Desperata användare jagar reklamblockerare för Youtube

Permalänk
Melding Plague

Desperata användare jagar reklamblockerare för Youtube

Antalet installationer och avinstallationer av flera populära reklamblockerare har skjutit i höjden sedan Youtubes reklamblockerarblockerare infördes.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag fick meddelandet om att det inte var tillåtet, jag skulle få se 3 videos o allt det där.....

Sen bara försvann det och allting började fungera som vanligt igen, dvs helt utan reklam. Har nu rullat på i nästan 2 veckor utan minsta pip om reklamblockerare.

Jag använder FireFox och uBlock Origin.
Även Facebook container, Ghostery och NoScript om det spelar in.
Samma set med verktyg jag kört i många år nu.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Kör man ublock och youtube hittar på något nytt är det bara att kika här https://github.com/gorhill/uBlock/releases

Senaste stabila ublock som finns genom tillägg i firefox etc besegrar youtube med nu.

Permalänk
Medlem

"Desperata användare"? Du kunde inte ha varit lite mer nedlåtande mot era läsare?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

uBlock + Firefox fungerar fint!
På mobilen är det revanced som gäller...

Sjunger fint på alla strängar

Permalänk
Medlem

Det kommer sluta med att YT inte kommer skicka mer videodata tills tiden som skulle ha gått åt att spela reklamen är nådd. Sure, du kommer inte se någon reklam men du kommer få sitta och vänta.

Permalänk
Expertgissare

Har Firefox med uBlock Origin på både mobilen och datorn, aldrig fått upp någon reklam eller varning på YouTube.
Än så länge är väl bäst att lägga till

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Jag drabbades av Youtubes reklamblockerarblockerare på två datorer. Men när jag på dessa datorer tog bort Adblock+Adblock Plus från Toolbar i Firefox och startade om dem så fungerade det igen. På HTPC:n har det alltid fungerat då dessa varit borttagna från Toolbar sedan länge för att minska burn-in av ikonerna i OLED-TV:n. Jag har ingen aning varför det tycks fungera. Reklamblockerarna bör fungera lika oavsett om de syns i Toolbar eller ej.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

"Desperata användare"? Du kunde inte ha varit lite mer nedlåtande mot era läsare?

Jo. Tycker det var ganska milt uttryckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det kommer sluta med att YT inte kommer skicka mer videodata tills tiden som skulle ha gått åt att spela reklamen är nådd. Sure, du kommer inte se någon reklam men du kommer få sitta och vänta.

För att göra det du föreslår behöver man antagligen korrelera sid-requesten med video-requesten. Det är nog knepigt eftersom användaren kontrollerar vilken data som skickas i en normal webbläsare. Korrelation på till exempel IP-nummer lär inte funka bra.

Om jag fattar rätt så försöker den nuvarande blockningen kolla om man laddat ner reklamen och ha det som villkor för att ladda videoströmmen, men det verkar också vara klientbaserat. Så just nu är det en katt- och råttalek om ifall det går att blocka blockscriptet.

Lösningen från YTs sida är antagligen att få mer kontroll över spelaren (webasm, appar, låsta OS och secure boot) om de vill behålla ”gratis”-varianten. Annars inloggning mot betalning och verifiera inloggningen innan videoströmmen laddas. Då får man hantera kontodelningsproblematiken.

GDPR verkar vara en faktor också. Bara för att man fått tillåtelse att spara information (cookies osv) på terminalutrustningen (kaklagen) så betyder det tydligen inte att man får hämta och använda den informationen hur som helst, med identifierad individ.

Jag tittar normalt inte på YT, men de senaste veckorna hat jag gjort det för att se om det skulle dyka upp blockrutor eller reklam. Så bra reklam för plattformen i mitt fall tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det kommer sluta med att YT inte kommer skicka mer videodata tills tiden som skulle ha gått åt att spela reklamen är nådd. Sure, du kommer inte se någon reklam men du kommer få sitta och vänta.

Bättre med en svart bild än reklam.

Förhoppningsvis leder detta till att man börjar använda andra tjänster än Youtube. Censuren verkar ändå vara ett växande problem med Youtube så det kanske bara är bra att de skjuter sig själva i foten på det här sättet.

Permalänk
Medlem

Fick det i 3 dagar så slutade, efter 6.e dagen så testade jag yt igen och allt funkade som vanligt...

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Förhoppningsvis leder detta till att man börjar använda andra tjänster än Youtube.

Och hur menar du att dom ska överleva ekonomiskt om inte YT gör det?

Skrivet av Hund:

"Desperata användare"? Du kunde inte ha varit lite mer nedlåtande mot era läsare?

Det kokar väl ner till någon slags ratio, om tiden man lägger på att blockera reklam närmar sig den faktiska tiden som reklamen visas, så...

Jag hatar YT's reklam, men mitt YT-beroende är inte värre än att jag faktiskt bara kan låta bli.

Det jag undrar är vad det står i YT's användarvillkor.
Om reklamblockering inte är tillåtet så förstår jag inte varför den här typen av diskussioner är tillåtna här om/när diskussioner om I*TV och p*ratning inte är det.

Permalänk
Medlem

FireFox + uBlock Origion. Webläsaren resnsar automatiskt alla cookies från youtube. Ingen visningshistorik sparas heller vid de få gånger jag logar in, så slipper man massa korkade rekommendationer om meningslösa videos.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och hur menar du att dom ska överleva ekonomiskt om inte YT gör det?

