random trycksaker, video för lättare marknadsföring etc. Ingen proffsreklambyrå, och inte nischat på något, utan mer som riktigt seriösa digitala allround 10-kampare inom grafisk produktion.

Jag har mycket stor och god erfarenhet av Dell-monitorer, men det som slog mig på just U4924DW är den dåliga radien, den är nästan platt (3800R). Idag sitter vi på Phillips 34"are med 1500R, och den du testar är ju mer lik dessa med sina 1800R. Tror kollektivet här att man kommer uppleva Ultrasharpen som för platt när den är så pass bred?

Andra åsikter till vilken av dessa skärmar som skulle passa oss bäst? Jag lutar mest åt Dell:en. Som tillägg, vi kommer ju använda dem till 0% gaming, så det är såklart en icke-fråga.

Tack på förhand för kloka ord!

Nu har jag ingen erfarenhet utav någon av skärmarna men snabb googling ger att Philips-skärmen är bättre på allt utom textrendering och priset. Kurvaturen är förvisso helt upp till personliga preferenser.

Permalänk
Medlem

"En väsentlig faktor är dock att så länge sRGB är inaktiverat blir skärmen låst till DCI-P3."

Tolkar jag det då rätt som att om man vill se sRGB/709/SDR innehåll med rätt färger så är man per automatik låst till 2.4 gamma och 100nits? För är väl olika kordinater för färgerna mellan 709 och DCI-P3 så alla färger visas väl fel? Är ju helt bedrövligt isf. För jag kan köpa att man låser ner ett fabrikskalibrerat läge (eftersom kalibreringen blir ju ogiltig om man börjar skruva på saker), men att tolka allt som DCI-P3 i alla andra lägen är ju heltokigt.

Permalänk

Du nämner Picture-by-Picture i artikeln, så går det uppenbarligen att köra två inputs sida-vid-sida.
Var det några begränsningar i upplösning och uppdateringsfrekvens medan man använder två inputs samtidigt?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Bildexpert

@sKRUVARN: I sRGB-läget blir gamman låst till en typisk sRGB-kurva. Ljusstyrkan kan du fortfarande ändra hur du vill mellan de nivåer som skärmen är kapabel till (ca 50-250 nits).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"En väsentlig faktor är dock att så länge sRGB är inaktiverat blir skärmen låst till DCI-P3."

Tolkar jag det då rätt som att om man vill se sRGB/709/SDR innehåll med rätt färger så är man per automatik låst till 2.4 gamma och 100nits? För är väl olika kordinater för färgerna mellan 709 och DCI-P3 så alla färger visas väl fel? Är ju helt bedrövligt isf. För jag kan köpa att man låser ner ett fabrikskalibrerat läge (eftersom kalibreringen blir ju ogiltig om man börjar skruva på saker), men att tolka allt som DCI-P3 i alla andra lägen är ju heltokigt.

Vill du använda det förkalibrerade sRGB-läget är du låst till 100 nits och den bitvisa sRGB-funktionen. Den funktionen följer i stort gamma 2.2 men med en tå i de mörkaste tonerna, vilket innebär att mörka toner lyfts och blir ljusare.

Att skärmen i övriga lägen blir låst till P3 är inte nödvändigtvis fel. Jag kan förvisso tycka det borde finnas ett läge där det inte är begränsat alls, så man även kan nyttja skärmens fulla färgrymd. Men det här är i princip hur alla skärmar med större färgrymd fungerar. I okalibrerat läge har du skärmens riktiga primärer, och allt kommer se fel ut om du inte hanterar det på något vis. Vad Philips verkar göra är bara att begränsa det till P3 primärer (vilket ger en mindre färgrymd än skärmen egentligen kan visa).

Om du tänkt köra skärmen utan profilering och färghantering är det ett bättre val än att visa skärmens fulla färgrymd, vilket skulle visa mer fel. P3 är också en rätt tacksam färgrymd då det ser helt okej ut även om det inte är korrekt.

Hursomhelst, alla skärmar med större färgrymd än sRGB har detta problem. Det får man hantera genom profilering och färghantering. Hade dock varit tacksamt med möjlighet till hårdvarukalibrering, men det får man inte med vanliga konsumentskärmar.

Ps. Jag tycks ha missförstått Nissling om att ljusstyrkan är låst.

Permalänk
Skrivet av vipers:

Laddades din MAC via USB-C under tiden? Du skriver inget om strömförsörjning via USB-C, testade du det?

Tech specs på Philips hemsida säger "USB-C x 1 (DP Alt-läge, strömförsörjning)" och "Upp till 90 W (5 V/3 A; [...] 20 V/4,5 A)", vilket inte säger mig så mycket.

Tror Apples MacBooks kräver som mest 96 W (Apples Studio Display ger 96 W), så då antar jag att de Watt som fattas när och om datorn belastas riktigt hårt plockas från batteriet. Kanske inte ett så stort problem när det bara handlar om 6 W.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@Nissling Vad för tredjepartsprogram använde du för att få ut rätt upplösning på Macbooken?

Permalänk
Bildexpert

@pålis: SwitchResX.

