Permalänk
Inaktiv

Bil - inköpsavtal

Jag valde att sälja min bil till en bilhandlare. Jag valde att acceptera deras bud och ett kontrakt skrevs på i samma vända där det stod "Om säljaren väljer att sälja fordonet till en annan bilhandlare inom en månad från signering av detta avtal med X AB, kommer en avgift på 10 000 kr att debiteras/faktureras av X AB."
Senare under dagen ringer en annan bilhandlare och bjuder 10% högre. Jag valde att sälja till dem istället. Jag meddelade X om beslutet nästa dag.

Tekniskt sett har jag brutit mot avtalet. Frågan är om ett sådant avtal är giltigt med tanke på den oskäliga avgiften.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon352332:

Jag valde att sälja min bil till en bilhandlare. Jag valde att acceptera deras bud och ett kontrakt skrevs på i samma vända där det stod "Om säljaren väljer att sälja fordonet till en annan bilhandlare inom en månad från signering av detta avtal med X AB, kommer en avgift på 10 000 kr att debiteras/faktureras av X AB."
Senare under dagen ringer en annan bilhandlare och bjuder 10% högre. Jag valde att sälja till dem istället. Jag meddelade X om beslutet nästa dag.

Tekniskt sett har jag brutit mot avtalet. Frågan är om ett sådant avtal är giltigt med tanke på den oskäliga avgiften.

Ett avtal är ju giltigt så länge det inte innehåller saker som inte är förenliga med våra lagar. Jag ser inget som gör att avtalet inte skulle vara giltigt och du således har gjort ett avtalsbrott. Nu gissar jag bara men de har säkert lagt en bevakning på bilen så kommer det ske ett ägarbyte inom en månad så kommer nog en faktura på brevlådan bara.

Missade du denna klausulen och såg efter försäljning till firma #2 eller vad rör det sig om?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om båda parter skrivit under så bör det vara giltigt. Det kan ju faktiskt vara så att X AB lagt ned tid på detta köp. Däremot är väl summan lite oskälig som du säger så det blir ju väldigt gråzon. Jag tror inte de kommer ta det till domstol och även om de gör det så lär du inte tappa mer än de 10k om du representerar dig själv iom att du inte behöver betala motpartens kostnader om tvistens summa är under 26k.

Det känns även rätt dumt med 1 månad, de menar alltså att de inte hade tänkt köpa bilen inom några dagar utan ta upp till 1 månad att genomföra köpet?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det känns även rätt dumt med 1 månad, de menar alltså att de inte hade tänkt köpa bilen inom några dagar utan ta upp till 1 månad att genomföra köpet?

Bilen var väl redan såld i och med att avtalet slöts? Att sedan överföringen av pengar och bil sker vid ett senare tillfälle gör inte att det är ok att sälja till någon annan. Kanske det i avtalet var angivet vilken dag som bilen skulle överlämnas? Jag har svårt att tro att tanken var ett det skulle ske på någon godtycklig dag som firman bestämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tror inte de kommer ta det till domstol och även om de gör det så lär du inte tappa mer än de 10k om du representerar dig själv iom att du inte behöver betala motpartens kostnader om tvistens summa är under 26k.

TS lär tappa mer om företaget kan visa vilken ekonomisk skada avtalsbrottet har givit upphov till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Bilen var väl redan såld i och med att avtalet slöts? Att sedan överföringen av pengar och bil sker vid ett senare tillfälle gör inte att det är ok att sälja till någon annan. Kanske det i avtalet var angivet vilken dag som bilen skulle överlämnas? Jag har svårt att tro att tanken var ett det skulle ske på någon godtycklig dag som firman bestämmer.

Jag misstänker lite att företag X, avser sig genomföra köpet när de hittat en köpare till bilen. Tar detta längre än 1 månad att genomföra är det fritt för TS att själv sälja till någon annan. Mycket för att slippa lagerhållning och ev. bli fast med en bil de inte kan sälja, men de vill ändå kunna erbjuda "inbyte" till alla kunder för att det är lättare att få egenom den första affären då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag misstänker lite att företag X, avser sig genomföra köpet när de hittat en köpare till bilen. Tar detta längre än 1 månad att genomföra är det fritt för TS att själv sälja till någon annan. Mycket för att slippa lagerhållning och ev. bli fast med en bil de inte kan sälja, men de vill ändå kunna erbjuda "inbyte" till alla kunder för att det är lättare att få egenom den första affären då.

Så kan det absolut vara, men då är det mer som att man har skrivit på ett mäklaruppdrag tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så kan det absolut vara, men då är det mer som att man har skrivit på ett mäklaruppdrag tycker jag.

Det håller jag med om.
Avtalet ska ju dock hållas om man vill vara utan betalningsansvar, vilket i regel är samma som vanliga mäklaruppdrag.

Permalänk

Klausulen om 10.000kr är ju till för just sådana tillfällen.
Dem kommer skicka en faktura till dig på summan så man får väl hoppas att de där 10% överskrider beloppet
Betala och var nöjd
Annars är det bara bita i det sura äpplet och ta eventuella konsekvenser pga att du var greedy..
Jag hade blivit tokig om jag köpt en bil av dig, dvs vi har upprättat ett avtal och sedan när jag ska hämta bilen så har du sålt den till någon annan.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Inaktiv

De kan väl endå inte haft en ekonomisk skada för mera än 10K. Inget ägarbyte har gjorts och ingen upphämtningsdag diskuterats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352332:

De kan väl endå inte haft en ekonomisk skada för mera än 10K.

Nu vet vi ju inte prisklassen på bilen men om handlare 2 betalar 10% mer än handlare 1 så är det kanske inte orimligt att handlare 1 kan sälja bilen för 10000 kr mer än vad de hade tänkt att köpa den för?

Permalänk
Medlem

Så du har skrivit på ett avtal och sedan direkt brutit det? Låter som att du kommer få betala 10000kr.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352332:

De kan väl endå inte haft en ekonomisk skada för mera än 10K. Inget ägarbyte har gjorts och ingen upphämtningsdag diskuterats.

De kanske på papper redan sålt bilen vidare och "gjort vinst på 40K", eller får i sin tur betala vite på 100K för att de tvingas bryta sitt avtal.

Vill du kan du ju chansa. Kontentan är dock, att inte skriva under avtal som du inte tänker hålla.

Permalänk
Medlem

Ganska korkat gjort, är exakt som ett förmedlingsavtal med en mäklare. Bara betala och se glad ut

Permalänk
Medlem

Vi får väl hålla tummarna för att 10% i TS fall handlar om 10K+ annars var det ju en förlust som förhandlades fram.

Permalänk
Medlem

Märklig tråd. Du har alltså ingått ett avtal med tydlig vitesklausul mot avtalsbrott. Du bryter sedan direkt mot avtalet och vill nu ha svar på om du kan komma undan vite? Bara betala.

Permalänk
Inaktiv

Ingen annan bilhandlare har uppmanat mig att "lägga en kråka" på ett avtal i samband med ett bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352332:

Ingen annan bilhandlare har uppmanat mig att "lägga en kråka" på ett avtal i samband med ett bud.

Må så vara hänt, men det är väl ingen anledning att anta att man fritt fram kan bryta avtalet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352332:

Ingen annan bilhandlare har uppmanat mig att "lägga en kråka" på ett avtal i samband med ett bud.

Kan du förklara lite mer kring omständigheterna kring hela detta? Har du de facto sålt bilen till denna första handlare, eller har du anlitat någon för att hjälpa dig med en försäljning, typ KVD?