Paradox flaggar för prestandaproblem med Cities: Skylines 2

Permalänk
Melding Plague

Paradox flaggar för prestandaproblem med Cities: Skylines 2

Enligt utgivaren är spelet fortfarande mer tungdrivet än planerat och vissa PC-spelare kan uppleva problem vid lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kudos till Paradox som håller lanseringsdatumet och varnar för vissa problem som de vet om vid lanseringen.

Inte som de andra större spelbolagen som släpper spelen i sent alpha/ tidigt beta läge och säger hoppsan det här va inte meningen men vi kommer att släppa en stor fix patch om 1-3år som borde åtgärdat de största problemen sen går vi vidare.........

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jättebra. De som är tveksamma väntar lite och de som inte bryr sig eller tror sig klara kör ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

''men ansiktslyftet ser ut att sällskapas av prestandaproblem på PC-sidan.''

Lås FPS'en på 30 och kalla det för superb optimering.. verkar funka hos konsolerna.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Kudos till Paradox som håller lanseringsdatumet och varnar för vissa problem som de vet om vid lanseringen.

Inte som de andra större spelbolagen som släpper spelen i sent alpha/ tidigt beta läge och säger hoppsan det här va inte meningen men vi kommer att släppa en stor fix patch om 1-3år som borde åtgärdat de största problemen sen går vi vidare.........

Ska vi hylla spelföretag som släpper spel trots att de är medvetna om att det har prestandaproblem som med största sannolikhet hade kunnat fixats om det hade fått mer tid? Vore betydligt bättre om de bara flyttade fram lanseringen tills spelet var redo.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

precis som stellaris som banna alla som klaga om prestanda i 5 år tills en moddare fixade det kommer det ske igen.
bara mer dlc mer prestandaproblem o bara attakera communityn.
pdxfanboys är helt frånkopplade från verkligheten med "köp en ny 20k dator varje år"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

Ska vi hylla spelföretag som släpper spel trots att de är medvetna om att det har prestandaproblem som med största sannolikhet hade kunnat fixats om det hade fått mer tid? Vore betydligt bättre om de bara flyttade fram lanseringen tills spelet var redo.

pdx har som regel att alltid släppa halvkokta titlar och sen patcha dom i 8 år så spelet går bra tills nästa titel kommer.

Permalänk
Medlem

Framförallt blir det inget Steam Workshop för moddar, men paradox egna plattform istället. Oklart vad det betyder i verkligheten, men känns som att workshop var en stor del i varför ettan lyckades

Permalänk
Medlem

Ser ut som jag klarar mig, svårt att tro det skulle vara värre än med Starfield som nog är det mest tungdrivna spelet jag har idag. Men visst, lite lockande med en smått onödig uppgradering till en 14700K kanske.

Kommer spela dag ett oavsett då jag har Game Pass. Hade tänkt köpa på Steam men då de inte supportar Steam workshop så får jag tillräckligt för pengarna med GP ändå.

Lite mer störande att Alan Wake 2 är Epic exklusivt. Men om jag ska hinna spela i tid så har jag inte så mycket till alternativ. Kanske hittar någon bra deal, 549kr är sväljbart men billigare än så, inte mig emot.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Framförallt blir det inget Steam Workshop för moddar, men paradox egna plattform istället. Oklart vad det betyder i verkligheten, men känns som att workshop var en stor del i varför ettan lyckades

Detta! Samt hur Sim City (2013?) underlevererade kraftigt mot förväntningarna. Inget kalkonspel men Cities: Skylines kändes för bra för att vara sant i jämförelse. Det och Stardew Valley är grunden i mina mer generella spelrekommendationer när folk frågar om något bra (och billigt) att spela.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt utgivaren är spelet fortfarande mer tungdrivet än planerat och vissa PC-spelare kan uppleva problem vid lansering.

SÅ SLÄPP INTE SKITEN DÅ?!?

Släpp ett färdigt spel istället och skit i att marknadsavdelningen skriker.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Kommer köpa spelet oavsett. Har kollat på många YT-klipp och är så sugen på att själv köra. Detta spelet är en av det mest efterlängtade i år för min del. Sen hoppas jag att mods och assets löser sig, halva spelet bygger ju kring det.