Det kokar väl ner till någon slags ratio, om tiden man lägger på att blockera reklam närmar sig den faktiska tiden som reklamen visas, så...

Jag hatar YT's reklam, men mitt YT-beroende är inte värre än att jag faktiskt bara kan låta bli.

Det jag undrar är vad det står i YT's användarvillkor.
Om reklamblockering inte är tillåtet så förstår jag inte varför den här typen av diskussioner är tillåtna här om/när diskussioner om I*PTV och p*rätning inte är det.

Undra hur många som använder annons blockerare på Sweclockers hemsida?

Permalänk
Medlem

Fick varningar för några veckor sedan och sen kunde jag inte se videos utan att stänga av uBlock. Av en slump satte jag på det igen och nu funkar det som vanligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och hur menar du att dom ska överleva ekonomiskt om inte YT gör det?

YouTubes årliga intäkter är omkring 30 miljarder dollar. Kostnaden för driften verkar vara omkring 5 miljarder.

Det handlar inte om att Youtube ska överleva utan om att maximera vinsten.

Permalänk

Finns premium om man inte vill kolla olagligt?

Men att ladda ner spel är big no-no.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och hur menar du att dom ska överleva ekonomiskt om inte YT gör det?

Alphabet gick alltså plus med över 20 000 000 000 dollar förra kvartalet. Men de e nog lite för dåligt, mer pengar åt dom rikaste o mindre åt medelsvensson är alltid trevligt.

Och det är ju inte som att åtta män äger mer än de 3,6 miljarder människor som utgör den fattigaste hälften av jordens befolkning

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

YouTubes årliga intäkter är omkring 30 miljarder dollar. Kostnaden för driften verkar vara omkring 5 miljarder.

Skrivet av Mizccc:

Alphabet gick alltså plus med över 20 000 000 000 dollar förra året. Men de e nog lite för dåligt, mer pengar åt dom rikaste o mindre åt medelsvensson är alltid trevligt.

Om YouTube går med 25 miljarder i vinst och hela Alpabet går med 20 miljarder i vinst så borde de lägga ner Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om YouTube går med 25 miljarder i vinst och hela Alpabet går med 20 miljarder i vinst så borde de lägga ner Google.

Det var per kvartal, och är ändrat

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Onödigt slöseri med tid, pengar och resurser då folk redan kringgått "barriären". Men det är google vi pratar om här, de badar väl i pengar?

Jag använder också ublock, efter några tips och tricks försvann annonserna för mig också. Har dock sneglat lite på youtube premium men inte bestämt mig. Använt https://www.di.fm/ sedan 99 när det lanserades, är mer sugen på att prova premium där ånyo.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Utvecklarna säger också att antalet installationer i Microsoft Edge har ökat 30 procent, vilket de tolkar som att desperata användare testar om det fungerar bättre där än i Chrome.

Vilka genier, det funkar inte i Chrome så man testar i Microsofts version av Chrome...

Firefox går fortfarande att köra uBlock och få ett annonsfritt youtube

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Detta mög fick mig att byta till Firefox och nu funkar blockare utan problem. Man undrar ju hur många som kommer byta från Chrome pga detta. Kanske är värt det för Alphabet oavsett men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Finns premium om man inte vill kolla olagligt?

Men att ladda ner spel är big no-no.

Det är inte olagligt att blockera reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

YouTubes årliga intäkter är omkring 30 miljarder dollar. Kostnaden för driften verkar vara omkring 5 miljarder.

Det handlar inte om att Youtube ska överleva utan om att maximera vinsten.

Absolut vill de ha vinst då det är ett privat bolag. Inte så att om du äger aktier i ett bolag bara vill att det ska gå runt så den miljon du satsat fortfarande är en miljon efter 10 år gissar jag. Allt du köper gör folk vinst på och även du vill ha lön och kanske inte ha samma lön när du är 20 som när du är 50.

Sen att konkurrensen borde vara större så de fick kämpa lite mer vore väl bra så jag hoppas någon här kan starta en välgörenhets "youtube" utan reklam.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Brave funkar fint utan ublock

Permalänk
Medlem

Rubriken känns aningen missvisande är ju inte användarna som är desperata utan Youtube som inte bara börjat visa dessa meddelande utan också tagit bort den billigare varianten av Premium (Premium Lite).

Desperationen verkar alltså komma ifrån Youtube och inte användarna!

Personligen har jag prenumererat på Premium Lite länge, men tycker inte det dubbla priset för den prenumeration som nu finns är värt pengarna, så då blir det helt enkelt att köra Brave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och hur menar du att dom ska överleva ekonomiskt om inte YT gör det?

Det kokar väl ner till någon slags ratio, om tiden man lägger på att blockera reklam närmar sig den faktiska tiden som reklamen visas, så...

Jag hatar YT's reklam, men mitt YT-beroende är inte värre än att jag faktiskt bara kan låta bli.

Det jag undrar är vad det står i YT's användarvillkor.
Om reklamblockering inte är tillåtet så förstår jag inte varför den här typen av diskussioner är tillåtna här om/när diskussioner om I*TV och p*ratning inte är det.

Angående det sista: Det är en gigantisk skillnad mellan diskussioner om att bryta mot ett användaravtal och att bryta mot lagen.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Kör man ublock och youtube hittar på något nytt är det bara att kika här https://github.com/gorhill/uBlock/releases

Senaste stabila ublock som finns genom tillägg i firefox etc besegrar youtube med nu.

Fick upp reklam även med vanliga ublock i Edge, men installerade deras developer-build istället och nu funkar det som vanligt igen

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT