Smart Watch bäst bang for the buck - 2023

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Smart Watch bäst bang for the buck - 2023

Tja

Funderar på att skaffa en smart watch, vet dock inte riktigt vad. Finns så många olika.
Ända är väl att man vill väl ha en modell som släppts detta året så man har senaste hårdvaran.

Ska väl mest användas när man tränar (slippa mobilen) + när jag golfar (om det funkar att fylla i score card med den appen jag tänkt använda )
Spotify offline måste funka så jag slipper köpa till ett extra abb för klockan.
För delen är om batteriet varar länge men verkar bara som garmin har lite längre batteri tid.
Såg att de hade även lite klockor som är lite mer specifika för golf, vet inte om jag har nån nytta av det eller inte men kan ju vara en liten fördel.

Telefon har jag just nu en Xiamoi men kommer nog byta till en Iphone 15 när jag väl fått den.
Vet att Apple har klockor, men vill helst inte ha någon som är fyrkantig utan en som är rund så den liknar en vanliga klocka.
Tänker att jag köper ett 3:e parts metall armband sen bara, ser ut som det finns till de flesta.

Budget är väl runt 2-4k (tänker om de säljer ut några modeller på BF)

Permalänk
Medlem

Kolla på Garmin. Dom har också väldigt bra andrahandsvärde när du vill byta.

Permalänk
Medlem

Apple watch är överlägset den bästa klockan. Batteriet är ju sisådär om du inte går på ultran men när det kommer till funktionalitet och användbarhet är det inget som slår den. Jag har nu en galaxy watch 5 pro men saknar men apple watch dagligen. Om du ska gå android och vill ha något du ska träna med är det nog garmin du ska sikta på, dock så är dem lite dyrare.

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och köp Apple Watch. Det låter inte som att exempelvis en fitbit skulle duga och mig veterligen funkar Android-klockorna sisådär med iOS.

Köp en Apple Watch. Kan du vänta ett år så förväntas det komma en jubileumsmodell nästa år med annorlunda utseende

Visa signatur

---

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Geckod:

Tja

Funderar på att skaffa en smart watch, vet dock inte riktigt vad. Finns så många olika.
Ända är väl att man vill väl ha en modell som släppts detta året så man har senaste hårdvaran.

Ska väl mest användas när man tränar (slippa mobilen) + när jag golfar (om det funkar att fylla i score card med den appen jag tänkt använda )
Spotify offline måste funka så jag slipper köpa till ett extra abb för klockan.
För delen är om batteriet varar länge men verkar bara som garmin har lite längre batteri tid.
Såg att de hade även lite klockor som är lite mer specifika för golf, vet inte om jag har nån nytta av det eller inte men kan ju vara en liten fördel.

Telefon har jag just nu en Xiamoi men kommer nog byta till en Iphone 15 när jag väl fått den.
Vet att Apple har klockor, men vill helst inte ha någon som är fyrkantig utan en som är rund så den liknar en vanliga klocka.
Tänker att jag köper ett 3:e parts metall armband sen bara, ser ut som det finns till de flesta.

Budget är väl runt 2-4k (tänker om de säljer ut några modeller på BF)

Samsung watch brukar finnas billigt o begagnat på blocket för folk får med dom till mobiler eller annat Viktiga är att du kollar så spotify offline funkar på klockan ifall du vill dissa mobilen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ang ni som svarar Apple watch.
Väntar på att få min IPhone 15 så passar kanske bättre.

Är det 9an man ska köra på isåfall eller duger SE?
Eller ska man gå på 8an om den säljs ut nått på BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Ang ni som svarar Apple watch.
Väntar på att få min IPhone 15 så passar kanske bättre.

Är det 9an man ska köra på isåfall eller duger SE?
Eller ska man gå på 8an om den säljs ut nått på BF.

Om du kör AW-spåret så hade jag kört på 9an såvida du inte ramlar över nån riktigt bra deal på 8an, kom några bra deals på 7an nu i våras så möjligt att samma sak sker för 8an någon gång efter efter årsskiftet. 9an introducerade ett nytt SoC (vilket inte skett under några år för AW), on-device Siri (kanske inte gäller för Sverige än) och lite andra trevliga små-grejer så som ljusare skärm. SE har väl inte fått en uppdatering på ett tag, tror du kommer ångra dig om du kör på SE.

Ett annat alternativ är ju att vänta till nästa år då det, som tidigare nämnts, ryktas att AW10 ska få en ganska stor make-over. Men det är ju å andra sidan inte säkert och jag gissar att du vill ha den åtminstone till våren ändå.

Har ingen bra koll på vad det finns för golfappar till AW så det kan väl vara värt att kolla upp först, men jag kan inte tänka mig att det inte skulle finnas ett antal bra sådana. Spotify-appen för watchOS är dock ganska usel och jag har haft en hel del krångel på senaste tiden med att få den att spela nedladdade låtar i offline-läge bland annat - överväger att byta till Apple Musik för att spara mina sista hårstrån.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Skyclaw:

Om du kör AW-spåret så hade jag kört på 9an såvida du inte ramlar över nån riktigt bra deal på 8an, kom några bra deals på 7an nu i våras så möjligt att samma sak sker för 8an någon gång efter efter årsskiftet. 9an introducerade ett nytt SoC (vilket inte skett under några år för AW), on-device Siri (kanske inte gäller för Sverige än) och lite andra trevliga små-grejer så som ljusare skärm. SE har väl inte fått en uppdatering på ett tag, tror du kommer ångra dig om du kör på SE.

Ett annat alternativ är ju att vänta till nästa år då det, som tidigare nämnts, ryktas att AW10 ska få en ganska stor make-over. Men det är ju å andra sidan inte säkert och jag gissar att du vill ha den åtminstone till våren ändå.

Har ingen bra koll på vad det finns för golfappar till AW så det kan väl vara värt att kolla upp först, men jag kan inte tänka mig att det inte skulle finnas ett antal bra sådana. Spotify-appen för watchOS är dock ganska usel och jag har haft en hel del krångel på senaste tiden med att få den att spela nedladdade låtar i offline-läge bland annat - överväger att byta till Apple Musik för att spara mina sista hårstrån.

Yes då vet jag att det är 9an som det gäller om det blir AW.
Får kolla i iPhonen om det ser ut som den appen jag använder funkar till AW eller inte (antar att du kan se detta i App Store).
Hmm att Spotify funkar dåligt på AW låter dock inte så nice, är typ det jag ska ha den till mest

Antar förresten att om man kör på AW borde man köra på en Apple telefon.
Om man kör på SW så borde man köra på en Samsung telefon
Antar att det är vissa funktioner som inte funkar om man inte har rätt telefon också?

Hittade en lista med lite alternativ vad som släpps detta året.
https://www.wareable.com/smartwatches/upcoming-smartwatches-2...

Blir nog att kika på AW, SW och Garmin när det väl är dags under Black Week.

Dessa två från Garmin verkar vettiga och släppts detta året. Vet dock inte hur mycket med CPU / batteri de uppdaterar mellan nyare modeller.
https://www.garmin.com/sv-SE/p/1057989/pn/010-02862-10#specs
https://www.garmin.com/sv-SE/p/873008/pn/010-02784-01#specs

Permalänk
Medlem

Skulle inte gå för apple watch. Den kostar som en bättre smartphone och är inte byggd för att hålla.

Gällande smart watch de flesta om inte alla känns fortfarande rätt så bundna vid mobilerna för full funktionalitet. Då blir det än mer avigt att betala lika mycket för en smartwatch som för mobilen i fråga...

Jag impulsköpte en garmin vivomove style. Elegant men svåravläst just pga fokus på design. har också en gammal motorola som fortfarande känns relevant sett till funktionerna den har. Men just nu hittas inte laddaren till den. Det är det största minuset inte van vid klockor som man måste jaga laddare med stup i kvarten. Faktiskt tokdrygt behöva hålla på med det där så en g-shock har beställts.

mest prisvärda var någon gloryfit klocka jag fick "gratis" via prenumeration. Går väl säkert på 3-400 om man ska köpa men funktionaliteten var det inget fel på bara gummiarmbandet som gick av efter en vecka då jag sliter och har mig mycket i jobbet. mycket bra lättavläst display liten och stilren rund design och gör ju allt en klocka ska göra vad jag kan komma på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tycker att SE är överlägset mest för pengarna. Får visst uppdateringar fortfarande och lär få det länge till. Visst har sifferserien EKG, termometer, always-on, större skärm osv så är ju så klart bättre klockor. Men vad gäller vanliga funktioner, som träning, musik, notifikationer etc. är det ju i princip samma klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Tycker att SE är överlägset mest för pengarna. Får visst uppdateringar fortfarande och lär få det länge till. Visst har sifferserien EKG, termometer, always-on, större skärm osv så är ju så klart bättre klockor. Men vad gäller vanliga funktioner, som träning, musik, notifikationer etc. är det ju i princip samma klocka.

Jag hade en SE live view smartwatch. Fick 100kr när jag sålde den på loppis😀. Den får definitivt inte uppdateringar längre. Efter att sen har provat lite olika är ändå Garmin det som passat mig bäst. Se vem som ringer, betala touchless, träning, svara på sms. Förut trodde jag att jag skulle göra massor med smarta saker med klockan, men det är inte så mycket jag fortsatte använda i längden.