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Framförallt blir det inget Steam Workshop för moddar, men paradox egna plattform istället. Oklart vad det betyder i verkligheten, men känns som att workshop var en stor del i varför ettan lyckades

Om det innebär gratis mods med annan leverans spelar det mig ingen roll. Skulle det betyda betalda mods så är det kört.

Jag kommer dock inte köpa på release just pga att Paradox-spel brukar behöva lite tid att koka (+ mods).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callezzon:

Kommer köpa spelet oavsett. Har kollat på många YT-klipp och är så sugen på att själv köra. Detta spelet är en av det mest efterlängtade i år för min del. Sen hoppas jag att mods och assets löser sig, halva spelet bygger ju kring det.

Samma här. Förbokade i helgen (jag vet...).
Men jag tänker såhär. Det verkar som, på klippen som släppts, att det tar ganska lång tid att få till en stor stad. Så medans vi spelar runt och provar lite olika kartor innan vi tar spadtaget till den stad vi ska satsa på så hinner dom säkert patcha eller modda spelet.
Så prestanda blir väl mer lidande i en miljonstad än en liten by?

Detta är för övrigt ett spel som skulle kunna få mig att uppgradera.
Om redaktionen läser så skulle jag vilja se ett prestandatest på grafiken, när spelet släppts.
7800xt är mitt sikte nu under stundande Black Friday.

Permalänk
Medlem

Inte så förvånande egentligen. Samma grafikmotor och originalet kan fortfarande vara rätt tungdrivet på relativt ny hårdvara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Ska vi hylla spelföretag som släpper spel trots att de är medvetna om att det har prestandaproblem som med största sannolikhet hade kunnat fixats om det hade fått mer tid? Vore betydligt bättre om de bara flyttade fram lanseringen tills spelet var redo.

Känner att det är lite antingen eller för min del Antingen bör det vara väl optimerat vid release, eller så önskar jag att utvecklaren meddelar att de är medvetna om prestandaproblemet, och att de jobbar med att åtgärda det (som i det här fallet). Är ju en del som struntar i prestandan i sånna här spel, och då bara ser det som en bonus att spelen släpps lite tidigare. De som bryr sig om ett mer polerat spel har ju möjligheten att avstå köp och vänta till spelet är lite mer patchat istället.

(Jag är en av dem som kommer vänta.)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Samma här. Förbokade i helgen (jag vet...).
Men jag tänker såhär. Det verkar som, på klippen som släppts, att det tar ganska lång tid att få till en stor stad. Så medans vi spelar runt och provar lite olika kartor innan vi tar spadtaget till den stad vi ska satsa på så hinner dom säkert patcha eller modda spelet.
Så prestanda blir väl mer lidande i en miljonstad än en liten by?

Detta är för övrigt ett spel som skulle kunna få mig att uppgradera.
Om redaktionen läser så skulle jag vilja se ett prestandatest på grafiken, när spelet släppts.
7800xt är mitt sikte nu under stundande Black Friday.

Jag tycker inte man ska vara rädd att förboka titlar man känner starkt för och vet att man ändå kommer att köpa. En annan sak om man gör det på allt man köper.

Förbokar i regel bara någon dag innan lansering, oftast har man fått veta så mycket om spelet i fråga att man sitter på en ganska säker hand. Med en del undantag förstås. Men månader och år före? Skulle inte falla mig in såvida jag inte känner mig rätt säker eller får en sjukt bra förbokningsdeal. Färre sådanna nu än tidigare dock.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

CS1 med massa mods är redan väldigt tungdrivet så jag har svårt att tänka mig att omoddat CS2 skulle flyta så enormt mycket sämre. Det borde bli mer optimerat när mycket av funktionaliteten är integrerat direkt i spelet istället för genom mods.
Sedan är det inte direkt den typen av spel där man behöver 200 FPS. Så länge inte själva GUI:t känns segt behöver man knappt mer än 30 FPS om ens det. Det som kan bli lite irriterande är när man når en stor befolkning och simulationen går långsamt fast man "snabbspolar".

Även intressant med det enorma klivet i GPU mellan minimum och rekommenderat. Man undrar vilka tunga GPU-baserade effekter spelet använder... RT? I de videos jag sett verkar själva 3D-motorn rätt snarlik CS1.

Sen ska man komma ihåg att Colossal Order är hopplösa på att optimera. Det finns mods till CS1 som ökar FPS med 25% eller mer bara genom att reducera antalet onödiga draw calls och raycasts för GUI-element, muspekaren o.s.v. Trots att spelet funnits i 8 år orkade CO aldrig fixa detta direkt i spelet, så man kan undra om även CS2 har samma problem. Skulle inte förvåna mig om moddare hittar mycket lågt hängande frukt för att optimera prestandan

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag tycker inte man ska vara rädd att förboka titlar man känner starkt för och vet att man ändå kommer att köpa. En annan sak om man gör det på allt man köper.

Förbokar i regel bara någon dag innan lansering, oftast har man fått veta så mycket om spelet i fråga att man sitter på en ganska säker hand. Med en del undantag förstås. Men månader och år före? Skulle inte falla mig in såvida jag inte känner mig rätt säker eller får en sjukt bra förbokningsdeal. Färre sådanna nu än tidigare dock.

Jag tycker ju att 12 dagar innan knappt räknas som förbokning. Nu fick man ju en extra karta från paradox hemmaort. Tyckte det var nice. Jag har alltid velat göra en kopia på min egen stad. Men aldrig riktigt fått till skalan i CS1.
Sen fick man några extra byggnader som såg vettiga ut och ser ut att passa i miljön. I CS1 undvek jag dess för att dom var helt fel skalenligt. Jättestora byggnader som verkligen stack ut på fel sätt. Nu denna gång har dom verkligen tänkt till med skalorna på allt vad det verkar.

Permalänk
Medlem

Vore fint om de kunde lista vad minimikravet och den rekommenderade konfigen resulterar i för ungefärlig prestanda.
Behövs RTX 3080 för att nå 60FPS i 1080P, eller behövs det om man vill nå 144FPS i 4K? Lite hemligt.

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Samma här. Förbokade i helgen (jag vet...).
Men jag tänker såhär. Det verkar som, på klippen som släppts, att det tar ganska lång tid att få till en stor stad. Så medans vi spelar runt och provar lite olika kartor innan vi tar spadtaget till den stad vi ska satsa på så hinner dom säkert patcha eller modda spelet.
Så prestanda blir väl mer lidande i en miljonstad än en liten by?

Detta är för övrigt ett spel som skulle kunna få mig att uppgradera.
Om redaktionen läser så skulle jag vilja se ett prestandatest på grafiken, när spelet släppts.
7800xt är mitt sikte nu under stundande Black Friday.

Ja jag kommer nog börja med en alternativt två städer att bygga. Sen hoppas jag att det kommer mer contents i form av mods o assets som gör det bättre med tiden. Men ja, risken är att min bärbara kommer svettas

Skrivet av Pepsin:

CS1 med massa mods är redan väldigt tungdrivet så jag har svårt att tänka mig att omoddat CS2 skulle flyta så enormt mycket sämre. Det borde bli mer optimerat när mycket av funktionaliteten är integrerat direkt i spelet istället för genom mods.
Sedan är det inte direkt den typen av spel där man behöver 200 FPS. Så länge inte själva GUI:t känns segt behöver man knappt mer än 30 FPS om ens det. Det som kan bli lite irriterande är när man når en stor befolkning och simulationen går långsamt fast man "snabbspolar".

Även intressant med det enorma klivet i GPU mellan minimum och rekommenderat. Man undrar vilka tunga GPU-baserade effekter spelet använder... RT? I de videos jag sett verkar själva 3D-motorn rätt snarlik CS1.

Sen ska man komma ihåg att Colossal Order är hopplösa på att optimera. Det finns mods till CS1 som ökar FPS med 25% eller mer bara genom att reducera antalet onödiga draw calls och raycasts för GUI-element, muspekaren o.s.v. Trots att spelet funnits i 8 år orkade CO aldrig fixa detta direkt i spelet, så man kan undra om även CS2 har samma problem. Skulle inte förvåna mig om moddare hittar mycket lågt hängande frukt för att optimera prestandan

Av videoklippen jag sett så har dem byggt in en del ”mods” redan i spelet som man inte kunde vara utan i CS1, så det är ju bra. Men problemet med CS1 var att alla mods och assets käkade upp RAM-minnet. Så jag uppgraderade till 64GB av just den anledningen.

