Snabbkoll: Använder du fortfarande Winrar?

Permalänk
Medlem

Ni är lika rara som filformatet.❤️

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Nej, behöver bara kunna packa upp något gammalt rar arkiv ibland så 7zip räcker

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Har man otur kan dock även recovery record fallera pga enstaka fel om de kommer på ett olyckligt ställe i nån header i början av filen eller hur det nu var.

Med andra ord är det ingen riktig felrättning utan bara kontrollpunkter att utgå om en komprimeringsram har skitit sig men ändå kan rädda resten av arkivet.

svagheter i vanliga arkiv är just svaghet att tåla skador i sin början, slutet och att katalogreferenser i stort sett pekar på byteplatser i en i övrig homogen binärström och utan denna så är det omöjligt att veta var filer startar och stoppar.

en av de få stora arkivformat som inte med en koncentrerad samling av metadata i början eller slutet eller som i allt mer ofta i båda ändarna är faktiskt 'TAR' - Tape ArchiveR som är pragmatiskt uppbyggd av erfarenhet av praktiska händelser som sker med magnetband och att det kan bli bandsallat och bitar klipps bort.

den distribuerar sin katalog efter längden med filnamn, sökvägar, rättigheter och ägarskap inför var binär av filerna i arkivet - så tappar man en bit eller blir oläslig så går resten av filerna i arkivet att läsa ut ändå med all sin metadata intakt - det lyckas man inte på en till en början överkörd zipfil och många andra arkivformat (somliga har dock börjat med en kopia i slutet också, som backup) .

---

Vid riktig felrättning så skall man kunna hantera skador oavsett plats i volymen och inklusive fel även i använda paritetsdata så länge mängden totala fel slumpmässigt spridd över volymen inte överstiger halva paritetsmängden och vid hela saknade/skadade block reparera upp till hela sin paritetsmängd - det är så Reed-Solomo-kodning fungerar.

men som redan nämnt - paritetsdata tar plats och ju mer skador det skall tåla ju mer plats tar pariteten i utrymme.

tex QR-kod kan man välja hur mycket paritet man vill lägga in för att fortfarande vara läsbart korrekt trots att en stor del av etiketten är förstörd och oläslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gränssnittet? Markera en mapp eller fil i Windows, högerklicka för att få fram kontextmenyn, välj lämpligt alternativ i 7zip-undermenyn. Hur kan det bli enklare än så???

Jag vill *alltid* öppna en container och bläddra innan jag packar upp den nånstans. Om jag ens vill packa upp hela, ofta väljer jag bara att packa upp en del. Detta är mycket smidigare med Winrar. Minns inte om det var nåt liknande när man skulle packa nåt, för det är inte bara kontextmenyn i Explorer utan även fönstret som sen kommer upp där man får välja inställningar och sånt. Får väl testa igen nån gång snart och se om nåt har hänt, är några år sen sist.

Permalänk

kan w10 öppna rar-filer numera?

Permalänk
Medlem

Nix, dels så packar jag sällan upp annat än zip-filer manuellt, och dels så låter jag de rar-filer som behöver packas upp packas upp under Linux i ett automatiserat flöde, så jag har inte haft behovet på många år.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Var får ni alla dessa rar-filer från? Jag minns knappt när jag senast såg en sån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Japp det gör jag! Sett många nämna 7 zip. Vad är fördelarna över winrar med 7 zip? (Om jag bara använder programmet för att packa upp komprimerade filer)

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Det var några år sedan nu, varit 7-Zip för hela slanten rätt länge.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jo, kom faktiskt på en sak winrar är bra på som 7zip inte riktigt grejar.

locale. om filnamn in en zip eller annar arkiv är encodat i SHIFT-JIS så blir det mojibake om man försöker packa upp med 7zip då en försöker läsa JIS som UTF8 eller vad du har inställt i windows (oftast western nånting).

Winrar hanterar detta utan problem, alltså fattar att det är SHIFT-JIS och "konverterar" filnamnen till ditt lokala så det blir rätt tecken
Winrar har också en option i menyraden där man manuellt kan ställa in vilken encoding det ska läsas som.

7zip saknar det. enda sättet att packa upp med 7z och byta encoding är kommandoraden och det är inte kul.

Lägga till encoding switching i GUI är tydligen ett to-do för nanazip så man får hålla ett koll där.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jo, kom faktiskt på en sak winrar är bra på som 7zip inte riktigt grejar.

locale. om filnamn in en zip eller annar arkiv är encodat i SHIFT-JIS så blir det mojibake om man försöker packa upp med 7zip då en försöker läsa JIS som UTF8 eller vad du har inställt i windows (oftast western nånting).

Winrar hanterar detta utan problem, alltså fattar att det är SHIFT-JIS och "konverterar" filnamnen till ditt lokala så det blir rätt tecken
Winrar har också en option i menyraden där man manuellt kan ställa in vilken encoding det ska läsas som.

