Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Varför ska du returnera ditt 4080, om du ändå planerar köpa nytt direkt?

7900XTX är trevligt, snabbare i det mesta förutom ray tracing.

Mvh

Fruktansvärt med coilwhine, hörs igenom hörlurarna tyvärr. Så började fundera på detta 7900xtx som det var gött pris på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbeL:

Produkt: Zon keyboard4 Wireless light
Länk: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/mekanisk...
Kategori: Tangentbord
Pris: 499kr

Gäller t.o.m. 2023-11-05
eller så länge lagret räcker

Hot swap switches, enligt resentioner, kompakt och trådlöst. Jag har vart sugen på att utforska världen av custom keyboards och för 500kr ser det ut som en lämplig ingång

Fick hem mitt idag och är väldigt nöjd. Jättemysiga brytare och hotswapable precis som recensionen sa. Ingår fyra extra brytare och verktyg. Switch för att toggla mellan Mac och Win och ett vred för BT, 24G, wired eller off. Gillar allt hittills förutom att det kommer vara svårt att vänja sig vid en så liten backspace-knapp. Snygg vit färg som inte är för vit och som lär dölja småsmuts och damm rätt bra. För den som bryr sig om RGB är backlight-funktionerna rätt bra de med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Fick hem mitt idag och är väldigt nöjd. Jättemysiga brytare och hotswapable precis som recensionen sa. Ingår fyra extra brytare och verktyg. Switch för att toggla mellan Mac och Win och ett vred för BT, 24G, wired eller off. Gillar allt hittills förutom att det kommer vara svårt att vänja sig vid en så liten backspace-knapp. Snygg vit färg som inte är för vit och som lär dölja småsmuts och damm rätt bra. För den som bryr sig om RGB är backlight-funktionerna rätt bra de med.

Jag åkte och köpte ett fullstort svart som hade samma pris och kan hålla med om att det är riktigt skönt att skriva på. Båda keycapsen och switcharna är sköna. Mitt första mekaniska och tycker om det. Har planerat att köpa ett delat så köpte detta för att det hade rosa brytare och tänkt byta till det delade, men kanske sitter med detta är tag till.

En nackdel som jag märkt. När tangentbordet gått i viloläge (lång tid) så skickar den inte de två första tangenttryckningarna när man kör 2.4ghz. Ingen stor sak, man kan ju ha kabeln i hela tiden så är rgb på hela tiden också. Fördel: ingen mjukvara. (vad jag vet)

Funderar om man skulle köpa det lilla också att ha till xboxen, tänkte ha detta först till den men vi får se.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag åkte och köpte ett fullstort svart som hade samma pris och kan hålla med om att det är riktigt skönt att skriva på. Båda keycapsen och switcharna är sköna. Mitt första mekaniska och tycker om det. Har planerat att köpa ett delat så köpte detta för att det hade rosa brytare och tänkt byta till det delade, men kanske sitter med detta är tag till.

En nackdel som jag märkt. När tangentbordet gått i viloläge (lång tid) så skickar den inte de två första tangenttryckningarna när man kör 2.4ghz. Ingen stor sak, man kan ju ha kabeln i hela tiden så är rgb på hela tiden också. Fördel: ingen mjukvara. (vad jag vet)

Funderar om man skulle köpa det lilla också att ha till xboxen, tänkte ha detta först till den men vi får se.

Hur är ljudbilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Hur är ljudbilden?

Oj, det var en svår fråga till någon som inte är så kunnig på mekaniska.
Men en total amatör skulle nog säga rätt tyst men går i när de går i botten och lätta att trycka ner tangenterna.
Vad jag har läst mig till skulle rosa vara ett bra alternativ till någon som suttit med ett K860 förut.

Jag gillar dom men skulle nog tycka om de var inte lite tystare när de går i botten. Men blir säkert inte lika skönt att skriva då.
NoN har ju öppet köp så bara slå till om du vill prova. priset är bara tills imorgon.

Kom på en liten nackdel till: Det finns ingen Win på vänster sida vilket blir lite knepigt. Har mappat om så Caps lock är Win-tangent.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Det syns att Samsung Benify rabatter och erbjudandet med extra 1500 inbytes värde och 1500kr abonnemangrabatt är tillbaka (Svart månad) men applicering av de rabatterna funkar inte. De ignoreras i kassan

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilka sidor man kan hitta en bra mobil (typ Google pixel 7 eller likv.) med bra rabatt utan att signa upp sig på ett abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randen:

Nån som vet var man kan hitta en bra mobil (typ Google pixel 7 eller likv.) med bra rabatt utan att signa upp sig på ett abonnemang?

Vänta några veckor till Black Week, kommer garanterat en del erbjudanden då.

Pixel 6a kostade 2990:- på förra årets BF till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vänta några veckor till Black Week, kommer garanterat en del erbjudanden då.

Pixel 6a kostade 2990:- på förra årets BF till exempel.

Ok, men var hittar man dessa deals? Är det Webhallen, Mediamarkt, Tele2 osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randen:

Ok, men var hittar man dessa deals? Är det Webhallen, Mediamarkt, Tele2 osv?

Kommer nog finnas både och, dvs direkt via ÅF men också operatörer.
Pixel 6a för 2990:- 2022 var via Elgiganten om jag minns rätt.

Ett bra utgångstips är att hålla utkik i huvudtråden till denna och ev. också en dedikerad tråd för Black Friday-fynd. Vi lär få se de kommande veckorna

God jaktlycka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Produkt: Google Pixel 7
Länk: Elgiganten
Kategori: Mobil
Prisjakt: Prisjakt
Pris: 4790kr

@Randen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fifunen:

Produkt: PNY XLR8 CS3040 M.2 NVMe Gen4 SSD 1TB
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5655667
Pris: 599kr

Ser lovande ut.

Är lite vilsen när det kommer till m2 nvme, vilka punkter(specs) ska man kolla efter?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ser lovande ut.

Är lite vilsen när det kommer till m2 nvme, vilka punkter(specs) ska man kolla efter?

Type of controller and NAND chips used.
Random (4KB) read/write operations per second (higher = better real world performance)
TBW (higher = the ssd can be written more = longer longevity)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fifunen:

Produkt: PNY XLR8 CS3040 M.2 NVMe Gen4 SSD 1TB
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5655667
Pris: 599kr

Missar jag något här eller varför är denna så populär och gilla markerad? Kostar inte jämförbara diskar vanligtvis 700 spänn? Vad gör att ordinariepris på denna skulle vara 2000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Missar jag något här eller varför är denna så populär och gilla markerad? Kostar inte jämförbara diskar vanligtvis 700 spänn? Vad gör att ordinariepris på denna skulle vara 2000?

Det blir 650kr för 1TB med dugliga hastigheter. Visst att normalpriset inte reflekterar nuvarande marknadspriser, men nedsänkt verkar den ju ändå vara billigast just nu med en hundralapp för den storleken och prestandan.

EDIT tittade runt lite mer och en amazon review uppmärksammade mig på att den ska ha en väldigt bra lifetime med 1800TBW enligt PNY. Sen om det stämmer eller inte vet jag inte.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av draanexle:

Ser lovande ut.

Är lite vilsen när det kommer till m2 nvme, vilka punkter(specs) ska man kolla efter?

Går grovt att gruppera in diskarna i:
- Billiga där pris/GB är avgörande, ex NV2
- Hyfsat rimlig prestanda, CS3040
- Max prestanda, KC3000, 990 Pro, men numera PCIe Gen5 diskar
Bilden nedan för exempel på diskar och kontrollers i varje grupp. CS3040 finns med där som CS4040, som den verkade presenterats som, men därefter fått ett nytt namn

TPU har också en databas för att kolla upp specifika diskar och då även diskar med liknande kontroller och flashminnen så man får ett hum om hur disken borde prestera och vilken ambitionsnivå tillverkaren siktat på
https://www.techpowerup.com/ssd-specs/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

PNY CS3040 NVMe intern SSD (1TB) på Singles Day rea hos Elgiganten. Bra pris på en 1TB nvme gen 4 även om den inte är den snabbaste på marknaden. 599 kr.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

Tipsades några posts ovanför:

Skrivet av Fifunen:

Produkt: PNY XLR8 CS3040 M.2 NVMe Gen4 SSD 1TB
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5655667
Pris: 599kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tipsades några posts ovanför:

Aaha. Ändå tyckte jag att jag bläddrade igenom tipsen. Tack, jag raderade mitt nu.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Cs3040 har även dram, sällan i den prisklassen du hittar både TLC och Dram

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Aaha. Ändå tyckte jag att jag bläddrade igenom tipsen. Tack, jag raderade mitt nu.

Sorry om detta verkar drygt men tycker bilder är bättre än att beskriva med ord

Permalänk
Skrivet av merdique:

Sorry om detta verkar drygt men tycker bilder är bättre än att beskriva med ord

Ja det var drygt. Om första tipsaren känner sig kränkt kan denne skriva PM till mig så swishar jag som plåster på såren. Jag ser hellre att folk vågar posta tips och det råkar bli två gånger än att folk inte vågar tipsa alls med risk att någon ska leka ordningsman.

Tackar er båda tipsare då det blev ett köp direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeerBelly:

Ja det var drygt. Om första tipsaren känner sig kränkt kan denne skriva PM till mig så swishar jag som plåster på såren. Jag ser hellre att folk vågar posta tips och det råkar bli två gånger än att folk inte vågar tipsa alls med risk att någon ska leka ordningsman.

Tackar er båda tipsare då det blev ett köp direkt.

Det var inte jag som påpekade att det redan postats så håll dina epitet för dig själv, min bild var bara ett tips på hur trivialt det är att kontrollera om någon redan tipsat.

Permalänk
Skrivet av merdique:

Det var inte jag som påpekade att det redan postats så håll dina epitet för dig själv, min bild var bara ett tips på hur trivialt det är att kontrollera om någon redan tipsat.

Då du citerade ett inlägg så antog jag det riktat till den användaren, jag använder citera när jag skriver direkt till en användare. Jag fortsätter gärna diskussionen via PM så behöver vi inte bidra mer till ”offtopic” som jag tror många stör sig mer på än en dubbelpost.

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

Produkt: Sapphire Radeon RX 7900 XTX GAMING OC PULSE 24GB - Fyndvara
Länk: https://www.netonnet.se/art/outlet/fyndvaror-datorkomponenter...
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7301835
Pris: 11890kr

Misstänker att det finns en risk för att returnerade kort som detta skickats tillbaks pga. coilwhine.
Finns ett flertal recensioner på NetOnNet som klagar på just coilwhine från detta kort.

Visa signatur

CPU: Intel 12700 GPU: GTX 1070 Lagring: 2x 1tb m2 ssd Minne: 2x 16gig DDR4 Moderkort: Asus z690-p
Kylning: 240 beQuiet Rad + 4 beQuiet fläktar Chassi: Corsair 4000D
Mus: Mx master 2s Tb: corsair strafe red

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsMadeByMeZ:

Misstänker att det finns en risk för att returnerade kort som detta skickats tillbaks pga. coilwhine.
Finns ett flertal recensioner på NetOnNet som klagar på just coilwhine från detta kort.

Det här kortet känns som en vandrade stafettpinne som ingen riktigt vill ta tag i...

Visa signatur

AMD Ryzen 09 3900X 3.79GHz| ASUS TUF Gaming X570-Plus | Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200 MHz | Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair iCUE 220T |

https://www.twitch.tv/unixo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unixo:

Det här kortet känns som en vandrade stafettpinne som ingen riktigt vill ta tag i...

Could you return a fyndvara ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Could you return a fyndvara ?

At NoN you can if you buy with home delivery atleast

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Could you return a fyndvara ?

Skrivet av Swedishchef_90:

At NoN you can if you buy with home delivery atleast

NoN has a 30 day "no question" refund policy. 90 days if you are a member.
Its actually one of the best in the business at the moment with Elgiganten as well. But some people do abuse it.
Last I bought something I asked about it and the guy said, you can use it for 89 days, come back and return it for full value.
But please dont do this people. It also sort of depends on what item it is. Some are excluded as always.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Could you return a fyndvara ?

Yes

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/handla-begagnat/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

NoN has a 30 day "no question" refund policy. 90 days if you are a member.
Its actually one of the best in the business at the moment with Elgiganten as well. But some people do abuse it.
Last I bought something I asked about it and the guy said, you can use it for 89 days, come back and return it for full value.
But please dont do this people. It also sort of depends on what item it is. Some are excluded as always.

just to be clear, I'm continuing the joke - the card as the hot potato that people keep buying and returning.
I'm strongly against abusing the return policies. If you don't like the product/it's not what you imagined/your situation somehow changed, sure you can exercise your rights to return it. Ethically - as soon as possible and as complete as possible. Buying with intention of returning so you can use it freely is of course unethically and will hurt everyone in long run.