Tjut från datorn - ta bort fulström med ett nätfilter?

Permalänk
Medlem

Tjut från datorn - ta bort fulström med ett nätfilter?

Hej Sweclockers.

Har innan gjort ett inlägg angående spoltjut/pip från datorn: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701627-spoltjut-mag-b...

Nu har jag:

  • Testat med annat moderkort, B650E-F Gaming WIFI

  • Testat annat Nätaggregat, Corsair RM750x

  • Tagit bort Grafikkort/Hårddisk

  • Testat olika kablar, samt kört helt utan något inkopplat

  • Testat olika brytare/uttag, utan saker inkopplat

  • Alla olika inställningar man kan tänka sig i Windows och BIOS

Tjutet kvarstår helt enkelt. Ett ljud som liknar ett väldigt högfrekvent tinnitus eller en hundvisselpipa. Det försvinner i princip helt om jag byter uttag till köket eller sovrummet (har datorn i vardagsrummet), även om det känns som att ett visst typ av ljud kvarstår så är det 90-95% bättre. Värt att tillägga att jag bor i en äldre byggnad som har ojordade uttag, förutom i köket.

Så vad det verkar så verkar det inte vara fel på någon komponent, då problemet kvarstår hur jag än gör med olika komponenter. När jag bytte moderkort så behövde inte ens datorn vara på för att det skulle tjuta, så jag böt tillbaka direkt.

Efter att ha gått ytterligare ner i rabbit-holet så kom jag in på Line Conditioner, eller Nätfilter på svenska.

Det verkar vara använt mest till att få ner bakgrundsbrus i högtalare och instrument, men jag läste om att folk testat det för sånna här problem med..

Jag hittade den här: https://www.thomann.de/se/furman_ac210_power_conditioner.htm t.ex.

Är det något som hade kunnat hjälpa tror ni? Jag tar alla tips och tricks angånde det här.

Tack!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Det kan absolut hjälpa.
Men varför inte skaffa ett annat nätagg istället?
Chansen är att ett annat/bättre agg fixar "smutsig" ström bättre.
Om inte så kan du ju utnyttja returrätten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan absolut hjälpa.
Men varför inte skaffa ett annat nätagg istället?
Chansen är att ett annat/bättre agg fixar "smutsig" ström bättre.
Om inte så kan du ju utnyttja returrätten!

Var iväg idag och köpte ett sprillans nytt nätagg, problemet kvarstog. Om kanske lite bättre då ur vissa uttag. Ska testa koppla in det igen och se om det är något bättre. Har plockat isär datorn och bytt uttag jag vet inte hur många gånger... värt att dubbelkolla en sån sak

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Var iväg idag och köpte ett sprillans nytt nätagg, problemet kvarstog. Om kanske lite bättre då ur vissa uttag. Ska testa koppla in det igen och se om det är något bättre. Har plockat isär datorn och bytt uttag jag vet inte hur många gånger... värt att dubbelkolla en sån sak

Man sak alltid koppla Datorn till en jordad kontakt. Sen om du kör med många saker som högtalare. 1 eller flera skärmar. Så ska allt vara på en kontakt. Så det inte skapas en jord slinga som kan då uppstå.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Man sak alltid koppla Datorn till en jordad kontakt. Sen om du kör med många saker som högtalare. 1 eller flera skärmar. Så ska allt vara på en kontakt. Så det inte skapas en jord slinga som kan då uppstå.

Jag önskade jag hade jordade uttag, helt klart. Nu finns det dock bara i köket, som är på andra sidan lägenheten.

Nu bytte jag nätagg igen, och problemet kvarstår hur jag än gör. Jag har hela min setup på en grendosa med surge protection. Kopplat ur alla stora grejjer som finns på samma brytare, hall & vardagsrum. Har bara datorn och routern kvar.

Några mer tips? Tack för hjälpen förresten.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Har hittat problemet. Känner obeskrivlig lättnad samtidigt som jag känner mig oerhört dum.

Har letat efter problemet helt maniskt i ungefär en vecka. Testat i princip allt man kan tänka sig. Jag har kört med allt urkopplat men måste ha missat en sak..

Hela den här tiden så är det mitt tangentbord som låter. MItt Keychron K10. Att jag inte lyckas lista ut det under hela den här perioden är helt otroligt... Det är när det är inkopplat för laddning via USB.

Så för er som lyckats hitta den här tråden med erat egna problem i framtiden.. här slutade min resa.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Uppdatering.

Har hittat problemet. Känner obeskrivlig lättnad samtidigt som jag känner mig oerhört dum.