7zip saknar det. enda sättet att packa upp med 7z och byta encoding är kommandoraden och det är inte kul.

Lägga till encoding switching i GUI är tydligen ett to-do för nanazip så man får hålla ett koll där.

Och hur ofta sker det? Jag har inte haft problem med uppackning av några filformat med 7zip vad jag kan minnas överhuvudtaget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det om något måste ju vara unikt, undrar hur stor andel som betalat för en licens.

Jag har inte betalat för en licens, jag har betalat för två!

Permalänk
Medlem

Packar väl upp en fil i veckan på jobbet och privat är det ännu mer sällan. Sedan många år har 7zip tjänat mig väl på båda ställen. Förstår inte varför man skulle vilja ha nån slags shareware installerat på datorn när ett open-source-alternativ finns som funkar utmärkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och hur ofta sker det? Jag har inte haft problem med uppackning av några filformat med 7zip vad jag kan minnas överhuvudtaget

det är såklart mest när man laddar ner något japanskt material, och någon har packat filerna på sin dator med SHIFT-JIS och sen när man packar upp används samma "namndata" men tolkas då som Western eller Wester Europe (finns något finare codepage namn typ CP1234).

https://en.wikipedia.org/wiki/Mojibake

Om man inte hämtar hem arkiv med sådant så är det såklart inga problem... men gör är det klart jobbigt med filnamnen om det blir fel...

Exempel en fil med namnet このメールは皆様へのメッセージです。 blir ‚±‚̃[ƒ‹‚ÍŠF—l‚ւ̃ƒbƒZ[ƒW‚Å‚·B

så vackert...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Var får ni alla dessa rar-filer från? Jag minns knappt när jag senast såg en sån.

Finns, men WinRar packar ju som zip också, plus en hel del andra format:

Citat:

WinRAR provides complete support for RAR and ZIP archives and is able to unpack CAB, ARJ, LZH, TAR, GZ, UUE, BZ2, JAR, ISO, 7Z, XZ, Z archives.

https://www.rarlab.com/rar_archiver.htm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter att ha läst i denna tråden igår så provade jag att under natten till idag packa upp ett stort arkiv med 7zip, och som vanligt läste jag "file error" imorses när den packat upp 99%, så jag avinstallerade till slut skiten.
Detta problemet har ALDRIG uppstått med friska arkiv under alla år jag använt WinRar, men verkar hända var och varannan gång med 7zip.
Är jag ensam om det här problemet? WinRar packade upp tidigare nämnda arkiv helt utan problem.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Efter att ha läst i denna tråden igår så provade jag att under natten till idag packa upp ett stort arkiv med 7zip, och som vanligt läste jag "file error" imorses när den packat upp 99%, så jag avinstallerade till slut skiten.
Detta problemet har ALDRIG uppstått med friska arkiv under alla år jag använt WinRar, men verkar hända var och varannan gång med 7zip.
Är jag ensam om det här problemet? WinRar packade upp tidigare nämnda arkiv helt utan problem.

Väldigt länge sedan jag fått upp file error hos 7zip

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat WinRAR (eller WinZip), och sedan 7-Zip dök upp har jag inte sett någon anledning att titta åt något annat håll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kör alltid Winrar. Testat själv mycket snabbare än 7zip.

Någon annan som gjort samma test: https://www.youtube.com/watch?v=B35afiLQo_Q

Dock sitter jag på bättre hårdvara

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Kör alltid Winrar. Testat själv mycket snabbare än 7zip.

Någon annan som gjort samma test: https://www.youtube.com/watch?v=B35afiLQo_Q

Dock sitter jag på bättre hårdvara

Detta "benchmarks" utformning är ju lite intressant; använder olika arkivformat, uppenbart med inställningar som ger helt olika komprimeringsgrad (stor skillnad på arkivens storlek). Så det är ju lite äpplen och päron om man vill reda ut vad som är snabbast *på att göra samma sak*...

Någonting säger det förstås, men det blir ju mer av en jämförelse av standardinställningar som prioriterar lite olika mellan hög komprimeringsgrad och snabb komprimering än att det ena rakt av bara är snabbare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Detta "benchmarks" utformning är ju lite intressant; använder olika arkivformat, uppenbart med inställningar som ger helt olika komprimeringsgrad (stor skillnad på arkivens storlek). Så det är ju lite äpplen och päron om man vill reda ut vad som är snabbast *på att göra samma sak*...

Någonting säger det förstås, men det blir ju mer av en jämförelse av standardinställningar som prioriterar lite olika mellan hög komprimeringsgrad och snabb komprimering än att det ena rakt av bara är snabbare.

Håller med dig, men om man vill installera och köra utan ställa in så föredrar jag winrar.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

För vissa arkiv är Winrar ett krav ännu.

Men nu kanske 7-zip uppdaterats för att stödja de senaste rar-arkiven också?