AMD: Temperaturen på processorer kommer fortsatt att vara hög

Permalänk
Medlem

Går det jämföra temperaturerna mot förr? Förut satt det väl en temperaturmätare lite avsides, medans nu finns flera stycken och dessa är interagerade i chipet?

Permalänk
Medlem

Jag är lite konfunderad. Hög temperatur är väl inget problem alls såvida kretsen står pall för det? Och om tillverkaren designar för det så är det ju egentligen bara bra då det innebär enklare och tystare kylning.

Ex: Att leda bort 100W från en processor är betydligt lättare om den klarar 110C jämfört med om den bara klarar 70C.

Skulle komponenterna klara 200C så skulle alla här på Sweclockers njuta av nästintill passivt kylda processorer.

Eller är det något jag inte förstår?

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

Går det jämföra temperaturerna mot förr? Förut satt det väl en temperaturmätare lite avsides, medans nu finns flera stycken och dessa är interagerade i chipet?

Temperaturerna är svårare att få till en rättvis jämförelse med utan rätt verktyg, strömförbrukningen är ju däremot lättare att se att det har fått gå för långt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myhorsehaspants:

Cinebench

<Uppladdad bildlänk>

Cyberpunk med RT reflektioner, DLAA, och framegen aktiverat, obegränsad FPS. GPU är Asus TUF 4080 som jag har begränsat till 2.5GHz istället för stock 2.7GHz och 75% powerlimit som den sällan slår i.

<Uppladdad bildlänk>

Vad får du för cb23 score med den power drawn?

Jag får precis under 19k med min 12600k...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Källan tycks inte säga samma sak? Den verkar ändra från 107 C till 115 C.

Fortfarande galna temperaturer dock. Jag tycker 90 C är obevämt varmt.

Jag tycker att runt 80-90 C under load är okej om systemet håller sig stabilt och har relativt låg ljudnivå.

På system där man kan ställa temperaturkurvor har jag ställt så att vid CPU temperatur under 60-70 C har jag låga fläkthastigheter eller t.o.m. stillastående fläktar och sen från runt 70 C och uppåt ökande fläkthastighet med ökande temperatur.
För att sänka ljudnivå.

Men jag är inte helt bekväm med tresiffriga temperaturer och olika system kan ha olika punkter där för hög temperatur kan leda till krascher och/eller andra stabilitetsproblem.

Exempelvis har jag en gammal NUC där själva processorn är specad till att vara stabil upp till om det var 100 C eller om det var strax över.
Experimenterade med olika inställningar och var någonstans runt 70 C jag har 0% fläkthastighet innan den ökar (minns inte exakta inställningar).
Om jag låter den gå varmare innan fläkten startar så har den tendens att krascha lite då och då.
I det fallet är det en ensam fläkt som står för både CPU kylning och chassi ventilation.
Min teori är att, även om CPU kan tåla att köras i 100 C så om man låter det byggas upp för mycket värme i chassit (litet chassi) så blir något annat för varmt (RAM ? VRM ? Annat ?) och systemet blir instabilt.

Hursomhelst, med de inställningar jag har på NUCen, vid lättare användning kan den hålla sig tillräckligt "sval" (ovarm?) att den kan hålla 0% fläkthastighet även under lång tid.
Men pushar man den lite längre så går den upp till där fläkthastigheten ökar (men fortfarande långt från max).

Har en towerdator med i5 4690K (stock) och en Hyper 212 kylare där fläkten bytts till Phanteks T30 och en fläktkurva där CPU temperatur under 60 C ger 0 rpm och vanligtvis håller den sig runt 50 C grader om man typ surfar på nätet och sånt.
Däremot sitter den i ett gammalt tower chassi med nätagg högst upp.
Nätagget är temperaturreglerat men inte semipassivt. Så även vid låg temperatur/belastning så snurrar PSU fläkten långsamt och agerar lite chassiventilation förutom att hålla nätaggets temperatur i schack.
Så inte helt semipassivt men nästan.

Förstår att man inte kan ha ett högpresterande system helt passivt kylt vid hög belastning.
Men tycker det är trevligt om man kan få det antingen ljudlöst eller åtminstone låg ljudnivå åtminstone vid lättare användning.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag är lite konfunderad. Hög temperatur är väl inget problem alls såvida kretsen står pall för det? Och om tillverkaren designar för det så är det ju egentligen bara bra då det innebär enklare och tystare kylning.

Ex: Att leda bort 100W från en processor är betydligt lättare om den klarar 110C jämfört med om den bara klarar 70C.

Skulle komponenterna klara 200C så skulle alla här på Sweclockers njuta av nästintill passivt kylda processorer.

Eller är det något jag inte förstår?

Om systemet för värmeavledning inte kan hantera processorns effekt kommer processorns temperatur fortsätta öka tills processorn tvingas klocka ner sig för att inte överhettas. Är värmeavledningen tillräcklig kommer processorn nå en viss jämviktstemperatur, som baseras på hur snabbt värmen kan ledas bort. Kravet på värmeavledningsförmåga beror i sig egentligen inte på vilken temperatur processorn klarar av - det som avgör är alltid den effekt processorn förbrukar, alltså omvandlar till värme.

En processor som kan hantera högre temperaturer innebär dock att värmeavledningen inte behöver vara lika reaktiv. En kylfläns med hög termisk massa kan exempelvis absorbera mer värme än en liten kylfläns, och den förstnämnda är då bättre på att hantera temperaturspikar utan att direkt tvingas öka varvtalet på fläkten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag är lite konfunderad. Hög temperatur är väl inget problem alls såvida kretsen står pall för det? Och om tillverkaren designar för det så är det ju egentligen bara bra då det innebär enklare och tystare kylning.

Ex: Att leda bort 100W från en processor är betydligt lättare om den klarar 110C jämfört med om den bara klarar 70C.

Skulle komponenterna klara 200C så skulle alla här på Sweclockers njuta av nästintill passivt kylda processorer.

Eller är det något jag inte förstår?

Högre temperaturer höjer strömförbrukningen på exakt samma spänning. Högre temperaturer kräver också högre spänning för att vara stabilt. Det är en ond cirkel som inte går att designa bort, fysikens lagar skiter fullständigt i tillverkarnas önsketänkande kring detta, dem kommer inte runt det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag är lite konfunderad. Hög temperatur är väl inget problem alls såvida kretsen står pall för det? Och om tillverkaren designar för det så är det ju egentligen bara bra då det innebär enklare och tystare kylning.

Ex: Att leda bort 100W från en processor är betydligt lättare om den klarar 110C jämfört med om den bara klarar 70C.

Skulle komponenterna klara 200C så skulle alla här på Sweclockers njuta av nästintill passivt kylda processorer.

Eller är det något jag inte förstår?

Kislet får kortare livslängd vid högre temperaturer, och det är väl något de med nördintresse undviker så långt som möjligt, även där tillverkaren anser att det är acceptabelt. I övrigt är det ju som du säger dock.

Till mindre grad så ökar effekten med temperatur, så bättre kylning = lägre effekt. Skillnaden är inte stor vid rimliga temperaturer dock, men vad jag förstått så blir effekten större ju högre temperaturen är (dvs det är inte linjärt, utan 100 -> 110 C är klart värre än 70 -> 80 C).
Den effekten var t ex mätbar i der8auers 14900K-delid-test nyligen, där han fick bort typ 6-7 W genom att delidda och sänka temperaturen med 10 C (med fast frekvens och Vcore).
Det vore intressant att se hur stor skillnaden i effekt skulle vara mellan säg 85 C och 115 C.

https://www.youtube.com/watch?v=EiN-CA_fz08

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

McAfee har jag aldrig provat, men vet att Norton drog igång fläktarna hela tiden

Permalänk
Medlem

Vätskekylning är nog det som gäller framåt tyvärr.
Tillverkarna har behövt sträcka sig längre för mer prestanda och därmed även ökat effekten.
Men visst, runt 6 GHz är ju ändå en hyfsat imponerande siffra, även om det är en bit ifrån de 10 GHz som Intel siktade på till 2005.
Minns när det såldes färdiga datorer med kompressorkylare, som var klockade till hela 1 GHz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker att runt 80-90 C under load är okej om systemet håller sig stabilt och har relativt låg ljudnivå.

På system där man kan ställa temperaturkurvor har jag ställt så att vid CPU temperatur under 60-70 C har jag låga fläkthastigheter eller t.o.m. stillastående fläktar och sen från runt 70 C och uppåt ökande fläkthastighet med ökande temperatur.
För att sänka ljudnivå.

Men jag är inte helt bekväm med tresiffriga temperaturer och olika system kan ha olika punkter där för hög temperatur kan leda till krascher och/eller andra stabilitetsproblem.

Jo, jag kör också rätt lugna fläktkurvor nu, men precis som dig vill jag inte ha allt för hög temperatur för det.
Jag testade på vilken nivå mina fläktar märks av och kör dem där i idle, dvs på en nivå där jag i ett tyst rum inte märker skillnad på om de är på eller av.
Vill inte ha dem på 0% i idle, då byggs det upp rätt bra med varmluft i chassit tycker jag.

Som det är nu kör jag CPU-fläkten typ idle (35%) till 65 C, sedan går den upp så den är hörbar men inte mycket mer. Först vid 76 grader ökar den på mer kraftigt, och det når den inte så ofta.
Chassifläktarna kör jag ännu lugnare vad gäller CPU-temp eftersom jag i test märkte att det knappt spelar någon roll för varken CPU-temp eller chassitemp, så de går mest igång när GPUn värmer på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

MAC har inte dessa problem efter man nästan helt lämnat x86 skiten bakom sig. Så hur många år är det tills x86 är borta? Max 10 år gissar jag på.Jag gissar PS7 inte kommer ha x86 och att ps6 blir sista.Laptops tror jag max 5 år till kommer ha x86.Som det är nu är det brutalt varmt att ha i knät.Bara vara påslagen och det genererar sjukt mycket värme.Patetiskt låg nivå.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad får du för cb23 score med den power drawn?

Jag får precis under 19k med min 12600k...

Har bara 2024 installerad men här har du resultatet på det iaf, 1538 poäng. Nu är det ju olika arkitekturer vi jämför här men hade jag haft din CPU hade jag justerat framförallt P-cores för ökad prestanda per watt. Även om jag låter min CPU dra dubbelt så mycket ström så ökar inte min cinebench score mycket, så jag tycker inte det är värt det. Mitt problem är dock inte att folk överklockar, kör på och ha kul med det! Vad jag stör mig på är att tillverkarna gör det åt oss nu. Jag kan komma runt det, men Greta är nog fundersam på varför hennes grymma gaming dator börjar brinna när hon spelar Battlefield.

Edit: Fixade till bilden, den var lite för smal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vill inte ha dem på 0% i idle, då byggs det upp rätt bra med varmluft i chassit tycker jag.

Finns väl för och nackdelar med det mesta.

Men tänker att, om man kan ha 0% fläkthastighet vid lättare användning ger några fördelar.

1. Färre/mindre värme cykler.
Var väl bl.a. någon generation Nvidia GPUer som hade problem med att de hade tendens att fallera vid för många värmecykler (för länge sedan). Så inte direkt hög temperatur i sig. Utan för mycket/snabba skillnader mellan varm och kallt.
Tänk exempelvis att du grillar på en klippa och sen släcker elden med brandsläckare, kallvatten eller något annat kallt. Kan ge upphov till sprickor.
Även om klippan kan tåla hög värme på sommaren och minusgrader på vintern. Så kan snabba temperaturväxlingar ge problem.

2. Om fläktarna kan vara stillastående en betydande del av tiden datorn är igång så blir det färre drift timmar vilket, åtminstone i teorin, borde ge längre livslängd (i tid sen inköp) innan de ger missljud eller slutar fungera.

3. Aktiv kylning drar in mer damm än passiv kylning.
Om tiden kylningen är passiv kan vara en betydande del av tiden datorn är igång kan det dröja längre innan den behöver rengöras.

Permalänk
Medlem

2025 är året då sidan byter namn till Sweunderclockers 😁

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Finns väl för och nackdelar med det mesta.

Men tänker att, om man kan ha 0% fläkthastighet vid lättare användning ger några fördelar.

1. Färre/mindre värme cykler.
Var väl bl.a. någon generation Nvidia GPUer som hade problem med att de hade tendens att fallera vid för många värmecykler (för länge sedan). Så inte direkt hög temperatur i sig. Utan för mycket/snabba skillnader mellan varm och kallt.
Tänk exempelvis att du grillar på en klippa och sen släcker elden med brandsläckare, kallvatten eller något annat kallt. Kan ge upphov till sprickor.
Även om klippan kan tåla hög värme på sommaren och minusgrader på vintern. Så kan snabba temperaturväxlingar ge problem.

2. Om fläktarna kan vara stillastående en betydande del av tiden datorn är igång så blir det färre drift timmar vilket, åtminstone i teorin, borde ge längre livslängd (i tid sen inköp) innan de ger missljud eller slutar fungera.

3. Aktiv kylning drar in mer damm än passiv kylning.
Om tiden kylningen är passiv kan vara en betydande del av tiden datorn är igång kan det dröja längre innan den behöver rengöras.

Jo, punkt 1 tänkte jag nämna men det blev bara en rad så jag skippade den.
Tror dock inte det blir flera värmecykler av att ha fläkten på 35% istället för 0% tills den når typ 65 grader.
Har inte haft en trasig fläkt sedan typ 2008 heller, och det var en fläkt i ett nätagg från kanske 2002, så det är inte heller något jag tänker mycket på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kislet får kortare livslängd vid högre temperaturer, och det är väl något de med nördintresse undviker så långt som möjligt, även där tillverkaren anser att det är acceptabelt. I övrigt är det ju som du säger dock.

Till mindre grad så ökar effekten med temperatur, så bättre kylning = lägre effekt. Skillnaden är inte stor vid rimliga temperaturer dock, men vad jag förstått så blir effekten större ju högre temperaturen är (dvs det är inte linjärt, utan 100 -> 110 C är klart värre än 70 -> 80 C).
Den effekten var t ex mätbar i der8auers 14900K-delid-test nyligen, där han fick bort typ 6-7 W genom att delidda och sänka temperaturen med 10 C (med fast frekvens och Vcore).
Det vore intressant att se hur stor skillnaden i effekt skulle vara mellan säg 85 C och 115 C.

https://www.youtube.com/watch?v=EiN-CA_fz08

Jag känner inte till någon som haft sönder en processor genom att slita ut den så den tanken är rent akademisk. Man har pratat om detta i alla år men jag har inte sett någon som kan visa ett resultat.
Så länge de omgivande materialen tål temperaturen är det nog ingen större fara. På grejerna vi utvecklar så är det alltid någonting runt omkring, som tex substrat i kretskort, lim i själva kretskapseln eller omgivande komponent som dör av värme och inte själva värmealstrarna. En cpu blir ostabil av värmen långt innan den skadas.
De enda gångerna kislet dör är när något runtomkring matar alldeles för mycket ström och då smäller det och blir en krater i kiselchipet. Alla på jobbet minns sin första exploderande mosfet. (de smäller högst för de hanterar ofta väldigt höga strömmar)

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Detta har blivit en relevant fråga för mig. Jag bytte till AMD för att stödja dem istället för Intel, men måste säga att jag är jävligt trött på hur högljutt det blir när CPU:n belastas. Med Intelprocessor kommer jag inte ens ihåg att det var skillnad i ljudnivån mellan vanligt desktop och spelande. Lutar åt att gå tillbaka till Intel nästa gång p.g.a. detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Detta har blivit en relevant fråga för mig. Jag bytte till AMD för att stödja dem istället för Intel, men måste säga att jag är jävligt trött på hur högljutt det blir när CPU:n belastas. Med Intelprocessor kommer jag inte ens ihåg att det var skillnad i ljudnivån mellan vanligt desktop och spelande. Lutar åt att gå tillbaka till Intel nästa gång p.g.a. detta.

Intel har ju dock högre effekt och i regel minst lika hög temperatur, så det lär inte hjälpa att byta till en ny Intel-CPU.
Med rätt fläktkurvor kommer man långt dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Intel har ju dock högre effekt och i regel minst lika hög temperatur, så det lär inte hjälpa att byta till en ny Intel-CPU.
Med rätt fläktkurvor kommer man långt dock.

Jo, så är det ju, men som sagt märkte jag aldrig av någon förändring när jag hade Intel. Känns konstigt att det direkt efter ett byte skulle låta så annorlunda.

När datorn var ny hörde jag hur fläkten började gå nästan så fort något hände, öppnade en webbläsare osv. Så det var extremt.

Nu har jag ändrat i BIOS så det är en fördröjning på runt 15-20 sekunder, och det löser problemet i desktopmiljö, men är ändå rätt tråkigt att höra hur högt det låter när man spelar. Just den delen, fläkt-RPM vid belastning kanske ska kollas, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har inte haft en trasig fläkt sedan typ 2008 heller, och det var en fläkt i ett nätagg från kanske 2002, så det är inte heller något jag tänker mycket på.

Det är i så fall vanligare att fläktar blir slitna med tiden och ljudnivån ökar, än att de fallerar helt. Även om det också kan inträffa.

Skillnad mellan glidlagrade och kullagrade fläktar också.
Generellt ger glidlagrade fläktar lägre ljudnivå när de är nya medan kullagrade fläktar generellt har lägre slitage/längre livslängd vid användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur mycket drar datorn från väggen, dock?
CPU/GPU drar liknande för mig, 26 W resp 17 W just nu (med rätt många program igång, dock inget som gör mycket mer än att spela musik).
Från väggen går det klart mer än 26+17 = 43 W dock eftersom andra delar också drar en del, plus förluster i PSU/VRM och så.
SweClockers testdator (i CPU-tester) drar ju 65-85 W från väggen idle beroende på specs, så det är nog rätt normalt tyvärr.

Pendlar runt 100W med ganska likvärdig dator (GPU+CPU i alla fall, har inga hårddiskar utöver 2 st nvme), exklusive skärm.
Märkligt att det diffar så pass ändå. Då är det främst Chrome som är igång och används.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Om systemet för värmeavledning inte kan hantera processorns effekt kommer processorns temperatur fortsätta öka tills processorn tvingas klocka ner sig för att inte överhettas. Är värmeavledningen tillräcklig kommer processorn nå en viss jämviktstemperatur, som baseras på hur snabbt värmen kan ledas bort. Kravet på värmeavledningsförmåga beror i sig egentligen inte på vilken temperatur processorn klarar av - det som avgör är alltid den effekt processorn förbrukar, alltså omvandlar till värme.

En processor som kan hantera högre temperaturer innebär dock att värmeavledningen inte behöver vara lika reaktiv. En kylfläns med hög termisk massa kan exempelvis absorbera mer värme än en liten kylfläns, och den förstnämnda är då bättre på att hantera temperaturspikar utan att direkt tvingas öka varvtalet på fläkten.

Mjä. Högre temperaturskillnad mellan luft och kylfläns ökar effekten på kylningen. Om tillförd effekt är konstant så kommer alltid en jämnvikt uppnås, även om du skulle försluta hela datorn i en filt. I praktiken hade den överhettat och gått sönder däremot, men det är något annat.

Det är detta som stör mig lite när det gäller kylare, de specifierar hur många watt som de klarar av att kyla. En processor som kan gå varmare utan skada gör att samma kylare kan kyla högre effekt.

Skrivet av myhorsehaspants:

Högre temperaturer höjer strömförbrukningen på exakt samma spänning. Högre temperaturer kräver också högre spänning för att vara stabilt. Det är en ond cirkel som inte går att designa bort, fysikens lagar skiter fullständigt i tillverkarnas önsketänkande kring detta, dem kommer inte runt det.

Det visste jag inte. Men, antagligen är det inte helt linjärt. Jag själv vred ner fläktkurvan på min processor för att få den tystare. Processorn blev varmare, förbrukar antagligen mer effekt, men stabiliserade sig på runt 90C utan att klocka ner sig alls. Om den egentligen drar några watt mer spelar inte mig någon roll, så länge den är tyst.

Skrivet av Thomas:

Kislet får kortare livslängd vid högre temperaturer, och det är väl något de med nördintresse undviker så långt som möjligt, även där tillverkaren anser att det är acceptabelt. I övrigt är det ju som du säger dock.

Till mindre grad så ökar effekten med temperatur, så bättre kylning = lägre effekt. Skillnaden är inte stor vid rimliga temperaturer dock, men vad jag förstått så blir effekten större ju högre temperaturen är (dvs det är inte linjärt, utan 100 -> 110 C är klart värre än 70 -> 80 C).
Den effekten var t ex mätbar i der8auers 14900K-delid-test nyligen, där han fick bort typ 6-7 W genom att delidda och sänka temperaturen med 10 C (med fast frekvens och Vcore).
Det vore intressant att se hur stor skillnaden i effekt skulle vara mellan säg 85 C och 115 C.

https://www.youtube.com/watch?v=EiN-CA_fz08

Kortare livstid är såklart trist... Hur mycket kortare pratar vi om här? Säg att min 7600X ligger på 90C istället för 80C? Hittills har jag aldrig varit med om en processor som har gett upp bara sådär. Och då körde jag ändå med en 2600K i 10 års tid, där kylpastan hade torkat (och antagligen inte satt bra från början) så pass att den hade throttlat i flera års tid för att inte överhetta. Den fungerade fortfarande bra, och med ny kylare så fick den ny kraft.

Permalänk

Utvecklarna får skriva vettigare program som inte blir throttlade genom singlethreading.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Kortare livstid är såklart trist... Hur mycket kortare pratar vi om här? Säg att min 7600X ligger på 90C istället för 80C? Hittills har jag aldrig varit med om en processor som har gett upp bara sådär. Och då körde jag ändå med en 2600K i 10 års tid, där kylpastan hade torkat (och antagligen inte satt bra från början) så pass att den hade throttlat i flera års tid för att inte överhetta. Den fungerade fortfarande bra, och med ny kylare så fick den ny kraft.

Troligtvis har nya AM5 moderkort slutat tillverkas innan livslängden blir ett problem.
Vad man hört så är det väl i så fall ökad spänning som är mer sannolikt att kunna korta livslängden så mycket att det blir relevant.

Annars tror jag att de flesta inte bryr sig så mycket om en processor håller i 20 år eller om den håller i 50 år.

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Det visste jag inte. Men, antagligen är det inte helt linjärt. Jag själv vred ner fläktkurvan på min processor för att få den tystare. Processorn blev varmare, förbrukar antagligen mer effekt, men stabiliserade sig på runt 90C utan att klocka ner sig alls. Om den egentligen drar några watt mer spelar inte mig någon roll, så länge den är tyst.

Det stämmer, det är inte linjärt, det är exponentiellt. Detta är anledningen till att grafikkortkylarna också blir exponentiellt större för att hänga med, och därmed också dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag känner inte till någon som haft sönder en processor genom att slita ut den så den tanken är rent akademisk. Man har pratat om detta i alla år men jag har inte sett någon som kan visa ett resultat.
Så länge de omgivande materialen tål temperaturen är det nog ingen större fara. På grejerna vi utvecklar så är det alltid någonting runt omkring, som tex substrat i kretskort, lim i själva kretskapseln eller omgivande komponent som dör av värme och inte själva värmealstrarna. En cpu blir ostabil av värmen långt innan den skadas.
De enda gångerna kislet dör är när något runtomkring matar alldeles för mycket ström och då smäller det och blir en krater i kiselchipet. Alla på jobbet minns sin första exploderande mosfet. (de smäller högst för de hanterar ofta väldigt höga strömmar)

Problemet med detta är att det inte går att avgöra om den är utsliten av värme utan specialutrustning. Har du aldrig hört talas om en cpu som lagt av utan tydlig anledning? Aldrig varit med om konstiga krasher eller mjukvarubuggar som inte går att replikera på en annan dator? Allt detta _kan_ vara en utsliten cpu, eller så beror det på något helt annat.

Min förra GPU misstänker jag att jag slet ut pga hög värme/många temperaturcykler när jag körde folding@home på den så fort jag inte var hemma. Symptomet var att den plötsligt började prestera sämmre om jag lämnade den på 100% power target. Sänkte jag power target började den då prestera _bättre_. Utöver det började fläktarna hoppa till 100% så fort den blev lite varm. I dessa fallen ignorerade den min inställda fläktkurva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Kortare livstid är såklart trist... Hur mycket kortare pratar vi om här? Säg att min 7600X ligger på 90C istället för 80C? Hittills har jag aldrig varit med om en processor som har gett upp bara sådär.

Nä, det är nog inget som spelar roll i praktiken, därav att jag nämnde det med att de med nördintresse bryr sig. Lite som de som servar bilen i stort sett varannan vecka, det är inget som egentligen behövs för att den ska fungera.

Jag hade iofs två processorer dö "bara sådär" förra månaden, men tror inte det berodde på något sånt. Vet inte vad fasen som hände, misstänker moderkortet som grundorsak men kan inte bevisa något. Min 5800X höll i nästan tre år (köpte på releasedagen i Nov 2020), min nya 5800X3D höll i två dagar, på standardinställningar (optimized defaults).
5800X3D #2 har klarat sig typ tre veckor nu med nytt moderkort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Kislet får kortare livslängd vid högre temperaturer, och det är väl något de med nördintresse undviker så långt som möjligt, även där tillverkaren anser att det är acceptabelt. I övrigt är det ju som du säger dock.

Till mindre grad så ökar effekten med temperatur, så bättre kylning = lägre effekt. Skillnaden är inte stor vid rimliga temperaturer dock, men vad jag förstått så blir effekten större ju högre temperaturen är (dvs det är inte linjärt, utan 100 -> 110 C är klart värre än 70 -> 80 C).
Den effekten var t ex mätbar i der8auers 14900K-delid-test nyligen, där han fick bort typ 6-7 W genom att delidda och sänka temperaturen med 10 C (med fast frekvens och Vcore).
Det vore intressant att se hur stor skillnaden i effekt skulle vara mellan säg 85 C och 115 C.

https://www.youtube.com/watch?v=EiN-CA_fz08

Rent fysiskt är det inte linjär skalning mellan effekt och temperatur under konstant CPU-spänning (Vc) och frekvens (f). Effekten kan beskrivas så här

Pwall = (Prest + PCPU) ⋅ efficiency PCPU = Pstatic + Pdynamic

I praktiken kommer man behöva öka Vc något vid högre temperatur och den måste definitivt ökas vid högre frekvens, men om man antar att dessa två egenskaper är konstant blir hela Pdynamic delen konstant då den är oberoende av temperatur, den är

Pdynamic = a ⋅ f ⋅ Vc2

Kvar är då

Pstatic = b ⋅ Vc2 ⋅ e-c / (273 + T)

Men i praktiken blir felet att approximera hela Pstatic med det skalar linjärt med temperatur i de områden vi pratar om här, typ 40°C-110°C, fel på några få Watt.

Vidare, givet vad dagens CPUer drar och framförallt givet vad resten av systemet drar (framförallt GPU) under last blir påverkan från temperatur hos CPU väldigt liten, det kommer handla om ett handfull procent totalt sett (kan dock bli 10-30 % om man bara zoomar in på CPU-delen).

Ändå så är effekt galen i dagens stationära, egentligen är kanske "idle" ännu värre. Är inte riktigt med på hur SweC kan få så pass låg "idle" förbrukning på hela systemet. Min stationära ligger strax över 100 W och grabbens precis under 100 W, min har i.o.f.s. 128 GB RAM + RTX3090 + 5950X medan grabbens har 32 GB RAM + 4070Ti + 7800X3D. ~100 W idle är illa (MacMini datorn drar ~30 W i full tilt och ett par W i "idle" och den är i många lägen snabbare än min stationära...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Yoshman:

Är inte riktigt med på hur SweC kan få så pass låg "idle" förbrukning på hela systemet. Min stationära ligger strax över 100 W och grabbens precis under 100 W, min har i.o.f.s. 128 GB RAM + RTX3090 + 5950X medan grabbens har 32 GB RAM + 4070Ti + 7800X3D. ~100 W idle är illa (MacMini datorn drar ~30 W i full tilt och ett par W i "idle" och den är i många lägen snabbare än min stationära...).

Har inte något bättre svar egentligen än att riggen vi mäter i är rätt nedskalad jämfört med en ”normal” hemmsetup.
Inga chassifläktar då det är en öppen rigg, inga tillbehör mer än mus och tangentbord. Enbart en lagringsenhet. Standardinställningar för prestanda i Windows så CPU tillåts klocka ned, samt inga program installerade mer än testmjukvaran så väldigt få bakgrundsprocesser.
Jag antar att alla småsaker sammantaget gör att idle blir lägre än vad man kanske skulle ha hemma.

Kanske har @JonasT några insikter jag inte har tänkt på?