Har letat efter problemet helt maniskt i ungefär en vecka. Testat i princip allt man kan tänka sig. Jag har kört med allt urkopplat men måste ha missat en sak..

Hela den här tiden så är det mitt tangentbord som låter. MItt Keychron K10. Att jag inte lyckas lista ut det under hela den här perioden är helt otroligt... Det är när det är inkopplat för laddning via USB.

Så för er som lyckats hitta den här tråden med erat egna problem i framtiden.. här slutade min resa.

Vilket jobbigt fel. Inte alltid man tittar på om ett tangentbord är orsaken. Tur du hittade det till slut och skrev det här med.
Jag är på väg att köpa ett Keychron Q11 som bara finns på deras hemsida. Tänk om det också låter sådär. Jobbigt när det kostar nästan 3k.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vilket jobbigt fel. Inte alltid man tittar på om ett tangentbord är orsaken. Tur du hittade det till slut och skrev det här med.
Jag är på väg att köpa ett Keychron Q11 som bara finns på deras hemsida. Tänk om det också låter sådär. Jobbigt när det kostar nästan 3k.

Ja, verkligen ett konstigt fel!

Efter en snabb sökning så verkar fler ha haft samma problem med olika modeller från Keychron. Här t.ex; https://www.reddit.com/r/Keychron/comments/t6ryhs/high_pitch_...

Värt att kolla upp. Är dock väldigt nöjd med tangentbordet i övrigt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju alltid att koppla bort alla USB saker vid test...av egentligen allt

Men lätt att vara efterklok

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Uppdatering.

Har hittat problemet. Känner obeskrivlig lättnad samtidigt som jag känner mig oerhört dum.

Har letat efter problemet helt maniskt i ungefär en vecka. Testat i princip allt man kan tänka sig. Jag har kört med allt urkopplat men måste ha missat en sak..

Hela den här tiden så är det mitt tangentbord som låter. MItt Keychron K10. Att jag inte lyckas lista ut det under hela den här perioden är helt otroligt... Det är när det är inkopplat för laddning via USB.

Så för er som lyckats hitta den här tråden med erat egna problem i framtiden.. här slutade min resa.

Hehe, inget att känna sig dum över, kan vara hopplöst svårt att lokalisera den dör sortens högfrekventa vinanden.

Brukar köra på ett rätt lowtech knep själv. Rullar ett A4-papper till en smal strut, river av spetsen så det blir en lagom mynning som passar i örat, och "scannar" loss. Man hör en markant skillnad i ljudnivå när man har struten ovanför det som tjuter. Med lite övning kan man snabbt och lätt hitta skrikande grejor ner på enskild komponentnivå på det viset. Det hjälper dig förvisso inte nu, men i bästa fall kommer du ihåg det nästa gång nåt liknande sker

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Ja, verkligen ett konstigt fel!

Efter en snabb sökning så verkar fler ha haft samma problem med olika modeller från Keychron. Här t.ex; https://www.reddit.com/r/Keychron/comments/t6ryhs/high_pitch_...

Värt att kolla upp. Är dock väldigt nöjd med tangentbordet i övrigt.

Det var inte bra att se att flera har problem. Se om jag vågar mig på att köpa direkt från Keychron. Krångligt om man måste skicka tillbaka till USA eller vart de ligger. Min jag tänk köpa är ju bara med sladd så har ju inget val om det låter.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ett tips är ju alltid att koppla bort alla USB saker vid test...av egentligen allt

Men lätt att vara efterklok

Det roliga var att jag testade datorn med enbart strömkabel flertalet gånger i samma uttag och i andra rum och hörde fortfarande tjutet... Jag måste ha fått nån typ av tillfällig tinnitus av ljudet eftersom jag hela tiden letade efter det ljudet. Sen tappade jag nog bort mig lite i alla uteslutningsmetoder.. Bara gudarna vet hur många gånger jag plockat isär datorn eller startat om datorn den senaste veckan..

Det lät så jäkla illa att jag satt vid datorn med mina peltor-lurar mestadels av veckan. Så illa lät det. Tror jag tappade vettet där lite mot slutet.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, inget att känna sig dum över, kan vara hopplöst svårt att lokalisera den dör sortens högfrekventa vinanden.

Brukar köra på ett rätt lowtech knep själv. Rullar ett A4-papper till en smal strut, river av spetsen så det blir en lagom mynning som passar i örat, och "scannar" loss. Man hör en markant skillnad i ljudnivå när man har struten ovanför det som tjuter. Med lite övning kan man snabbt och lätt hitta skrikande grejor ner på enskild komponentnivå på det viset. Det hjälper dig förvisso inte nu, men i bästa fall kommer du ihåg det nästa gång nåt liknande sker

Bra tips, den lägger jag på minnet!

