Apple: "M3 äntrar Macbook Pro – dags att överge Intel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterbr:

Jag verkligen önskar att Apple gjorde en ordentlig satsning mot spelmarknaden, men med tanke på hur företaget ångar på så kanske dom inte behöver oss kantiga gamers. Får fortsätta drömma

Håller med men hoppas att det inte blir på MacBooks, hoppas på AppleTV och iPads för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterbr:

Jag verkligen önskar att Apple gjorde en ordentlig satsning mot spelmarknaden

Be careful what you wish for... Annars är en hel uppsjö "idag allmänt tillgängliga" studios och IPs bakom lås och bom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Inte hade grundversionen av MacBook Pro 8Gb RAM tidigare? Är bra sugen, men 26495 sverigelira för 16 Gb RAM och 512 SSD gör ont...

MacBook Pro hade tidigare M2Pro som minimumSoC. Nuvarande har bas M3 som minimum SoC. Betydligt mindre, enklare, och med halverad minnesbuss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Be careful what you wish for... Annars är en hel uppsjö "idag allmänt tillgängliga" studios och IPs bakom lås och bom.

De som inte är uppköpta av Microsoft och Sony, menar du?
Det är en trist utveckling, och den är i full gång helt utan Apples inblandning.

Permalänk

Går i banorna på att inhandla en MacBook Pro 14 med minst 36gb ram flytt från Win laptop.

Vad tror folket kommer det flyta på bra med Docker och Parallels då med mycket fokus i .Net, SQL server osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

8GB minne och 256GB minne räcker i realiteten inte för att ladda ner ett enda högprofilspel. Eller att lagra och processa dina telefonvideos. Eller…. Det är lite ironiskt att en hel del professionell användning har lättare krav än normal konsumentanvändning. MacBook Air är en väldigt trevlig dator. Men uppgraderingskostnaden är grotesk, vilket får till följd att folk skaffar datorer som inte riktigt håller måttet för deras användning, snarare än något de är nöjda med.

Har man köpt en macbook för att spela "högprofilspel" så skulle jag säga att man har köpt fel dator.

Men jag håller absolut med om att grundutförandena är för snåla. För hemmabruk så skulle jag säga att macbook airen med 8GB och 256GB skulle kunna räcka. Jag skulle kunna rekommendera den till mina föräldrar tex. Den tror jag de skulle vara supernöja med.

Men för mig själv så existerar i princip inte 8GB versionen. Och jag håller med om att uppgraderingarna är väl saftigt prissatta. Men 8GB/256GB modellerna är väl lite "lockprodukter". Speciellt på macbook pro. Där känns det som att de lika gärna hade kunnat ta bort 8GB varianten. De har skippat 256GB disk där iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Går i banorna på att inhandla en MacBook Pro 14 med minst 36gb ram flytt från Win laptop.

Vad tror folket kommer det flyta på bra med Docker och Parallels då med mycket fokus i .Net, SQL server osv?

Låter som en lite jobbig sits. Det jag hållit på med docker i windows har varit en major pain in the a**. Och jag skulle inte tro att .Net och SQL-server är superkul i mac.

Funkar det verkligen bra att köra windows i parallels på en apple silicon mac?

Jag hade nog hittat på en windows-dator i din sits, men finns säkert andra som ha bättre koll.

Permalänk
Medlem

Köpte en M1 Macbook Air på Best Buys rea för 8000 kr och är väldigt nöjd med den. Har svårt att se att jag byter ut den kommande fem åren.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Alla spel som har en native Mac release på steam ska fungera oavsett om de har ARM stöd eller ej. Windows spel funkar självklart inte men det gäller även för intel Macar

Nej, Rosetta 2 översätter bara x64-kod. Om spelet är 32-bitars - vilket ganska många är - så fungerar det inte.

Dessutom fungerar givetvis inte PowerPC-spel, men det rör sig om ett mindre antal.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Grundpriserna motsvarar ungefär den höga dollarkursen. Uppgraderingspriserna är highway robbery.
Riktigt tråkigt, och straffar sig rimligen för Apple som företrädesvis säljer till individer och inte massupphandlingar från företag/administrationer.

Tänker också att det är den svenska kronan som är svag mot dollarkursen. Men dessa Pro och Max är inte riktade till individen utan till företag men ändå en lite väl häftig prislapp. Man kanske får ner priset om man köper större antal.

Skrivet av Nasso:

Jag tror det är meningen att produkten ska vara väldigt nischad. Det är deras "professionals"-laptop. Utvecklare, skapare av olika typer av innehåll, redigering av bild och video osv är målgruppen. Jag tror att de riktar sig åt personer som använder datorn i sitt arbetsliv med pro-modellen.

En 13" macbook air med 8GB minne och 256GB SSD för 15975kr tycker jag ändå är rätt mycket dator för pengarna. Riktigt bra prestanda och batteritid och riktigt fin kvalitet. Man kommer väldigt långt med en sån. Jag har fått känslan att air riktar sig åt "vanliga döda" och pro åt "jobbet betalar".

Som utvecklare kommer man dock väääääligt långt med en M2 air med 16GB minne... Tycker det är väldigt mycket utvecklings-burk för pengarna, iaf för det jag gör.

Tänker också att Air modellen är för oss vanliga men att Pro och Max är mer företags inriktade men kan ändå tycka att det är väldigt saltade priser. Oftast tillkommer en hel del licenser utöver.
Men på sikt så faller dessa modeller ner i pris och misstänker att en del av dessa specifikationer också hamnar i Air modellerna vilket är trevligt för den gemene personen. Men då till ett mer komfortabelt pris.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, Rosetta 2 översätter bara x64-kod. Om spelet är 32-bitars - vilket ganska många är - så fungerar det inte.

Dessutom fungerar givetvis inte PowerPC-spel, men det rör sig om ett mindre antal.

MacOS har inte 32 bit stöd över huvud taget längre så det gäller även intel mac. PowerPC program släpptes stöd för 2011 så det är inte direkt relevant alls.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Tänker också att det är den svenska kronan som är svag mot dollarkursen. Men dessa Pro och Max är inte riktade till individen utan till företag men ändå en lite väl häftig prislapp. Man kanske får ner priset om man köper större antal.

Tänker också att Air modellen är för oss vanliga men att Pro och Max är mer företags inriktade men kan ändå tycka att det är väldigt saltade priser. Oftast tillkommer en hel del licenser utöver.
Men på sikt så faller dessa modeller ner i pris och misstänker att en del av dessa specifikationer också hamnar i Air modellerna vilket är trevligt för den gemene personen. Men då till ett mer komfortabelt pris.

Absolut. Apple silicone processorerna har gjort mycket för air modellerna. För ett par generationer sedan var macbook airs typ en ipad i laptop-formfaktor. Riktigt riktigt slöa. Nu är de riktigt vassa.

Personligen hade jag nog hellre sett en lansering av macbook airs med M3 processorer än denna lanseringen av macbook pros. Men det är väl naturligt att de släpper "värstingarna" först. Så händer brukar det gå till på många ställen, gpuer, processorer. Även cykelkomponenter. Där kommer det nya fancy till de dyra drivlinorna först, sen så kommer det längre och längre ner i "prisklasserna" med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

MacOS har inte 32 bit stöd över huvud taget längre så det gäller även intel mac. PowerPC program släpptes stöd för 2011 så det är inte direkt relevant alls.

Och? Personen du svarade till skrev

Citat:

Enkla spel går ju inte ens att köra iom avsaknaden utav x86 :/

Vilket är helt korrekt. Det krävs att man tolkar x86 som "IA32", eller 32-bitarskod, men det är inte alls ovanligt att skriva så, åtminstone i Linux-kretsar. Möjligen kan det missförstås, men ditt svar:

Citat:

Alla spel som har en native Mac release på steam ska fungera oavsett om de har ARM stöd eller ej.

är inte sant på något sätt. Det är inte ens nästan sant - det finns massor av 32-bitarsspel på Steam som aldrig kommer att bli uppdaterade.

