Permalänk
Medlem

LG OLED - garanti mot inbränning?

Halloj. Jag försöker få lite klarhet i om det öht är någon ide att skapa ett ärende hos LG.

Har en 48CX som datorskärm och har en del synliga inbränningar. Dels startmenyn som inte känns helt otippat när man inte döljer den automatiskt och har TVn igång såpass mycket, men även mönster från bakgrundsbilden på skrivbordet och vad jag tror är undertext-rester från typ HBO/netflix, det är väl snarare det jag är brydd över. Härom veckan hade jag även en tillfällig retention av LGs eget infomeddelande om uppdatering, men det försvann efter att ha kört en "rengöring"

TVn är inköpt 21-02-02, så en bit under tre år sedan. Någon med erfarenhet av detta? Något att testa först?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert

Eftersom du har garanti kvar (förutsett att du inte pillat i servicemenyn) skulle jag definitivt ha kontaktat LG.

EDIT: Kollade garantitiden nu och den ser ut att inte gälla. Glöm det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Garantin på LGs OLED är 2 år så det är nog kört =(.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Bildexpert 📺

LG har tidigare bytt under reklamationstiden, dvs 3 år, men varje ärende är förstås sin egen historia. Finns inget att förlora så kontakta LG och berätta hur det går.

Permalänk
Medlem

Nåväl, jag har skapat mig ett ärende då så får vi se vad som händer. Tror LG skulle behöva korrekturläsa lite knappar här och var dock

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det kan bli inbränning (undantaget möjligen då menylisten) med den extrem aggressiva skyddsfunktion de har.

Det räcker ju med en vanlig film som har en lite för lång scen så är skärmen snart nära helt svart.

Var tvungen att stänga av det. Vilket ju garanterat gör garantin ogiltig.. : /

Så har du verkligen undertext?rester inbrända utan att ha gjort det så är det ju verkligen något tillverkningsfel på den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Så har du verkligen undertext?rester inbrända utan att ha gjort det så är det ju verkligen något tillverkningsfel på den.

Vet inte riktigt vad det är, men det är det enda jag kan tänka mig som ligger som ränder på den höjden, men det låter märkligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vet inte riktigt vad det är, men det är det enda jag kan tänka mig som ligger som ränder på den höjden, men det låter märkligt.

Hej!

Som av en slump har jag precis postat bilder på min Sony med inbränningar från undertext i tråden: #20235445

Liknar det du upplever som inbränningar mina?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Hej!

Som av en slump har jag precis postat bilder på min Sony med inbränningar från undertext i tråden: #20235445

Liknar det du upplever som inbränningar mina?

Svårt att få bild på, men ja det ser ganska likt ut på nedre delen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Hmm.. ser inte riktigt ut som riktiga inbränningar faktiskt. Mer som att skärmen inte balanserat de mer slitna områdena.

Hjälper inte en grundlig pixelnalansering mot dessa?

Det syftar alltså till att balansera styrkan mot mer eller mindre använda pixlar. Typ.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är ovanligare idag men var vanligare förr: det är ofta ojämnheter över ytan på egentligen alla TV-apparater. Kan vara distinkta band både horisontellt och vertikalt. Jag nördgissar hej vilt på ett att det är avvikelser i responsen i TFT-skiktet som leder till olika respons i kolumner och rader. Det kan vara ganska så distinkta streck som kanske sammanfaller med taskbars och undertexter eller annat.

På en LCD brukar man kalla det för "Dirty Screen effekt". Med en OLED tolkas det automatiskt som "inbränning" eftersom det är så diskussionen ser ut. Alla skavanker på en OLED tolkas ju som bekant som en "inbränning".

Sådana problem är synligast mot mörkgrå bakgrunder som bara är ett par procent gråa. Har man ojämnheter som syns mot mörkgrå bakgrund, men som försvinner ju starkare färg man visar och inte längre syns på 100% röd bakgrund, då är det rimligen inte en inbränning utan en ojämnhet i panelen som kan ha flera orsaker, likt åldrande och slitage. Men också att det alltid funnits där, men det är först nu man lägger märker till det och börjar störa sig.

Typisk för den typen av ojämnheter är att det går kant till kant och inte bara där exempelvis undertexterna brukar finnas.

Faktiska inbränningar däremot ska synas mot en 100% röd bakgrund som att det saknas rött, dvs är gråare/blekare fält av det som bränts in.

Jämför med rtings exempel från deras burn-in-test: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Den praktiska effekten av att det saknas rött är att inbränningen mot en grå bakgrund blir till turkos eftersom turkos (dvs G+B) är komplementfärgen i RGB-systemet:

Detta är ju extremfall men är ändå tydligt för hur en faktiskt inbränning ser ut. Pixlarna har tappat förmågan att alstra rätt mängd ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Hmm.. ser inte riktigt ut som riktiga inbränningar faktiskt. Mer som att skärmen inte balanserat de mer slitna områdena.

Hjälper inte en grundlig pixelnalansering mot dessa?

Det syftar alltså till att balansera styrkan mot mer eller mindre använda pixlar. Typ.

Pixel refreshern som man kan starta manuellt i inställningarna gör ingen skillnad iallafall. Sen om det faktiskt är inbränningar eller något annat vet jag inte, men syns väldigt tydligt mot vissa bakgrunder. Finns det ytterligare saker man kan testa om man går in i service-menyn tro?

Här är en bild med mönster från bakgrundsbilden

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Typisk för den typen av ojämnheter är att det går kant till kant och inte bara där exempelvis undertexterna brukar finnas.

Faktiska inbränningar däremot ska synas mot en 100% röd bakgrund som att det saknas rött, dvs är gråare/blekare fält av det som bränts in.<Uppladdad bildlänk>

Nej det ser faktiskt inte ut som att det saknas rött på min, utan mer som skuggor. Så det kanske inte är inbränningar då, men likväl väldigt framträdande måste jag säga.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmann1:

Nej det ser faktiskt inte ut som att det saknas rött på min, utan mer som skuggor. Så det kanske inte är inbränningar då, men likväl väldigt framträdande måste jag säga.

Japp, du har en ojämn panel och frågan är om det blivit så med tiden eller inte. En inbränning hade gett samma sort strukturer när du kör alla färger. Nu ser ju blå och grönt helt olika ut där då grå (alltså vitt i varierande luminansnivåer) är summan av R+G+B.

Kan fortfarande vara något som LG ordnar eftersom det kan tolkas som en kvalitetsbrist. Skadar därför inte att påpeka och kontakta LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, du har en ojämn panel och frågan är om det blivit så med tiden eller inte. En inbränning hade gett samma sort strukturer när du kör alla färger. Nu ser ju blå och grönt helt olika ut där då grå (alltså vitt i varierande luminansnivåer) är summan av R+G+B.

Kan fortfarande vara något som LG ordnar eftersom det kan tolkas som en kvalitetsbrist. Skadar därför inte att påpeka och kontakta LG.

Det har garanterat blivit (värre iaf) med tiden, dels har jag kollat i omgångar efter "inbränningar" tidigare utan att ha noterat dessa, men dessa är så påtagliga att de syns när jag spelar och har annat rörligt framför liksom.

Om jag tar ett fönster med blå färg och för det över bakgrundsbilden på skrivbordet så måste jag slå på skrivbordsikoner för att inte tro att jag bara har ett transparent fönster.

Tillfällig videolänk
https://streamable.com/aszi81

Men vi får väl se vad LG säger, jag skapade ärendet som inbränningar men dom ber väl om mer info antar jag.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Bara för det är intressant att veta, vad för brightness % har du kört denna 48CX på? HDR i skrivbordsmiljö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Pixlarna har tappat förmågan att alstra rätt mängd ljus.

Skulle andra rent mekaniska brister kunna orsaka liknande mönster på en OLED? Typ som att lamineringen mot monteringsplåten släpper. Menar då alltså inte bara för att skärmen delvis överhettas pga det.

