Veckans fråga: Hur applicerar du kylpastan?

Permalänk
Medlem

Beror inte detta lite på fall till fall? Cpuer med större heatsink kör jag kryss-style på men oftast blir det ett litet riskorn.

Men..

..det enda som spelar roll är väl ändå att man inte använder för lite?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Det var ju inte länge sedan den här frågan togs upp, kan det ha varit 365 dagar sedan?

Filar lite på ett plastkort så att det finns stöd i hörnen mot processorn, stryker sedan på ett jämnt lager.
Bra tips där, ska lägga på en risgryn i mitten också. Spelar det någon roll om det är jasmin, fullkorn, eller vanligt matris?
Jag är fullt införstådd med att riskornet skall kokas först!

Permalänk
Medlem

Ritar ett pentagram med min kylarpasta medans jag svär trohet till Swec-Jonas, som alla andra.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Det var ju inte länge sedan den här frågan togs upp, kan det ha varit 365 dagar sedan?

Filar lite på ett plastkort så att det finns stöd i hörnen mot processorn, stryker sedan på ett jämnt lager.
Bra tips där, ska lägga på en risgryn i mitten också. Spelar det någon roll om det är jasmin, fullkorn, eller vanligt matris?
Jag är fullt införstådd med att riskornet skall kokas först!

Älskar att detta dyker upp med jämna mellanrum, liksom vinterdäcktester eller sommar-dito.

OT: pre-fab på en AIO

Permalänk
Medlem

Jag vet att de flesta tycker att det är overkill men jag smetar ut kylpastan så att den blir papperstunn. Det känns bättre när man ser att hela ytan är täckt av kylpasta.

Permalänk
Medlem

Hur applicerar man kylpasta?

Som vanligt!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Fågelskrämman:

Det brukar räcka med en tub kylpasta.

0,5 gram eller 10 grams-tuberna?

Permalänk
Medlem

Jag valde "annan" då det beror på en mängd faktorer.

  • Vilken kylpasta

  • CPU/GPU

  • Värmespridarens/kislets form och storlek

Och ev även vad jag känner för för tillfället 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Lägger en klick som jag smetar ut med pekfingret Procentuellt så gör det mest skillnad vilken pasta man använder, och inte hur man applicerar den.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det var ju inte länge sedan den här frågan togs upp, kan det ha varit 365 dagar sedan?

Filar lite på ett plastkort så att det finns stöd i hörnen mot processorn, stryker sedan på ett jämnt lager.
Bra tips där, ska lägga på en risgryn i mitten också. Spelar det någon roll om det är jasmin, fullkorn, eller vanligt matris?
Jag är fullt införstådd med att riskornet skall kokas först!

Grötris givetvis.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Alltid klicken.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag lyckades till och med få en kemilärare att langa ut 99% ren sprit åt en för att ta bort kylpasta. Morsan var lärare på samma skola där det gick men man såg hur det slet på läraretiken. Själv begrep man inte varför det var kontroversiellt

99% ren sprit? Är du helt säker på det? Det går nämligen bara om den där sista procenten är bensen eller nåt liknande (är det 99% etanol och resten vatten, så tar den upp vatten från luften tills man är nere på 96%). Det är dessutom fullständigt onödigt med så starkt för att ta bort lite kylpasta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Som ett X.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Lägger en klick som jag smetar ut med pekfingret Procentuellt så gör det mest skillnad vilken pasta man använder, och inte hur man applicerar den.

Kör samma teknik här och har gjort sen man börja bygga datorer sen slutat av 90-talet.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

En stjärna, vet inte var kärnorna befinner sig så bäst att se till att det täcker allt verkar funka bra på min 13600k iaf

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Börjar det inte bli dags för ett nytt kylpasta test? Köpte själv arctic MX-6 idag tillsammans med ryzen 5600 som uppgradering till extra datorn.

EDIT: Efter kollat på otaliga tester så har jag gått från riskorn till ett litet x istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som smetar på kylaren istället? Måste ju vara enklare att sitta vid matbordet och pyssla än att ligga på golvet och dyka ner i en mörk låda, omgiven av vassa kanter, svärandes osande svador som får resten av familjen att dra sig undan..

Permalänk
Medlem

X-tekniken lite extra kanske, smetar ut med rakblad... drygt med vattenkylning att demontera

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Om IHS finns kör jag på ett kryss. Är det bare die, som en gpu eller laptop, då breder jag ut det

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

99% ren sprit? Är du helt säker på det? Det går nämligen bara om den där sista procenten är bensen eller nåt liknande (är det 99% etanol och resten vatten, så tar den upp vatten från luften tills man är nere på 96%). Det är dessutom fullständigt onödigt med så starkt för att ta bort lite kylpasta.

Beror väl på vad "sprit" är slang för. Kjell påstår sig sälja >99.5% isopropanol, den brukar jag köra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Körde förr med ett "riskorn" men har gått till över till ett kryss.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

With feeling

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Körde riskorn förut men har gått över till att bre på. Har upplevt väldigt jämnt och bra resultat/temps med det!

Permalänk
Medlem

Klick i mitten har jag alltid kört med.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Varför är det ingen som smetar på kylaren istället? Måste ju vara enklare att sitta vid matbordet och pyssla än att ligga på golvet och dyka ner i en mörk låda, omgiven av vassa kanter, svärandes osande svador som får resten av familjen att dra sig undan..

Varför måste du vara på golvet? Lägg chassit på matbordet och mecka.
Sist jag bråkade med kylpasta så satte jag processorn på plats på moderkortet innan jag monterade det i chassit och passade då på att breda ut kylpastan. Sedan i med moderkortet i chassit, i med kablar och grafikkort sedan cpukylare.
Var smutt!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

1 klick i mitten, en i varje hörn så att säga. Inga sjuka mängder, men något mer än en ärta skulle jag tro. Klickkors?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av CrispVanDahl:

Åh mitt favoritsvar:
Det beror på.

Intel pre LGA 1700: liten klutt i mitten.
Intel post LGA 1700: liten klutt i mitten följt av en än mindre klutt i vardera hörn.
Ryzen: liten klutt i mitten
Threadripper: brer ut det som bregott på en skiva skogaholm.
Naken die: brer ut ett tunt tunt lager för att täcka hela ytan, litar inte på min egen förmåga att få till en bra och jämn utspridning med enbart tryck från kylaren.

Haha borde kört flerval bara för din skull.

Permalänk
Medlem

En larv i mitten (som tandkräm) på 0,5-1 gram (beroende på yta) körde jag innan, men fick med en spatel nu när jag köpte ny pasta, så testade att bre ut som smör och det blev superfint, omöjligt att få med den sista droppen på cirka 20 milligram dock.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

beror väl på vilken hårdvara vi pratar om.

cpu /gpu brukar jag köra en klick i mitten bara och alltid funkat.

på mostes eller annat som ska skruvas på en kylare som ersättare för en annan trasig typ i slutsteg eller liknande en liten klick ovanpå det gamla . good enough orkar inte kladda med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Näst senast testade jag att lägga på ett kors. Det verkade ge bra resultat. Det såg bra ut senast jag bytta processor, dvs, täckte bra. Så jag la på ett kors senast också. Kommer göra det i fortsättningen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.