Dessutom kan man på en Intel-Mac ganska lätt köra sådana spel ändå - antingen genom Bootcamp eller genom att bara ha en partition med ett äldre MacOS installerat. Den möjligheten finns inte på ARM, och det enda skälet till att det är så är att Apple inte orkar ge support på sin egen 32-bitars API. Det finns en anledning att andelen Mac-användare på Steam numer är under 1.5%, och att den vanligaste MacOS-versionen är High Sierra - den sista som fortfarande stödjer 32-bitars APIn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Är den 11x snabbare än Intel's Ice lake?

11x snabbare än Intel's 10e generation laptop cpu'er?

Mäktigt imponerad om detta stämmer.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Är den 11x snabbare än Intel's Ice lake?

11x snabbare än Intel's 10e generation laptop cpu'er?

Mäktigt imponerad om detta stämmer.

De hävdar i7-1068NG7 om det inte finns någon mer macbook med i7 2.3GHZ jag missat https://www.apple.com/se/macbook-pro/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De som inte är uppköpta av Microsoft och Sony, menar du?

Sony köper inte allmänt tillgängliga studios (och producenter) och IPs. De bygger upp sina egna. En jäkla skillnad.

(Undantag: Bungie, förstås)

Men ja, räcker med att vi har MS som viftar med plånboken...

Permalänk
Sötast
Skrivet av SvenskEnkrona:

Är den 11x snabbare än Intel's Ice lake?

11x snabbare än Intel's 10e generation laptop cpu'er?

Mäktigt imponerad om detta stämmer.

Jag har aldrig sett en windows laptop som inte throttlar inom 0.5-3 sekunder.
Brukar vara att tempen går från 60-99C bara man öppnar en applikation som teams t.ex

Macbooken däremot, den enda gången jag fått fläktarna att överhuvudtaget att röra på sig, då på lägsta rpm var vid gaming och vid kompilering av kod.

Datorn är kall och fläkten still dygnet runt under "normal use"

Det sagt så förutsätter jag att intels processorer throttlar så pass snabbt att oavsett om M1/2/3 skulle vara långsammare än en intel laptop cpu (vilket jag inte tror, då de tävlar mot desktop cpu prestanda (M1 = 5600X competitor)

M1an går väldigt länge på full bore.

Me det sagt.... så skulle jag aldrig lita på apples slides rakt av, men sedan de gick över till M* så har det varit hyfsat nära verkligheten på det de sagt innan faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sony köper inte allmänt tillgängliga studios (och producenter) och IPs. De bygger upp sina egna. En jäkla skillnad.

(Undantag: Bungie, förstås)

Men ja, räcker med att vi har MS som viftar med plånboken...

Eller Naughty dogs, Sucker punch, Insomniac, Psygnosis osv.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SvenskEnkrona:

Är den 11x snabbare än Intel's Ice lake?

11x snabbare än Intel's 10e generation laptop cpu'er?

Mäktigt imponerad om detta stämmer.

Skrivet av Chibariku:

De hävdar i7-1068NG7 om det inte finns någon mer macbook med i7 2.3GHZ jag missat https://www.apple.com/se/macbook-pro/

Om det nu är just i7-1068NG7 man jämför med låter "upp till" 11x inte alls osannolikt. Det lär då handla om all-core prestanda och är i praktiken totalt irrelevant för >95 % av laptop-användarna, men det man mycket väl stämma.

M3 lär vara runt dubbel så snabb som i7-1068NG7 per kärna (det är den skillnad som normalanvändaren kommer märka), sen är det totalt 16 kärnor mot 4 st (12+4, Apples E-kärnor är mer som Intels E-kärnor och Arms "middle" core sett till prestanda, d.v.s. hyfsat kompetenta ställd mot P-kärnorna). Ovanpå det hade Ice Lake problem att hålla upp frekvenserna all-core, så blir extra "enkelt" att slå den i just all-core prestanda.

Krydda sedan med något "väl valt" fall där Apples ARM64 uarch råkar vara extra bra mot Intel Ice Lake så blir 11x fullt rimligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"8 Tb lagring" för 27 500 kr, plus att du inte längre får 512 Gb "lagringen". Jag betalar inte en krona över 25000 kr för 8 Tb. Annars väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Eller Naughty dogs, Sucker punch, Insomniac

Inte ens i närheten av samma sak. Dessa är uppbyggda av Sony och det är Sonys IPs.

Psygnosis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte ens i närheten av samma sak. Dessa är uppbyggda av Sony och det är Sonys IPs.

Psygnosis...

Exakt samma sak då Sony köpte upp många studios när de slog sig in på konsolmarknaden. Med skillnaden på att det inte fanns lika stora företag att köpa upp. Naughty dogs hade gjort spel i 10 år innan de gjorde sitt första playstationspel.

Psygnosis = Wipeout 64 <3

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Erkapekka:

Dom jobbar på det... men som vanligt är det "developers" (mvh Ballmer) som behövs även för detta.

https://9to5mac.com/2023/06/06/macos-sonoma-port-windows-game...

Fast jag skulle säga att det inte är lösningen jag är ute efter, tänk proton fast för Mac. Det är vad jag är ute efter!

… Men kanske svårt när arkitekturen är så pass annorlunda i med Apple Silicon 🤨

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Apple borde titta tillbaka på sina intel-modeller, ex MacBook Pro 13 tum från 2020 som jag har, och inse att den är slimmare och snyggare än alla M-datorer de släppt efter den. Jag lider varje gång en nyanställd får en ny MacBook Pro med M-platformen och den ser tjockare och äldre ut än min dator som över tre år senare funkar helt okej(med Intel CPU). De flesta (som inte är gamers eller konstnärer) behöver inte all den här kraften som nu släpps i M3. Vad hände egentligen med det där med hårdvara-design och den klassiska scenen när Jobs plockar upp en Air ur ett kuvert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Apple borde titta tillbaka på sina intel-modeller, ex MacBook Pro 13 tum från 2020 som jag har, och inse att den är slimmare och snyggare än alla M-datorer de släppt efter den. Jag lider varje gång en nyanställd får en ny MacBook Pro med M-platformen och den ser tjockare och äldre ut än min dator som över tre år senare funkar helt okej(med Intel CPU). De flesta (som inte är gamers eller konstnärer) behöver inte all den här kraften som nu släpps i M3. Vad hände egentligen med det där med hårdvara-design och den klassiska scenen när Jobs plockar upp en Air ur ett kuvert?

Kan väl välja en Air om du vill ha nåt ”slimmare”? En Air 14 tum är ju på alla sätt bättre än intel-varianterna. Pro ska ju vara för jobb och då ser jag hellre att de har utrymme för ordentlig kylning + batteri.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Exakt samma sak då Sony köpte upp många studios när de slog sig in på konsolmarknaden. Med skillnaden på att det inte fanns lika stora företag att köpa upp. Naughty dogs hade gjort spel i 10 år innan de gjorde sitt första playstationspel.

Nej det är absolut inte samma sak eftersom det är Sony som gjort de studios du räknar upp till vad de är idag (och de IP de förknippas med).

Klart de ofta gjort nått innan de köptes men det är helt irrelevant för det är inte direkt Way of the warrior som gjort Naughty Dog till den värdefulla tillgång de är idag om man säger så...

Det är en HELT annan sak än att köpa en färdig lösning med tillhörande IPs.

Men ja, att "slå sig in"-fasen (som MS har passerat för 20 år sen...) innebär att man behöver shoppa runt är ju just det jag menar. Vill inte även se Apple kasta runt cash i spelvärlden, det är illa som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Kan väl välja en Air om du vill ha nåt ”slimmare”? En Air 14 tum är ju på alla sätt bättre än intel-varianterna. Pro ska ju vara för jobb och då ser jag hellre att de har utrymme för ordentlig kylning + batteri.

Precis. Jag får alltså en Air 2023 som ser ut som min Pro 2020 och den kil-formade Air-modellen försvann. Personligen fattar jag inte att Apple inte fått mer skit för deras fula M-modeller. Är nog bara Apple som kommer undan med något sådant och jag gissar att Steve Jobs aldrig hade godkänt den formfaktorn om han hade levt idag. Men men, bolag kommer och går och kanske är det dags för ett nytt "Apple" att ta över tronen som den som investerar i vacker hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Apple borde titta tillbaka på sina intel-modeller, ex MacBook Pro 13 tum från 2020 som jag har, och inse att den är slimmare och snyggare än alla M-datorer de släppt efter den. Jag lider varje gång en nyanställd får en ny MacBook Pro med M-platformen och den ser tjockare och äldre ut än min dator som över tre år senare funkar helt okej(med Intel CPU). De flesta (som inte är gamers eller konstnärer) behöver inte all den här kraften som nu släpps i M3. Vad hände egentligen med det där med hårdvara-design och den klassiska scenen när Jobs plockar upp en Air ur ett kuvert?