Skrivet av Lagers:

Det var inte bra att se att flera har problem. Se om jag vågar mig på att köpa direkt från Keychron. Krångligt om man måste skicka tillbaka till USA eller vart de ligger. Min jag tänk köpa är ju bara med sladd så har ju inget val om det låter.

Jadu, det är synd att så mycket komponenter nuförtiden får spoltjut. Till och med tangentbord.. Läste lite med att det kan funka att dra ner ljusstyrkan till en lägre nivå för att minska eller eliminera ljudet. Eller ta någon inställning som lyser mindre helt enkelt. Det finns en hel drös med olika typer av RGB-inställningar.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Jadu, det är synd att så mycket komponenter nuförtiden får spoltjut. Till och med tangentbord.. Läste lite med att det kan funka att dra ner ljusstyrkan till en lägre nivå för att minska eller eliminera ljudet. Eller ta någon inställning som lyser mindre helt enkelt. Det finns en hel drös med olika typer av RGB-inställningar.

Man behöver inte ju inte ha RGB på i värsta fall och det kan ju inte vara varje tbg som de säljer som har dessa problem. De är ju rätt stora i världen vad jag förstått. Det är iaf tur att du löst det, Coil whine är det jobbigaste med datorkomponenter och teknik.
Köpte ett Mitx 650 moderkort när jag skulle köpa nya datorn och självklart hade coil whine- bara skicka tillbaka på returrätt. Förr va det bara enstaka grafikkort.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vilket jobbigt fel. Inte alltid man tittar på om ett tangentbord är orsaken. Tur du hittade det till slut och skrev det här med.
Jag är på väg att köpa ett Keychron Q11 som bara finns på deras hemsida. Tänk om det också låter sådär. Jobbigt när det kostar nästan 3k.

Kolla om inte Inet eller någon kan ta in det... Då får du åtminstone lättare med reklamation.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Man behöver inte ju inte ha RGB på i värsta fall och det kan ju inte vara varje tbg som de säljer som har dessa problem. De är ju rätt stora i världen vad jag förstått. Det är iaf tur att du löst det, Coil whine är det jobbigaste med datorkomponenter och teknik.
Köpte ett Mitx 650 moderkort när jag skulle köpa nya datorn och självklart hade coil whine- bara skicka tillbaka på returrätt. Förr va det bara enstaka grafikkort.

Nä precis. Jag har faktiskt kört med kabel här nu senaste timmarna utan RGB och det har inte låtit än. Jag behöver köra med kabel när jag spelar.. så det är en big win. Hur man än vrider och vänder på bluetooth-tangentbord så verkar det alltid bli några små micro-avbrott här och där.. som kan förstöra rätt rejält i spel.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kolla om inte Inet eller någon kan ta in det... Då får du åtminstone lättare med reklamation.

Bra tänkt,Kan ju fråga Inet, Webhallen eller Dustinhome, men tror inte de tar inte sådant som inte finns i sortimentet man fråga kan man ju alltid.

Skrivet av Keffmode:

Nä precis. Jag har faktiskt kört med kabel här nu senaste timmarna utan RGB och det har inte låtit än. Jag behöver köra med kabel när jag spelar.. så det är en big win. Hur man än vrider och vänder på bluetooth-tangentbord så verkar det alltid bli några små micro-avbrott här och där.. som kan förstöra rätt rejält i spel.

Bluetooth kör jag aldrig med, jag vill ha 2.4ghz eller kabel. Men till HTPC kör jag Bluetooth och det fungerar ju bra. RGB är ju häftigt (köpte ett ZON på rea från NON nyss och det är ju lite fint med lite lyse) men verkligen inte något man måste att ha på.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Bra tänkt,Kan ju fråga Inet, Webhallen eller Dustinhome, men tror inte de tar inte sådant som inte finns i sortimentet man fråga kan man ju alltid.

Generellt så länge man har kontakt med en distributör och företaget inte bestämt sig för någon exklusivitet på en bestämd plats så skall det gå tycker jag 😊
Vi gör ofta så på jobbet då vissa armaturer inte säljs via en ÅF, då lägger dem upp ett nytt E nummer så vi kan beställa genom för att kunden skall få rätt garantier etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Generellt så länge man har kontakt med en distributör och företaget inte bestämt sig för någon exklusivitet på en bestämd plats så skall det gå tycker jag 😊
Vi gör ofta så på jobbet då vissa armaturer inte säljs via en ÅF, då lägger dem upp ett nytt E nummer så vi kan beställa genom för att kunden skall få rätt garantier etc

Har frågat Inet nu och dom skulle kolla upp det med inköparen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact