Dålig hållbarhet 4090 Palit Gamerock?

Permalänk
Medlem

Dålig hållbarhet 4090 Palit Gamerock?

Hej,

Köpte en 4090 Plait Gamerock för någon vecka sedan och är väldigt nöjd med allt från temperaturer, ljudnivå och prestanda.

Men jag har på senare tid läst så många dåliga saker om just denna Gamerock modell från Palit där de ska ha väldigt dåliga PCBs och lågkvalitativa komponenter.
Detta har börjat efter att en youtuber vid namn Buildzoid ska ha plockat isär ett sådant kort och varnat folk från att köpa detta.
Där han sagt att kortet inte kommer hålla länge just pga lågkvalitativa komponenter;
https://youtu.be/9I7U4kdc0V4?si=wRfWl1Ch7MoEKnXl

Men då jag inte kan ett skit om varken hur PCBer eller VRM komponenenter fungerar så vill jag veta om han har rätt eller om han överdriver.
Lyckats få tag på ett nytt oöppnat Palit Gamerock 4090 för 19000 kr, men känns ju inte som ett bra köp oavsett pris om den är byggd med lågkvalitativa komponenter som kommer gå sönder på kort tid.

I denna reddit tråd så finns en sammanfattning av videon som första kommentar, men det säger mig inte mycket;
https://www.reddit.com/r/nvidia/s/1so3PtFMk6

Så till min fråga;
Ni som faktiskt kan något om detta och förstår vad youtubern påpekar, håller ni med om att man borde hålla sig borta från detta kort eller är det en stor överdrift och att kortet är minst lika bra som alla andra?

Jag kommer dessutom endast köra allt i default settings och kommer inte hålla på med någon OC av någon slag.

Tack på förhand!

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Jag har ett gamerock och är nöjd med det, har också läst om detta med dåliga komponenter men det känns omöjligt att säga om det faktiskt har någon påverkan. Det kan ju vara så att även dessa komponenter ligger långt över kraven på vad de behöver prestera men ingen av dessa personer som klagar på komponenterna verkar veta vad prestandakraven för detta kort är och vad dessa komponenter presterar.

Permalänk
Medlem

Nej inget du behöver oroa dig över. Kör du stock fungerar den utmärkt.
Bara för att den har sämre komponenter än dyrare modeller betyder inte att den är dålig och går sönder om något år. Det är bara överdrivna rubriker.

Sett att vissa även skriver att Palit rekommenderar 1200W och att Palit kan neka garanti om man inte har det. Detta stämmer inte heller och är falska påståenden. 1000W är rekommendationen och ingen har nekats garantiärende.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ett gott råd är att ge kortet stöd så det inte förekommer något sag över huvud taget. Har sett en del kort som fått sprickor i pcb eller komponenter som har lossnat precis så mycket att dom inte har kontakt längre.

Här har du några bilder på hur det kan göras

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nej inget du behöver oroa dig över. Kör du stock fungerar den utmärkt.
Bara för att den har sämre komponenter än dyrare modeller betyder inte att den är dålig och går sönder om något år. Det är bara överdrivna rubriker.

Sett att vissa även skriver att Palit rekommenderar 1200W och att Palit kan neka garanti om man inte har det. Detta stämmer inte heller och är falska påståenden. 1000W är rekommendationen och ingen har nekats garantiärende.

Vet du anledningen till varför Palit rekommenderar 1000W till sitt kort när alla andra tillverkare (Nvidia FE, Asus, MSI och Gigabyte) rekommenderar 850w till sina icke OC versioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Vet du anledningen till varför Palit rekommenderar 1000W till sitt kort när alla andra tillverkare (Nvidia FE, Asus, MSI och Gigabyte) rekommenderar 850w till sina icke OC versioner?

Det var tal om 1200W både här på Swec och Reddit. Vilket aldrig varit sant.
Sedan är det väldigt gott och blandat när det gäller rekommendationerna. Finns kort med 850W och 1000W rekommendationer.
Palit är inte i någon unik eller utsatt situation här.

Tänker inte sitta och gå igenom alla och länka igen. Men första exemplet från Inet på Gigabytes instegsmodell har 1000W som rekommendationer bland annat. Fanns fler kort från andra tillverkare sist jag jämförde.
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N4090GAMING-24GD-re...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det var tal om 1200W både här på Swec och Reddit. Vilket aldrig varit sant.
Sedan är det väldigt gott och blandat när det gäller rekommendationerna. Finns kort med 850W och 1000W rekommendationer.
Palit är inte i någon unik eller utsatt situation här.