Apples designmål från 2012 till 2017 ungefär var att alla Macar skulle vara ur en av två produktlinjer - bärbar som heter Macbook, och stationära som heter iMac, och så ett "Pro" på slutet för de dyraste. Tanken här var att ALLA Macar skulle vara så tunna som det bara gick. Detta gick fullständigt åt skogen. De fortsatte att sälja mini och Macbook Air för att folk köpte dem, och proffsanvändarna klagade på att de tog bort portar från MBPerna och att fläktarna gick på högfart så fort man gjorde något. Från 2017 ungefär så verkar de ha fattat att detta inte gick, och gick tillbaka till ha en tunn (Macbook Air) och en kraftfull (nya Macbook Pro, som inte kom förrän flera år senare - de tar tid på sig att designa). På samma sätt finns det en Mac Studio som passar proffsanvändarna bättre, och t.o.m en Mac Pro trots att de försökt döda den gång på gång.

OBS att den här idén med att allt skulle vara tunt INTE kom från Steve Jobs. Han var redan död då. Jobs kunde ställa krav på utseende, men någonstans på vägen lärde han sig att uppskatta att inte ALLT kan vara tunt. Hans era innehöll Powermacar och Mac Pro som bara var helt vanliga ATX eller uATX-torn, bara med lite styling, samtidigt som det fanns en Cube och en iMac G4 där designerna fick härja fritt. Idén att ALLT måste vara tunt som en glasskiva kommer från Jony Ive, och det är efter Jobs' död som detta kommer fram - det finns inte längre någon som vågar säga nej till Ive.

Så om du vill ha en tunn bärbar Mac, köp en Air. Alldeles utmärkt dator. Skillnaden nu är att det finns ett alternativ om man vill ha prestanda och lite fler portar. Det gjorde det inte innan omdesignen. MBP mellan 2012 och 2020 är i princip en upptrimmad Air, medan Air mer är en lågprismodell (TN-skärm utan Retina när alla andra har bytt...). Missförstå mig inte - jag gillade MBP från den eran, och har en själv - men det är bättre att kunna välja.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av BobbyM:

Apple borde titta tillbaka på sina intel-modeller, ex MacBook Pro 13 tum från 2020 som jag har, och inse att den är slimmare och snyggare än alla M-datorer de släppt efter den. Jag lider varje gång en nyanställd får en ny MacBook Pro med M-platformen och den ser tjockare och äldre ut än min dator som över tre år senare funkar helt okej(med Intel CPU). De flesta (som inte är gamers eller konstnärer) behöver inte all den här kraften som nu släpps i M3. Vad hände egentligen med det där med hårdvara-design och den klassiska scenen när Jobs plockar upp en Air ur ett kuvert?

Du var inte med från 2013 och framåt när alla svor åt Apples strategi att göra sina laptops så smala som möjligt på bekostnad av portar och kylkapacitet? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej det är absolut inte samma sak eftersom det är Sony som gjort de studios du räknar upp till vad de är idag (och de IP de förknippas med).

Klart de ofta gjort nått innan de köptes men det är helt irrelevant för det är inte direkt Way of the warrior som gjort Naughty Dog till den värdefulla tillgång de är idag om man säger så...

Det är en HELT annan sak än att köpa en färdig lösning med tillhörande IPs.

Men ja, att "slå sig in"-fasen (som MS har passerat för 20 år sen...) innebär att man behöver shoppa runt är ju just det jag menar. Vill inte även se Apple kasta runt cash i spelvärlden, det är illa som det är.

Håller med till viss del då Sony oftast betalat först för exklusivitet för att sen köpa upp som t ex crash bandicot så blir viss skillnad. Eller Final Fantasy där man bara betalat för exklusivitet men inte köpt upp.