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem

Det börjar bli en trend att mååånga spel till PC just nu har prestandaproblem, har varit en PC spelare i enormt många år och har nog aldrig varit med om värre, känns som att förr om åren så fanns det några få spel som hade problem medans nu har de mesta problem även på rätt bra datorer, tror det är dags att de tar ett steg tillbaka och släpper färdiga spel istället för detta, detta börjar ju bli en parodi när man kan sitta på en dator på 15K+ och fortfarande inte få ett flyt (Forza Motorsport, jag kollar på dig)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

SÅ SLÄPP INTE SKITEN DÅ?!?

Släpp ett färdigt spel istället och skit i att marknadsavdelningen skriker.

Då kommer folk klaga på att spelet är försenat istället. Det går aldrig att göra alla nöjda. Om folk kommer klaga oavsett så är det bästa att släppa nu så får folk helt enkelt välja om de vill köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Det börjar bli en trend att mååånga spel till PC just nu har prestandaproblem, har varit en PC spelare i enormt många år och har nog aldrig varit med om värre, känns som att förr om åren så fanns det några få spel som hade problem medans nu har de mesta problem även på rätt bra datorer, tror det är dags att de tar ett steg tillbaka och släpper färdiga spel istället för detta, detta börjar ju bli en parodi när man kan sitta på en dator på 15K+ och fortfarande inte få ett flyt (Forza Motorsport, jag kollar på dig)

Jag håller inte med om att det är en ny trend. Problemet har funnit sedan typ 2012.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Det börjar bli en trend att mååånga spel till PC just nu har prestandaproblem, har varit en PC spelare i enormt många år och har nog aldrig varit med om värre, känns som att förr om åren så fanns det några få spel som hade problem medans nu har de mesta problem även på rätt bra datorer, tror det är dags att de tar ett steg tillbaka och släpper färdiga spel istället för detta, detta börjar ju bli en parodi när man kan sitta på en dator på 15K+ och fortfarande inte få ett flyt (Forza Motorsport, jag kollar på dig)

Kan vara så att spelutvecklare alltid vill vara i framkant, då senaste grafiken säljer bättre än förra generationens grafik. Samtidigt förväntar de sig att hårdvaran hinner utvecklas under spelutvecklingen. Det förstnämnda avstannar inte, snarare tvärtom. Medan grafikkortsutvecklingen går långsammare. Samtidigt har kraven också ökat när det kommer till upplösning och bildfrekvens vilket äter upp mycket av prestandavinsterna från utvecklingen.
Och även om spelutvecklare har mer och mer utvecklingsverktyg, så blir spelen ändå komplexare och komplexare. Och det kan krävas mycket mer jobb att optimera jämfört med förr. Framförallt med lite unika spel som kräver egen spelmotor eller som använder en spelmotor som inte är helt anpassad för det de vill göra.

Permalänk

Bra att man varnar men man borde egentligen skjuta på lanseringen. Paradox har gått nerför sen de blev börsnoterade..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Framförallt blir det inget Steam Workshop för moddar, men paradox egna plattform istället. Oklart vad det betyder i verkligheten, men känns som att workshop var en stor del i varför ettan lyckades

flertal moddar grupper säger det är skit. workshop är sa mkt bättre pa alla vis. massa krangel att ladda upp till pdx. alla saker flaggas konstant för hatbrott av ai o tas bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Callezzon:

Ja jag kommer nog börja med en alternativt två städer att bygga. Sen hoppas jag att det kommer mer contents i form av mods o assets som gör det bättre med tiden. Men ja, risken är att min bärbara kommer svettas

Av videoklippen jag sett så har dem byggt in en del ”mods” redan i spelet som man inte kunde vara utan i CS1, så det är ju bra. Men problemet med CS1 var att alla mods och assets käkade upp RAM-minnet. Så jag uppgraderade till 64GB av just den anledningen.

grunddesignen för spelet är skit. dom kan inte streama saker fran hardisk. utan alla dlc laddas in till ram. om du har dlc med flac radio dumpas 4gb ram bara för saker som inte används. med dlcs behöver du 32gb ram vilket är helt sjukt.

Permalänk
Medlem

Ajdå, kasst. Jag får avvakta med köp. Sett fram emot det här hela hösten :P. Aja, bra att få veta det nu.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Håller med om att de borde lösa problemen först, men uppskattar ändå att de går ut och meddelar om problemen innan släpp. Det brukar ju inte direkt hända.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....