Tänker inte sitta och gå igenom alla och länka igen. Men första exemplet från Inet på Gigabytes instegsmodell har 1000W som rekommendationer bland annat. Fanns fler kort från andra tillverkare sist jag jämförde.
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N4090GAMING-24GD-re...

Jo precis, det finns många med 1000w, men dessa är alltid OC modeller. Alla tillverkare har 850w på sina icke-OC modeller medans Palit är de enda som har 1000w på sitt icke OC kort och 1200w på sitt OC kort.

Jag kör på en RMx 750w PSU och det har fungerat hur bra som helst, har inte haft några problem alls. Har spelat på 4K Ultra i flera timmar i sträck medans kortet legat på 446w utan några problem. Har även kört massa stresstester utan problem.

Det får mig att tro att Palit bara maxar på med 1000w för att slippa hantera problem med dåliga PSUer.
Men jag blir ändå orolig att deras rekommendationer ligger högre än alla andra.

Permalänk
Avstängd

Då är ju frågan hur kort tid är egentligen en kort tid?

Tvivlar på att du kommer att bryta kryptovaluta i garaget eller källaren 24/7 365 vilket tär på komponenterna rejält.

Normal användning som spelande finns det ingen risk att du sliter ut dessa billigare komponenter, om du nu inte fysiskt skadar kortet genom att hålla fast fläktarna och tar bort spärrar och skydd mot överhettning på kortet sedan spelar dina spel.

Så, du kan lugnt använda ditt kort till att spela med.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jo precis, det finns många med 1000w, men dessa är alltid OC modeller. Alla tillverkare har 850w på sina icke-OC modeller medans Palit är de enda som har 1000w på sitt icke OC kort och 1200w på sitt OC kort.

Jag kör på en RMx 750w PSU och det har fungerat hur bra som helst, har inte haft några problem alls. Har spelat på 4K Ultra i flera timmar i sträck medans kortet legat på 446w utan några problem. Har även kört massa stresstester utan problem.

Det får mig att tro att Palit bara maxar på med 1000w för att slippa hantera problem med dåliga PSUer.
Men jag blir ändå orolig att deras rekommendationer ligger högre än alla andra.

Men det stämmer ju inte. Vart får du informationen ifrån? Finns flera Icke-OC modeller som har 1000W rekommendation. Jag länkade ett exempel från Gigabyte.
Palit har 1000W rekommendation på både icke-OC och OC.
Vart får du 1200W ifrån?

https://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=4578&lang=en&pn=NED...

Allt är överdrivet babbel på grund av en Buildzoid video.
Palit kortet är sämre jämfört med många andra kort men det betyder inte att det är dåligt. Allt annat är bara påhitt och skrämsel helt i onödan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men det stämmer ju inte. Vart får du informationen ifrån? Finns flera Icke-OC modeller som har 1000W rekommendation. Jag länkade ett exempel från Gigabyte.
Palit har 1000W rekommendation på både icke-OC och OC.
Vart får du 1200W ifrån?

https://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=4578&lang=en&pn=NED...

Allt är överdrivet babbel på grund av en Buildzoid video.
Palit kortet är sämre jämfört med många andra kort men det betyder inte att det är dåligt. Allt annat är bara påhitt och skrämsel helt i onödan.

Kollade fel, det stämmer att det du länkade också är ett icke OC på 1000w. Är nästan helt säker på att Palits OC version hade 1200w för några dagar sedan, men står 1000w nu. Kanske var så att det stod 1200w på en annan sida, ej säker.

Men era svar här verkar lovande och jag kommer nog behålla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Kollade fel, det stämmer att det du länkade också är ett icke OC på 1000w. Är nästan helt säker på att Palits OC version hade 1200w för några dagar sedan, men står 1000w nu. Kanske var så att det stod 1200w på en annan sida, ej säker.

Men era svar här verkar lovande och jag kommer nog behålla det.

Nä jag gick igenom detta för över 6 månader sedan. Det stod 1000W då också

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nä jag gick igenom detta för över 6 månader sedan. Det stod 1000W då också

Tror det stod 1200w dagen innan du tittade

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Tror det stod 1200w dagen innan du tittade

Nej det var någon artikel på nätet som listade Palit som 1200W men ingen vet vart han fick sin information ifrån. När kortet väl släpptes en vecka senare (12 Oktober) så var det skrivet 1000W på allt officiellt från Palit. Precis som från många andra tillverkare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken