Inte en bugg – insekt slog ut Nvidias vassaste grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Inte en bugg – insekt slog ut Nvidias vassaste grafikkort

Youtube-kanalen North West Repair fick in ett till synes trasigt exemplar av Geforce RTX 4090, och det visade sig ha gått mal i grafikkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sitter kretsen i en sockel?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Sitter kretsen i en sockel?

Nej? Är ganska säker på att gpu kretsar har inte suttit i sockel sen typ 90 talet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Själva definitionen av en bug ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Sitter kretsen i en sockel?

Nope, BGA (Ball Grid Array)

Inte så många som har utrustning och kompetens att utföra en sådan felsökning / lagning.

Imponerande. Minst sagt 😊

Permalänk

Det första jag gör vid tekniska problem är att löda loss cpu/gpu från kretskortet och rengöra, därefter löda tillbaka den.
Om detta inte hjälper, så testar jag svenskeknappen /norsk reset. Vissa nybörjare gör felsökning i omvänd ordning, men de saknar ju erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om detta inte hjälper, så testar jag svenskeknappen /norsk reset.

Med norsk reset menar du Tipex?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Detta måste alltså ha skett vid tillverkningen antar jag? Har svårt att se en insekt ta sig förbi en BGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Med norsk reset menar du Tipex?

Du blandar ihop det med norsk backspace

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Nvidia är värdelösa på debugging.

Permalänk
Medlem

BGA buggen..

Permalänk
Avstängd

Ah, den där snubben som älskar nVidia och tvekar inte att säga att AMD är värdelösa osv osv osv.. oavsett om det är Asus som fuckar upp ett AMD kort är det själva AMD som är värdelösa..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Funktionstestas inte alla kort efter montering? Med typ en bed of nails om inte ett fullständigt självtest av någon form?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Funktionstestas inte alla kort efter montering? Med typ en bed of nails om inte ett fullständigt självtest av någon form?

Orsakade väl inte kortslutning vid test. Den såg inte bränd ut, men värmen kan ju ha fått den att röra lite på sig vilken sedan orsakat att den gett kontakt mellan två pinnar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hur i hvete har en mal tagit sig in i renrummet är för mej en gåta 🤔

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Hur i hvete har en mal tagit sig in i renrummet är för mej en gåta 🤔

Med andra ord maler det dig?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Hade en "bugg" i gamla macbooken för många år sedan. Minns att man kunde jaga runt den med muspekaren...

Den typen av "bugg" som finns kvar även när skärmen är avstängd.

Dold text
Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Med andra ord maler det dig?

haha ja 🤣👍😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Klassiskt Mal ware...

Permalänk
Avstängd

Tänkte direkt att det var någon i New York eller annan amerikansk storstad. Har sett ganska många bilder och videos med spelkonsoler från just amerikanska städer med hela kolonier av kackerlackor i dom.

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

Hur i hvete har en mal tagit sig in i renrummet är för mej en gåta 🤔

Den följde väl med någon av renarna.

Permalänk
Medlem

Killen avslutar med att säga att har ni några trasiga produkter som behöver reparation så hör av er.
Då blir min fråga genast hur mycket kostar detta att göra?
Måste ju vara en hel arbetsdag även för en sådan här kille tänker jag?
Hade jag varit ett sådant proffs skulle jag debitera kanske 1500kr/h plus moms.
Då försvinner priset på ett 4090 ganska snabbt och man vet inte ens om det kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Killen avslutar med att säga att har ni några trasiga produkter som behöver reparation så hör av er.
Då blir min fråga genast hur mycket kostar detta att göra?
Måste ju vara en hel arbetsdag även för en sådan här kille tänker jag?
Hade jag varit ett sådant proffs skulle jag debitera kanske 1500kr/h plus moms.
Då försvinner priset på ett 4090 ganska snabbt och man vet inte ens om det kommer fungera.

Tror det är gratis så länge han får filma det, och antagligen inga garantier på att det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det är gratis så länge han får filma det, och antagligen inga garantier på att det funkar

Ja så är det nog, men det är ju bara i reklamsyfte. Tänkte mer på när de har "vanliga" case.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Triton242:

Ja så är det nog, men det är ju bara i reklamsyfte. Tänkte mer på när de har "vanliga" case.

Tryck in en död gris i chassit och skriv att den var såhär när du kom hem från jobb...

Permalänk
Medlem

Den måste ha fastnat i typ silkscreen på PCBt redan innan assembly?
Nån som vet ifall nvidia tillverkar sina egna PCBer inhouse eller om de köper externt?

Möjligt att insekten kunde klara flying probe-test och sen brännt igenom vid första boot av kund.
Oavsett tycker man ju att nån sensor-kamera borde hittat den

Helt otroligt rolig story ändå 😀

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur lång tid det tar för Amd att komma med en peak. "We might have some buggy drivers, but atleast we do not have bugs in our cards"

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

Hur i hvete har en mal tagit sig in i renrummet är för mej en gåta 🤔

Insekten i videon var ingen mal. Jag tror du och Swec översätter "moth" till "mal" istället för "nattfjäril". I Sverige finns över 2600 nattfjärilar - men bara runt 80 av dem tillhör malarna.

Ingen jättebra bild på krypet i videon, men det ser mest ut som en fluga i Drosophila (fruktflugor) eller nåt liknande.

Självklart är det fortfarande anmärkningsvärt att den tagit sig in i produktionen (och produkten!).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Insekten i videon var ingen mal. Jag tror du och Swec översätter "moth" till "mal" istället för "nattfjäril". I Sverige finns över 2600 nattfjärilar - men bara runt 80 av dem tillhör malarna.

Ingen jättebra bild på krypet i videon, men det ser mest ut som en fluga i Drosophila (fruktflugor) eller nåt liknande.

Självklart är det fortfarande anmärkningsvärt att den tagit sig in i produktionen (och produkten!).

Moth kan betyda både mal och nattfjäril på engelska!

inte kollat filmen men oavsett vad så är det helt galet att det finns i renrummet.
Jobber sj i renrum för utveckling och tillverkning av elektronik och nåt sånt får inte hända.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

Moth kan betyda både mal och nattfjäril på engelska!

inte kollat filmen men oavsett vad så är det helt galet att det finns i renrummet.
Jobber sj i renrum för utveckling och tillverkning av elektronik och nåt sånt får inte hända.

Nej. Överfamiljen Tineoidea är malar och utgörs av familjerna Tineidae (äkta malar), Dryadaulidae (dryadmalar) och Psychidae (säckspinnare). De heter inte "moths" på engelska även om alla arter i överfamiljen är "moths".

Det är som att översätta "dogs" till "schakaler" för att schakaler är hunddjur.

Visa signatur