Så påverkar höga dollarpriset och inflationen återförsäljarna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Nu gillar jag onlinehandel mest men nog saknar jag att faktiskt kunna besöka en riktig datorbutik och se på utbudet och kanske diskutera lite hårdvara med anställda som själva har intresse och kunskap.

..fast sen tog du ändå billigaste på nätet när det blev dags att beställa, så gissa varför de stängde.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

..fast sen tog du ändå billigaste på nätet när det blev dags att beställa, så gissa varför de stängde.

Du läser förstås in vad du vill men nu var ju just fysisk datorbutik vid tidpunkten de fanns det jag föredrog, vilket jag ändå kan tyckas går att utläsa. Hjälpte inte direkt i en småstad när en stor ellada etablerades vilket drog undan en stor del av marknaden. Och sedan började distans/onlinehandel även här bli stort. Det var inte direkt igår denna butik föll om vi säger som så. Men den är saknad.

Idag föredrar jag onlinehandeln då en riktig datorbutik förmodligen ligger 20-30 mil bort.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Offtopic kanske men har in Steam spelklient denna funktion? Jag tycker jag ser spel för €45 som de sedan rear för ut för €30 och sen höjer till €50 och nu är de super-rea för €40

Jag vet svenska kronan kanske påverkar det men skulle vara intressant med prishistorik

Du kan kolla på SteamDB om vilka reor spelet har just nu samt historik.
Ta t.ex. spelet Jedi: Survivor den lägsta rea som har registrerats just nu är 35% som är 45,49€.
Finns t.o.m. en graf som man kan se hur mycket som har gått upp eller ner i pris i tid som spelet har funnits på Steam.
Väldigt bra sida för spel reor på Steam. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Känner själv mycket av det där. I synnerhet på grafik-sidan, när man själv har upplevt övergången från "Vic-20 grafik" till "C-64 grafik" till "Amiga grafik". Samt på PC-sidan, övergången från CGA till EGA till VGA till S-VGA. Höjningarna i upplösning från 640x480 till 800x600 till 1024x768. Då kände man verkligen av varje ny teknisk generation, som något som gjorde stor skillnad för en själv framför datorskärmen.

Idag...känns den grafiska utvecklingen mera som "utveckling för utvecklingens egen skull". Inte längre för att konsumenterna ska få något dramatiskt värde av att uppgradera. Lol...lite som teknikföretagen i "maskopi" med bl.a. spelutvecklarna för att vi hela tiden ska köpa "Nytt & Dyrare"...trots att vi inte får någon eg höjning av själva "användarupplevelsen".

Tja, så upplever åtminstone jag det hela.

För mig framstår det att problemen är att företagen fortfarande stödjer sig på gamla tillverkningsprocesser och bara försöker vidareutveckla gamla system. Det måste ju finnas andra sätt att bygga komponenter än att kopiera gamla recept som har 50+ år på nacken..
Jag menar, en modern dator är ju uppbyggd likadant som de var när de började utvecklas för hemmabruk. Snabbare osv, men öppna burken så ser det likadant ut. Det måste finnas andra sätt att få fram bättre, snabbare komponenter och bättre sätt att bygga ihop..
Varför ska man t ex ha en djäkla härva sladdar på framsidan av moderkortet, kontakter utspridda över hela MB, minnen mm som står rakt ut och tar plats mm. Stora feta GPU som bara blir strömtörstigare för var generation. Det är inte alltid som störst är bäst..För att inte nämna alla klumpiga och felplacerade kontakter till dem. sämre för var generation där också.

Nytänk är vad som krävs, inte ännu en uppdatering av ett redan dött koncept. Kan ju inte vara så svårt att komma på ett sätt att enkelt och snyggt koppla all ström ur synhåll, minnen liknande M.2, effektivare sätt att kyla än stora klumpiga kylare, högljudda fläktar...Andra koncept, flytande minnen har det ju snackats om i decennier...