Har fått lite knasiga effekter på laminerade LCDs när frontlaminerinhen vattenskadats, och förstärker ljuset där, så tänker det kunde bli liknande.

Skrivet av macmann1:

Finns det ytterligare saker man kan testa om man går in i service-menyn tro?

Om du menar serviceteknikermenyn så låt bli om du tänker reklamera den.

Är det bara någo självservice du kommer in på utan trix, så visst, pröva.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AndreaX:

Skulle andra rent mekaniska brister kunna orsaka liknande mönster på en OLED? Typ som att lamineringen mot monteringsplåten släpper. Menar då alltså inte bara för att skärmen delvis överhettas pga det.

Har fått lite knasiga effekter på laminerade LCDs när frontlaminerinhen vattenskadats, och förstärker ljuset där, så tänker det kunde bli liknande.

Mycket möjligt att det kan bli snarlika problem även om de kanske yttrar sig på andra sätt. Skadan på LCD:n kanske handlar om att polariseringsfiltret påverkas vilket ger annat ljus och just det skulle inte inträffa med en OLED.

Mekaniska slitage kan bli rätt udda. Såg en gång en trasig plasma som i sina sista stunder blev närmast psykedeliskt där den faktiska bilden delvis var kvar ganska intakt i mitten. Runt om växlade fler pixlar mot svart ungefär som blad och grenar växer fram och sprider sig i time-lapse videos. Fast som svarta och dystopiska pixelrötter. Ångrar 11 år senare att jag aldrig tog fram dåvarande mobilen och filmade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Bara för det är intressant att veta, vad för brightness % har du kört denna 48CX på? HDR i skrivbordsmiljö?

Ingen HDR i Windows.

OLED LIGHT 70
Contrast 85
Brightness 50

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmann1:

Ingen HDR i Windows.

OLED LIGHT 70
Contrast 85
Brightness 50

Den viktigaste inställningen på en OLED är "Peak brightness" eller "Högsta ljusstyrka" eftersom det avgör vilken fysiskt ljusstyrka panelen producerar. OLED-Light/Pixelljus är endast ett reglage för utväxling inom den nivå man har valt på Peak brightness.

Kör du med Peak brightness: Off kommer panelen sällan gå över 200 nits i SDR och kanske nå 350–400 i HDR. Då körs den väldigt konservativt och säkert, plus att det minskar ABL.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding, nu får du tar och skärpa dig med dina "det är ingen inbränning"-inlägg. Om panelen förändras permanent av bilden så spelar det ingen roll vad du kallar det. Om det hjälper kan du köra en search-and-replace och byta ut "inbränning" mot "bajspanel" på alla inlägg så slipper du störa dig på ordet hela tiden. Just nu låter du som en av de där som hela tiden säger "det är Machine Learning, inte Artificial Intelligence" så fort de ser "AI" skrivet någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

@Laxpudding, nu får du tar och skärpa dig med dina "det är ingen inbränning"-inlägg. Om panelen förändras permanent av bilden så spelar det ingen roll vad du kallar det. Om det hjälper kan du köra en search-and-replace och byta ut "inbränning" mot "bajspanel" på alla inlägg så slipper du störa dig på ordet hela tiden. Just nu låter du som en av de där som hela tiden säger "det är Machine Learning, inte Artificial Intelligence" så fort de ser "AI" skrivet någonstans.

Ja, det är alltid så tråkigt när någon kommer med kunskap och fakta.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den viktigaste inställningen på en OLED är "Peak brightness" eller "Högsta ljusstyrka" eftersom det avgör vilken fysiskt ljusstyrka panelen producerar. OLED-Light/Pixelljus är endast ett reglage för utväxling inom den nivå man har valt på Peak brightness.

Kör du med Peak brightness: Off kommer panelen sällan gå över 200 nits i SDR och kanske nå 350–400 i HDR. Då körs den väldigt konservativt och säkert, plus att det minskar ABL.

Även Peak brightness är satt till Off

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmann1:

Även Peak brightness är satt till Off

Då ska det mycket till för att du har faktiska inbränningar. Panelen har i princip arbetat på 50% av sin kapacitet och den värme som alstras med Peak brightness: Off brukar inte ens räcka till att skapa kortsiktig retention (glödande/ljusare retention) när jag försökt stresstesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då ska det mycket till för att du har faktiska inbränningar. Panelen har i princip arbetat på 50% av sin kapacitet och den värme som alstras med Peak brightness: Off brukar inte ens räcka till att skapa kortsiktig retention (glödande/ljusare retention) när jag försökt stresstesta.

Vad det än är så är det ju extremt tydligt utefter bilder som varit på skärmen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av trudelutt:

@Laxpudding, nu får du tar och skärpa dig med dina "det är ingen inbränning"-inlägg. Om panelen förändras permanent av bilden så spelar det ingen roll vad du kallar det. Om det hjälper kan du köra en search-and-replace och byta ut "inbränning" mot "bajspanel" på alla inlägg så slipper du störa dig på ordet hela tiden. Just nu låter du som en av de där som hela tiden säger "det är Machine Learning, inte Artificial Intelligence" så fort de ser "AI" skrivet någonstans.

Ingen dum idé faktiskt. Helt med på detta.

Backlight Bleed, ska från och med nu kallas bajspanel
Vinjettering, ska från och med nu kallas bajspanel
Clouding, ska från och med nu kallas bajspanel
IPS Glow, ska från och med nu kallas bajspanel
Trasiga lysdioder, ska från och med nu kallas bajspanel
Blooming, ska från och med nu kallas bajspanel
Moduleringsflimmer, ska från och med nu kallas bajspanel
Skadad light guide (fläckar, sprickor, cirklar), ska från och med nu kallas bajspanel
Eftersläp, särskilt på VA-paneler, ska från och med nu kallas bajspanel

För att nämna några typiska kvalitetsproblem som är vanligt förekommande men typiskt inte drabbar just OLED. Blir ju enklare när man kallar allt för bajs!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmann1:

Vad det än är så är det ju extremt tydligt utefter bilder som varit på skärmen.

Lite mer deduktion kan hjälpa om du vill få igenom någon form av reklamation. Likt ifall det är samma problem med andra källor, till exempel köra jpeg-bilderna med heltäckande färg du har som test på en USB-sticka direkt in i TV:n. För räkna med att LG-supporten kommer ställa sådana motfrågor.

Det har ju hänt mer än en gång att det man ser som "fel på skärmen" är något annat. Likt att mjukvaran du använder för att lägga upp testbilderna har en viss nivå av genomskinlighet som gör att bakgrundsbilden på datorn blöder igenom. Inget man ser på sina semesterbilder eller liknande bildspel, men som blir synligt med testbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

närmast psykedeliskt

Ja, blev lite regnbågigt på LCDn med. Antar att släppet inte var helt jämt så det blev som prismaeffekter. Inte toktrippigt, men såg rätt snyggt ut åtminstone.

Kanske borde hängt den på väggen istället för att skaffa en sån där fånig dekorationstriangel som tydligen är årets fluga.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite mer deduktion kan hjälpa om du vill få igenom någon form av reklamation. Likt ifall det är samma problem med andra källor, till exempel köra jpeg-bilderna med heltäckande färg du har som test på en USB-sticka direkt in i TV:n. För räkna med att LG-supporten kommer ställa sådana motfrågor.

Det har ju hänt mer än en gång att det man ser som "fel på skärmen" är något annat. Likt att mjukvaran du använder för att lägga upp testbilderna har en viss nivå av genomskinlighet som gör att bakgrundsbilden på datorn blöder igenom. Inget man ser på sina semesterbilder eller liknande bildspel, men som blir synligt med testbilder.

Bra förslag. Testade med en bild direkt från USB. Som vanligt tydligare IRL men ja.

Helhet:

Antydan till ikoner på skrivbordet:

Startmenyn (kör ultrawide med black bars, därav höjden)

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450