@Laer: Har inte testat Dells skärm och kan således inte uttala mig om den. Det är möjligt att den har bättre förutsättningar för kalibrering, då Philipsen är mer "vad du ser är vad du får" (och håller trots det en väldigt hög nivå). Men då priset bara skiljer sig en tusenlapp i dagsläget då hade jag hellre satsat på Philips. Det är en fröjd att sitta vid en OLED med jämn bildåtergivning och riktigt bra uniformitet, bättre än de flesta LCD-skärmar till och med. Plus att bildfrekvensen är markant högre även om ni inte tänkt spela på dem.

Se dock över rummet utifall att det finns ljuskällor som riskerar att reflekteras i panelen. Brukar inte vara särskilt svårt att undvika men ändå något som är bra att ha i åtanke från början.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ja det är ju det som är lite min poäng. Att köpa en skärm för över 15000kr och sen inte veta om den håller mer än några år kanske

De själva har ju uppenbarligen märkt av en hel del eftersom de sätter ett så aggressivt intervall som 4 timmar mellan rensningar, det kan ju tyda på att skärmen degraderar snabbt i värsta fall

Nej men så är det ju med allt typ. Sedan känns dehär med panel refresh mest som en grej för att lugna massorna samtidigt som det inte gör någon skada att implementera. För hur många fall av inbränning har det rapporterats om om man bortser från de allra första?

Och hur mycket gnäller plasma-folket? De snarare prisar sina skärmar trots risken.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av SirSmeghead:

Du nämner Picture-by-Picture i artikeln, så går det uppenbarligen att köra två inputs sida-vid-sida.
Var det några begränsningar i upplösning och uppdateringsfrekvens medan man använder två inputs samtidigt?

Jag testade inte den funktionen annat än vid felsökning av 4K UHD. Utifrån vad manualen anger så är 60Hz max bildfrekvens men jag kan inte verifiera huruvida högre bildfrekvenser än så går eller inte.

3840x2160p gick i vart fall vad som gäller upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu har jag ingen erfarenhet utav någon av skärmarna men snabb googling ger att Philips-skärmen är bättre på allt utom textrendering och priset. Kurvaturen är förvisso helt upp till personliga preferenser.

Tack, det lutar nu åt Phillipsen efter att vi läst fler tester!

Skrivet av Nissling:

@Laer: Har inte testat Dells skärm och kan således inte uttala mig om den. Det är möjligt att den har bättre förutsättningar för kalibrering, då Philipsen är mer "vad du ser är vad du får" (och håller trots det en väldigt hög nivå). Men då priset bara skiljer sig en tusenlapp i dagsläget då hade jag hellre satsat på Philips. Det är en fröjd att sitta vid en OLED med jämn bildåtergivning och riktigt bra uniformitet, bättre än de flesta LCD-skärmar till och med. Plus att bildfrekvensen är markant högre även om ni inte tänkt spela på dem.

Se dock över rummet utifall att det finns ljuskällor som riskerar att reflekteras i panelen. Brukar inte vara särskilt svårt att undvika men ändå något som är bra att ha i åtanke från början.

Tack för svar. Ja, reflektioner är ju alltid något att tänka på. I vår miljö är det dock ingen fara med dumt placerade ljuskällor, och några kollegor har redan kört med blanka monitorer och det har funkat bra. Jag personligen GILLAR blanka monitorer, så länge ingen sätter sina fingrar på den när de ska peka på skärmen...

Sen tror jag säkert att det blir som du såger också, någon ny mjukvara kommer troligen framöver, men fler val för bla kalibrering och, om inbrända pixlar inte visar sig vara ett problem, att rensningen säkert kommer kunna gå att göra mer flexibelt, även om det såklart är en bra sak att göra oavsett om det behövs eller ej. Hängslen och livrem liksom.

Permalänk

Aldrig fattat varför man ska ha den storleken på skärm till en dator, ligger mellan en datorskärm och en tv i storlek. Tycker 34 tums ultrawide är på gränsen till för stort till PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Aldrig fattat varför man ska ha den storleken på skärm till en dator, ligger mellan en datorskärm och en tv i storlek. Tycker 34 tums ultrawide är på gränsen till för stort till PC

Det är ju exakt samma bildyta som 2x27” bredvid varandra, varför skulle det vara konstigt att ha flera skärmar? I det här fallet är de dock sammanslagna till en yta utan skarv, ännu bättre, framförallt för media

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är ju exakt samma som 2x27” bredvid varandra, varför skulle det vara konstigt att ha flera skärmar?

Aldrig fattat det heller , förstår dom som gör flera saker samtidigt. Men kör du 1 spel på den ytan och sitter så nära som man brukar så är ju skärmen rent för stor. Tycker att jag precis kan se allt på 34 tum, men större så får du ju börja vrida huvudet nästan

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Aldrig fattat det heller , förstår dom som gör flera saker samtidigt. Men kör du 1 spel på den ytan och sitter så nära som man brukar så är ju skärmen rent för stor. Tycker att jag precis kan se allt på 34 tum, men större så får du ju börja vrida huvudet nästan

Varför är det problem att vrida på huvudet?

Ögat har väl ett skarpt synfält på ca 1% av hela synfältet så att ’se allt’ vet jag inte vad du menar med

I ett spel får man väl tänka på de extrema sidorna som periferiseende